7- دسته بندي اقدامات لازم براي بهينه سازي مصرف انرژي
براي روشن شدن تاثير اقدامات مختلف براي افزايش بازدهي موتورهاي الكتريكي در جدول(2) نتايج قابل انتظار اين اقدامات براي دسته اي از موتورهاي القائي با توان خروجي 2/2 تا 30 كيلو وات نمايش داده شده است .
.jpg)
جدول (2) : اقدامات محتلف براي افزايش بازدهي موتورهاي الكتريكي با توان 2/2 تا 30 كيلو وات .
8- تكنولوژي الكترونيك قدرت و درايوهاي AC
تکنولوژي الکترونيک قدرت(Power Electronics)، بهره وري و کيفيت فرايندهاي صنعتي مدرن را بي وقفه بهبود ميبخشد. امروزه با کمک همين تکنولوژي امکان استفاده از منابع انرژي غيرآلاينده بازيافتي(Renewable Energy)، نظير باد و فتو ولتائيک فراهم شده است. تخمين زده ميشود که با استفاده از الکترونيک قدرت، حدود 15 تا 20 درصد امکان صرفه جوئي انرژي الکتريکي وجود دارد[17]. در واقع با کاهش بيوقفه قيمت ها در عرصه الکترونيک قدرت زمينه براي حضور آنها در کاربردهاي صنعتي، حمل ونقل و حتي خانگي فراهم ميگردد.
نيروي محرک بيشتر پمپها و فن ها موتورهاي القائي هستند که در دور ثابت کار ميکنند. ليكن در سالهاي اخير با پيشرفتهاي انجام گرفته در زمينه تكنولوژي الكترونيك قدرت ، استفاده از موتورهاي القائي قفس سنجابي همراه با كنترل كننده دور موتور (AC DRIVE يا اينورتر يا بطور ساده درايو) رو به گسترش است . درايوها دستگاههائي هستند که توان ورودي با ولتاژ و فرکانس ثابت را به توان خروجي با ولتاژ و فرکانس متغير تبديل ميکنند. بايد توجه کرد که دور يک موتور تابعي از فرکانس منبع تغذيه آن است. براي اين منظور يک درايو نخست برق شبکه را به ولتاژ DC تبديل کرده و سپس آنرا با استفاده از يک اينورتر مجددا به ولتاژ AC با فرکانس و ولتاژ متغير تبديل ميکند. در شکل(4) قسمتهاي اصلي يک درايو ولتاژ پائين نشان داده شده است. همانطور که مشاهده ميکنيد قسمت اينورتر متشکل از سوئيچهاي قدرتي است که در سالهاي اخير تغييرات تکنولوژيک زيادي پيدا کرده اند. در واقع با معرفي سوئيچهاي قدرتي چون IGBT با قيمتهاي رو به کاهش، زمينه براي عرضه درايوهاي با قيمت مناسب فراهم شد. در هر حال خاطر نشان ميکنيم که شکل موج خروجي درايو ترکيبي از پالسهاي DC با دامنه ثابت است. اين موضوع موجب ميشود که خود درايو منشا اختلالاتي در کار موتور شود. براي مثال کيفيت شکل موج خروجي درايو ميتواند سبب اتلاف حرارتي اضافي ناشي از مولفه هاي هارمونيکي فرکانس بالا در موتور شده و يا موجب نوسانات گشتاور Torque Pulsation در موتور گردد. با اين حال درايوهاي امروزي بدليل استفاده از سوئيچهاي قدرت سريع اين نوع مشکلات را عملا حذف کرده اند.
.jpg)
شکل(4): ساختمان يک کنترل کننده دور موتور ( فقط قسمتهاي قدرت نشان داده شده است).
كنترل كننده هاي دور موتورهاي الكتريكي هر چند كه ادوات پيچيده اي هستند ولي چون در ساختمان آنها از مدارات الكترونيك قدرت استاتيك استفاده مي شود و فاقد قطعات متحرك مي باشند، از عمر مفيد بالائي برخوردار هستند . مزيت ديگر كنترل كننده هاي دور موتور توانائي آنها در عودت دادن انرژي مصرفي در ترمزهاي مكانيكي و يا مقاومت هاي الكتريكي به شبكه مي باشد . در چنين شرائطي با استفاده از كنترل كننده هاي دور مدرن مي توان از اتلاف اين نوع انرژي جلوگيري نمود . بطوريكه در برخي كاربردها قيمت انرژي بازيافت شده از اين طريق ، در كمتر از يكسال معادل هزينه سرمايه گذاري سيستم بازيافت انرژي مي شود .
9- كنترل كننده هاي دور موتور
تا اينجا درمورد مجموعه اقداماتي كه براي بهينه سازي مصرف انرژي ميتوانستيم روي موتورهاي الكتريكي اعمال كنيم بحث شد. اشاره شد كه در كشور ايران در سال 73 بيش از 35 درصد مصرف انرژي در موتورهاي الكتريكي بخش صنعت بوده است . البته اين مقدار در كشورهاي صنعتي تا 65 در صد نيز ميرسد. اين امر اهميت بهينه سازي مصرف انرژي در موتورهاي الكتريكي را نشان ميدهد. در اين قسمت از مقاله در مورد تاثير استفاده از كنترل كننده هاي دور موتور در كاهش مصرف انرژي صحبت خواهيم كرد. سعي ميكنيم با استفاده از تعدادي مثال اهميت
موضوع را نشان دهيم . بطور خلاصه در كاربردهاي صنعتي زيادي، صرفه جوئي كه با استفاده از كنترل كننده دور موتور در مصرف انرژي حاصل ميشود بمراتب بيشتر از اقدامات برشمرده در قسمتهاي قبلي مقاله است.
استفاده از موتورهاي مجهز به كنترل كننده دور موتور ، امكان اعمال تغييرات لازم در سرعت موتور فن و يا پمپ را بطور دائم فراهم آورده و بدين ترتيب مي توان با توجه به فرآيند مورد نظر از اتلاف انرژي ايجاد شده در تنظيم كننده هاي مكانيكي جلوگيري نمود . با استفاده از درايو موتور به بار تطبيق داده شده ، و هر گونه نياز به خاموش و روشن كردن موتور و يا ادوات تنظيم کننده نظير شير يا دمپر حذف مي گردد . همچنين كنترل سرعت دقيق و متعاقب آن توان خروجي قابل دسترسي بوده و با توجه به استفاده از مدارات الكترونيكي ، استهلاك قسمتهاي كنترل كننده در حد بسيار پايين خواهد بود . تصميم گيري در مورد استفاده از موتور با كنترل كننده دور متغيير بستگي به نوع كاربرد مورد نظر دارد . از آنجا كه هزينه اوليه اين سيستمها (كنترل كننده دور موتور) بيش از ساير روشها مي باشد و با توجه به اينكه صرفه جوئي ناشي از بالا بودن بازدهي تنها بصورت كاهش هزينه راهبري نمايان مي شود، لذا استفاده از موتورهاي مجهز به كنترل كننده دور در طول زمان منجر به صرفه جوئي اقتصادي مي شود . معمولاً بسته به نوع كاربرد زمان بازگشت سرمايه گذاري بين يك تا سه سال متغير خواهد بود .
متاسفانه در اكثر موارد مهمترين عامل در انتخاب محرك قيمت اوليه است. بدين معني كه سيستم بر مبناي كمينه سازي هزينه اوليه انتخاب مي شود. در حاليكه در طول عمر مفيد آن هزينه قابل توجهي صرف انرژي تلف شده و يا تعمير و نگهداري مي شود .
در شکل(5) ميزان استفاده از کنترلرهاي دور متغير نشان داده شده است.
.jpg)
کنترل کننده هاي دور موتور انواع مختلفي دارند. آنها قادرند انواع موتورهاي AC و DC را کنترل کنند. قيمت کنترلرها وابسته به نوع تکنولوژي بکار رفته در ساختمان آنها ميباشد. ساده ترين روش کنترل موتورهاي AC روش تثبيت نسبت ولتاژ به فرکانس(يا کنترل V/F ثابت) ميباشد. اينک اين روش، بطور گسترده در کاربردهاي صنعتي مورد استفاده قرار ميگيرد. اين نوع کنترلرها از نوع اسکالر بوده و بصورت حلقه باز با پايداري خوب عمل ميکنند. مزيت اين روش سادگي سيستمهاي کنترلي آن است. در مقابل اين نوع کنترلرها براي کاربردهاي با پاسخ سريع مناسب نميباشند.
روبوتها و ماشينهاي ابزار نمونه هائي از کاربردهاي با ديناميک بالا هستند. در اين کاربردها روشهاي کنترلي برداري استفاده ميشود. در روشهاي کنترلي برداري با تفکيک مولفه هاي جريان استاتور به دو مولفه تورک ساز و فلو ساز، و کنترل آنها با استفاده از رگولاتورهاي PI ترتيبي داده ميشود که موتور AC نظير موتور DC کنترل شود. و بدين ترتيب تمام مزاياي موتور DC از جمله پاسخ گشتاور سريع آنها در موتورهاي AC نيز در دسترس خواهد بود. براي مثال پاسخ گشتاور در روشهاي برداري حدود 10 – 20ms و در روشهاي کنترل مستقيم گشتاور(Direct Torque Control) اين زمان حدود 5ms است. اينک روشهاي کنترل برداري متعددي پياده سازي شده است که بررسي آنها خارج از حوصله اين مقاله است. در هر حال نوع کنترلر مطلوب، متناسب با کاربرد انتخاب ميگردد. در شکل(6) خلاصه اي از انواع روشهاي کنترل موتورهاي AC نمايش داده شده است.
.jpg)
شکل(6): خلاصه اي از انواع روشهاي کنترل موتورهاي AC
10- مزاياي استفاده از كنترل كننده هاي دور موتور
مزاياي استفاده از كنترل كننده هاي دور موتور هم در بهبود بهره وري توليد و هم در صرفه جوئي مصرف انرژي در كاربردهائي نظير فنها ، پمپها، كمپروسورها و ديگر محركه هاي كارخانجات ، در سالهاي اخير كاملا مستند سازي شده است. كنترل كننده هاي دور موتور قادرند مشخصه هاي بار را به مشخصه هاي موتور تطبيق دهند. اين اسباب توان راكتيو ناچيزي از شبكه ميكشند و لذا نيازي به تابلوهاي اصلاح ضريب بار ندارند. در زير به مزاياي استفاده از كنترل دور موتور اشاره ميشود:
? 1- در صورت استفاده از كنترل كننده هاي دور موتور بجاي كنترلرهاي مكانيكي، در كنترل جريان سيالات، بطور مؤثري در مصرف انرژي صرفه جوئي حاصل ميشود. اين صرفه جوئي علاوه بر پيامدهاي اقتصادي آن موجب كاهش آلاينده هاي محيطي نيز ميشود.
? 2- ويژگي اينكه كنترل كننده هاي دور موتور قادرند موتور را نرم راه اندازي كنند موجب ميشود علاوه بر كاهش تنشهاي الكتريكي روي شبكه ، از شوكهاي مكانيكي به بار نيز جلو گيري شود. اين شوكهاي مكانيكي ميتوانند باعث استهلاك سريع قسمتهاي مكانيكي ، بيرينگها و كوپلينگها، گيربكس و نهايتا قسمتهائي از بار شوند. راه اندازي نرم هزينه هاي نگهداري را كاهش داده و به افزايش عمر مفيد محركه ها و قسمتهاي دوار منجر خواهد شد.
? 3- جريان کشيده شده از شبکه در هنگام راه اندازي موتور با استفاده از درايو کمتر از 10% جريان اسمي موتور است.
? 4- کنترل کننده هاي دور موتور نياز به تابلوهاي اصلاح ضريب قدرت ندارند.
? 5- در صورتي كه نياز بار ايجاب كند با استفاده از كنترل كننده دور ، موتور ميتواند در سرعتهاي پائين كار كند . كار در سرعتهاي كم منجر به كاهش هزينه هاي تعمير و نگهداشت ادواتي نظير بيرينگها، شيرهاي تنظيم كننده و دمپرها خواهد شد.
? 6- يك كنترل كننده دور قادر است رنج تغييرات دور را ، نسبت به ساير روشهاي مكانيكي تغيير دور، بميزان قابل توجهي افزايش دهد. علاوه بر آن از مسائلي چون لرزش و تنشهاي مكانيكي نيز جلو گيري خواهد شد.
? 7- كنترل كننده هاي دور مدرن امروزي با مقدورات نرم افزاري قوي خود قادرند راه حلهاي متناسبي براي كاربردهاي مختلف صنعتي ارائه دهند.
11- مديريت بهينه سازي مصرف انرژي و نقش كنترل كننده هاي دور موتور
امروزه در كشورهاي صنعتي الزامات زيست محيطي از يكسو و رقابت بنگاههاي اقتصادي از سوي ديگر ، مديريت بهينه سازي انرژي را در بصورت يك امر غير قابل اجتناب در آورده است. مجموعه اقداماتي كه براي صرفه جوئي انرژي در كارخانجات صورت ميگيرد شامل مواردي چون جايگزيني موتورهاي الكتريكي با انواع موتورهاي با بازدهي بالا، استفاده از كنترل كننده هاي دور موتور در كاربردهائي كه اتلاف انرژي در آنها زياد است، بازيافت انرژي از پروسه هاي حرارتي و نظاير انها ميشود. نتايج اعمال چنين اقداماتي نشان ميدهد در موارد زيادي ، و بخصوص در جاهائي كه از فنها ، پمپها، و كمپروسورها در فرايند توليد استفاده ميشود، بكارگيري كنترل كننده هاي دور موتور علاوه بر انعطاف پذير نمودن كنترل فرايند، تاثير قابل توجهي در كاهش مصرف انرژي داشته است. در بسياري از موارد زمان بازگشت سرمايه بين يك تا سه سال ميباشد.
کمتر از 10% موتورها مجهز به درايو هستند. در حاليکه در بيش از 25% آنها استفاده از درايو توجيه اقتصادي دارد[16].
بر اساس مطالعات انجام گرفته توسط اتحاديه اروپا [10] تا سال 2005 ميلادي پتانسيل صرفه جوئي انرژي بالغ بر 63.5 TWh در صنايع کشورهاي عضو اتحاديه اروپا وجود دارد. که از اين ميزان بيش از 44.7 TWh آن توجيه اقتصادي دارد. اين ميزان صرفه جوئي انرژي تنها در سايه استفاده از موتورهاي با راندمان بالا و درايو بدست ميايد. که سهم درايو در صرفه جوئي داراي توجيه اقتصادي حدود 63% است. نتايج چنين مطالعاتي را بطور خلاصه در جدول(3) مشاهده ميکنيد.
.jpg)
جدول(3): پتانسيل فني و اقتصادي صرفه جوئي انرژي با استفاده از موتورهاي با راندمان بالا(EEM) و کنترل دور(VSD) در کشورهاي عضو اتحاديه اروپا تا سال 2005.
مطالعه فوق با تفکيک بار پتانسيل اقتصادي صرفه جوئي انرژي را نيز در اتحاديه اروپا مشخص نموده است. که نتايج آنرا در شکل(7) مشاهده ميکنيد.
.jpg)
شکل(7): پتانسيل صرفه جوئي اقتصادي درکشورهاي عضو اتحاديه اروپا به تفکيک نوع بار
12- پمپ ها و فن ها
چيزي حدود 40 درصد انرژي مصرفي در بخش صنعت در پمپها و فنها مصرف ميشود. براي مثال در انگلستان ترکيب مصرف کنندگان انرژي در موتورها و در کاربردهاي صنعتي بصورت زير است[15].
.jpg)
شکل(8): ميزان انرژي مصرفي توسط بارهاي مختلف در انگلستان
اغلب اين سيستمها از موتورهاي القائي با روتور قفس سنجابي استفاده ميكنند. و خروجي توسط ادواتي چون شيرهاي تنظيم كننده و دمپرها كنترل ميشوند. متاسفانه مقادير قابل توجهي انرژي توسط اين فنها و پمپها تلف ميشوند. موتورهاي بكار رفته در اغلب اين ادوات از مقدار مورد نياز بزرگتر بوده و سيستمهاي مكانيكي تنظيم كننده جريان سيالات در آنها بسيار تلفاتي ميباشند. به اين عوامل بايد هزينه هاي قابل توجه تعمير و نگهداشت نيز اضافه شود. با توجه به اينکه هزينه هاي خريد پمپ معمولا کمتر از 5 درصد هزينه هاي بهره برداري آن در طول عمر سيستم پمپ است، کيفيت بهره برداري عامل مهمتري در تصميم گيري براي انتخاب سيستمهاي پمپ بشمار ميرود.
.jpg)
شکل(9): مقايسه انرژي مصرفي کنترل فلو با شير و درايو
انتخاب پمپ ها معمولا بر اساس حداکثر دبي مورد انتظار صورت ميگيرد. در حاليکه اغلب اوقات هرگز فلوي ماکزيمم مورد استفاده قرار نميگيرد. اين امر منجر به بزرگ شدن پمپ ها شده و بدين ترتيب مقدمات کار براي اتلاف انرژي و استهلاک هر چه سريعتر سيستم هاي پمپ فراهم ميشود. اگر يک پمپ در دور نامي خود کار کند و دبي خروجي پمپ به مصرف برسد سيستم در راندمان مطلوب خود کار خواهد کرد. اما اگر تنها 50 درصد دبي حداکثر مورد نياز باشد چه اتفاقي خواهد افتاد؟ بديهي است که در اين حالت نيز موتور در دور نامي خود کار خواهد کرد و توان مصرفي اضافي توسط موتور تلف خواهد شد. از سوي ديگر براي کنترل دبي خروجي لازم خواهد بود از ادوات مقاومتي نظير شير خفه کن استفاده گردد. با استفاده از كنترل كننده هاي دور موتور ميتوان جريان سيالات در پمپ ها را با اعمال تغيير دور موتور ، كنترل نمود. امروزه اين روش بدليل انعطاف پذيري و صرفه جوئي اقتصادي قابل توجه جايگزين روشهاي سنتي متكي بر تنظيم جريان سيال با استفاده از شيرهاي تنظيم كننده مكانيكي و دمپرها ميشود. در شکل(9) تفاوت دو روش در ميزان مصرف انرژي نشان داده شده است.
13- قوانين افينيتي در کاربردهاي پمپ و فن
قوانين افينيتي در کاربردهاي پمپ و فن هاي سانتريفوژ پايه نظري صرفه جوئي انرژي با استفاده از درايو هستند. بر طبق اين قوانين و در يک پمپ يا فن سانتريفوژ، روابط زير حاکم است :
Q ~ N
فلو يا حجم : Q , سرعت : N
H ~ N2
هد يا فشار : H
P ~ N3
توان ورودي : P
با توجه به شکل(10) فلو/ ولوم بصورت خطي با دور پمپ/فن تغيير ميکند. براي مثال اگر دور موتور نصف شود فلو نيز نصف خواهد شد. از طرف ديگر با توجه به منحني وسط فشار يا هد متناسب با مربع دور تغيير ميکند. در اين حالت اگر دور موتور نصف شود، فشار يا هد چهار برابر کاهش پيدا کرده و به 25% خواهد رسيد. منحني سمت راست نشان ميدهد که اگر دور موتور نصف شود مصرف توان 8 برابر کاهش پيدا کرده و به 12.5% خواهد رسيد
.jpg)
شکل(10): نمايش تصويري قوانين افينيتي در کاربردهاي پمپ و فن سانتريفوژ
به خاطر ميسپاريم با استفاده از كنترل كننده هاي دور موتور و كاهش تنها 15 درصد دور ميتوان به ميزان 40 درصد در مصرف انرژي صرفه جوئي كرد. حال اجازه بدهيد کمي دقيقتر به رفتار يک پمپ توجه کنيم. شکل(11) مشخصات يک سيستم پمپ را نشان ميدهد. هد استاتيك عبارتست از اختلاف ارتفاع پمپ و تانك مقصد. بديهي است كه اگر يك پمپ نتواند به اين ارتفاع غلبه كند دبي خروجي صفر خواهد بود. مولفه دوم هد اصطکاکي است . که در واقع بيانگر توان مورد نياز جهت غلبه بر تلفات ناشي از عبور سيال از لوله ها، شيرها، زانوها و ديگر اجزاي سيستم لوله کشي ميباشد. اين تلفات کلا وابسته به سرعت عبور سيال بوده و غير خطي است. با اضافه کردن دو منحني، منحني سيستم بدست ميايد.
.jpg)
در شکل(12) منحني هاي سيستم و منحني پمپ باهم نشان داده شده است. نقطه كار يك پمپ محل تلاقي منحني پمپ و منحني سيستم مي باشد. با توجه به اين منحني ها روشن ميشود که ميزان فلو در اين سيستم 800 ليتر در ثانيه و هد 60 متر ميباشد. اگر بخواهيم نقطه کار را تغيير بدهيم لازم خواهد بود چيزي به سيستم اضافه نمائيم.
.jpg)
.jpg)
يک روش متداول در اينجا استفاده از شير خفه کن است. در شکل(13) تاثير عملکرد شير خفه کن در نقطه کار پمپ را مشاهده ميکنيد. در واقع شير اصطکاک مسير سيال را افزايش داده و باعث افت فلو ميگردد. با وجود اينکه با حضور شير فلو به 600 ليتر در ثانيه کاهش پيدا کرده ولي در توان مصرفي سيستم تغيير محسوسي ايجاد نشده است. حال نگاهي دقيقتر به موضوع خواهيم داشت. همانطور که در شکل(14) مشاهده ميکنيد، براي دستيابي به فلوي مورد نظر از دو روش کنترل فلو با استفاده اشير و کنترل با استفاده از درايو استفاده شده است . در روش کنترل فلو با شير ميزان توان مصرفي 0.875 درصد و در کنترل فلو با درايو توان مصرفي 0.42 درصد توان نامي ميباشد. براي مثال اگر توان نامي پمپ 100KW باشد. تفاوت توان مصرفي دو روش برابر خواهد بود با:
(100KW x 0.875) – (100KW x 0.42) = 45.5KW
.jpg)
.jpg)
شکل(14) مقايسه توان مصرفي يک سيستم پمپ در دو حالت: الف) کنترل فلو با استفاده از شير خفه کن (شکل سمت چپ) . ب) کنترل فلو با استفاده از درايو (شکل سمت راست).
شكل (15) - ميزان مصرف انرژي در يك پمپ در پنج حالت : با استفاده از شير برگشتي، با استفاده از شير خفه کن، با قطع و وصل پمپ، با استفاده از کوپلينگ هيدروليک، با استفاده از كنترل كننده دور موتور
هر چند كه در سيستمهائي كه هد استاتيك بالا ئي دارند با تغيير دور، راندمان پمپ هم به ميزان زيادي تغيير ميكند، ولي مزاياي ديگر درايو استفاده از آن را بخوبي توجيه ميكند. براي مثال ميزان فشار هيدروليك وارد شده به پره هاي پمپ سانتريفوژ با مجذور سرعت افزايش مييابد. اين نيروها به بيرينگهاي پمپ اعمال شده و عمر مفيد آنها را كاهش خواهد داد. خاطر نشان ميشود كه عمر بيرينگها بطور معكوس با توان هفتم سرعت متناسب است. از سوي ديگر با كاهش دور نويز و نوسانات سيستم نيز كاهش پيدا ميكند.
درشكل (15) ميزان مصرف انرژي در يك پمپ در پنج حالت : با استفاده از شير برگشتي، با استفاده از شير خفه کن، با قطع و وصل پمپ، با استفاده از کوپلينگ هيدروليک، و با استفاده از كنترل كننده دور موتور نمايش داده شده است. با توجه به اين شكل تاثير قابل توجه كنترل كننده دور موتور در كاهش انرژي مصرفي ، نسبت به روشها، مشاهده ميشود. در روش شير برگشتي متناسب با نياز مقداري از دبي خروجي پمپ به وروي آن عودت داده ميشود. بديهي است که در اين حالت توان مصرفي براي هر دبي خروجي ثابت خواهد بود.
امروزه در كشورهاي پيشرفته بعنوان يك برخورد اوليه در كاهش سريع مصرف انرژي، مجهز نمودن اين نوع فنها و پمپها به درايو ميباشد.
نكاتي كه بايد در طراحي سيستمهاي پمپ مورد توجه قرار گيرند عبارتند از:
- سيستم را بزرگ انتخاب نكنيد. حتي اگر بعدها نياز به توسعه پيدا كرديد. باز مطلوب آن است كه بعدا كنار سيستم موجود پمپ بيشتري اضافه كنيد.
- توجه كنيد كه هزينه هاي خريد پمپ در مقايسه با هزينه هاي انرژي آن در طول عمر پمپ ناچيز است. پس پمپهاي با راندمان بالا را استفاده كنيد.
- از درايو براي كنترل فلو استفاده كنيد
- بجاي استفاده از يك پمپ بزرگ از تعدادي پمپ كوچك بطوريكه مجموع آنها ظرفيت مورد نياز را تامين نمايد، استفاده كيد. بدين ترتيب ميتوانيد در صورت عدم نياز به ظرفيت اضافي آن را از مدار خارج كنيد.
ادامه دارد .../خ