جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
سيستم تعليق خودرو
-(12 Body) 
سيستم تعليق خودرو
Visitor 2184
Category: دنياي فن آوري

وظايف سيستم تعليق در خودرو ها

1 قابليت هدايت خودرو موقع رانندگي در جادها به خصوص سر پيچ ها و موقع ترمز کردن.
2عکس العمل مناسب در مقابل نيروها گشتاور هاي ناشي از شتاب يا ترمز گرفتن و نيروهاي جانبي و همچنين ناهمواري جاده 3: پايداري قطعات خودرو در مقابل ناهمواري جاده 4جلوگيري از ارتعاشات و نوسانات ناشي از پستي و بلندي جاده به شاسي خودرو و در نهايت

راحتي سرنشينان

5-تامين و حفظ هندسه تعليق چرخ هاي جلو يا ژئومتري فرمان
6-ايجاد تماس چرخ ها با جاده و تحمل 35 تا 65 درصد وزن کلي خودرو و همچنين افزايش راحتي سفر و وظايف سيستم تعليق مي باشد.
1-تعليق ثابت
وقتي هر دو چرخ به يک محور واحد متصل گردند و در يک زمان با هم نوسان کنند تعليق را ثابت گويند تعليق ثابت در همه ي خودر هاي سنگين هر دو محور و در محورهاي عقب خودروهاي سواري هاپيکان يا در هر دو محور ان ها مانندلندروور و پاترول به کار مي رود
مزايا : الف :قيمت تمام شده ارزان ب: استحکام محور زياد بوده و در خودروهاي سنگين به کار گرفته مي شود.ج:زواياي چرخ ها ثابت است و لاستيک سايي در انها زياد نيست . د: تعليق نيروهاي جانبي وارد بر چرخ ها را جذب مي کند در نتيجه نياز به اهرم هاي تعادل نيست ه: در
جادهاي کم اصطکاک تعادل فرمان خودرو به خوبي حفظ مي شود.
معايب : الف: در صورت قرار گرفتن يک چرخ روي مانع بدنه کاملا منحرف شده روي چرخ ديگر تاثير مي گذارد ب: به علت سنگيني قسمت فنر بندي نشده نياز به فنر بندي نيرومندي در محور نيست بنابراين سيستم فنر بندي سخت و انعطاف پذير است .

تغيير شکل دادن فنرهاي تعليق

در هنگام ترمز کردن و شتاب گيري بدنه خودرو عکس حالت چرخ ها عمل مي کند يعني در موقع شتاب گيري که چرخ ها به به جلو حرکت ميکند بدنه به عقب متمايل است در هنگام ترمز کردن که چرخ ها تمايل به کند شدن و ايستادن دارند بدنه به جلو متمايل مي شود در اين حالت هافنر که شاسي و محور متصل شده در معرض تغيير شکل قرار مي گيرد يعني فنر در حالت ترمز تقريبا به شکل S درمي ايد و در حالت شتاب به شکل Z ميباشدبراي جلوگيري از تغيير شکل عرضي محورها اهرم مايلي که يک سر ان به محور و سر ديگر ان به شاسي متصل مي شود به نام ميله ي پانارد
استفاده مي شود ميله مورد نظر با رنگ سبز نشان داده شده است.

تمايل به کله زدن و راه کنترل ان

در هنگام ترمز کردن که چرخها عقب مي ماند اتاق به جلو متمايل شده سر خودرو در اثر نيروي اينرسي به پايين کشيده مي شود به اين حالت کله زني خودرو مي گويند هر چه نيروي اينرسي زيادتر و شعاع مرکز ثقل از زمين بلند تر باشد تمايل به کله زني افزايش مي يابد با انتخاب زاويه مناسب اهرم ها و محل تکيه گاه هاي فنرها ميتوان مقدار کله زني خودرو ها را کاهش داد براي مثال در خودروهاي پژو و رامبر ميل گاردان را در داخل پوسته اي گذاشته از پوسته به صورت اهرم کنترل کله زدن استفاده مي کنند در مرکز دوران که از اهرم طولي و سيستم فنر بندي در نقطه نزديک تري يک ديگر را قطع کنند تمايل به کله زدن کم تر مي شود .
2-تعليق مستقل
در تعليق مستقل هر چرخ به طور مستقل ارتعاش کرده در چرخ ديگر تاثير نمي گذارد مهم ترين قطعه اي که در تعليق مستقل وجود دارد اتصالات و مفصل هاي سيبکي مي باشد سيبک ها قطعات کروي شکلي هستند که به خوبي حرکت بين دو قطعه را بدون کم ترين اصطکاک فراهم
مي کنند در عين حال سيبک ها در معرض نيروهاي کششي و فشاري قرار مي گيرند وقتي سيبکي در بالاي طبق پاييني و زير محور چرخ قرار مي گيرد تحت تاثير نيروي کششي است زيرا محور چرخ متمايل به بالا و طبق متمايل به پايين است و در نتيجه سيبک کشيده مي شود وقتي سيبکي در زير طبق بالايي و روي محور چرخ قرار گيرد تحت تاثير نيروي فشاري است زيرا محور چرخ به وسيله چرخ متمايل به بالا و طبق نيز با کشش فنر متمايل به پايين مي شود در نتيجه سيبک کشيده مي شود

مزايا تعليق مستقل

الف: به علت تماس چرخ هاي جلو با جاده هدايت و کنترل خودرو بهتر انجام مي شود ب: نيروهاي وارد شده به چرخ هابه وسيله ي سيستم تعليق جذب شده از انتقال ان به شاسي جلوگيري مي شود ج: نوسان هر چرخ به چرخ ديگر و به شاسي انتقال نمي يابد و اسايش سر نشينان بيشتر است د: وزن محور به وسيله شاسي جذب مي شود بنابراين ديفرانسيل و قطعات سنگين در شمار قطعات فنر بندي شده هستند و مي توان فنر نرمي را براي تعليق انتخاب کرد. ه: درهنگام شتاب گيري و پيچيدن خودرو چرخ ها سطح اتکا بيش تري به دست اورده و ايمني ان افزايش مي يابد

معايب تعليق مستقل

الف: در اثر ارتعاش زياد که به انعطاف و نرمي ان ها مربوط مي شود تغييرات زاويه اي چرخ ها زياد مي گردد و لاستيک سايي افزايش مي يابد ب: مخارج تعمير و نگه داري و توليد تعليق مستقل زياد است .

انواع تعليق مستقل جلو

الف : طبق دار دوبل ب: مک فرسون ج: اهرم طولي

طبق دار دوبل

يکي ازمحکم ترين تعليق هاي مستقل ميباشد طبق ها اهرم هاي مثلثي شکلي است که قاعده ي انها به رام شاسي و راسشان به سيله ي مفصل سيبکي به اهرم چرخ اتصال داده مي شود در چرخهاي جلو به اهرم چرخ اهرم ديگري )شغال دست( بسته شده که اهرم به ميل فرمان متصل مي گردد و با حرکت ان اهرم چرخ حول سيبک هاي بالا و پايين دوران مي کند و چرخ هاي جلو در جهت خواسته شده حرکت مي کنندمعمولا فنر اين گونه تعليق مارپيچي يا پيچشي است در صورت مارپيچي بودن فنر در روي طبق زير و زير شاسي در محل مناسبي که پيش بيني شده تکيه مي کند .
در صورت داشتن فنر پيچشي ميله ي فنر به طبق بسته مي شود .
خصوصيات تعليق طبق دار الف: جذب همه ي نيروهاي عمودي طولي و عرضي به وسيله ي اهرم هاي تعليق ب: در صورت کوچک تر ساختن طبق بالا و بزرگ تر بودن طبق پايين و غير موازي نصب کردن انها مي توان هندسه چرخ ها را طوري تنظيم کرد که در موقع پيچيدن سطح اتکاي چرخ
هازياد شودکمبر منفي پيدا کند در نتيجه ايمني حرکت در هنگام پيچيدن افزايش مي يابد در صورت موازي بودن طبق ها چرخها فقط در صفحه قائم نوسان مي کنند و تغيير زاويه نمي دهند.

تعليق مستقل مک فرسون

در اين نوع تعليق يک طبق در زير و يک محور نسبتا بلند در بالاي اهرم چرخ به کار مي رود اهرم زير گلگير به وسيله ي فلانچ ياتاقان مي شود و محور ميتواند داخل فلانچ چرخش کند از طرف پايين هم محور چرخ روي سيبکي چرخش مي کند بنابراين در مفصل بندي ان فقط يک سيبک قرار دارد.

مزاياي تعليق مستقل مک فرسون

الف: ساده بودن ساختمان تعليق و ارزاني قيمت تمام شده و امکان تغييرات ان ب: چرخ کم کج مي شود و لاستيک سايي ان زياد نيست ج : از بين زواياي مختلف فقط دو زاويه کستر و تواين نياز به تنظيم دارد.

معايب تعليق مستقل مک فرسون

الف: به تکيه گاه زير گلگير جايي که فلانچ بسته مي شود نيروي زيادي وارد مي شود از اين رو بايد زير سازي نيرومندي در هنگام ساخت به عمل ايد ب: ضربه هاي چرخ با وجود قرار دادن لاستيک به اتاق وارد مي شود و توليد صدا مي کند .
ج: نيروهاي عمودي و عرضي وارد شده بر چرخ اهرم مايل بلند را کج مي کند و در نتيجه دسته ي پيستون کمک فنر کج مي شود و ضمن ضربه زدن تعليق لاستيک سايي افزايش مي يابد.

تعليق مستقل جلو با اهرم طولي

در اين تعليق يک يا دو اهرم نيرومند طولي قرار مي گيرد که يک سر اهرم ها به محور چرخ و سر ديگرشان به سيستم فنر بندي و شاسي متصل مي شود در خودروهاي رور(rover) مدل 2000 و 3500 اهرم طولي به شکل دو شاخه است که راس ان به سيبک و قاعده ان به شاسي و فنر
مارپيچي متصل مي شود در خودروي ژيان از اهرم طولي قوس دار که ژامبون ناميده مي شود.استفاده شده است فنر بندي اهرم هاي طولي از نوع مارپيچي است که در داخل استوانه اي قرار گرفته است استوانه خود در طول خودرو و زير رکاب درهاي شاسي قرار داده شده است در خودروهاي فولکس واگن براي هر دو تعليق جلو و عقب ازتعليق اهرم طولي دوبل استفاده کرده اند. يک سر اهرم طولي به اهرم چرخ و سر ديگر شان به دسته فنرهاي پيچشي متصل مي شود.

تعليق مستقل در محور عقب

انواع تعليق مستقل در محور عقب 1- چهار مفصلي دو ديون( de dion) و 2- پاندولي يک و دو مفصلي - 3 اهرم هاي دو شاخه ساده خم شونده 4 اهرمهاي طولي ساده و خميده5-هيدرواستاتيکي 6- هيدرو پنوماتيکي
چهار مفصلي دو ديون در اين روش چهار مفصل در پولوس به کار رفته است اما وجود يک محور ارتجاعي که بار خودرو را تحمل مي کند تا انجا که خود محل هاي جابجا يي دارند --مانع حرکت تعليق مي شود برا اين اساس تعليق دو ديون نيمه مستقل مي نامند .
روش پاندولي دو مفصلي از روش دو مفصلي در تعليق عقب فولکس واگن هاي مدل 1300 و 1500 استفاده کرده اند خصوصيات تعليق دو مفصلي به اين شرح است الف: دو چهار شاخه در نزديکي ديفرانسيل قرار دارد و به علت دور بودن چهار شاخه ها از چرخ هاي دو طرف شعاع نوسان چرخ زياد و چرخ ها در موقع حرکت به جمع شدگي تمايل دارند اين جمع شدگي از نوع مضر است (کمبرمثبت) و سطح اتکاي چرخ ها را کاهش داده مرکز دوران را بالاي ديفرانسيل مي برد اين حالت واژگوني را افزايش مي دهدب: به علت تغييرات زياد محور لاستيک سايي چرخ هاي عقب زياد است.
روش پاندولي يک مفصلي معايب تعليق دو مفصلي با طراحي تعليق پاندولي يک مفصلي تا اندازه اي بر طرف شده در اين تعليق يک طرف پوسته ي ديفرانسيل يک پارچه بوده طرف ديگر ان مفصلي متحرک است براي کنترل حرکت قسمت متحرک محور فنر عرضي نيرومندي کار گذاشته شده است در اين تعليق حرکت زاويه اي چرخ کم تر است و مرکز دوران در روي ديفرانسيل بوده تمايل به واژگوني در ان نسبت به نوع قبل کمتر است کار فنر عرضي در ان متعادل ساختن دو قسمت محور است .
تعليق مستقل عقب با اهرم دو شاخه ي ساده در اين نوع تعليق دو اهرم دو شاخه اي به کار رفته که سر تکي ان ياتاقان بندي شده است و از داخل ان پولوس عبور مي کند و سر ديگر دو شاخه اي ان عمود بر محور طولي در دو نقطه ي شاسي ياتاقان بندي بوشي گرديده اين تعليق به علت ساده بودن سر دو شاخه ي متصل به شاسي فقط در صفحه قائم نوسان مي کند و در نتيجه سطح اتکاي چرخ ها در هنگام پيچيدن و شتاب گيري زياد نمي شود يعني چرخها کمبر ثابتي دارند بنابراين نقطه ي واژگوني تعليق بالا است و در خودروهاي جديد کاربرد ندارد.

تعليق مستقل عقب با اهرم دو شاخه ي خم شونده

در اين نوع که مانند نوع قبل است محل ياتاقان دو شاخه اي اهرم ها نسبت به محور عرضي خودرو تحت زاويه قرار مي گيرد با اين طراحي در هنگام شتابگيري خودرو وپيچيدن خودرو چرخ ها با زاويه کمتر از 90 درجه نسبت به داخل خودرو حرکت ميکنند با خاصيت نقطه ي واژگوني و دوران پايين امده ايمني در پيچيدن افزايش پيدا مي کند .

تعليق مستقل عقب با اهرم طولي

اهرم طولي مستقل در محور عقب مانند محور جلو به صورت اهرم طولي دوبل فولکس واگن و اهرم خميده ژيان و غيره بکار مي رود دو نوع اهرم خميده وکجي چرخ به هنگام پيچيدن و زياد شده کمبر منفي ايمني حرکت افزايش مي يابد اما هر گاه اهرمها موازي باشند چرخ ها کجي پيدا نمي کند .بلکه فقط در صفحه قائم نوسان مي کنند .

تعليق مستقل هيدرو استاتيک

در اين سيستم از جابجايي سريع روغن و تراکم پذيري لاستيک استفاده شده است در هر چرخي يک واحد هيدرو استاتيک وجود دارد که روي اهرم متصل به چرخ نصب مي گردد با حرکت چرخ به بالا يا پايين اهرمي به ديافراگم هيدرو استاتيک روي اهرم متصل به چرخ نصب مي گردد با حرکت چرخ به بالا يا پايين اهرمي به ديافراگم هيدرو استاتيک نيرو وارد نموده و روغن پشت ان را جابجا مي کند روغن ارسال شده از يک چرخ به چرخ ديگر که در همان سمت قرار دارد فرستاد ه مي شود.
روغن ارسالي تحت فشار پس از رسيدن به واحد هيدرواستاتيک چرخ از سوپاپ يک طرفه ان عبور و پس از تراکم فنر لاستيکي ان ديافراگم را به سمت پايين مي فشارد نيروي ديافراگم نيز به اهرم چرخ وارد مي ايد در نتيجه شاسي را از مقدار عادي بلند تر مي کند و انرژي پتانسيل درشاسي براي برگشت به حالت عادي ذخيره مي شود افزون بر ان ضربه ي بين دو قسمت تعليق توزيع مي شود و تعادل خوبي را براي اتاق

فراهم مي سازد .

تعليق مستقل هيدرو پنو ماتيک

دراين روش از خاصيت تراکم پذيري هوا و گاز و سرعت انتقال روغن و گاهي از تنظيم اختياري ارتفاع تعليق با کار انداختن هيدرو موتور استفاده شده است نوع هيدرو گاز ان رايج تو است در سيستم هيدرو پنوماتيک هر چرخ مستقلا تحت کنترل است و به وسيله ي لوله ي روغني با تعليق ديگر و يا پمپ روغن مرکزي ارتباط دارد در سيستم فنر بندي ان يک محفظه اب بندي شده وجود دارد که داخل ان گاز ازت تحت فشار قرارد دارد زير اتاقک گاز ديافراگم جدا کننده اي ايجاد شده و پايين ان
با روغن پر شده است روغن در دو محفظه قرار دارد که به وسيله ي سوپاپ ضربه گيري از هم جدا شده اند وقتي چرخ با مانعي برخورد کند ضربه ي اهرم چرخ ديافراگم زيرين را حرکت داده روغن بدون مقاومت از محفظه ي اول به محفظه ي دوم را مي يابد و روغن محفظه ي بالا گاز ازت را تحت فشار بيش تر قرار مي دهد و مانند فنري ضربه ي چرخ را مي گيرد در موقع حذف نيروي زير چرخ روغن قسمت بالا از سوراخ هاي ريز سوپاپ ضربه گير به اهستگي عبور کرده برگشت چرخ را بدون ضربه به حالت اوليه امکان پذير مي سازد .

رگلاتور تنظيم ارتفاع در تعليق هيدرو پنوماتيکي

در سيستم هاي هيدرو پنو ماتيکي مجهز به رگلاتور کنترل ارتفاع به هنگام تغييرات بار خودرو رگلاتور فشار روغن تعليق را افزايش يا کاهش مي دهد وقتي بار خودرو افزايش يابد اهرم چرخ به پايين حرکت کرده سوپاپ هيدروليکي را به سمت راست هدايت مي کند با حرکت اين سوپاپ روغن تحت فشار موتور الکتريکي وارد مدار هيدرو پنوماتيکي مي شود و تعليق را تا ارتفاع لازم بالا مي برد وقتي بار از روي خودرو باز شود به بالا حرکت کرده اهرم چرخ سوپاپ هيدروليکي
را به سمت چپ حرکت مي دهد و روغن مازاد تعليق به مخزن روغن برگشت مي کند.

منبع:سايت تخصصي مقالات اتومبيل www.khodroha.com
User Comments تعداد نظرات کاربران : 1
علي غلامپور

مطالبتون خيلي كم و پيش پا افتاده است

1392/7/28-12:52

0
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image