پمپ بنزين که در اکثر خودروها از ميل سوپاپ مي گيرد وظيفه ارسال سوخت به کاربراتور را دارد.
پمپ بنزين مانند جارو برقي است که با ايجاد خلا کار مي کند و عمل پمپ بنزين اين است که در هنگامي که خلا در چند راهه مکش کم است به ان کمک مي کند پمپ بنزين از دو قسمت زير تشکيل شده است :
1-ديافراگم
2-دو عدد سوپاپ
بدين ترتيب که بازوي شيطانک توسط استوانه خارج از مرکزي که روي ميل سوپاپ قرار دارد به سمت چپ و راست حرکت مي کند و صفحه چرمي که وسط پمپ قرار دارد و به نام ديافراگم ناميده مي شود به سوي پايين حرکت مي کند و در نتيجه بالاي ديافراگم خلا ايجاد مي شود و دريچه ورود بنزين باز شده و بنزين از باک به بالاي ديافراگم مکيده مي شود هنگامي که ديافراگم به جاي اول خود بر مي گردد بنزين را از دريچه خارج مي کند و به همين ترتيب ادامه مي يابد معمول ترين پمپ بنزين , پمپ بنزين هاي شيشه اي است که يک استکان جهت کنترل جريان بنزين در قسمت بالاي ان تعبيه شده است و بقيه از نوع فلزي مي باشند پمپ بنزين با گردش ميل سوپاپ کار مي کند چون قسمت زيرين اتومبيل بيشتر از ساير فصول گرم مي شود گرماي موتور باعث مي شود که گاز متراکم بنزين در پمپ جمع شود و در نتيجه بنزين به کاربراتور نمي رسد
براي رفع موقت اين عيب مي توان پارچه اي را خيس کرد و روي پمپ گذاشت يامقداري اب روي پمپ بنزين ريخته تا گاز جمع شده به مايع بنزين تبديل شود و پمپ بنزين به کار بيافتد به تازگي از پمپ بنزين هاي برقي استفاده مي گردد , که بوسيله يک موتور کوچک الکتريکي کار مي کند ومعايب پمپ بنزين معمولي را ندارد.
انواع پمپ بنزين
پمپ بنزين مکانيکي و پمپ بنزين مرکب و پمپ بنزين برقي
قطعات پمپ بنزين
استکاني – واشر – فيلتر سيمي – بدنه سوپاپ – واشرهاي زير سوپاپ – سوپاپ – ديافراگم - نگهدارنده لاستيک ابندي روغن – واشر ابندي روغن – فنر برگردان ديافراگم – بدنه اصلي پمپ –
واشر – اهرم پايين کشنده – واشرها – شيطانک – فنر برگردان شيطانک – خار محور – محور شيطانک – پيچ ديافراگم – گيره استکاني
پمپ بنزين مکانيکي
طرز کار :اساس کار همه پمپ بنزين ها مشابه يکديگر مي باشد و اساس تغيير حجم ايجاد شده توسط ديافراگم وظيفه خود را انجام مي دهد در نتيجه جهت تغيير حجم به يک کورس مکش و يک کورس انتقال نياز دريم.
مزاياي پمپ بنزين برقي نسبت به پمپ بنزين مکانيکي
1-از پمپ بنزين هاي مختلف مي توان در اتومبيل استفاده کرد در صورتي که در نوع مکانيکي هرپمپ مخصوص موتور خاصي مي باشد
2-پمپ بنزين هاي برقي نزديک باک نصب مي شوند و در نتيجه از حرارت موتور و گرم کردن در امان مي باشند .
3- پمپ بنزين هاي برقي را مي توان به صورت دوتايي روي شاسي سوار نمود که در صورتي که يکي از انها معيوب شد مي توان از ديگري استفاده کرد.
4- پمپ بنزين هاي برقي به محض چرخانيدن سوئيچ عمل سوخت رساني را انجام مي دهند و تابع سرعت موتور نمي باشند.
5- در نوع توربيني ان به علت بالا بودن فشار داخل لوله هاايجاد قفل گازي را به حداقل ميرسانند.
6- بيشترين بازدهي در پمپ بنزين مکانيکي در دور ارام مي باشد در صورتي که در پمپ بنزين برقي هميشه يکسان است
منبع: سايت تخصصي مقالات اتومبيل www.khodroha.com /خ