جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
شبيه‏سازي و پاسخي به نگراني‏ها
-(1 Body) 
شبيه‏سازي و پاسخي به نگراني‏ها
Visitor 413
Category: دنياي فن آوري
شما تمام نگراني‏تان از اين است كه نكند روزي يك موجود زنده و بالخصوص انسان را بسازند . من نمي‏فهمم اين نگراني چه نگراني‏اي است؟ اگر انسانها انسان را ساختند يا گياه را ساختند، آنوقت مگر انسانها گياه را خلق كرده‏اند؟ اين عالم قانوني دارد كه از آن تخلف نمي‏كند; يعني اگر آن مجموع شرايط مادي براي پيدايش يك گياه به وجود آيد يا - به قول كساني كه قائل به روح و نفس هستند - اگر مجموع شرايط براي اينكه يك كودك (نفس) متولد شود به وجود بيايد (به هر وسيله به وجود بيايد; مي‏خواهد عوامل طبيعت آن را به وجود آورند يا انسانها) محال است كه او به وجود نيايد . اين را با مثالي ذكر كنم - در مثال بهتر مي‏شود مطلب را گفت - و آن اين است:
دو نفر با هم سر تلويزيون مباحثه دارند . تلويزيون گيرنده‏اي را مي‏بينند كه عكسها و تصويرهايي را نشان مي‏دهد . اين دو نفر در يك چيز با هم اتفاق دارند و آن دستگاه گيرنده است . يكي از اين دو نفر مي‏گويد اين تصويرها روي صفحه را همين دستگاه، خودش ايجاد مي‏كند; خاصيت همين دستگاه است كه ايجاد مي‏كند . ديگري معتقد است كه يك دستگاه فرستنده ديگر هست كه امواجي را پخش مي‏كند و هر وقت‏يك دستگاه گيرنده به اين كيفيت‏ساخته شود، در هر جا كه باشد، صورت آن را منعكس مي‏كند . بعد آن كسي كه مدعي است دستگاه فرستنده‏اي نيست كه تصوير از آنجا مي‏آيد و اين خود همين دستگاه است كه اين تصوير را مي‏سازد، مي‏گويد الآن با دليل ثابت مي‏كنم; وقتي مثل همه تلويزيونهاي ديگر شد، به جبر و ضرورت خاصيت آنها را پيدا مي‏كند، يعني آن دستگاه فرستنده‏اي كه هميشه در حال فرستادن (تصوير) است و يك «آن‏» از كار خودش غافل نيست، طبعا (تصوير را در آن) منعكس مي‏كند .
خدا كه انسان نيست كه انسان هوسباز بخواهد باشد . اگر ما به دنياي ديگري و به عالم ارواح قائل باشيم، معنايش اين است كه هر چه در اين دنيا پيدا شود (مي‏خواهد به دست‏بشر پيدا شود، مي‏خواهد به دست ديگري) (خارج از قانون خلقت نيست). مگر الان انسانها انسان نمي‏سازند؟ همين الان هم انسانها انسان مي‏سازند، الان هم موت و حيات به دست انسانهاست; يعني يك زن و شوهر دلشان بخواهد بچه به وجود بيايد به وجود مي‏آيد، دلشان بخواهد به وجود نيايد به وجود نمي‏آيد . پس بگوييم اينها در كار خدا دخالت كرده‏اند؟ حرف كليسا راجع به مساله جنين بسيار حرف غلطي است كه مي‏گويند اگر كسي بخواهد بچه متولد نشود و جلوگيري كند، در كار خدا مداخله كرده است . هميشه مردم در كار خدا به اين معنا مداخله مي‏كنند . آن كشاورزي هم كه كشاورزي مي‏كند، در كار خدا مداخله مي‏كند . قرآن هم مي‏گويد: «افرايتم ما تحرثون، ءانتم تزرعونه‏ام نحن الزارعون‏»(1) . در همان كار كشاورز، قرآن چيزي از آن را از او مي‏داند و چيزي از آن را - كه از او نيست و از دستگاه خلقت است - از خودش مي‏داند . كشاورز كار خودش را انجام مي‏دهد، يعني زمينه را مساعد مي‏كند و اين عالم خلقت است كه آن را ايجاد مي‏كند نه كشاورز .
يك چيز را من براي هميشه به شما قول مي‏دهم و آن اين است كه براي هزارها سال ديگر هم بشر قادر نخواهد شد كه بكلي خارج از قانون خلقت موجودي را ايجاد كند، مثلا انساني ايجاد كند كه هيچ ارتباطي با عالم خلقت نداشته باشد . علم انسان هر چه پيش مي‏رود، در جهت‏شناخت قوانين خلقت پيش مي‏رود و از همان قانون موجود خلقت استفاده مي‏كند . كدام قانون را بشر در عالم خلق كرده است؟
بلا تشبيه - البته جسارت نباشد - نمرود به ابراهيم (ع) گفت: خداي تو كيست؟ گفت: «ربي الذي يحيي و يميت‏» .(نمرود) گفت: «انا احيي و اميت‏» من هم احيا و اماته مي‏كنم . دستور داد دو نفر را از زندان آوردند، يكي را سر بريدند (و يكي را آزاد كردند). اين واضح است كه مغلطه است، عين اين مغلطه جناب عالي راجع به خواب . شما چرا راجع به خواب مي‏گوييد؟ راجع به ميراندن بگوييد . چرا مثال روي خواب آورديد؟ اولا اين آيه قرآن نيست كه فرموديد: «همان طور كه مي‏ميريد زنده مي‏شويد» ، اين حديث است . فرموديد خواب (تلقين مغناطيسي) چون در اختيار انسانهاست جنبه مادي دارد . اولا اين جنبه مادي و غيرمادي كه شما يك ديوار عظيمي در اينجا قائل شده‏ايد، كجاست؟ شما چرا اصلا براي مردن مثال به خواب زديد؟ درباره خود مردن صحبت كنيد، بگوييد اگر مردن يك جنبه ماوراءالطبيعي باشد، پس بايد هيچ كس نتواند كسي را بكشد، چون قرآن مي‏گويد: خدا قبض روح مي‏كند ملك الموت مي‏آيد قبض روح مي‏كند . خدا مي‏گويد: «الله يتوفي الانفس حين موتها» ; اگر خدا قبض روح مي‏كند، پس هيچ كس نبايد بتواند كس ديگري را بميراند . نه، اينها با هم منافات ندارد . آن كاري كه بنده مي‏كند غير از كاري است كه خدا مي‏كند . بنده شرايط بقاي حيات را در اينجا از بين مي‏برد . از نظر قرآن اين به معني فاني شدن و تمام شدن نيست . وقتي كه اين شرايط معدوم شد، يك چيزي هست كه قبض مي‏شود، يك چيزي هست كه از اينجا برده مي‏شود، يك چيزي هست كه ديگر امكان بقا ندارد و چون امكان بقا ندارد گرفته و برده مي‏شود . پس اينها با همديگر به هيچ وجه منافات ندارد .
بنابراين مساله روح هيچ وقت‏با اين حرفها باطل نمي‏شود كه مثلا اگر روزي بشر قادر شد انسان بسازد و فرض كنيم و اقعا از نطفه هم نسازد، سلولي مثل سلول مرد را از ماده ديگري بسازند و در خارج رحم پرورش دهند و يك انسان تمام بسازند، (در اين صورت روح باطل است; خير) اين به اين مساله ارتباطي ندارد .
در مساله روح، كساني كه بحث مي‏كنند، در واقع همين تعبير است كه آيا انسان همه ابعاد وجودش همين ابعاد محسوس است‏يا يك بعد وجودي ديگري هم دارد كه آن بعد وجودي در وقتي كه شرايط آن به وجود آمد به وجود مي‏آيد، همين طوري كه اگر شرايطي به وجود آيد اين ابعاد وجودي‏اش به وجود مي‏آيد . در اين جهت هيچ فرقي بين همان مثال تلويزيون و ما وجود ندارد . پس شما نگران نباشيد; اگر روزي هم هزارتا انسان بسازند، با مساله روح هيچ ارتباط ندارد . (2)

پي نوشت

1- سوره واقعه(56) ، آيه 63 و 64 ، آيا آنچه را کشت مي کنيد ، ملاحظه کرده ايد؟ آيا شما آن را (بي ياري ما) زراعت مي کنيد، يا ماييم که زراعت مي کنيم؟
2- معاد، استاد مرتضي مطهري، صص 95 - 97

Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image