يکي از اصول بسيار مهم و کليدي در طراحي صفحات وب ، توجه به اصل رنگ بندي صفحات و استفاده از رنگ هاي مکمل و ترکيبي مطلوبي است که کاربران بتوانند بر اساس اصل سهولت و جذابيت صفحه ، به مشاهده مطالب آن بپردازند. اين که چه رنگي متناسب سايت هاي وب است ، پرسشي است که کارشناسان وب ، خيلي پاسخ جامع و کاملي براي ان ارايه نکرده اند و کم تر متخصصات طراحي وب به مسيله روان شناسي رنک ها در طراحي سايت ، توجه کرده اند.
اما به هر حال يک اصل کلي وجود دارد که مي گويد : در رنگ بندي يک صفحه ، بايد به اين موضوع توجه شود که اين رنگ قرار است در چه صفحه اي و با چه موضوعي به کار رود. يعني اصل توجه به عملکرد و موضوعيت سايت ، در رنگ بندي مطالب مهم است . سايت هاي دولتي و به طور کل ، سايت هايي با بازديدکننده بسيار بالا ، معمولا از رنک سفيد براي زمينه صفحات و رنگ آبي براي لينک هاي صفحه و رنگ بنفش براي لينکهاي مشاهده شده که به عنوان default برنامه فرانت پيج نيز به کار مي رود ، استفاده مي کنند.
سايت هايي که بيش تر جنبه شخصي دارند ، از رنگ هاي مکمل استفاده مي کنند. مثلا رنگ سبز پر رنگ در کنار سرمه اي ، جذابيت خاصي به سايت هايي با موضوعيت بازرگاني مي دهد . و يا در طراحي سايت هاي کودکان ، از رنگ هاي خيلي شاد استفاده مي شود.
به هر حال توجه به کارکرد کد رنگ ها در طراحي صفحات وب از اهميت مهمي برخوردار است . در ادام اين مطلب ، فقط قصد يادآوري نوع روان شناسي هر رنگ درمخاطبان از ديد روان شناسان داريم و فعلا در مورد اين که چه نوع رنگي براي چه سايتي مناسب است ، صحبت نمي کنيم. اگر چه اين توضيحات ، خود نيز بيان گر استنتاجات خوبي هستند که وب مسترها را در گرافيک سايت ، به خوبي هدايت مي کند.
يک بهترين رنگ نداريم!
در مديريت نوين يک اصل پذيرفته شده وجود دارد که يک بهترين شيوه مديريت در کار وجود ندارد. ترکيب و هماهنگي و استقرار يک نظام در رنگ بندي صفحات وب نيز ، چنين رويکردي دارد. تجربه و نوع علاقه و هنر web designer هست که سايتي را براي ما جذاب و سايتي ديگر را next مي کنيم. نکاتي که مي بايست در زمان طراحي گرافيکي سايت در نظر داشته باشيم به شرح زير هستند :
1- اثر روان شناسي رنگ
2- قابليت خواندن متون صفحات سايت . مثل سايت : (www.irna.com)
3- رنگ متمم رنگهاي انتخابي براي بک گراند ، گرافيک ها ، لينک ها و متون ( مثل سايت http://www.HiGrade.ir)
4- وجود تطبيق رنگي بين لوگوها و آرم هاي صفحات با رنگ بندي متون و مطالب به کار گرفته شده (مثل سايت http://www.karvarz.com)
5- توجه به نوع مخاطب و بازديدکننده بخش هاي مختلف سايت . سايتي مانند ياهو ، که روزانه ميليون ها مخاطب دارد و از صدها بخش متنوع تشکيل شده است ، براي هر بخش خود از يک چيدمان و رنگ بندي خاصي در طراحي صفحات اکتيو ، استفاده کرده است . مثلا بخش کودکان ياهو با بخش بازرگاني ان بسيار تفاوت دارد
5 اصل مهم
ليست زير مشخصه هايي از رنگ ها را که هنگام طراحي بايد مدنظر داشته باشيد بيان ميکند:
1- رنگ ها اثر زيادي روي احساسات ما در 90 ثانيه اول ديدن ميگذارند .
2- اثر رنگ ميتواند بيننده را ترغيب به خريد يک جنس از شما کند.
3- رنگ ها رفتار ما را در برابر يک موضوع فقط تشديد نميکنند ، بلکه اثر خود را کاملا در رفتار ما نشان ميدهند .
4- اثر گذاري رنگ در فرهنگ هاي مختلف گوناگون است !
5- هر رنگ به تنهايي يک پيام مخصوص به چشم بيننده ميفرستد .به قول مک لوهان ، رسانه همان پيام است !
روان شناسي رنگ ها
به طور کل ، رنگ ها داراي خصيصه هاي خاصي هستند که در زير به بخشي از اين مولفه هاي موجود در رنگ ها اشاره شده است :
• سفيد : اشاره دارد به صداقت ، پاکيزگي ، صميميت ، ملايمت و معاصر بود ن چيزي . سفيد بهترين رنگ براي بک گراند هاي وب است . در تجارت سفيد رنگ خستگي گير و انرژي بخش است .
• سياه : اشاره دارد به ظرافت ، قدرت ، دليري ، شهامت ، فريبندگي ، شيطان ، مهارت و باستان . مشکي براي رنگ متن روي يک پس زمينه روشن ايده آل است. اين رنگ بعنوان رنگ پس زمينه چشم را خسته ميکند .
• قرمز : توانايي ، هيجان ، احساسات شديد ، سرعت ، خطر و تهاجم . اين رنگ از بيننده توجه به خود را طلب ميکند . در تجارت بمعني وام و بدهي است . اين رنگ شديد ترين رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسريع ميکند .
• آبي : امنيت ، اعتماد ، مسيوليت پذيري ، سرما ، ايمان ، وفاداري ، وابستگي وجاه و جلال . آبي دومين رنگ عوام پسند است . در تجارت بمعناي ضمانت مالي است .
• سبز : تندرستي ، فراواني ، حاصلخيزي ، آزادي ، شفا و بهبودي ، طبيعت ، پيشرفت ، حسادت و خونسردي . در تجارت بيانگر مقام و ثروت است. اين رنگ در چشم ها راحت تر از همه ديده ميشود .
• قهوه اي : تاثير گذاري ، متانت ، توانگري مالي و کمک کننده بودن . قهوه اي رنگ کره خاکي ماست و در طبيعت بسيار فراوان است .
• خاکستري : صميميت زياد ، اعتبار و نفوذ و عملي بودن . در تجارت بمعناي سنت گرايي است .
• صورتي : ملايمت ، شيريني ، ظرافت و زنانگي ، خوب بودن ، بي گناهي و پرورش کودک .
• بنفش : وقار ، معنويت ، شاهانه بودن ، عيش و نعمت ، دارايي ، اعتبار و نفوذ ، سوگواري و مهارت . در تجارت بزرگ نشان دادن است . بنفش طرفداري از سبک هاي هنرمندانه است.
• نارنجي : سرزندگي و شوخي ، لذت و خوشگذراني ، تعادل گرمايي ، تشويق کردن ، چالاکي و نيرو ، تحمل و بلند همتي .
• زرد : نور خورشيد ، گرمي ، خوشي ، نامردي ، ترسويي و حسادت . در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و براي تاکيد نيز خوب است . زرد باعث افزايش تمرکز شده ، سوخت و ساز را زياد ميکند و سخت ترين رنگ براي چشم هاست .
• طلايي : نشانگر گران بودن و پرستيژ است .
• نقره اي : سرما ، علمي بودن و اعتبار و پرستيژ است .
پس وقتي ميخواهيد رنگي انتخاب کنيد بايد درباره بازار نهايي کار خود بانديشيد . چه احساساتي را ميخواهيد برانگيخته کنيد ؟ اول کمي درباره چشم انداز احساسي هدفتان فکر کنيد و نيز پيامي که از راه ديد ميخواهيد منتقل کنيد .
بعد رنگ خود را انتخاب کنيد ! توجه داشته باشيد که گرافيک صفحات وب ، امروزه نقش زيادي را در ارايه دکترين رفتار سازماني الکترونيکي مراکز رسانه اي غرب به مخاطبان در اختيار دارند و LOGO ، BANNER ، TIZER ها ، فوق العاده در تحکيم مفاهيم به مخاطبان وبي موثر هستند.
منبع:http://www.academist.ir/س