جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
کشاورزي در فرهنگ اهل بيت
-(10 Body) 
کشاورزي در فرهنگ اهل بيت
Visitor 198
Category: دنياي فن آوري
کشاورزي در فرهنگ اهل بيت(عليهم السّلام) از اهميت‏بسيار بر خور دار است. اين کار نه تنها در کلمات آن بزرگان مورد بيشترين تاکيد قرارگرفته، بلکه اکثر پيامبران الهي، پيشوايان معصوم و بندگان‏صالح عملا به اين کار پرداخته و به آن افتخار کرده‏اند. آن‏بزرگان کشاورزان را انسانهايي ارزشمند، متوکل، نيکوکار، صاحب‏پاک‏ترين و حلال‏ترين شغل‏ها و سودمند به حال جامعه معرفي کرده،در جهان آخرت، صاحب بهترين مقامات دانسته‏اند. اهميت و ارزش‏دادن به کشاورزي در فرهنگ غني اسلام تا آنجا پيش رفته که ذات‏مقدس باري تعالي در قرآن خودش را کشاورز معرفي کرده، خطاب به‏مردم مي‏فرمايد:
«افرايتم ما تحرثون. ء انتم تزرعونه ام نحن الزارعون‏» (1) آيا نديديد تخمي را که در زمين مي‏کاريد؟ آيا شما کشاورزيد ياما؟ آري، کشاورز حقيقي منم! ما در اين نوشتار براي آشنايي‏خوانندگان گرامي با سخنان نوراني ائمه معصوم (عليه السلام) در زمينه‏کشاورزي، برخي از احاديث آنها را مورد توجه قرار مي‏دهيم.

ارزش کشاورزي

1. امام صادق(عليه السّلام) مي‏فرمايد: از پيامبر بزرگوار اسلام (صلّي الله عليه و آله و سلّم) پرسيدند: بهترين ثروت کدام است؟ حضرت فرمود: «زرع زرعه صاحبه‏و اصلحه و ادي حقه يوم حصاده...» (2) زراعتي که با دست‏کشاورزش کشت‏شده و با مراقبتهايش به بار نشسته و هنگام‏برداشت، حقوق واجبش را پرداخت کرده است.

گنجهاي جامعه

2. يزيد بن هارون از امام صادق(عليه السّلام) نقل مي‏کند که فرمود:
کشاورزان گنجهاي يک جامعه هستند. آنان چيزهاي پاک و حلال رامي‏کارند. خداوند متعال آن را از زمين رويانده، خارج کرده ورشد مي‏دهد. اينان روز رستاخيز بهترين مقام را در ميان ديگرمردم خواهند داشت. از همه به درگاه خداوند نزديکترند و نامشان‏به مبارکي برده خواهد شد. (3)

کشاورزي نيک‏ترين پيشه

3 مردي به امام صادق(عليه السّلام) عرضه داشت: فدايت گردم. شنيده‏ام‏گروهي هستند که کشاورزي را دوست ندارند و مي‏گويند شغل خوبي‏نيست. حضرت پاسخ داد، کشت کنيد و درخت‏بکاريد. به خدا سوگند،مردم کاري پاکتر و نيکوتر از آن انجام نمي‏دهند. (4)

کشاورزي سفره‏اي گسترده

4. کار کشاورزي توليد محصولاتي است که به مصرف تمام افرادجامعه مي‏رسد و هرکس از آن بهره‏اي مي‏برد. در واقع زراعت‏سفره‏اي‏گسترده است که، علاوه بر انسانها، حيوانات آسمان و زمين هم ازآن بهره‏مند مي‏شوند. امام باقر(ع) در اين مورد از پدر بزرگوارش‏نقل مي‏کند که فرمود: «بهترين اعمال آن است که برزگري بذري‏بکارد و سپس از آن، هر شخص نيک و يا فاسد بخورد. اگرنيکوکاران و انسانهاي خدا جو از آن استفاده کنند، براي صاحب‏آن دعا و طلب مغفرت مي‏کنند; و اگر انسانهاي بدکار از آن‏بهره‏مند شوند، نفرين مي‏شوند; و نيز پرندگان آسمان و حيوانات‏روي زمين از خوان نعمت کشاورز استفاده مي‏کنند. (5)

وصيت پيامبر به زمامداران

5 يکي از وصاياي رسول اکرم(صلّي الله عليه و آله و سلّم) توجه به حال کشاورزان بود. آن‏حضرت خطاب به امام علي(ع) فرمود: «ياعلي، مبادا در حکومت‏توبه کشاورزان ستم شود؟» (6)

گرانبهاترين گوهر ناياب

6. امام صادق(عليه السلام) فرمود:
«الکيمياء الاکبر الزراعه.» زراعت گرانبهاترين گوهر ناياب‏است. (7)
به راستي چرا پيشوايان مذهب ما اين همه در موردکشاورزي تاکيد کرده‏اند؟ شايد تاکيد ايشان به اين علت‏باشدکه ادامه حيات و زندگي هر انساني به تغذيه وابسته بوده، تغذيه‏نيز در گرو کار کشاورزي است. نه تنها زندگي فردي هر شخص، بلکه‏زندگي اجتماع و يک ملت هم به چگونگي توليدات و محصولات کشاورزي‏آن جامعه وابسته است. هر جامعه‏اي که بخواهد مستقل و آزادزندگي کند و سر نوشت‏خودش را با دست‏خود رقم بزند، بايد درکشاورزي استقلال داشته و بتواند محصولات مورد نيازش را خودش‏توليد کند; زيرا خود کفايي و استقلال هر ملتي در گرو پيشرفت‏توليدات کشاورزي آن ملت است. افزون بر اين، رسيدن به اهداف‏عالي معنوي و مقامات بلند عرفاني نيز در گرو تامين نيازهاي‏جسماني انسان است. حضرت رسول اکرم(ص) فرمود: بار خدايا، به‏نان ما برکت عنايت فرما و فاصله‏اي ميان ما و آن ايجاد نفرما.
اگر نان نباشد، ما نمي‏توانيم روزه بگيريم، نماز بخوانيم وواجبات الهي را به جاي آوريم. (8) با توجه به اين نکات معلوم‏مي‏شود کشاورزي مهمترين عامل پيشرفت هر جامعه است و مردمي که‏نتوانند نان سفره خويش را تامين کنند، هرگز روي خوشبختي واستقلال را نخواهند ديد.
حضرت علي (عليه السلام) فرمود:
«من وجد ماء و ترابا ثم افتقر فابعده الله‏» (9) کسي که باداشتن آب و خاک، باز هم فقير باشد; از رحمت‏خداوند متعال دوراست.
بنابراين، پيشوايان معصوم ما به حمايت از کشاورزان و دهقانان‏برخاسته، براي توسعه کشاورزي تاکيد بسيار کرده‏اند. سفارش وتاکيد آنها تنها زباني نبود; بلکه خود آن بزرگواران در عمل‏هم به کشاورزي و درختکاري پرداخته، اهميت اين کار حياتي رانشان مي‏دادند. اين امر بيانگر برتري مکتب والاي اسلام بر سايراديان و مکاتب و همچنين برتري رهبران اين مکتب را بر رهبران‏جوامع ديگر است. راستي کدام رهبر و بنيانگذار مکتبي خودش راکشاورز معرفي مي‏کند؟ (10) کدام پيشوا بر دست کارگر بوسه مي‏زند؟
کدام يک از مدعيان حقوق بشر و مدافعان و زحمتکشان و محرومان‏جامعه، مثل امام اول شيعيان بيل به دست گرفته، در برابر آفتاب‏عرق مي‏ريزد و کشاورزي مي‏کند؟ اينک نمونه‏هايي از فرازهاي‏افتخارآميز زندگي آن رهبران الهي را نقل کرده، زوايايي اززندگي تابناکشان را بيان مي‏کنيم.

انبيا و کشاورزي

حضرت امام صادق(عليه السلام) فرمود: آن روز که آدم ابوالبشر از بهشت‏به زمين رانده شد و نياز به غذا و آب پيدا کرد، با حضرت‏جبرئيل به مشورت پرداخت واز او ياري طلبيد. جبرئيل آدم راچنين راهنمايي کرد: «يا آدم کن حراثا.» اي آدم، اگر مي‏خواهي‏نيازمنديهاي خود را بر طرف کني، کشاورز باش و به زراعت‏بپرداز. (11) اين‏گونه بود که پدر انسانها اولين کشاورز روي‏زمين شد. نه تنها حضرت آدم بلکه اکثر پيامبران الهي به شغل‏کشاورزي مي‏پرداختند و روزي خود را از همين راه به دست‏مي‏آوردند. روزي يکي از ياران امام صادق(ع) از ارزش کاردهقانان پرسيد: امام در پاسخ فرمود: همه پيامبران الهي، جزحضرت ادريس، از راه کشاورزي امرار معاش مي‏کردند; ولي حضرت‏ادريس به کار خياطي مشغول بود. امام در بيان ديگري فرمود:
خداوند متعال روزي پيامبران خويش را در زراعت و دامداري قرارداده است. (12)
علاوه بر پيامبران بزرگ الهي، خاتم ايشان حضرت‏محمد مصطفي(ص) نيز در فرصتهاي مختلف به اين امر اقدام مي‏کرد.
امامان معصوم ما هم که وارثان انبياي الهي‏اند، از موقعيتهاي‏به دست آمده استفاده مي‏کردند و به باغداري، درختکاري، گلکاري‏و ايجاد فضاهاي سبز مي‏پرداختند. نمونه‏هايي از اين کردار آن‏بزرگان عبارت است از:
1 امام صادق (عليه السلام) فرمود: اميرمومنان علي(عليه السلام) زمين را شخم ميزدو پيامبر خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) هسته خرما را با دهان خويش مرطوب مي‏کرد ومي‏کاشت; و در همان حال مي‏روييد. (13)
2 حضرت علي(عليه السلام)، هنگامي که از جهاد بر مي‏گشت، به تعليم مردم وقضاوت بين آنها مي‏پرداخت و در هنگام فراغت، به باغي که ملک اوبود مي‏رفت و با دست‏خود کار مي‏کرد و ذکر خدا مي‏گفت. (14)
3 ابي عمرو مي‏گويد: روزي در يکي از باغها امام صادق(ع) راملاقات کردم. آن حضرت لباس مخصوص پوشيده، بيل به دست گرفته ودر باغ خويش مشغول کشاورزي بود. چنان فعاليت مي‏کرد که عرق ازپيشاني مبارکش مي‏ريخت. گفتم: فدايت‏شوم، بيل را بدهيد تا من‏کار کنم. فرمود: «دوست دارم آدمي براي کسب روزي حلال در برابرآفتاب آزرده شود.» (15)
4 امام صادق(عليه السلام) فرمود: اني لاعمل في بعض ضياعي حتي اعرق و ان‏بي من يکفيني ليعلم الله عزوجل اني اطلب الرزق الحلال.» من دربرخي از باغهايم چنان تلاش مي‏کنم که از شدت فعاليت عرق مي‏ريزم;در حالي که کساني را دارم که اين کارها را انجام دهند. امااين کوشش به اين خاطر است که خداي متعال بداند من با کوشش خوددر جستجوي روزي حلال هستم. (16)
5 علي بن حمزه مي‏گويد: روزي امام موسي کاظم(ع) را درمزرعه‏اش‏ملاقات کردم و اين در حالي بود که حضرت، به علت کار و فعاليت‏شديد، عرق بدن مبارکش را خيس کرده بود. گفتم: فدايت‏شوم پس‏مردان شما کجايند که خود با اين زحمت کار مي‏کنيد؟ پاسخ داد:
اي علي، کساني که از من و پدرم بهتر بودند، با دست‏خويش‏کشاورزي مي‏کردند. پرسيدم: چه کساني از شما و پدر بزرگوارتان‏بهتر بودند؟
فرمود: رسول خدا و امير مومنان علي و تمام پدرانم که همه بادست مبارک خويش زراعت مي‏کردند. نه تنها آنان بلکه پيامبران وفرستادگان الهي و انسانهاي صالح هم کشاورزي مي‏کردند و بهترين‏خلق بودند.
يکي از امور مربوط به کشاورزي، نهال کاري و درختکاري است که‏مورد توجه رهبران بزرگوار مکتب اسلام قرار گرفته است. در اين‏مورد به چند حديث توجه کنيد: رسول خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود:
«من غرس‏شجره فاينعت، غرس الله بها شجرا في الجنه.» هر مسلماني نهال‏درختي را نشاند و بار ور کند، خداوند متعال در مقابل براي آن‏نهال درختي در بهشت قرار مي‏دهد. (17)
2 جابر بن عبدالله انصاري از پيامبر اکرم (صلّي الله عليه و آله و سلّم) نقل مي‏کند که فرمود:
«مامن مسلم يغرس غرسا الا کان ما اکل منه له صدقه و ما سرق‏منه صدقه و ما اکل السبع فهو له صدقه، و ما اکلت الطيه فهو له‏صدقه و لا يرزءه احد الا کان له صدقه. » هيچ مسلماني نهالي‏نمي‏کارد مگر آنکه هر موجودي که از آن استفاده کند، براي اوصدقه شمرده مي‏شود; و اگر به سرقت رود پاداش صدقه دارد; و اگرحيوانات بخورند يا پرندگان ببرند و يا به وسيله کسي تلف شود،باز هم صدقه شمرده خواهد شد. (18)
3 مرحوم شيخ صدوق در خصال از رسول خدا(ص) نقل مي‏کند که‏فرمود: درخت‏خرما چقدر زيباست. کسي که آن را بفروشد و جه آن‏مانند خاکستري است که در بالاي کوه بلندي ريخته شده باشد.
هرگاه باد سختي بوزد، چيزي از آن باقي نمي‏ماند. پس اگر کسي آن‏را فروخت، درخت ديگري به جاي آن خريداري کند. (19)
4 پيامبر اسلام (صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود:
هرکس درخت‏خرما يا سدري را که به نحوي مورد استفاده انسانهايا حيوانات قرار مي‏گيرد آب دهد، مانند کسي است که مؤمن تشنه‏اي‏را سيراب کند. (20)
5 انسان وقتي از دنيا مي‏رود، دستش ازامکانات و سرمايه‏هاي دنيوي کوتاه شده، ديگر قادر نيست از آن‏بهره‏مند شود; اما بر اساس مکتب آسماني اسلام و فرهنگ پرباراهل‏بيت (عليه السلام) انسان مي‏تواند با انجام دادن بعضي از کارهاي‏شايسته بعد از مرگ نيز از نتيجه آنها استفاده کند. امام صادق(عليه السلام) ، ضمن حديثي، به شش خصلت که بعد از مرگ به انسان مؤمن سودمي‏رساند، اشاره کرد که يکي از آنها چنين است: «آن که درختي‏بکارد که بعد از مرگ او انسانها و حيوانات از ثمره، سايه وساير آثار آن بهره‏مند شوند...» (21)
6 امام صادق(عليه السلام فرمود: زراعت کنيد و درخت‏بنشانيد. به خداسوگند، در ميان کارهايي که مردم انجام مي‏دهند هيچ کاري حلال‏ترو پاکيزه‏تر از کشاورزي نيست. (22)
کشاورزان مؤمن با کوشش وزحمات طاقت فرسا زمين‏هاي خشک را آباد کرده و به آن طراوت وزيبايي مي‏بخشند; ريشه‏هاي وابستگي را مي‏خشکانند و براي کشورخويش استقلال به ارمغان مي‏آوزند. نا گفته نماند کشاورزان درعين حال که زحمت مي‏کشند و محصولات کشاورزي توليد مي‏کنند، بايدرضاي خدا را فراموش نکنند و حدود و حقوق الهي را در نظر داشته‏باشند. اگر خداي ناکرده از اين امر سرپيچي کنند، ممکن است‏به‏بلاي الهي دچار شوند و مورد تمسخر فرشتگان قرار گيرند. روزي‏رسول گرامي اسلام (صلّي الله عليه و آله و سلّم) از جبرئيل پرسيد: آيا فرشتگان نيز مانندانسانها گريه مي‏کنند و مي‏خندند؟ عرض کرد: آري، در مواردي‏مي‏گريند و گاهي از روي تمسخر مي‏خندند. يکي از مواردي که ازروي تمسخر مي‏خندند، وقتي است که کشاورزي را مي‏بينند بيل به‏دست گرفته تا حدود مزرعه خويش را اصلاح کند و علفهاي هرز راببرد، ولي هدفش آن است که مزرعه خويش را تغيير داده، بر زمينش‏بيفزايد. در اينجا فرشتگان آسمان مي‏خندند و مي‏گويند: اين همه‏زمينها و باغهاي زراعي تو را سير نکرد، حالا اين مقدار اندک‏سيرت خواهد کرد؟! (23)
پس اگر کشاورزان زحمت‏بکشند; حد و مرزخويش را نگه داشته، به همسايگان خود تجاوز نکنند يا در موردآبياري وتقسيم‏بندي آن به يکديگر ستم نورزند و هنگام برداشت،ضمن پرداخت زکات و حقوق الهي، در مورد فقرا کوتاهي نکنند، مشمول رحمتهاي بيکران الهي خواهند شد. يکي از خصوصيات بارزکار کشاورزي توجه او به عنايات خداوندي و داشتن توکل است.
کشاورز وقتي نهالي را مي‏نشاند يا تخمي در زمين مي‏پاشد، منتظرنزول رحمت الهي است و هميشه اميد وار است زراعتش سر سبز شده،از آفات محفوظ بماند. در نتيجه هميشه به ياد خداست‏به همين‏خاطر، امام صادق(عليه السلام) مراد از متوکلان در آيه شريفه «و علي الله‏فليتوکل المتوکلون‏» (24) را کشاورزان مي‏داند. (25) امام موسي‏بن جعفر(عليه السلام) فرمود:
کسي که باغي را بفروشد زيانکار است و آن کس که باغ را بخرد،روزي با برکتي خواهد داشت. (26)
از امام صادق(عليه السلام) نقل شده که‏فرمود: به خريدار زمين زراعتي روزي داده شده و فروشنده آن‏روزي خود را نابود کرده است. (27)
امام صادق(عليه السلام) در مورد قطع‏درخت مي‏فرمايد: درختان ميوه‏دار را قطع نکنيد که خداوند عذابش‏را بر شما مي‏ريزد. (28)
آن حضرت در خصوص زمين زراعتي به کارگزار خويش فرمود: مصادف، باغ يا بستاني خريداري کن که اگرانسان زماني دچار سانحه و مصيبت‏شود، با ياد آوري آن باغ وداشتن پشتوانه مالي بتواند خانواده خود را اداره کند و مصيبت‏پيش آمده برايش سخت و طاقت فرسا نباشد. (29)
يعقوب بن شعيب‏مي‏گويد: از امام صادق (عليه السلام) پرسيدم: مردي زمين خود را در اختياربرادر مسلمانش قرار داده در اين زمين درختان انار يا خرماوجود دارد. آن مرد با برادر مسلمانش شرطي قرار داده و گفته‏است: اين باغ را آبياري کن و آباد نگه‏دار و نيمي از آنچه‏خداوند تبارک و تعالي از اين زمين مي‏روياند، سهم تو باشد. اين‏مساله چه صورت دارد؟ امام فرمود: مانعي ندارد، يک معامله‏شرعي است. (30)
از آنچه گفته شد، اهميت و ارزش کشاورزي در حدتوان اين نوشتار آشکار گرديد. دشمنان اسلام به اين نکته آگاهي‏دارند که اگر بخواهند لطمه‏اي به امت اسلامي وارد کنند، نابودي‏کشاورزي يکي از بهترين هاست. بنابر اين، در پي اين هدف به‏کشورهاي اسلامي گام مي‏نهند. چنانکه خداوند متعال در قرآن شريف‏به اين مساله اشاره فرموده است:
«و اذا تولي في الارض ليفسد فيها و يهلک الحرث و النسل.» (31) اي پيامبر، دشمنان منافق هنگامي که از نزدت خارج مي‏شوندمي‏کوشند تا در زمين فساد ايجاد کنند و زراعت و نسل را نابودسازند.

پي نوشت :

1 واقعه، آيات‏63 و 64.
2 وسائل، ج‏19، ص 35، ح‏9.
3 همان، ص 34، ح‏7.
4 همان، ص‏33; تهذيب، ج 2، ص 115.
5 همان، ص 34.
6 وسائل، ج‏19، ص 62.
7 همان، ج‏19، ص 34.
8 سفينه‏البحار، ماده خبز.
9 بحار الانوار، ج‏103، ص 65.
10 اشاره به آيه‏63 و 64 سوره واقعه.
11 وسائل، ج‏19، ص‏37.
12 تهذيب، ج 2، ص 115،
13 وسائل، ج‏19، ص‏33.
14 همان، ج‏17، ص‏37.
15 مستدرک، ج 2، ص‏417.
16 حليه‏المتقين، ص‏296.
17 وسائل، ج‏17، ص‏39.
18 کنزالعمال، ج‏3، ص‏896.
19 همان، ج‏3، ص‏893.
20 منهاج البيان، ص 421.
21 وسائل، ج‏17، ص 42.
22 بحار، ج‏103، ص 198; حليه‏المتقين، ص‏296.
23 تهذيب، ج 2، ص 115.
24 المواعظ العدديه، ص 145.
25 ابراهيم، 12.
26 وسائل، ج‏17، ص 42.
27 بحار، ج‏103، ص‏69.
28 وسائل، ج 12، ص 45.
19 همان، ج‏19، ص 38.
30 همان، ج‏19، ص 44.
31 بقره، 205.

منبع:حوزه نت
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image