کار سوپاپهاي کنترل و تنظيم فشار: به طور خلاصه وظايف سوپاپهاي کنترل و تنظيم فشارهيدروليک در ترمز ها بدين شرح مي باشد در خودروهايي که سيلندر اصلي انها دو مداري است دو لوله خروجي مستقل دارد هرگاه در يکي از مدارات ايرادي پيدا شود توان ترمز به نصف کاهش مي يابد .براي اين منظور چراغ علامت دهنده اي در جلوي داشبورد راننده را از اين وضعيت اضطراري بااطلاع مي کند براي علامت دادن از سوپاپ کنترل مخصوصي استفاده مي شود اين سوپاپ داراي پيستون دو طرفه اي است که در حالت عادي به وسيله فنر و فشار روغن در وسط قرار مي گيرد بنابراين ميله ي اتصال دهنده کليد در شيار پيستون ها افتاده عملا کليد را به صورت قطع نگه مي داردوقتي در يکي از مدارات روغن ايرادي پيدا شود.
.jpg)
مثلا در مدار چرخ هاي عقب در اين حالت پيستون سوپاپ به طرف راست يا چپ حرکت کرده قطعه تماس دهنده کليد رااز شيار خارج مي کند و در نتيجه ان کليد چراغ علامت دهنده را روشن مي کند اگر مدار ترمز جلو عيب کند اين پيستون به طرف چپ حرکت کرده قطعه تماس دهنده روي قسمت برجسته ي طرف راست قرار مي گيرد و اتصال الکتريکي برقرار مي شود در هر صورت لامپ علامت دهنده براي آگاهي راننده روشن مي شود فنر سوپاپ به اندازه ي لازم قوي وحساب شده طراحي شده تا در اختلاف فشار کمي که بين مدارات ترمز جلو يا عقب ايجاد مي شود .پيستون ان دچار لرزش نشود .
سوپاپ اندازه گيري فشار هيدروليکي : اين سوپاپ در مدار ترمز هاي به کار مي رود که سيستم آنها ترکيبي است مثلا ترمز هاي جلو ديسکي و ترمزهاي عقي کاسه اي باشند مانند پيکان هرگاه چنين سوپاپي در مدار نباشد به محض اعمال فشار در مدار هيدروليکي ترمز به وسيله ي سيلندر اصلي ترمز هاي ديسکي عمل مي کنند و ترمز هاي کاسه اي خيلي ديرتر از آن فعال مي شوند. دليل اين عکس العمل نامتناسب و غير مطلوب وجود فنرهاي نسبتاً قوي در کفشک هاي ترمز کاسه اي است کار فنرهاي کفشک ترمز در نوع کاسه اي جداسازي لنت از کاسه است به علت وجود فنرهاي برگشت دهنده ي کفشک راه اندازي سيستم ترمز کاسه اي نياز به پيش فشار مناسبي دارد اگر سيستم کنترل کننده اي در مدار نباشد به محض بالا رفتن فشا ر هيدروليکي مدار بلا فاصله ترمز هاي ديسکي فعال شده چرخ هاي خودرو قفل خواهند شد در صورت قفل کردن
سيستم ترمز چرخ ها سر خورده خودرو از حالت کنترل خارج مي شود براي جلوگيري از اين پديده خطر ناک سوپاپ اندازه گير فشار در مدار به کار مي رود سوپاپ اندازه گير در ابتداي مدار روغن چرخ هاي جلو يا اگرمانند خودروي پيکان سيستم يک مداري است در خروجي سيلندر اصلي قرار مي گيرد که هر دو مدار جلو و عقب را تغذيه مي کند کار اين سوپاپ جلوگيري ازنفوذ روغن به مدار ترمز هاي ديسکي فيل از افزايش فشار در ان تا حد معين است مقدار اين پيش فشار در حدود 125 psi يا 8.5 اتمسفر است البته مقدار دقيق ان در هر خودرويي با توجه به نيروي فنرهاي برگشت دهنده ان خودرو تعيين مي شود در ترمزهاي دو مداري که نوع ايمن و پيشرفته تري است.سوپاپ اندازه گير در مدار مشترک نصب نمي شود بلکه در ابتداي ترمزهاي ديسکي قرار مي گيرد.
بنابراين در اين گونه سيستم ها نيروي فنر سوپاپ به گونه اي تنظيم مي شود که ترمز هاي ديسکي جلو کمي ديرتر از ترمزهاي کاسه اي عمل کنند تا کنترل خودرو براي راننده در حال ترمز اسانتر باشد .
.jpg)
سوپاپ تقسيم نيروي ترمز : در بعضي از خودروها از سوپاپ تقسيم نيروي ترمز در سيستم ترمز مرکب استفاده مي کنند ترمز مرکب در چرخ هاي جلو ديسکي و چرخ هاي عقب کاسه اي هستند دو نکته وجود اين سوپاپ را الزامي مي کند اول اينکه در سيستمي که به ترمز مرکب مجهز است ترمز هاي ديسکي نياز به نيروي زيادتري دارند تا راندمان مناسبي در متوقف کردن خودرو به وجود اورند و دوم اينکه به علت انتقال وزن خودرو از محور عقب به محور جلو در موقع ترمز کردن نيروي
زيادي به محور جلو وارد مي شود بنابراين دستگاه ترمز ديسکي بايد قدرت بيشتري توليد کند. براي اين منظور ازسوپاپ تقسيم فشار استفاده مي شود اگر نيروي قوي تر از اندازه اي که براي ترمز چرخ هاي جلو ضروري است به چرخ هاي عقب هم وارد شود باعث قفل شدن چرخ ها و لغزيدن يا سرديدن ان مي شود بنابراين کار اين سوپاپ ان است که وقتي نيروي ترمز عادي است و راننده وضعيت نيم ترمز را به وجود آورده فشار روغن هر دو مدار جلو و عقب را به طور مساوي ايجاد مي کنداما هنگامي که راننده ترمز ناگهاني و پرقدرتي را نياز دارد درسرعت هاي زياد ترمز استفاده شود فشار روغن مدار ترمز چرخ هاي عقب کمي افزايش مي يابد در حالي که فشار روغن بايد در مدار ترمز چرخ هاي جلو به حد زيادتري برسد سوپاپ تقسيم کننده ي فشار داراي قرقره اي است که اين قرقره سطوح فشار متفاوتي دارد سطح بزرگ قرقره به طرف مدار ترمز چرخ هاي عقب و قسمت کوچک ان به طرف سيلندر اصلي ترمز قرار مي گيرد.
.jpg)
منبع: سايت تخصصي مقالات اتومبيل www.khodroha.com /خ