نجوم در قران
قران کريم توجه خاصي به اجرام نوراني آسمان دارد و با الفاظ مختلف آنها را نام برده است . قران آنها را زينت آسمان شمرده و توجه به ساختار آنها را از انسان ها مطالبه کرده است .
قرآن کريم ، براي تدبر در خلقت عالم ، جايگاه خاص معرفتي قرار داده و فرموده است اولوالالباب ميتوانند به هدف خلقت دست يابند[1] .
با اين حال قرآن دسترسي به ملکوت عالم را در انحصار گروه مشخص قرار نداده و منکرين حق و رسالت را خطاب قرار ميدهد که چرا ملکوت اين عالم و هرچه خلق شده را رصد نميکنند تا به حقيقت پي ببرند[2] .
در قرآن کريم تقريبا به تمامي آنچه تاکنون بشر توانسته در آسمان ببيند به نحوي اشاره شده و يا مفسيرين و برخي انديشمندان سعي کرده اند تا برخي مفاهيم قرآن را با آنها مرتبط کنند . اما چيزي که ميتوان به يقين بيان کرد اينست که قرآن کريم ، تفکر آگاهانه ، نگاه مدبرانه و رصد عالمانهي اين عالم را از مهمترين راه هاي هدايت بيان فرموده است[3] .
لذا بري داشتن نگرش صحيح و واقعي از جهان و دنياي قرآني بايد يا با تفکر آگاهانه[4] و يا با رصد عالمانه[5] به اين عالم نظر افکند تا به واقعيت ، منشاء و ملکوت اين عالم پي برد .
1 قران کريم /آل عمران190و 191
2 همان / اعراف 185
3 قرآن کريم /ق6 / آل عمران 191/
4 ذاکر متفکر
عيد غدير و نوروز
براساس اطلاعات موجود در منابع ديني ، پيامبر اسلام در روز دوشنبه هجدهم ذيحجه سال دهم هجري در مسير بازگشت از تنها حج تمتعي که در عمر مبارکشان انجام دادند که معروف گشته به حجت الوداع ، حضرت علي عليه السلام را به عنوان جانشين و امام مسلمانان بعد از خودشان معرفي نمودند .
اين تاريخ مصادف بوده با روز 28 اسفند ماه سال دهم هجري شمسي و لذا معروف گشته که غدير در نوروز بوده است .
جادارد اين تطبيقها د رتقاويمي که از سوي مراکز اسلامي منتشر ميگردد درج گردد و شيعيان آن حضرت در ايام نوروز و شاديهاي آن موضوع غدير را نيز متذکر شده و تبريک گويند .
الحمد لله الذي جعلنا من المتمسکين بولايت اميرالمومنين علي عليه السلام
نوشته شده در سه شنبه بيست و هشتم اسفند 1386ساعت 17:15 توسط اصفهاني | درج نظر
استهلال ربيع الاول 1429
هنگام غروب آفتاب شنبه 19 اسفند 86 اولين روشنايي هلال ماه ربيع الاول 1429 از افق ايران در صورت مساعد بودن شرايط جوي قابل رويت خواهد بود .
اين هلال با درخشندگي حدود يک درصد ، در لحظه غروب آفتاب 11 درجه بالاتر از نقطه غروب خورشيد در سمت 265 درجه قرار دارد .
هلال پس از مدت زمان نسبتا طولاني حدود 54 دقيق در سمت 273 درجه غروب خواهد کرد .
نوشته شده در جمعه هفدهم اسفند 1386ساعت 19:42 توسط اصفهاني | درج نظر
اوقات شرعي
اوقات شرعي بر اساس حركت ظاهري خورشيد تعيين مي شود.
طلوع سپيده (فجر )، هنگام اذان صبح است. در سالهاي قبل اعتقاد بر اين بود كه وقتي مركز قرص خورشيد 4/19 درجه زير افق باشد، سپيده طلوع كرده و اذان صبح است. اما با رصدهايي كه توسط گروه هاي خبره و متخصص در زمان ها و مكان هاي متفاوت صورت گرفت، اين نتيجه حاصل شد كه طلوع سپيده هنگامي است كه مركز قرص خورشيد 7/17 درجه زير افق باشد.
زمان طلوع خورشيد وقتي است كه لبه بالايي قرص خورشيد از سطح تراز يا سطح صفر (لبه افق) بالا بيايد كه در اين زمان نماز صبح قضا مي شود.
اذان ظهر نيز وقتي گفته مي شود كه خورشيد به بيشترين ارتفاع در آسمان برسد كه به آن ترانزيت يا عبور خورشيد از نصف النهار ناظر مي گويند.
وقت نماز ظهر و عصر از اذان ظهر تا غروب آفتاب است.
غروب آفتاب نيز دقيقا همان وقتي است كه لبه بالايي قرص خورشيد از سطح تراز پايين تر مي رود.
پس از غروب خورشيد، ابتدا رنگ سرخي در مغرب و سپس در مشرق مشاهده مي شود كه آن را «حمره مشرقيه» مي نامند. به تدريج كه خورشيد به زير افق فرو مي رود، سايه زمين بالا مي آيد و كم كم سرخي مشرق يا همان مشرقيه را از بين مي برد وقتي اين سرخي به طور كامل زوال يافت هنگام اذان مغرب فرا مي رسد. نتيجه رصدها و مشاهدات و عكاسي هايي كه در اين مورد انجام شده، نشان داده است زماني كه مركز قرص خورشيد به اندازه 5/4 درجه، زير افق رفت «حمره مشرقيه» به طور كامل از بين مي رود و آن هنگام اذان است.
نيمه شب بر اساس آيات قران کريم تاريک ترين زمان شب است و آن موقعي است که خورشيد دقيقا در نقطه مقابل ظهر ناظر قرار گرفته باشد .
نوشته شده در چهارشنبه سوم بهمن 1386ساعت 11:7 توسط اصفهاني | 4 نظر
حوزههاي علميه به مباحث نجومي بيشتر توجه كنند
حجتالاسلام سيد رضا اصفهاني، مدير بخش غير حرفهاي مركز مطالعات و پژوهشهاي فلكي و نجومي وابسته به دفتر حضرت آيتالله سيد علي سيستاني، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري رسا گفت: دين اسلام در بهرهگيري از كاربردهاي نجوم در احكام منحصر به فرد است.
وي با اشاره به اينكه بسياري از فروعات فقهي اسلام مانند بلوغ، نماز، روزه، حج، جهاد و حتي مباحث زكات از بحث نجوم بهره ميگيرد، تصريح كرد: حوزههاي علميه بايد به مباحث نجوم توجه بيشتري كنند.
حجتالاسلام اصفهاني خاطرنشان كرد: خداوند در قرآن كريم آسمان و ستارگانش را زينت يافته از سوي خودش معرفي كرده و به انسان امر كرده است كه آسمان و نحوه بنا و ساختمان آن را مورد مطالعه قرار دهد، در حالي كه ما انسانها افزون بر عدم توجه به آسمان، اين زينت الاهي را با ايجاد آلودگي نوري محو كردهايم و متأسفانه در اماكن مقدسمان اين آلودگي نوري بيشتر است.
وي تصريح كرد: نجوم و ستاره شناسي از جذابترين پديدهها و علومي است كه در سطوح مختلف قابل عرضه است و در كشور ما بسياري از مراكز فرهنگي و مساجد از آن غفلت كردهاند.
مدير بخش غير حرفهاي مركز مطالعات و پژوهشهاي فلكي و نجومي در پايان گفت: اين مركز چندي پيش در همايشي با حضور 250 مدير كانونهاي فرهنگي بسيج كشور در مشهد كاربرد نجوم در دين اسلام و آيات روايات را ارائه كرد.