جهادگران در پيام امام خميني رحمتالله عليه
امام خميني رحمت الله عليه ، آن احياگر اسلام ناب محمدي صلياللهعليهوآلهوسلم درباره جهادگران و خدمات شايسته آنان چنين ميفرمايند: «زحمات بيوقفه جهاد، اين سنگرسازان بيسنگر، در دفاع مقدسمان از جمله مسائلي است که ترسيم آن در قالب الفاظ نميگنجد. عشق جهاد در خدمت به اسلام و مردم، چشمِ دل عشاقِ خدمت به دين و مردم را روشن نموده است. شجاعت دليرمردان و شيرزنان جهاديمان در جهادمان عليه کفر و بيداد، زبانزد خاص و عام است. وسعت دامنه گذشت و ايثار مردان و زنان جهاد، جنگ و صلح، بزرگ و کوچک، [و] فقير و غني اين مرز و بوم را فرا گرفته است. جهاد شمايل دنياي آزادي و استقلال در عرصه کارو تلاش و پيکار عليه فقر و تنگدستي و رذالت و ذلت است. فرزندان عزيز جهاديام، به تنها چيزي که بايد فکر کنيد استواري پايههاي اسلام ناب محمدي صلياللهعليهوآلهوسلم است...؛ اسلامي که پرچمداران آن پابرهنگان و مظلومين و فقراي جهانند و دشمنان آن، ملحدان و کافران و سرمايهداران و پولپرستانند؛ اسلامي که طرفداران واقعي آن هميشه از مال و قدرت بيبهره بودهاند و دشمنان حقيقي آن زراندوزان حيلهگر و قدرتمداران بازيگر و مقدسنمايان بيهنرند.»
ملاک سازندگي
کسي که طالب رضاي خداست، در همه کارها ملاکِ انجام دادنِ کار را اطاعت پروردگار قرار ميدهد. وقتي جهادگر اساس کارهاي خود را بر اين قرار داده است، هيچگاه نبايد نگران نتيجه کار باشد. بلکه بايد تمام تلاش خويش را در درستي کار و سازندگي صرف کند و نتيجه را به خدا وا گذارد و به آن راضي شود؛ چرا که راضي بودن به رضاي خدا و تسليم بودن در برابر او عصاره همه فضائل است.
جهاد در عرصه کشاورزي
کشاورزي کاري است که در طول تاريخ مورد توجه انسان بوده است. همچنان که امام صادق عليهالسلام فرمودند: «اساس زندگي انسان را آب و نان تشکيل ميدهد». طبيعي است که بدون کشاورزي تأمين نان ميسر نخواهد شد. حضرت علي عليهالسلام در اهميت کشاورزي ميفرمايند: «از رحمت خداوند دور باد کسي که آب و خاک داشته باشد و در عين حال فقير زندگي کند». امام صادق عليهالسلام در بيان اهميت کشاورزي و ارزش کشاورزان ميفرمايند: «کشاورزان گنجهاي خلايق هستند. آنان چيزهاي پاکيزهاي را که خداوند ميروياند کشت ميکنند. اينها در روز قيامت از نظر مقام و منزلت بهترين انسانها هستند». امام خميني رحمهالله دراينباره ميفرمايند: «ايران کشوري است که بايد کشاورزي آن اساس همه کارها باشد. آن عدهاي که ميگويند از نظر کشاورزي نميشود خودکفا شد، اطلاع دقيق ندارند. روستاييان هم سعي کنند به شهرها نيايند و در روستاهاي خود بمانند».
جهاد در عرصه باغداري
باغداري به عنوان يکي از مهمترين منابع تأمين مواد غدايي اهميت ويژهاي دارد. مشهور است که حضرت علي عليهالسلام با دست خود نخلستانها را آباد، و در راه خدا واگذار ميکرد. امام صادق عليهالسلام ميفرمايند: «زراعت کنيد و درخت بکاريد. سوگند به خدا، براي مردم کاري بالاتر و پاکتر از آن نيست.» در قرآن کريم آيات متعددي وجود دارد که به کشت و زرع و درختکاري اشاره دارد و آنها را از نعمتهاي خداوند براي تأمين روزي انسانها ميشمارد. خداوند در برخي از اين آيات که به کار کشاورزي اشاره دارد، ميخواهد انسان را از غفلت بيدار سازد تا مپندارد که خود همهکاره است. بلکه کار اصلي که رويانيدن است به خدا نسبت داده شده است و کار کشت و افشاندن دانه و آمادهسازي زمين به انسان. همچنين از پيامبر اکرم صلياللهعليهوآلهوسلم نقل شده که فرمود: «هيچيک از شما نگويد: من زراعت کردم؛ بلکه بگويد: کشت کردم؛ زيرا زارع حقيقي خدا است». با توجه به آنچه بيان شد، نتيجه ميگيريم که زراعت و باغداري از ديدگاه اسلام کار ارزشمندي است؛ بهويژه اگر انسان توجه داشته باشد که اين نعمتها از جانب خداست و براي رسيدن به هدف والايي در اختيار انسان قرار گرفته است.
جهاد در عرصه دامداري
در اوضاع کنوني يکي از زمينههاي مهمّ سازندگي در کشور رسيدگي به امر دامداري است. دامداري از نظر تأمين نيازمنديهاي زندگي پس از زراعت و کشاورزي، در درجه دوم اهميت قرار دارد؛ زيرا بسياري از مواد غذايي، پوشاک، و غيره از طريق فرآوردههاي دامي تأمين ميگردد. در احاديث نيز دامداري بسيار مورد توجه قرار گرفته است. امام صادق عليهالسلام در اينباره چنين ميفرمايند: «از پيامبر اکرم صلياللهعليهوآلهوسلم سؤال شد چه مالي بهتر است؟ حضرت فرمودند: زراعتي که صاحبش به آن رسيدگي کند و هنگام برداشت حق آن را ادا کند. سپس عرض شد چه مالي پس از زراعت بهتر است؟ فرمود: اينکه انسان به پرورش گوسفند بپردازد، نماز خود را بهجا آورد و زکات بپردازد» در ادامه حديث نيز به مسئله گاوداري و باغداري اشاره شده است. با توجه به اينکه دامها از مهمترين منابع تأمين نيازهاي انساني ميباشند شايسته است که دامداري به طور جدي مورد توجه برنامهريزان اقتصادي قرار گيرد تا ايران اسلامي از نظر تأمين مواد غذايي محتاج بيگانگان نباشد.
جهادگران در جستوجوي خشنودي خداوند
انگيزه خداجويي وقتي به اوج خود برسد، انسان را آنچنان ترقي ميدهد که در زندگي هيچ خواستي جز رضاي خدا و خدمت به خلق خدا نداشته باشد. انسان در پرتو اين انگيزه برتر، سعي خواهد کرد تا هرکاري که خدا ميپسندد انجام دهد، ولو با گذشتن از جان که عزيزترين چيز زندگي است. به راستي که جهادگران، اين بندگان شايسته خدا و سنگرسازانِ بيسنگر، چنين بودند و چنين کردند.
عجله ناپسند درکار و سازندگي
از امام صادق عليهالسلام نقل شده که فرمود: «سلامت با درنگ کردن است و پشيماني در عجله، هرکس کاري را در غير وقتش شروع کند، بيموقع ثمر خواهد داد». علي عليهالسلام نيز در نامه معروف خود، خطاب به مالک اشتر چنين مينويسد: «و بپرهيز از کارهايي که هنگام انجام دادن آن نرسيده، و بپرهيز از سستي در کاري که گزاردنِ آن ممکن گرديده، و نيز بپرهيز از لحاجت در کارهايي که راه راست در آن ناپيداست، و از سستي ورزيدن آنگاه که آشکار است. پس هر چيز را در جاي آن بدار و هر کاري را به هنگام آن بگزار.» از اين بيانات نوراني و حکيمانه بر ميآيد که عجله در صورتي ناپسند است که انسان پيش از شناختِ درست نسبت به اصل کار و زمان و چگونگي انجام دادن کار و سازندگي، بخواهد عجولانه آن را انجام دهد که حاصلش يا ثمر دادن بي موقع است يا بيثمري و پشيماني را به دنبال خواهد داشت.
عجله پسنديده
معروف است که «در کار خير بايد عجله کرد». اين سخن ريشه در آيات و روايات دارد. خداوند در سوره بقره ميفرمايد: «در کارهاي خير بر يکديگر سبقت گيريد» و نيز در وصف حضرت زکريا و خانوادهاش ميفرمايد: «آنان در کارهاي نيک شتاب ميکردند». همچنين در روايات نيز به شتاب در کارهاي خير توجه خاصي شده است؛ به عنوان نمونه در اصول کافي، بابي به «تعجيل در کار خير» اختصاص يافته است که به برخي از روايات آن اشاره مينماييم:
رسول خدا صلياللهعليهوآلهوسلم ميفرمايند: «همانا خداوند کارهاي خيرِ زودانجامشده را دوست دارد» و نيز از امام باقر عليهالسلام روايت شده که فرمودند: «کسي که قصد کار خيري کند، بايد بشتابد؛ زيرا هرچه در آن تأخير شود، شيطان را نسبت به آن مهلتي پيدا شود».
بنابراين، عجله در صورتي ناپسند است که: اوّلاً خير بودن کار مشخص نباشد، ثانيا به فرض خير بودن کار، زمان انجام آن فرا نرسيده باشد. اما در صورت خير بودن کار و رسيدن زمان انجام آنکه معمولاً پس از مطالعه و بررسي همهجانبه کار شتاب در انجام دادن آن نه تنها مذموم نيست، بلکه بسيار پسنديده است؛ زيرا شياطين انس و جن که سعي در عدم تحقق کارهاي نيک دارند، ممکن است از فرصت استفاده نموده، با ايجاد ترديد و دودلي، يا آشوب و بلوا مانعِ تحقق آن شوند.
کم کاري
کم کاري يعني اين که انسان کاري را که از او انتظار ميرود انجام ندهد. پايين بودنِ ساعاتِ کار مفيدِ کارکنانِ دولت در جامعه ما حاکي از وجود کم کاري است. امّا اينکه علل کمکاري چيست و چگونه ميتوان سقف کار مفيد را بالا برد، خود نيازمند تحقيق دقيق و مفصل است. ولي نکتهاي که در هر حال نبايد از آن غفلت کرد اين است که، اگر کارکنان با آداب کار از ديدگاه اسلام آشنا شوند، و اين آداب در محيط کار نهادينه شود، تأثير فراواني در بالا بردن سقف کار مفيد خواهد داشت؛ زيرا کسي که خدا را ناظر بر اعمال خود ميداند حاضر نخواهد شد توصيههاي موجود در آيات و روايات را که در مورد کار و تلاش و در نظر گرفتن رضاي الهي وارد شده است، ناديده بگيرد و به آنها عمل نکند.
اهميت محکمکاري
توجه به کيفيت کار، چه از نظر مادي، يعني استحکام کار و کار خوب کردن، و چه از نظر معنوي، يعني مخلصانه در حد وُسع خود کار کردن، از ديدگاه قرآني اهميت خاصي دارد. در داستان ذوالقرنين ميخوانيم، مردمي که از قوم يأجوج و مأجوج ستم ميديدند، وقتي ذوالقرنين به ديار آنها ميرسد، از او ميخواهند تا سدي بين آنها و اين قوم ستمگر بنا کند. ذوالقرنين سدي آهنين بنا ميکند و براي جلوگيري از نفوذ آب و هوا، که سبب پوسيدگي و از بين رفتن آهن ميشود، دستور ميدهد تا مس گداخته بياورند و با ريختن مس گداخته بر روي آهن، راههاي نفوذ هوا را مسدود ميکند.
رسول گرامي اسلام صلياللهعليهوآلهوسلم تا آنجا به محکمکاري و توجه به کيفيت کار اهميت ميدهد که وقتي فرزندش را به خاک ميسپارند، با دست خود ناهمواري قبر را اصلاح ميکند و ميفرمايد: «هرگاه کاري ميکنيد آن را درست انجام دهيد». اميد ميرود که کارگران ميهن اسلاميمان عموما، و جهاديان صبور و مقاوم خصوصا اهميت محکمکاري و کار بيخدشه را درک نموده، سفارش حضرت رسول صلياللهعليهوآلهوسلم را همواره به ياد داشته باشند که فرمودند: «هرگاه کاري ميکنيد آن را درست انجام دهيد».
آيا محکمکاري با آخرتگرايي منافات دارد؟
برخي افراد کوته فکر و ساده لوح ممکن است تصور کنند که، انسان در دنيا بهطور موقت زندگي ميکند، پس چه لزومي دارد که مثلاً در ساختن خانه آنقدر محکمکاري کند که چندصد سال دوام بياورد؟ اينگونه طرز تفکر از ديدگاه اسلامي مردود و غلط ميباشد؛ زيرا آخرتگرايي صرف، در اسلام مطلوب نيست. همچنانکه دنياگرايي به تنهايي مورد نظر اسلام نيست. بنابراين در فرهنگ اسلامي به همان ميزان که به خودسازي و مسائل معنوي سفارش شده است، به سازندگي و عمران شهرها و روستاها و مسائلي ديگري که به نحوي به زندگي دنيوي ارتباط دارد نيز توجه شده و از کار و تلاش براي بهدست آوردن روزي حلال و خودبسندگيِ اقتصادي، به عنوان امري مقدس ياد شده است. با توجه به همين ديدگاه است که در روايات معصومين عليهالسلام وارد شده است: «براي دنياي خود آنگونه کن که گويا تا ابد زندهخواهي ماند، و براي آخرتت آنگونه کار کن که گويا فردا خواهي مرد».
بنابراين، دنيا و آخرت در بينش اسلامي آنچنان با هم گره خوردهاند که نه توجه به دنيا بايد مانع ياد آخرت شود، و نه توجه به آخرت بايد انسان را از آيندهنگري باز دارد؛ بلکه حق هردو را آنگونه که خداوند ميپسندد بايد ادا نمود.
بهرهبرداري درست از منابع طبيعي (معادن)
يکي از منابع و ثروتهاي طبيعي که اهميت زيادي در رشد و شکوفايي اقتصاد هرکشوري دارد معدن است. معدن به عنوان مواد خام و اوليه در بهکار انداختن واحدهاي توليدي و بخشهاي اقتصادي جامعه نقش مهمي را در استقلال اقتصادي هر کشوري ايفا ميکند. علاوه بر اينکه معادن از منابع ارزآور و مايه تجهيز و راهاندازي بسياري از طرحهاي زيربنايي اقتصاد کشور ميباشد و در تأمين مايحتاج عمومي و ضروري مردم نقش اساسي را دارد. در اهميت معادن ذکر اين نکته کافي است که هميشه استعمار با استفاده از ابزارها و سياستهاي مختلف چشم طمع به کشورهاي دارنده اين منابع دوخته است و سعي دارد از راههاي مختلف بر منابع کشورها دست يابد. از طرفي، در صورت استفاده غيربهينه از معادن و بهرهبرداري بيحدوحصر از آنها جامعه متحمل زيان خواهد شد. از آنجايي که يکي از شعارهاي جهاد سازندگي در برنامه سوم توسعه، حفظ منابع طبيعي ميباشد، اين نهاد ميتواند از هدر رفتن منابع طبيعي و وارد شدن خسارت به جامعه جلوگيري کند و از اين طريق به اقتصاد کشور ياري رساند.
تجليل امام خميني رحمهالله از ايثارگران جهاد سازندگي
در پيامي که بنيانگذار جمهوري اسلامي حضرت امام خميني رحمهالله در روز 27 خرداد، سالروز تأسيس جهاد سازندگي، صادر فرمودند، نکات زيرا را در مورد جهادگرانِ خستگيناپذير در مييابيم: 1. برادران جهاد سازندگي بهترين و بيشترين کار را انجام دادهاند؛ 2. جهادگران بهترين کارها را در بدترين اوضاع و با انبوهي از مشکلات و با دادن شهداي بسياري به ثمر رساندهاند؛ 3. مجاهدان سازندگي، بذر انقلاب را در دل هر روستايي کاشتهاند؛ 4. از مجاهده اين برادران خستگيناپذير نهال انقلاب در روستاها و شهرهاي دورافتاده بارور گرديده است؛ 5. با آباد شدن مناطق محروم، روستاييان آن مناطق به پاسداران انقلاب و اسلام تبديل شدهاند؛ 6. جهادگران، پيروزي سپاه اسلام بر ارتش کفر بعثي را تسريع بخشيدهاند؛ 7. اختلاف زبان و لباس و جز آن نتوانسته است مانع مجاهدات آنان شود؛ 8. هدف جهادگران، تحقق آرمانهاي ملت مسلمان و انقلابي ايران و اجراي برنامههاي اسلام است.
منبع: گلبرگ - خرداد 1381، شماره 30/س