دو نوع رگلاتور وجود دارد 1- نوع رگلاتور وزنه اي 2- نوع رگلاتور خلائي رگلاتور وزنه اي پمپ انژکتور
1- روشن کردن موتور : در موقع شروع کار راننده پدال گاز را تا انتها مي فشارد و سپس کليد استارت را به کار مي اندازد – با اين عمل شانه گاز در حالت تزريق حداکثر قرار مي گيرد محدود کننده که در مقابل پيشروي شانه گاز مقاومت ايجاد مي کند اما در حالت استارت با جمع شدن فنرش مقاومتي نمي کند و اجازه مي دهند شانه گاز تحويل سوخت را در حداکثر مقدار خود قرار دهد از انجا که هنوز موتور روشن نشده و وزنه ها نيروي گريز از مرکز زيادي ندارند عکس العملي روي شانه ايجاد نکرده ودر نتيجه با ارسال سوخت زياد موتور بسهولت روشن مي شود .
2- دور ارام موتور : وزنه ها را دو نوع فنر کنترل مي کنند
.jpg)
الف : فنرهاي بزرگتر که مستقيما روي وزنه ها تکيه کرده و بنام فنر کنترل دور ارام ناميده مي شود
ب : فنرهاي داخلي که يکي متوسط و ديگري کوچکتر است روي بشقابک و ميله تکيه مي کنند و بنام فنر دور زياد ناميده مي شود فنرهاي داخلي مستقيما روي وزنه ها تکيه مي کند پس از روشن شدن موتور بعلت ارسال سوخت زياد موتور دور زيادي مي زند بطوريکه در وزنه ها نيروي گريز از مرکز زيادي ايجاد شده و محور متغير بطرف راست کشيده مي شود در نتيجه شانه گاز به علت بالانس کردن اهرم دو شاخه شکافدار بطرف چپ حرکت کرده و تمايل دارد موتور را خاموش کند لذا پس ازروشن شدن و دور گرفتن ناگهاني بلافاصله دور موتور کاهش مي يابد وقتي دور موتور به علت ارسال سوخت کمتر کاهش يافت وزنه ها در اثر نيروي فنرهاي داخلي سريعا بسمت داخل رجعت مي کنند در همين موقع شانه گاز که بحالت ارسال سوخت کمتر رسيده بود با حرکت محور متغير بچپ بسمت پرگاز سمت راست حرکت کرده و موتور لازم را پيدا مي کند از انجا که به پدال گاز در حالت ارام نيرو وارد نمي شود دور موتور مجددا بالا نمي رود بلکه موتور چنان مي گردد تا وزنه هاي گريز از مرکز با نيروي فنرهاي بزرگتر کنترل شوند و شانه گاز حدود 8 ميليمتر نسبت به حالت خاموش بطرف راست حرکت کند
3- حالت تمام بار : حالت تمام بار يعني ارسال حداکثر سوخت در موقعيکه دور موتور خيلي زياد نيست و وزنه هاي رگلاتور وزنه اي بمقدار کمي بطرف خارج از مرکز پرتاب شده و تاثير زيادي روي شانه نمي گذارند اين حالت در سر بالائي ها و در موقع سنگين بودن خودرو که فشار روي موتورزياد است بوجود مي ايد در حالت تمام بار شانه گاز حدود 12 تا 16 ميليمتر نسبت به وضع خاموش بودن و يا 4 تا 8 ميليمتر نسبت بوضع درجا کار کردن جلو مي ايد در اين وضع دور ميل بادامک پمپ حدود 1000rpm و دور موتور حدود 2000rpm است
4- حالت کنترل سرعت : پس از رفع مانع مثلا سر بالايي و يا بدون بار موتور تمايل به گاز خوردن دارد در اثر بالا رفتن وزنه ها بمقدار زيادي نيرو از موتور دريافت کرده و از يکديگر دور مي شود در نتيجه محور متغير بطرف راست حرکت کرده و چون فشار پدال روي اهرم دو شاخه شکافدار اعمال مي شود اهرم دو شاخه حول رقاصک حرکت الاکلنگي انجام داده و شانه گاز را بطرف خاموش کردن هدايت مي کند با حرکت شانه بچپ مقدار ارسال سوخت کاهش يافته و دور موتور کم مي شود فنرهاي داخلي فورا وزنه ها را بطرف داخل رانده و محور متغير به طرف چپ و شانه گاز بطرف راست سمت ارسال زياد حرکت مي کند دور موتور مجددا بالا مي رود و عمليات فوق انقدر تکرار مي شود تا دور در حد لازم تثبيت گردد دور حداکثر بين 2500 تا 3500 بر حسب نوع موتور قابل کنترل مي باشد
5- حالت خاموش : براي خاموش شدن موتور ديزل بايد ارسال سوخت را متوقف نمود لذا با کليد خاموش کن که با سولنوئيد عمل مي کند و يا بطور مکانيکي مي باشد شانه گاز را بطرف خاموش هدايت مي کنند در اين موقع شيار عمودي پلانجر در مقابل مجراي بارل قرار گرفته و ارسال سوخت متوقف مي شود
نتايج کار رگلاتور وزنه اي پمپ انژکتور
رگلاتور وزنه اي عمليات زير را انجام مي دهد
1- در موقع استارتر امکان حرکت شانه گاز را تا انتها براي تحويل حداکثر سوخت فراهم مي کند
2- در حالت ارام فنرهاي بزرگ انقدر نيرو به وزنه ها وارد مي کنند تا مقدار نيروي گريز از مرکز وزنه ها جابجائي حداقلي حدود 8 ميليمتر در شانه گاز بوجود ايد
3- در حالت تمام بار که مقاومت مسير حرکت زياد است دور موتور چندان زياد نمي باشد لذا وزنه ها نيروي گريز از مرکز کمي دارند و تاثير در برگشت شانه نمي گذارند در نتيجه با فشار پدال شانه گازانقدر جلو مي رود تا حداکثر سوخت براي ايجاد قدرت زياد حاصل شود
4- در حالت حداکثر سرعت براي انکه دور موتور از مقدار مجاز که براي موتور خطرناک است تجاوز نکند وزنه ها انقدر نيرو مي گيرند که بمقدار حداکثر از يکديگر دور شده و شانه گاز را بطرف خاموش حرکت مي دهد وقتي موتور خاموش شود فنرهاي داخلي وزنه ها را بطرف هم هدايت کرده و متناسب با سرعت موتور شانه بطرف ارسال سوخت معين حرکت مي کند يعني دور زياد موجب کم کردن دور موتور و فنرهاي قوي داخلي باعث گاز خوردن مي گردد و انقدر بين نيروي گريز از مرکز و نيروي فنرهاي داخلي تبادل نيرو بوجود مي ايد تا شانه گاز از حداکثر سرعت مجاز فراتر نرود
5- براي خاموش شدن موتور شانه گاز در جهت خاموش شدن به عقب کشيده شده و ارسال سوخت را به صفر مي رساند رگلاتور وزنه اي در اکثر پمپ هاي انژکتور رديفي کاربرد دارد.
.jpg)
منبع:سايت تخصصي مقالات اتومبيلwww.khodroha.com/س