جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
آسانسورهاي هيدروليک آبي روغني بدون موتورخانه
-(3 Body) 
آسانسورهاي هيدروليک آبي روغني بدون موتورخانه
Visitor 346
Category: دنياي فن آوري
آسانسورهاي هيدروليک کيورينال با گيربکس مستقيم با تجهيزات خود ايستا و طراحي کامل از جنس آلومينيوم و پلي کربنات مي‌باشد. بدنه? اصلي آن فلزي است که با تجهيزات روي ستون اصلي هيدروليک از يک طرف به سيلندر و از طرف ديگر به سه ستون ديگر يا دو ستون و يک ستون هيدروليک وصل مي‌شود هم‌چنين دو فلکه? فلزي شياردار به ستون‌ها متصل است که در انواع بزرگ قابل نصب مي‌باشد و اين‌ها همه به وسيله? اسکلت طراحي شده و خود پروفيل‌هاي اسکلت به آن متصل شده‌اند و فلکه‌هاي نگهدارنده نيز در قسمت‌ بالاي بدنه اصلي نصب شده‌اند. پروفيل هيدروليکي از دو چاله تشکيل شده که يکي از آنها پيستون طراحي شده که از همان ستون سيلندر به پمپ روي کابين متصل مي‌شود. پاور (موتور) اين آسانسور 10 برابر کوچک‌تر از پمپ‌هاي معمولي است. در قسمت جلوئي يک پوشش جوش داده شده و در قسمت بالا هدايت‌کننده‌اي وجود دارد که توسط اورينگ از نشت مايع متحرک جلوگيري مي‌کند.
اين آسانسورها تماماً به‌صورت استوانه‌ طراحي گرديده، درهاي آن به‌صورت نيم‌دايره بوده و کابين کاملاً گرد مي‌باشد و به خاطر خود ايستا بودن در آن‌ به‌جاي شيشه از پلي‌کربنات کاملاً شفاف استفاده شده است که در صورت درخواست مشتري مي‌توان با مبلغ کمي اضافه‌تر از پلي‌کربنات رنگي نيز استفاده کرد.

چگونگي عملکرد آسانسور“

در پروفيل پيستون هيدروليکي داخل قسمت جلوئي که به پمپ متصل شده حرکت مي‌کند در قسمت بالائي سه مخزن وجود دارد که به وسيله هدايت‌کننده‌ئي که در قسمت بالائي ستون هيدروليکي است، به قسمت بالائي ستون هيدروليکي وصل مي‌شود. اين سه مخزن و فلکه? هرزه‌گرد به قسمت بالائي کابين متصل مي‌شوند.
به‌منظور حرکت کابين به جهت بالا پمپ به پيستون متصل شده حرکت آن به سمت بالا را موجب مي‌شود در نتيجه مخزن بعد از گذشتن از فلکه هرزه‌گرد کابين را به طرف بالا مي‌کشد.
به‌منظور به حرکت در آوردن کابين به سمت بالا آسانسورهاي کيورينال مجهز به فلکه‌? الکتريکي براي مايع متحرک‌اند که اجازه? ورود مايع به پيستون براي حرکت در قسمت جلوئي و برگشت کانال از پروفيل هيدروليکي را مي‌دهد.
آسانسورهاي هيدروليکي کيورينال با گيربکس مستقيم، عملکردي معمولي‌تر از هر نوع آسانسور ديگر دارد. ايستادن در هر طبقه، ايستادن اضطراري کابين و آژير پر صدا از ويژگي‌هاي آن مي‌باشد. پاراشوت يا چتر نجات امنيتي وسيله‌ئي است که در صورت قطع شدن ارتباط مخزن يا فشار روغن عمل مي‌کند بنابراين اگر کابين در حال سقوط باشد پاراشوت سريعاً با حالت فنري به محورها فشار آورده و موجب توقف آرام کابين مي‌شود.
در مقابل در انتهاي هر محور نيز يک قطعه مکانيکي وجود دارد که با کفشک‌هاي تفلوني مانع سقوط آسانسور خواهد شد.
فشاري که روي ترمزها اعمال مي‌شود دقيقاً برابر وزن کابين است و اگر فشار بالاتر باشد ترمز اضطراري فعال مي‌شود بنابراين هيچ خطري متوجه مسافران نخواهد شد.
به‌علاوه هدايت‌کننده توسط سه روزنه يا دهنه به pvc وصل شده که اين روزنه‌ها با مواد پلاستيک پلي‌پک پوشانده شده که از نشت مايع هيدروليکي جلوگيري مي‌کند جهت طولاني کردن مقاومت پروفيل هيدروليکي در کانال‌هاي خارجي قسمت دهنه‌ها و خارج از اين کانال‌ها در مسير برگشت مکانيزه شده، توسط غلاف با اورينگ مربوطه وصل شده و با واشر و مهره به بدنه? اصلي متصل مي‌شود.
سيستم موتور از پمپ سه فاز شناور با قدرت سه اسب، با فشار 5 تا 10 کيلوگرم بر سانتي‌متر و سه کابل pvc تشکيل شده که نقش انعطاف‌پذيري ميله قدرت پيستون را تأمين مي‌کند. فلکه? فلزي شياردار توسط پلاستيک محصور شده که عملکرد را نرم‌تر مي‌کند و به جهت اصطکاک پائين کابل و فلکه نياز به تعميرات ندارد. مايع هيدروليکي شامل مخلوطي از آب و روغن با چگالي پائين است. قطعات زيرمجموعه بايد روغن‌کاري شده و از مايع ضدزنگ که از اکسيده شدن آن جلوگيري مي‌کند استفاده شود با توجه به اين‌که پيستون آغشته به زينک است درصد ريسک اکسيده شدن قطعات به حداقل مي‌رسد بدين‌ لحاظ پيستون ما تحت پوشش کامل زينک بوده و قطعات آن اکسيده نخواهد شد. شرکت آسانسور سينا صعود با تجربه? چندين‌ساله و کادر بازرگاني خارجي مجهز و هم‌چنين کادر فني نمايندگي شرکت کيورينال در ايران آماده? هرگونه خدمات پس از فروش براي آسانسورهاي فوق مي‌باشد. در صورت نياز به اطلاعات بيشتر با و کاتالوگ مي‌توانيد با دفتر اين شرکت تماس بگيريد.

دلايل رواج آسانسورهاي هيدروليک

تا ابتداي قرن 21 ، آسانسورهاي هيدروليکي به مدت 50 سال بازار را در دست داشتند ، با معرفي و ساخت آسانسورهاي کششي بدون موتورخانه از سال 1995 ، آسانسورهاي هيدروليکي با رقباي زيادي از اين نوع آسانسورها دست و پنجه نرم مي کنند . اما با اين وجود سيستمهاي محرک سيال مزاياي خاص خود را دارند که از اين ميان مي توان به هزينه پايين تعميرات ( به علت پايين بودن استهلاک نيروي محرکه ) ، انعطاف پذيري در طراحي کابين و موتورخانه ، خصوصيات بارز ايمني ، نصب آسان با هزينه پايين اشاره کرد .

از آنجائيکه در ابتدا آسانسورهاي کششي بدون موتورخانه موجب صرفه جوئي در فضا مي شدند ، متقاضيان بيشماري داشتند ، هر چند اين مسأله را نبايد به عنوان امري در کاهش انتخاب آسانسورهاي هيدروليکي تفسير کنيم ، چرا که توليد سالانه شيرهاي کنترلي هيدروليک در حال افزايش مي باشد .
از آنجا که در کشورهاي توسعه يافته مزاياي آسانسورهاي هيدروليک روشن است ، انتظار مي رود ميزان تقاضاي آسانسورهاي کششي بدون موتورخانه در آينده کاهش يابد .
از قرن نوزدهم به بعد ، آسانسورهاي کابلي به جاي نوع هيدروليک آبي ، به عنوان وسيله اي براي انتقال عمودي استفاده مي شدند . اما در سال 1950 آسانسورهاي هيدروليکي روغني در آمريکا و آلمان بطور همزمان معرفي شدند که به سرعت شهرت يافتند .
در ابتدا آسانسورهاي هيدروليک براي انتقال عمودي و صرفاً براي حمل بار مورد استفاده قرار مي گرفتند ، با گذشت زمان بر اساس پيشرفتها و اصلاحاتي که در ساختار اين نوع بالابرها ايجاد شد ، اين امکان را فراهم کرد که از آنها براي جابجائي مسافر نيز استفاده شود .
بر اساس آماري که به وسيله NEII ( شرکت ملي صنعت آسانسور آمريکا ) منتشر شده است ، در دهه 1970 ، شرکتها آسانسورهاي هيدروليکي بيشتري نسبت به نوع کششي آن ( چه با گيربکس و چه بدون گيربکس ) توليد کرده اند ، حتي در سال 1973 توليد بالابر هيدروليکي از نوع کششي پيشي گرفت ، تا آنجا که تا اواسط دهه 1980 توليد آسانسورهاي هيدروليکي دو برابر توليد آسانسورهاي کششي بوده است .
توليد آسانسورهاي هيدروليکي تا سال 2000 ، 3 تا 4 برابر توليد آسانسورهاي کششي بوده که از اين ميان تنها در کشور ايالات متحده آمريکا ، 70% آسانسورهاي فروخته شده در سال 1986 ، از نوع هيدروليکي بوده است ( اين آمار فقط براي اعضاي NEII است ) . قطعاً تعداد آسانسورهاي هيدروليکي که توسط شرکت هاي غير عضو نصب شده است اين آمار را افزايش مي دهند . از سال 1995 ، شرکتهاي آسانسور ، نوع جديدي از نيروي محرکه را به بازار عرضه کردند که با آن بازار ساختمانهاي با ارتفاع کوتاه و متوسط را تحت پوشش خود قرار دادند . اين سيستم جديد MRL يا بدون موتورخانه ناميده شد .
در اين سيستم که از تکنولوژي موتورهاي سنکرون با مغناطيس دائم بهره مي برند ، مکانيزمهاي کاهنده سرعت ( گيربکس ) را حذف مي کنند ، که اين امر موجب کاهش وزن و اندازه موتور کششي مي شود ، با اين راه حل موتور در داخل چاهک قرار مي گيرد و در نتيجه نيازي به موتورخانه نيست و انعطاف پذيري ساختمان در زمينه معماري بيشتر خواهد شد . همچنين جمع و جور بودن ، عدم نياز به روغن کاري و نيروي گردنده بالا در سرعت پائين از مزاياي اين سيستم مي باشند . در ضمن صرفه جوئي انرژي توسط حذف مصرف انرژي از انتقال دنده حلزوني ميسر است . اگر چه بهره بردن از مگنتهاي دائمي ( PM ) هزينه توليد موتور را افزايش مي دهد ، اما حذف مکانيزم انتقال دنده ، اين افزايش را به تعادل مي رساند .
از طرفي ديگر هزينه بالابرهاي کششي بدون موتورخانه بيشتر از آسانسورهاي هيدروليکي است . باورها بر اين است که با افزايش توليد آسانسورهاي بدون موتورخانه ( MRL ) قيمت و هزينه کاهش خواهد يافت .
بالابرهاي هيدروليکي به خاطر ضريب ايمني بالا و نصب آسان سهم قابل توجهي از بازار را به خود اختصاص داده اند .
همانطوريکه در نمودار زير مشخص شده است ، سطح تعميرات شيرهاي کنترل در کارخانه BLAIN که خود از اصلي ترين توليدکنندگان اين نوع شير است نشان داده شده است . همانطور که مشاهده مي کنيد از کل شيرهاي فروخته شده و در حال استفاده ( 350000 ) در سال 2003 ، نهايتاً 0786/0% دچار نقص فني و 037/0% به علت گرفتگي لوله توسط مواد و يا نصب نامناسب در زمان سرويس دستگاه ، به اين توليدکننده ارجاع داده شده است .
در سال 2004 اين آمار به ترتيب 17/0% و 34/0% مي باشند.
چنين درصدهاي پاييني در خرابي يک قطعه کليدي در سيستم هيدروليکي حاکي از آن است که سيستم بالابر هيدروليکي داراي استانداردهاي قابل اعتمادي است که نوع کششي نمي تواند با آن برابري کند . توليد کنندگان بالابرهاي کششي براي کاهش تقاضا در خريد بالابرهاي هيدروليکي ، هميشه دو موضوع بالا بدون ميزان مصرف انرژي در آسانسورهاي هيدروليکي و تهديد محيط زيست به وسيله اين نوع بالابر را به عنوان نقاط ضعف بر مي شمارند .

بازار آسانسور

در کشورهاي توسعه يافته تعداد زيادي آسانسور نصب شده است . تعداد ساختمانهاي کوتاه در اين کشورها بسيار چشمگير است ( جدا از آنهائي که داراي فضاي کم و جمعيت بسيارند ) . در اين کشورها ، با بالابردن کيفيت شيرهاي کنترل ، پمپها ، موتورها و ديگر قطعات وابسته ، صنعت هيدروليک پيشرفت محسوسي داشته است مضاف بر اينکه اين کيفيت با قيمت بسيار مناسبي عرضه مي شود . مزاياي برجسته آسانسورهاي هيدروليکي توليدکنندگان را بر آن داشت که نيروي محرکه هيدروليکي را انتخاب کنند . تبليغات و آگاهي رساني در زمينه راحتي و ايمني اين نوع بالابرها هم مصرف کنندگان را به خريد اين محصول تشويق کردند . در نتيجه نصب آسانسورهاي هيدروليکي در جهان 60% بيشتر از نوع کششي آن بود ( نمودار زير ).
اين آمار در سال 1995 زماني که نوع جديدي از بالابرهاي کششي به نام MRL ( بدون موتورخانه/Machine Room less ) براي ساختمانهاي کوتاه معرفي شدند ، تغيير کرد . مزاياي بالابرهاي بدون موتورخانه ( MRL ) بقدري توسط مهندسين عمران و آرشيتکت مورد توجه قرار گرفت که ظرف مدت کوتاهي نصب اين نوع بالابر رشد قابل توجهي داشت . لازم به ذکر است که شرکتهاي چند مليتي نيز در جا انداختن بالابرهاي کششي MRL نقش به سزائي ايفا کردند . گزارشها نشان مي دهند که با حضور آسانسورهاي کششي بدون موتورخانه ( MRL ) در بازار جهاني ، فروش آسانسورهاي هيدروليکي تا 40% کاهش يافته و انتظار مي رود که تا سال 2010 ميلادي دو سوم آسانسورهاي جديد از نوع MRL باشند . آمار سال 2000 و 2004 اروپا در اين زمينه ، در نمودار بالا نشان داده شده است . بر اساس آمار سال 2000 ، 81% از آسانسورهاي نصب شده در آمريکا از نوع هيدروليک هستند . البته وضعيت بازار هيدروليک آنطور که گفته و شنيده مي شود در خطر نيست . درخواست شير کنترل هيدروليک ( Hydraulic Control Valve ) براي نصب آسانسورها سالانه در حال افزايش است و اين خود بيانگر رونق بازار اين محصول است به عنوان مثال شرکت BLAIN در سال 2004 نسبت به سال 2000 در توليد شير ( Valve ) 72% رشد داشته است .
شايد سالانه تعداد آسانسورهاي کششي نصب شده نسبت به هيدروليکي در حال افزايش باشد ، اما اين بدين معنا نيست که نصب آسانسورهاي هيدروليکي در حال افزايش نيست . با گذشت زمان و با شناخت هرچه بيشتر مزاياي آسانسورهاي هيدروليکي در کشورهاي در حال توسعه ، نسبت نصب بالابرهاي هيدروليک به کششي به حالت تعادل خواهد رسيد . طرفه آنکه در صنعتي که به بالابودن سطح ايمني در خدمات خود افتخار مي کند ، برخي از شرکتهاي مهم توليد کننده وقتي آسانسور MRL ( بدون موتورخانه ) به بازار عرضه شد ، براي کاهش هزينه ها در نصب آسانسور در ساختمانهاي کوتاه ، ايمني را زير پا گذاشته اند . براي بالابردن سطح رقابت ، توليدکنندگان آسانسورهاي هيدروليک نيز در صدد حذف موتورخانه مي باشند که به نيروي محرکه اجازه مي دهد که در داخل پيت قرار گيرد و يا به در ورودي ( Lading Door ) نصب شود . اگر ميزان تقاضاي آسانسور کششي بدون موتورخانه را با آسانسور هيدروليک بدون موتورخانه مقايسه کنيم نوع هيدروليک بدون موتورخانه از بازار گرمتري برخوردار است .

وضعيت در اروپا و ايران

در ايران نسبت تعداد آسانسورها به تعداد کارکنان نصف ميزان ميانگين در اروپا مي باشد که از اين موضوع مي توان نتيجه گرفت که رقابت در بازار ايران از لحاظ تعداد رقبا ، چالش انگيزتر از ديگر نقاط اروپا مي باشد . نمودار بعدي ، درصد آسانسورهاي نصب و راه اندازي شده در اروپا در همان سال را نشان مي دهد .
مي توان مشاهده کرد که بازار توسط آسانسورهاي کششي بدون موتورخانه تقريباً انحصاري است . بيشترين تعداد آسانسور نصب شده در يونان مربوط به آسانسورهاي هيدروليک بوده ( تقريباً 85% ) ، در حاليکه در ايران مدل کششي همراه با Machineroom ، ( در حدود 8/84% ) ، در صدر جدول آسانسورهاي نصب شده قرار دارد . آسانسورهاي هيدروليک و بدون موتورخانه به ترتيب 9/9% و 1/7% از سهم بازار ايران را در اختيار دارند .
در اروپا عموماً ساختمانها کوتاه و يا داراي ارتفاع متوسطي هستند . از آنجائي که شرکتهاي چند مليتي بر بازارها مسلط هستند بخصوص در زمينه سيستم جديد بدون موتورخانه در نتيجه شرکتهاي کوچک سعي کردند با پائين آوردن قيمت خود را در دامنه رقابت حفظ کنند .
در نمودار زير فروش شيرهاي کنترل (Control Valve ) در کشورهاي مختلف بصورت درصدي نشان داده شده است و از آنجا مي توان موقعيت کنوني بازار آلمان را مشاهده کرد . ميزان تقاضاي شير در آلمان به علت گسترش تقاضا در بالابرهاي بدون موتورخانه کاهش داشته اشت ، هر چند کشورهاي ديگر در اين زمينه ثبات بيشتري داشته اند . ( بيشترين فروش شير در يونان و آمريکا بوده است .) موقعيت کشور ايران شباهت زيادي به کشورهاي در حال توسعه در خاورميانه و خاور دور دارد و آن دغدغه هائي است که شرکتهاي چند مليتي با در دست گرفتن بازار ايجاد کرده اند . در کشورهاي در حال توسعه مانند ايران نصب آسانسور در ساختمانهاي بلند عاملي در افزايش کيفيت ساختمان است . شمار بسياري توليدکننده آسانسور و قطعات مربوط به آن و همچنين مراکز سرويس کاري آسانسور با تکيه بر فروش آسانسورهاي با موتورخانه به کار خود ادامه مي دهند . اکثر اين شرکتها با تعداد معدود و بودجه محدود در اين صنعت مشغول به کار هستند . بعضي از اين شرکتها چنانکه بايد از استانداردها پيروي نمي کنند اما قيمت پائين آنها مالکين و سازندگان ساختمان را به خود جذب مي کند .
شايعاتي چون دارا بودن گواهيهاي استانداردي چون : ISO و CE براي جلب مشتري خود مسأله اي نگران کننده است و اين شايعات خود امري مؤثر در تفاوت قيمتها بين يک کالا با کيفيت مطلوب و يک کالا با کيفيت پائين است از طرفي ديگر مطلع نبودن مشتري از خصوصيات يک آسانسور با کيفيت موجب مي شود که مشتريان انتخاب خود را بر اساس قيمت پائين پايه ريزي کنند . آسانسورهاي هيدروليکي در ايران چندان شناخته شده نيست و تعداد معدودي از سازندگان ساختمان اين نوع بالابر را پيشنهاد مي کنند . کمبود مهندسين و تکنسين هاي خبره در صنعت آسانسور خود تأثير بسزائي در چگونگي نصب و سرويس آسانسورهاي هيدروليکي داشته است .
نصب آسانسورهاي کششي براي شرکتهاي کوچک که در اين زمينه آشنائي دارند ، بدون در نظر گرفتن گزينه هاي بهتر ، آسان تر و نيازمند تخصص کمتر مي باشد . چنين رفتاري از کمبود اطلاعات از مزاياي آسانسورهاي هيدروليک ، که عموماً داراي نسبت قيمت به عملکرد بهتري نسبت به آسانسورهاي کششي مي باشند ، نشأت مي گيرد . با اين اوصاف ، محبوبيت آسانسورهاي هيدروليک در ايران پيوسته و يکنواخت در حال رشد مي باشد . به طور کلي ، راه حل هاي خطرناک نبايد وارد سيستم حمل و نقل عمودي شوند .
توليدکنندگان آسانسورهاي بدون موتورخانه ، اذعان مي دارند که قراردادن ماشين در يک محور استوانه اي ، يا در چاله و يا در ارتفاع ساختمان ، يک راه حل مشروط امنيتي مي باشد . آسانسورهاي بدون موتورخانه ، ممکن است در شرايط خاصي ايمن عمل کنند ، در حاليکه لازم به يادآوري است که آنها در شرايط مختلف به کار برده مي شوند .
خطرناک ترين وضعيت زماني اتفاق مي افتد که چنين آسانسورهاي ناامني در مناطق زلزله خيز مجوز فعاليت مي گيرند . معلق نگه داشتن ماشين در يک محور استوانه اي تضميني براي تحمل تکان هاي زلزله بدون واژگون شدن را در بر ندارد . به عنوان مثال ، 93% از خاک ايران در مکانهاي فعال زمين لرزه و 98% از کل جمعيت در خطر زمين لرزه قرار دارند . بر طبق آمارها ، 97% از کل ساختمانهاي ايران داراي 6 طبقه يا کمتر مي باشند.

نـتـجه گيري

بر اساس اطلاعات ارائه شده فوق و مزيتهاي آسانسورهاي هيدروليکي و با توجه به شرايط جغرافيائي ايران به نظر مي رسد بايستي برنامه هاي منسجمي جهت ترويج فرهنگ استفاده از آسانسورهاي هيدروليک مخصوصاً در ساختمانهاي عمومي در نظر گرفته شود . اين مهم بايستي با بسترسازي مناسب در راستاي توسعه نيروي انساني ماهر در اين بخش همراه باشد .

منابع:

1-شرکت سينا صعود يکتا
2-ماهنامه ساختمان و کامپيوتر
3-http://www.articles.ir
4-http://bitagostar.ir
5-http://www.parslift.com
6-شرکت مهندسي پارسا آسانبر پويا

Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image