کشاورزي در فرهنگ اهل بيت(عليهم السّلام) از اهميتبسيار بر خور دار است. اين کار نه تنها در کلمات آن بزرگان مورد بيشترين تاکيد قرارگرفته، بلکه اکثر پيامبران الهي، پيشوايان معصوم و بندگانصالح عملا به اين کار پرداخته و به آن افتخار کردهاند. آنبزرگان کشاورزان را انسانهايي ارزشمند، متوکل، نيکوکار، صاحبپاکترين و حلالترين شغلها و سودمند به حال جامعه معرفي کرده،در جهان آخرت، صاحب بهترين مقامات دانستهاند. اهميت و ارزشدادن به کشاورزي در فرهنگ غني اسلام تا آنجا پيش رفته که ذاتمقدس باري تعالي در قرآن خودش را کشاورز معرفي کرده، خطاب بهمردم ميفرمايد:
«افرايتم ما تحرثون. ء انتم تزرعونه ام نحن الزارعون» (1) آيا نديديد تخمي را که در زمين ميکاريد؟ آيا شما کشاورزيد ياما؟ آري، کشاورز حقيقي منم! ما در اين نوشتار براي آشناييخوانندگان گرامي با سخنان نوراني ائمه معصوم (عليه السلام) در زمينهکشاورزي، برخي از احاديث آنها را مورد توجه قرار ميدهيم.
ارزش کشاورزي
1. امام صادق(عليه السّلام) ميفرمايد: از پيامبر بزرگوار اسلام (صلّي الله عليه و آله و سلّم) پرسيدند: بهترين ثروت کدام است؟ حضرت فرمود: «زرع زرعه صاحبهو اصلحه و ادي حقه يوم حصاده...» (2) زراعتي که با دستکشاورزش کشتشده و با مراقبتهايش به بار نشسته و هنگامبرداشت، حقوق واجبش را پرداخت کرده است.
گنجهاي جامعه
2. يزيد بن هارون از امام صادق(عليه السّلام) نقل ميکند که فرمود:
کشاورزان گنجهاي يک جامعه هستند. آنان چيزهاي پاک و حلال راميکارند. خداوند متعال آن را از زمين رويانده، خارج کرده ورشد ميدهد. اينان روز رستاخيز بهترين مقام را در ميان ديگرمردم خواهند داشت. از همه به درگاه خداوند نزديکترند و نامشانبه مبارکي برده خواهد شد. (3)
کشاورزي نيکترين پيشه
3 مردي به امام صادق(عليه السّلام) عرضه داشت: فدايت گردم. شنيدهامگروهي هستند که کشاورزي را دوست ندارند و ميگويند شغل خوبينيست. حضرت پاسخ داد، کشت کنيد و درختبکاريد. به خدا سوگند،مردم کاري پاکتر و نيکوتر از آن انجام نميدهند. (4)
کشاورزي سفرهاي گسترده
4. کار کشاورزي توليد محصولاتي است که به مصرف تمام افرادجامعه ميرسد و هرکس از آن بهرهاي ميبرد. در واقع زراعتسفرهايگسترده است که، علاوه بر انسانها، حيوانات آسمان و زمين هم ازآن بهرهمند ميشوند. امام باقر(ع) در اين مورد از پدر بزرگوارشنقل ميکند که فرمود: «بهترين اعمال آن است که برزگري بذريبکارد و سپس از آن، هر شخص نيک و يا فاسد بخورد. اگرنيکوکاران و انسانهاي خدا جو از آن استفاده کنند، براي صاحبآن دعا و طلب مغفرت ميکنند; و اگر انسانهاي بدکار از آنبهرهمند شوند، نفرين ميشوند; و نيز پرندگان آسمان و حيواناتروي زمين از خوان نعمت کشاورز استفاده ميکنند. (5)
وصيت پيامبر به زمامداران
5 يکي از وصاياي رسول اکرم(صلّي الله عليه و آله و سلّم) توجه به حال کشاورزان بود. آنحضرت خطاب به امام علي(ع) فرمود: «ياعلي، مبادا در حکومتتوبه کشاورزان ستم شود؟» (6)
گرانبهاترين گوهر ناياب
6. امام صادق(عليه السلام) فرمود:
«الکيمياء الاکبر الزراعه.» زراعت گرانبهاترين گوهر ناياباست. (7)
به راستي چرا پيشوايان مذهب ما اين همه در موردکشاورزي تاکيد کردهاند؟ شايد تاکيد ايشان به اين علتباشدکه ادامه حيات و زندگي هر انساني به تغذيه وابسته بوده، تغذيهنيز در گرو کار کشاورزي است. نه تنها زندگي فردي هر شخص، بلکهزندگي اجتماع و يک ملت هم به چگونگي توليدات و محصولات کشاورزيآن جامعه وابسته است. هر جامعهاي که بخواهد مستقل و آزادزندگي کند و سر نوشتخودش را با دستخود رقم بزند، بايد درکشاورزي استقلال داشته و بتواند محصولات مورد نيازش را خودشتوليد کند; زيرا خود کفايي و استقلال هر ملتي در گرو پيشرفتتوليدات کشاورزي آن ملت است. افزون بر اين، رسيدن به اهدافعالي معنوي و مقامات بلند عرفاني نيز در گرو تامين نيازهايجسماني انسان است. حضرت رسول اکرم(ص) فرمود: بار خدايا، بهنان ما برکت عنايت فرما و فاصلهاي ميان ما و آن ايجاد نفرما.
اگر نان نباشد، ما نميتوانيم روزه بگيريم، نماز بخوانيم وواجبات الهي را به جاي آوريم. (8) با توجه به اين نکات معلومميشود کشاورزي مهمترين عامل پيشرفت هر جامعه است و مردمي کهنتوانند نان سفره خويش را تامين کنند، هرگز روي خوشبختي واستقلال را نخواهند ديد.
حضرت علي (عليه السلام) فرمود:
«من وجد ماء و ترابا ثم افتقر فابعده الله» (9) کسي که باداشتن آب و خاک، باز هم فقير باشد; از رحمتخداوند متعال دوراست.
بنابراين، پيشوايان معصوم ما به حمايت از کشاورزان و دهقانانبرخاسته، براي توسعه کشاورزي تاکيد بسيار کردهاند. سفارش وتاکيد آنها تنها زباني نبود; بلکه خود آن بزرگواران در عملهم به کشاورزي و درختکاري پرداخته، اهميت اين کار حياتي رانشان ميدادند. اين امر بيانگر برتري مکتب والاي اسلام بر سايراديان و مکاتب و همچنين برتري رهبران اين مکتب را بر رهبرانجوامع ديگر است. راستي کدام رهبر و بنيانگذار مکتبي خودش راکشاورز معرفي ميکند؟ (10) کدام پيشوا بر دست کارگر بوسه ميزند؟
کدام يک از مدعيان حقوق بشر و مدافعان و زحمتکشان و محرومانجامعه، مثل امام اول شيعيان بيل به دست گرفته، در برابر آفتابعرق ميريزد و کشاورزي ميکند؟ اينک نمونههايي از فرازهايافتخارآميز زندگي آن رهبران الهي را نقل کرده، زوايايي اززندگي تابناکشان را بيان ميکنيم.
انبيا و کشاورزي
حضرت امام صادق(عليه السلام) فرمود: آن روز که آدم ابوالبشر از بهشتبه زمين رانده شد و نياز به غذا و آب پيدا کرد، با حضرتجبرئيل به مشورت پرداخت واز او ياري طلبيد. جبرئيل آدم راچنين راهنمايي کرد: «يا آدم کن حراثا.» اي آدم، اگر ميخواهينيازمنديهاي خود را بر طرف کني، کشاورز باش و به زراعتبپرداز. (11) اينگونه بود که پدر انسانها اولين کشاورز رويزمين شد. نه تنها حضرت آدم بلکه اکثر پيامبران الهي به شغلکشاورزي ميپرداختند و روزي خود را از همين راه به دستميآوردند. روزي يکي از ياران امام صادق(ع) از ارزش کاردهقانان پرسيد: امام در پاسخ فرمود: همه پيامبران الهي، جزحضرت ادريس، از راه کشاورزي امرار معاش ميکردند; ولي حضرتادريس به کار خياطي مشغول بود. امام در بيان ديگري فرمود:
خداوند متعال روزي پيامبران خويش را در زراعت و دامداري قرارداده است. (12)
علاوه بر پيامبران بزرگ الهي، خاتم ايشان حضرتمحمد مصطفي(ص) نيز در فرصتهاي مختلف به اين امر اقدام ميکرد.
امامان معصوم ما هم که وارثان انبياي الهياند، از موقعيتهايبه دست آمده استفاده ميکردند و به باغداري، درختکاري، گلکاريو ايجاد فضاهاي سبز ميپرداختند. نمونههايي از اين کردار آنبزرگان عبارت است از:
1 امام صادق (عليه السلام) فرمود: اميرمومنان علي(عليه السلام) زمين را شخم ميزدو پيامبر خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) هسته خرما را با دهان خويش مرطوب ميکرد وميکاشت; و در همان حال ميروييد. (13)
2 حضرت علي(عليه السلام)، هنگامي که از جهاد بر ميگشت، به تعليم مردم وقضاوت بين آنها ميپرداخت و در هنگام فراغت، به باغي که ملک اوبود ميرفت و با دستخود کار ميکرد و ذکر خدا ميگفت. (14)
3 ابي عمرو ميگويد: روزي در يکي از باغها امام صادق(ع) راملاقات کردم. آن حضرت لباس مخصوص پوشيده، بيل به دست گرفته ودر باغ خويش مشغول کشاورزي بود. چنان فعاليت ميکرد که عرق ازپيشاني مبارکش ميريخت. گفتم: فدايتشوم، بيل را بدهيد تا منکار کنم. فرمود: «دوست دارم آدمي براي کسب روزي حلال در برابرآفتاب آزرده شود.» (15)
4 امام صادق(عليه السلام) فرمود: اني لاعمل في بعض ضياعي حتي اعرق و انبي من يکفيني ليعلم الله عزوجل اني اطلب الرزق الحلال.» من دربرخي از باغهايم چنان تلاش ميکنم که از شدت فعاليت عرق ميريزم;در حالي که کساني را دارم که اين کارها را انجام دهند. امااين کوشش به اين خاطر است که خداي متعال بداند من با کوشش خوددر جستجوي روزي حلال هستم. (16)
5 علي بن حمزه ميگويد: روزي امام موسي کاظم(ع) را درمزرعهاشملاقات کردم و اين در حالي بود که حضرت، به علت کار و فعاليتشديد، عرق بدن مبارکش را خيس کرده بود. گفتم: فدايتشوم پسمردان شما کجايند که خود با اين زحمت کار ميکنيد؟ پاسخ داد:
اي علي، کساني که از من و پدرم بهتر بودند، با دستخويشکشاورزي ميکردند. پرسيدم: چه کساني از شما و پدر بزرگوارتانبهتر بودند؟
فرمود: رسول خدا و امير مومنان علي و تمام پدرانم که همه بادست مبارک خويش زراعت ميکردند. نه تنها آنان بلکه پيامبران وفرستادگان الهي و انسانهاي صالح هم کشاورزي ميکردند و بهترينخلق بودند.
يکي از امور مربوط به کشاورزي، نهال کاري و درختکاري است کهمورد توجه رهبران بزرگوار مکتب اسلام قرار گرفته است. در اينمورد به چند حديث توجه کنيد: رسول خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود:
«من غرسشجره فاينعت، غرس الله بها شجرا في الجنه.» هر مسلماني نهالدرختي را نشاند و بار ور کند، خداوند متعال در مقابل براي آننهال درختي در بهشت قرار ميدهد. (17)
2 جابر بن عبدالله انصاري از پيامبر اکرم (صلّي الله عليه و آله و سلّم) نقل ميکند که فرمود:
«مامن مسلم يغرس غرسا الا کان ما اکل منه له صدقه و ما سرقمنه صدقه و ما اکل السبع فهو له صدقه، و ما اکلت الطيه فهو لهصدقه و لا يرزءه احد الا کان له صدقه. » هيچ مسلماني نهالينميکارد مگر آنکه هر موجودي که از آن استفاده کند، براي اوصدقه شمرده ميشود; و اگر به سرقت رود پاداش صدقه دارد; و اگرحيوانات بخورند يا پرندگان ببرند و يا به وسيله کسي تلف شود،باز هم صدقه شمرده خواهد شد. (18)
3 مرحوم شيخ صدوق در خصال از رسول خدا(ص) نقل ميکند کهفرمود: درختخرما چقدر زيباست. کسي که آن را بفروشد و جه آنمانند خاکستري است که در بالاي کوه بلندي ريخته شده باشد.
هرگاه باد سختي بوزد، چيزي از آن باقي نميماند. پس اگر کسي آنرا فروخت، درخت ديگري به جاي آن خريداري کند. (19)
4 پيامبر اسلام (صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود:
هرکس درختخرما يا سدري را که به نحوي مورد استفاده انسانهايا حيوانات قرار ميگيرد آب دهد، مانند کسي است که مؤمن تشنهايرا سيراب کند. (20)
5 انسان وقتي از دنيا ميرود، دستش ازامکانات و سرمايههاي دنيوي کوتاه شده، ديگر قادر نيست از آنبهرهمند شود; اما بر اساس مکتب آسماني اسلام و فرهنگ پرباراهلبيت (عليه السلام) انسان ميتواند با انجام دادن بعضي از کارهايشايسته بعد از مرگ نيز از نتيجه آنها استفاده کند. امام صادق(عليه السلام) ، ضمن حديثي، به شش خصلت که بعد از مرگ به انسان مؤمن سودميرساند، اشاره کرد که يکي از آنها چنين است: «آن که درختيبکارد که بعد از مرگ او انسانها و حيوانات از ثمره، سايه وساير آثار آن بهرهمند شوند...» (21)
6 امام صادق(عليه السلام فرمود: زراعت کنيد و درختبنشانيد. به خداسوگند، در ميان کارهايي که مردم انجام ميدهند هيچ کاري حلالترو پاکيزهتر از کشاورزي نيست. (22)
کشاورزان مؤمن با کوشش وزحمات طاقت فرسا زمينهاي خشک را آباد کرده و به آن طراوت وزيبايي ميبخشند; ريشههاي وابستگي را ميخشکانند و براي کشورخويش استقلال به ارمغان ميآوزند. نا گفته نماند کشاورزان درعين حال که زحمت ميکشند و محصولات کشاورزي توليد ميکنند، بايدرضاي خدا را فراموش نکنند و حدود و حقوق الهي را در نظر داشتهباشند. اگر خداي ناکرده از اين امر سرپيچي کنند، ممکن استبهبلاي الهي دچار شوند و مورد تمسخر فرشتگان قرار گيرند. روزيرسول گرامي اسلام (صلّي الله عليه و آله و سلّم) از جبرئيل پرسيد: آيا فرشتگان نيز مانندانسانها گريه ميکنند و ميخندند؟ عرض کرد: آري، در موارديميگريند و گاهي از روي تمسخر ميخندند. يکي از مواردي که ازروي تمسخر ميخندند، وقتي است که کشاورزي را ميبينند بيل بهدست گرفته تا حدود مزرعه خويش را اصلاح کند و علفهاي هرز راببرد، ولي هدفش آن است که مزرعه خويش را تغيير داده، بر زمينشبيفزايد. در اينجا فرشتگان آسمان ميخندند و ميگويند: اين همهزمينها و باغهاي زراعي تو را سير نکرد، حالا اين مقدار اندکسيرت خواهد کرد؟! (23)
پس اگر کشاورزان زحمتبکشند; حد و مرزخويش را نگه داشته، به همسايگان خود تجاوز نکنند يا در موردآبياري وتقسيمبندي آن به يکديگر ستم نورزند و هنگام برداشت،ضمن پرداخت زکات و حقوق الهي، در مورد فقرا کوتاهي نکنند، مشمول رحمتهاي بيکران الهي خواهند شد. يکي از خصوصيات بارزکار کشاورزي توجه او به عنايات خداوندي و داشتن توکل است.
کشاورز وقتي نهالي را مينشاند يا تخمي در زمين ميپاشد، منتظرنزول رحمت الهي است و هميشه اميد وار است زراعتش سر سبز شده،از آفات محفوظ بماند. در نتيجه هميشه به ياد خداستبه همينخاطر، امام صادق(عليه السلام) مراد از متوکلان در آيه شريفه «و علي اللهفليتوکل المتوکلون» (24) را کشاورزان ميداند. (25) امام موسيبن جعفر(عليه السلام) فرمود:
کسي که باغي را بفروشد زيانکار است و آن کس که باغ را بخرد،روزي با برکتي خواهد داشت. (26)
از امام صادق(عليه السلام) نقل شده کهفرمود: به خريدار زمين زراعتي روزي داده شده و فروشنده آنروزي خود را نابود کرده است. (27)
امام صادق(عليه السلام) در مورد قطعدرخت ميفرمايد: درختان ميوهدار را قطع نکنيد که خداوند عذابشرا بر شما ميريزد. (28)
آن حضرت در خصوص زمين زراعتي به کارگزار خويش فرمود: مصادف، باغ يا بستاني خريداري کن که اگرانسان زماني دچار سانحه و مصيبتشود، با ياد آوري آن باغ وداشتن پشتوانه مالي بتواند خانواده خود را اداره کند و مصيبتپيش آمده برايش سخت و طاقت فرسا نباشد. (29)
يعقوب بن شعيبميگويد: از امام صادق (عليه السلام) پرسيدم: مردي زمين خود را در اختياربرادر مسلمانش قرار داده در اين زمين درختان انار يا خرماوجود دارد. آن مرد با برادر مسلمانش شرطي قرار داده و گفتهاست: اين باغ را آبياري کن و آباد نگهدار و نيمي از آنچهخداوند تبارک و تعالي از اين زمين ميروياند، سهم تو باشد. اينمساله چه صورت دارد؟ امام فرمود: مانعي ندارد، يک معاملهشرعي است. (30)
از آنچه گفته شد، اهميت و ارزش کشاورزي در حدتوان اين نوشتار آشکار گرديد. دشمنان اسلام به اين نکته آگاهيدارند که اگر بخواهند لطمهاي به امت اسلامي وارد کنند، نابوديکشاورزي يکي از بهترين هاست. بنابر اين، در پي اين هدف بهکشورهاي اسلامي گام مينهند. چنانکه خداوند متعال در قرآن شريفبه اين مساله اشاره فرموده است:
«و اذا تولي في الارض ليفسد فيها و يهلک الحرث و النسل.» (31) اي پيامبر، دشمنان منافق هنگامي که از نزدت خارج ميشوندميکوشند تا در زمين فساد ايجاد کنند و زراعت و نسل را نابودسازند.
پي نوشت :
1 واقعه، آيات63 و 64.
2 وسائل، ج19، ص 35، ح9.
3 همان، ص 34، ح7.
4 همان، ص33; تهذيب، ج 2، ص 115.
5 همان، ص 34.
6 وسائل، ج19، ص 62.
7 همان، ج19، ص 34.
8 سفينهالبحار، ماده خبز.
9 بحار الانوار، ج103، ص 65.
10 اشاره به آيه63 و 64 سوره واقعه.
11 وسائل، ج19، ص37.
12 تهذيب، ج 2، ص 115،
13 وسائل، ج19، ص33.
14 همان، ج17، ص37.
15 مستدرک، ج 2، ص417.
16 حليهالمتقين، ص296.
17 وسائل، ج17، ص39.
18 کنزالعمال، ج3، ص896.
19 همان، ج3، ص893.
20 منهاج البيان، ص 421.
21 وسائل، ج17، ص 42.
22 بحار، ج103، ص 198; حليهالمتقين، ص296.
23 تهذيب، ج 2، ص 115.
24 المواعظ العدديه، ص 145.
25 ابراهيم، 12.
26 وسائل، ج17، ص 42.
27 بحار، ج103، ص69.
28 وسائل، ج 12، ص 45.
19 همان، ج19، ص 38.
30 همان، ج19، ص 44.
31 بقره، 205.
منبع:حوزه نت/س