جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
روان شناسي رنگ ها در طراحي صفحات وب
-(2 Body) 
روان شناسي رنگ ها در طراحي صفحات وب
Visitor 415
Category: دنياي فن آوري
يکي از اصول بسيار مهم و کليدي در طراحي صفحات وب ، توجه به اصل رنگ بندي صفحات و استفاده از رنگ هاي مکمل و ترکيبي مطلوبي است که کاربران بتوانند بر اساس اصل سهولت و جذابيت صفحه ، به مشاهده مطالب آن بپردازند. اين که چه رنگي متناسب سايت هاي وب است ، پرسشي است که کارشناسان وب ، خيلي پاسخ جامع و کاملي براي ان ارايه نکرده اند و کم تر متخصصات طراحي وب به مسيله روان شناسي رنک ها در طراحي سايت ، توجه کرده اند.
اما به هر حال يک اصل کلي وجود دارد که مي گويد : در رنگ بندي يک صفحه ، بايد به اين موضوع توجه شود که اين رنگ قرار است در چه صفحه اي و با چه موضوعي به کار رود. يعني اصل توجه به عملکرد و موضوعيت سايت ، در رنگ بندي مطالب مهم است . سايت هاي دولتي و به طور کل ، سايت هايي با بازديدکننده بسيار بالا ، معمولا از رنک سفيد براي زمينه صفحات و رنگ آبي براي لينک هاي صفحه و رنگ بنفش براي لينکهاي مشاهده شده که به عنوان default برنامه فرانت پيج نيز به کار مي رود ، استفاده مي کنند.
سايت هايي که بيش تر جنبه شخصي دارند ، از رنگ هاي مکمل استفاده مي کنند. مثلا رنگ سبز پر رنگ در کنار سرمه اي ، جذابيت خاصي به سايت هايي با موضوعيت بازرگاني مي دهد . و يا در طراحي سايت هاي کودکان ، از رنگ هاي خيلي شاد استفاده مي شود.
به هر حال توجه به کارکرد کد رنگ ها در طراحي صفحات وب از اهميت مهمي برخوردار است . در ادام اين مطلب ، فقط قصد يادآوري نوع روان شناسي هر رنگ درمخاطبان از ديد روان شناسان داريم و فعلا در مورد اين که چه نوع رنگي براي چه سايتي مناسب است ، صحبت نمي کنيم. اگر چه اين توضيحات ، خود نيز بيان گر استنتاجات خوبي هستند که وب مسترها را در گرافيک سايت ، به خوبي هدايت مي کند.

يک بهترين رنگ نداريم!

در مديريت نوين يک اصل پذيرفته شده وجود دارد که يک بهترين شيوه مديريت در کار وجود ندارد. ترکيب و هماهنگي و استقرار يک نظام در رنگ بندي صفحات وب نيز ، چنين رويکردي دارد. تجربه و نوع علاقه و هنر web designer هست که سايتي را براي ما جذاب و سايتي ديگر را next مي کنيم. نکاتي که مي بايست در زمان طراحي گرافيکي سايت در نظر داشته باشيم به شرح زير هستند :
1- اثر روان شناسي رنگ
2- قابليت خواندن متون صفحات سايت . مثل سايت : (www.irna.com)
3- رنگ متمم رنگهاي انتخابي براي بک گراند ، گرافيک ها ، لينک ها و متون ( مثل سايت http://www.HiGrade.ir)
4- وجود تطبيق رنگي بين لوگوها و آرم هاي صفحات با رنگ بندي متون و مطالب به کار گرفته شده (مثل سايت http://www.karvarz.com)
5- توجه به نوع مخاطب و بازديدکننده بخش هاي مختلف سايت . سايتي مانند ياهو ، که روزانه ميليون ها مخاطب دارد و از صدها بخش متنوع تشکيل شده است ، براي هر بخش خود از يک چيدمان و رنگ بندي خاصي در طراحي صفحات اکتيو ، استفاده کرده است . مثلا بخش کودکان ياهو با بخش بازرگاني ان بسيار تفاوت دارد

5 اصل مهم

ليست زير مشخصه هايي از رنگ ها را که هنگام طراحي بايد مدنظر داشته باشيد بيان ميکند:
1- رنگ ها اثر زيادي روي احساسات ما در 90 ثانيه اول ديدن ميگذارند .
2- اثر رنگ ميتواند بيننده را ترغيب به خريد يک جنس از شما کند.
3- رنگ ها رفتار ما را در برابر يک موضوع فقط تشديد نميکنند ، بلکه اثر خود را کاملا در رفتار ما نشان ميدهند .
4- اثر گذاري رنگ در فرهنگ هاي مختلف گوناگون است !
5- هر رنگ به تنهايي يک پيام مخصوص به چشم بيننده ميفرستد .به قول مک لوهان ، رسانه همان پيام است !

روان شناسي رنگ ها

به طور کل ، رنگ ها داراي خصيصه هاي خاصي هستند که در زير به بخشي از اين مولفه هاي موجود در رنگ ها اشاره شده است :
• سفيد : اشاره دارد به صداقت ، پاکيزگي ، صميميت ، ملايمت و معاصر بود ن چيزي . سفيد بهترين رنگ براي بک گراند هاي وب است . در تجارت سفيد رنگ خستگي گير و انرژي بخش است .
• سياه : اشاره دارد به ظرافت ، قدرت ، دليري ، شهامت ، فريبندگي ، شيطان ، مهارت و باستان . مشکي براي رنگ متن روي يک پس زمينه روشن ايده آل است. اين رنگ بعنوان رنگ پس زمينه چشم را خسته ميکند .
• قرمز : توانايي ، هيجان ، احساسات شديد ، سرعت ، خطر و تهاجم . اين رنگ از بيننده توجه به خود را طلب ميکند . در تجارت بمعني وام و بدهي است . اين رنگ شديد ترين رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسريع ميکند .
• آبي : امنيت ، اعتماد ، مسيوليت پذيري ، سرما ، ايمان ، وفاداري ، وابستگي وجاه و جلال . آبي دومين رنگ عوام پسند است . در تجارت بمعناي ضمانت مالي است .
• سبز : تندرستي ، فراواني ، حاصلخيزي ، آزادي ، شفا و بهبودي ، طبيعت ، پيشرفت ، حسادت و خونسردي . در تجارت بيانگر مقام و ثروت است. اين رنگ در چشم ها راحت تر از همه ديده ميشود .
• قهوه اي : تاثير گذاري ، متانت ، توانگري مالي و کمک کننده بودن . قهوه اي رنگ کره خاکي ماست و در طبيعت بسيار فراوان است .
• خاکستري : صميميت زياد ، اعتبار و نفوذ و عملي بودن . در تجارت بمعناي سنت گرايي است .
• صورتي : ملايمت ، شيريني ، ظرافت و زنانگي ، خوب بودن ، بي گناهي و پرورش کودک .
• بنفش : وقار ، معنويت ، شاهانه بودن ، عيش و نعمت ، دارايي ، اعتبار و نفوذ ، سوگواري و مهارت . در تجارت بزرگ نشان دادن است . بنفش طرفداري از سبک هاي هنرمندانه است.
• نارنجي : سرزندگي و شوخي ، لذت و خوشگذراني ، تعادل گرمايي ، تشويق کردن ، چالاکي و نيرو ، تحمل و بلند همتي .
• زرد : نور خورشيد ، گرمي ، خوشي ، نامردي ، ترسويي و حسادت . در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و براي تاکيد نيز خوب است . زرد باعث افزايش تمرکز شده ، سوخت و ساز را زياد ميکند و سخت ترين رنگ براي چشم هاست .
• طلايي : نشانگر گران بودن و پرستيژ است .
• نقره اي : سرما ، علمي بودن و اعتبار و پرستيژ است .
پس وقتي ميخواهيد رنگي انتخاب کنيد بايد درباره بازار نهايي کار خود بانديشيد . چه احساساتي را ميخواهيد برانگيخته کنيد ؟ اول کمي درباره چشم انداز احساسي هدفتان فکر کنيد و نيز پيامي که از راه ديد ميخواهيد منتقل کنيد .
بعد رنگ خود را انتخاب کنيد ! توجه داشته باشيد که گرافيک صفحات وب ، امروزه نقش زيادي را در ارايه دکترين رفتار سازماني الکترونيکي مراکز رسانه اي غرب به مخاطبان در اختيار دارند و LOGO ، BANNER ، TIZER ها ، فوق العاده در تحکيم مفاهيم به مخاطبان وبي موثر هستند.
منبع:http://www.academist.ir
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image