جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
جاذبه هاي آذربايجان و شهر اران (1)
-(6 Body) 
جاذبه هاي آذربايجان و شهر اران (1)
Visitor 217
Category: دنياي فن آوري
افشاي سياست هاي تغيير نام اران توسط دول روس و عثماني ...
در سال 1911 ميلادي ، در شهر باکو حزبي به نام « حزب اسلامي و دموکرات مساوات » تأسيس شد که دو جنبه سياسي و مذهبي را در خود جمع داشت. بنيادگزاران حزب نام برده ، رسول زاده ، شريف زاده ، کاظم زاده و چند تن ديگر بودند که از سوي ترکان عثماني حمايت مي شدند. بنا به نوشته دايرة المعارف بزرگ شوروي « برنامه حزب مذکور اتحاد کشورهاي اسلامي تحت رهبري ترکيه بود ».

در سال 1917کنگره مشترک « حزب اسلامي و دموکرات مساوات » و « حزب فدراليست هاي ترک » برگزار شد. در اين کنگره دو حزب نامبرده متحد شدند و نام تازه اي را برگزيدند و خود را « حزب دموکرات فدراليست هاي مساوات ترک » ناميدند. از اين پس حزب مذکور ادعاي خود مختاري و استقلال را عنوان کرد. ارگان مطبوعاتي حزب مذکور روزنامه « استقلال » بود. پس از انقلاب اکتبر سال 1917 و کناره گيري روسيه از شرکت در نخستين جنگ جهاني ، ترکان نفوذ خود را در قفقاز گسترش دادند. سران حزب مساوات ابتدا با بلشويکهاي قفقاز نزديک شدند ولي سرانجام ميانشان اختلاف افتاد و مساواتيان در تاريخ بيست و هفتم ماه مه سل 1918 در شهر تفليس دولت خود را تشکيل دادند و به نام جعلي «جمهوري آذربايجان »اعلام استقلال کردند و در ماه ژوئن همان سال گنجه را پايتختي برگزيدند و مفر خود را در آنجا مستقر کردند.
پانزدهم سپتامبر سال 1918 سپاهيان ترک به فرماندهي نوري پاشا شهرباکو را متصرف شدند . پس از اين واقعه دولت مساواتيان که از پشتيباني ترکيه برخوردار بود ، به شهر باکو انتقال يافت. دردايرة المعارف کوچک شوروي که به سال 1954 در شهر مسکو به چاپ رسيده چنين نوشته شده است : « مساواتيان از ترکيه پيروي مي کردند و دولتي پان ترکيست بودند»
به احتمال فراوان گذاردن نام آذربايجان بر اران وشيروان در قفقاز بنا بر سياست ترکان عثماني بوده است. زيرا:
ترکان عثماني که چندين بار به آذربايجان حمله کرده بودند و با وجود کشتار وحشيانه و فراوان ، همواره مقاومت شديد مردم آذربايجان را برابر خود مشاهده کردند ، قادر نبودند از راه مستقيم مردم آذربايجان را به سمت خود متمايل کنند. از اين رو طريق غير مستقيم را برگزيدند و در صدد بر آمدند نخست قفقاز و آذربايجان را زير نام آذربايجان متحد گردانند و پس آن گاه دو سرزمين نام برده را ضميمه خاک خود کنند.
دولت مساوات حدود دو سال زير عنوان جعلي « دولت جمهوري آذربايجان » بر اران و شيروان حگومت کرد و اين وضع تا 28 آوريل سال 1920 ادامه يافت.
در اين تاريخ واحدهاي ارتش سرخ ، شهر باکو را به تصرف درآوردند و دولت مساواتيان را ساقط و بسياري از سران حزب و دولت مذکور را دستگير و اعدام کردند. از همين تاريخ در باکو و پيرامون آن ، حکومت شوروي اعلام شد. ولي دولت جديد نيز عنوان جعلي « جمهوري آذربايجان » را که پانترک ها بر سرزمين اران و شيروان نهاده بودند ، همچنان باقي نگاه داشتند.!!
بدين روال نام «آذربايجان » نخست از سوي مساواتيان بر بخشي از قفقاز گذارده شد و پس آنگاه از جانب اتحاد شوروي تآييد و تثبيت گرديد. در اين که سرزمين آذري زبانان قفقاز هيچگاه نام آذربايجان نداشته است ، اندک شبهه و ترديدي وجود ندارد. در گذشته مؤلفان و مورخان از بيان اين حقيقت ابا نداشتند اما بعد ها به علل سياسي اين نکته از چشم جهانيان پنهان نگاه داشته شد. چندان که کمتر کسي از نسل جوان و نيز نسل گذشته بر اين امر آگاهي دارد.
ولي مورخان و مولفان شوروي که پيش از اوج گرفتن برخي نظريه هاي سياسي توسعه طلبانه در مسايل سياسي ، اظهار نظر کرده اند ، بر اين حقيقت واقف بوده و بدان معترف بوده اند. استاد بارتولد دانشمند شوروي به صراحت اين نکته را بيان داشت و اعلام کرد « که نام و عنوان آذربايجان قفقاز تنها پس از انقلاب( انقلاب روسيه در سال 1917) به کار گرفته شد. »
استاد بارتولد در جاي ديگري پرده از راز ها برداشت و با اشاره اي استادانه حقيقت را مکشوف داشت و در پيرامون علت گذاردن نام آذربايجان بر اران چنين گفت :
« نام آذربايجان براي جمهوري آذربايجان از آن جهت انتخاب شد که گمان مي رفت با برقراري جمهوري اي به نام آذربايجان ، آذربايجان ايران و اين جمهوري با هم يکي شوند . از اين رو اين نام برگزيده شد»
آيا يک دانشمند شوروي در شرايط و اوضاع و احوالي که بر آن کشور حکمفرما بوده است از اين آشکارتر و صريح تر مي توانست و يا مي تواند سخن بگويد ؟ پرده از راز ها بردارد و هدف و مقصود دواتمردان کشور خويش را در گذاردن و باقي نگهداشتن نان آذربايجان بر اران بيان کند ؟
بارتولد دانشمند ، با استادي و مهارتي که شايسته دانشمندان است نظر خود را در اين زمينه اعلام داشت و چنين توصيه کرد :
« هر گاه لازم باشد نامي انتخاب شود که سراسر منطقه قفقاز را شامل شود ، در آن صورت مي توان نام اران را برگزيد. »

واکنش مردم آذربايجان به تغيير نام اران :

مردم آذربايجان که در گذشته به خاطر دفاع از مرز و بوم خويش با سپاهيان دولت عثماني پيکارها کرده بودند واز زن و مرد و کودک ، از تبريز تا روستاهاي دوردست ، عليه اشغالگران بيگانه به پاخاستند ، با گذاردن نام آذربايجان بر سرزميني ديگري جز مرزو بوم خويش ، روي موافق نشان ندادند. در آن روزگار ، شادوران شيخ محمد خياباني و يارانش به نشانه اعتراض ب اين نامگذاري موزيانه ، پيشنهاد کردند نام آذربايجان در ايران تغيير يابد. در کتاب ارزشمند « تاريخ هجده ساله آذربايجان » نوشته شادروان احمد کسروي تبريزي ، در پيرامون تغيير نام آذربايجان مطالب حقايقي جالب توجه بيان شده است که متاسفانه در اين مقال نمي گنجد.
همچنين ايشان در کتاب « شهرياران گمنام » اشاره اي زيبا به اين نکته دارد که شايان توجه است :
« شگفت است که اران را اکنون آذربايجان مي خوانند. با آن که آذربايجان يا آذربايگان نام سرزمين ديگري است که در پهلوي اران و بزرگتر و شناستر از آن مي باشد. تا کنون ندانسته ايم که برادران اراني ما که حکومت آزادي !! براي سرزمين خود برپا کرده و مي خواستند نامي بر آنجا بگذارند ، از چه رو نام تاريخي و کهن خود را کنار نهاده ، دشت يغما به سوي آذربايگان دراز کرده اند ؟ چه سودي را از اين کارشگفت خود اميدوار بودند ؟ اين خرده گيري نه از آن است که ما برخاسته از آذربايگانيم و تعصب بوم و ميهن خود نگهميداريم. چه آذربايگان را از اين کار هيچ گونه زيان نيست . بلکه از اين است که برادران اراني ما در آغاز زندگاني تاريخ خود پشت پا به گذشته سرزمينشان مي زنند و اين خود زياني بزرگ است و آنگاه تاريخ مانند چنين کارشگفت سراغ ندارد. »
البته شادروان کسروي در آن روزگار پي به توطئه ي نهفته در اين اقدام موذيانه نبرده بود ولي بعد ها به هنگام نگارش « تاريخ مشروطه ايران » و « تاريخ هجده ساله آذربايجان » به ماهينت اين حيله پي برد و به نگارش مطالبي در اين زمينه پرداخت.

محيط زيست آذربايجان شرقي

شهرستان آذر شهر

خصوصيات جغرافيايي

موقعيت و وسعت:

شهرستان آذرشهر يكي از قديمي ترين و معروفترين بخش هاي شهرستان تبريز بوده كه قبلاً به نام دهخوارقان معروف و ناميده مي شد و در تاريخ 17/4/76 رسماً به شهرستان تبديل و توسط وزير كشور وقت و استاندار و مسئولين محلي و با حضور خانواده هاي معظم شهدا و ايثارگران و مردم متدين آذرشهر افتتاح و از تابلوي فرمانداري پرده برداري به عمل آمد. اين شهرستان در 30 كيلومتري مركز استان و شهر مركز آن يعني آذرشهر در 50 كيلومتري جنوب‌غربي استان بر سر راه تنها اتوبان بين شهري استان يعني اتوبان تبريز، آذرشهر و راه ترانزيتي تبريز مراغه و كردستان و استان هاي غرب كشور واقع شده است قسمت غربي آن محدود است به درياچه اروميه، و جنوب آن شهر عجب شير از بخش هاي شهرستان مراغه بوده و شمال آن بخش ايلخچي از بخش هاي شهرستان اسكو و شرق آن را قسمتي از كوههاي سهند و بخشي از شهرستان اسكو تشكيل مي دهد. اين شهرستان 1340 متر از سطح دريا ارتفاع داشته و مساحت آن حدود 1600 كيلومتر مربع مي باشد كه وسعت شهرستان حدود 93/3 درصد كل وسعت استان مي باشد، اين شهرستان داراي دو بخش و پنج دهستان و سه شهر و 41 روستاي تابعه مي باشد و از نظر موقعيت جغرافيايي در 37 درجه و 30 دقيقه عرض شمالي و 45 دقيقه شرقي قرار گرفته است.

چگونگي پستي و بلندي كوهها و ارتفاعات مهم:

شهرستان آذرشهر در دامنه شمال غربي كوه هاي بلندي از سلسله كوه هاي سهند غربي و جلگه و سواحل درياچه اروميه قرار گرفته است، قسمت شرق و جنوب شرقي آن كوهستاني و در مغرب آن ساحل پست درياچه اروميه قرار گرفته است، بلندترين كوه آن قاف داغي و در اصطلاح محلي به نام قبله داغي مشهور بوده و دشت حاصلخيز آذرشهر و روستاهاي اطراف آن در آبرفت رودخانه و مخروط افكنه كوهها قرار گرفته اند و كوه قبله داغي و كوه جهنم در ينگجه و چپقلو و قالاداغي در جزيره اسلامي و كوههاي قدمگاه و پيرچوپان از كوه هاي معروف شهرستان مي باشد.

وضعيت آب و هوايي و ميزان بارندگي در شهرستان:

شهرستان آذرشهر از نظر چگونگي آب و هوا يك تفاوت كلي با ساير بخش هاي مناطق كوهستاني آذربايجان داشته و از يك تمايز مخصوصي برخوردار است، موقعيت قرار گرفتن آن از نظر جغرافيايي در آب و هواي آن اثر بخصوصي دارد دوري و نزديكي به درياچه اروميه، واقع شدن در دامنه كوهستان ها، ارتفاع و موقعيت موجود در تعيين آب و هوا موثر مي باشد.
كوه هاي مرتفع جنوب و شرق آن بسيار برفگير و سرد كوهستاني است، ابرهاي باران زا كه از فراز تركيه و از منطقه درياي مديترانه و از غرب شهرستان مي گذرند بيشتر منطقه مزبور را تحت تاثير قرار مي دهند كه در زمستان اكثراً در جلگه ها باران و در مناطق كوهستاني برف مي بارد زمستان در آذرشهر همانند بعضي از شهرهاي استان زودرس و سرد و طولاني نيست تابستان ها به لحاظ وجود باغات و كشاورزي حاصل از مستعد بودن منطقه ملايم و مطبوع و گرماي زيادي ندارد و زمستان ها معمولاً از اواخر آذرماه شروع و در نيمه دوم اسفند ماه پايان مي يابد و ميزان بارندگي ساليانه حدود 388 ميلي متر مي باشد.

وضعيت پوشش گياهي، جنگل و مرتع:

وسعت مراتع شهرستان آذرشهر 70500 هكتار بوده كه مقدار 11700 هكتار خوب و 26800 هكتار مرتع متوسط و 32000 هكتار آن مرتفع فقير مي باشد از كل وسعت فوق الذكر 17200 هكتار مراتع كوهستاني و 42800 هكتار كوهپايه اي و 10500 هكتار مراتع دشتي و بياباني مي باشد اكثر مراتع شوره زار و درجه 3 و 4 تشكيل گرديده است و قسمتي از مراتع بلنديهاي جزيره اسلامي به صورت حفاظت شده توسط اداره كل حفاظت محيط زيست استان اداره و نگهداري مي شود كه جهت چراي حيوانات از جمله بزكوهي و غيره متعلق به اداره محيط زيست استفاده مي گردد.
مراتع ييلاقي آذرشهر قريه امير ديزج و روستاي جراغيل بوده كه اكثراً تيپ مراتع قسمت شرقي و جنوبي و جنوب شرقي و شمال شرقي آذرشهر جزو مراتع كوهپايه اي با پوشش نسبتاً فقير بوده و آثار فرسايش هاي مختلف نيز در آنها ديده مي شود. شهرستان آذرشهر فاقد جنگل طبيعي بوده گفتني است كناره هاي رودخانه آذرشهر چائي و روستاهاي قرار گرفته در طول آن داراي جنگل هاي شخصي و خصوصي بوده كه مناظر جالب و ديدني را در طول رودخانه مذكور بوجود آورده كه مورد استفاده توريستها خصوصاً اهالي استان در فصل هاي بهار و تابستان و پاييز قرار مي گيرد.

منابع آب شهرستان، آب هاي سطح الارضي، رودخانه، چشمه ها و قنوات آب هاي تحت الارضي:

آب شهرستان از آب رودخانه آذرشهر چائي كه از كوه هاي پر برف سهند سرچشمه گرفته تامين مي گردد اين رودخانه از به هم پيوستن چشمه هاي متعدد و ذوب شدن برف ها بوجود آمده و طول آن حدود 60 كيلومتر مي باشد كه پس از آبياري مزارع روستاهاي در مسير قرار گرفته اضافي آن به درياچه اروميه مي ريزد رودخانه مذكور تقريباً فصلي بوده و فعاليت آن اكثراً در اوايل بهار و آخر پاييز مي باشد و از خرداد ماه رو به خشكي مي گذارد و تنها آب موجود آن مورد استفاده زارعين روستاهاي شرق آذرشهر قرار مي گيرد اكثر روستاها داراي چشمه و قنوات قديمي هستند كه پس از خشك شدن رودخانه از آب آنها جهت استفاده كشاورزي بهره مي جويند با توجه به كشاورزي بودن خود شهر آذرشهر قبلاً چشمه هاي متعددي در اين شهر وجودداشته كه توسط مالكين حفر و استفاده كشاورزي به عمل مي آمد كه متاسفانه اخيراً و در سال هاي گذشته به علت عدم رسيدگي مالكين و تبديل آنها به فاضلاب هاي خانگي چشمه هاي مذكور در حال از بين رفتن مي باشند و در بخش گوگان و روستاهاي آن تامين آب مشروب و كشاورزي از آب چاه هاي عميق تامين مي گردد اخيراً نظر به احداث سدهاي خاكي ينگجه در قسمت شرق آذرشهر و سد مخزني هفت چشمه در قسمت جنوب آذرشهر و پرنمودن آنها در فصل زمستان از آب رودخانه آذرشهر چائي وجود سدهاي فوق تاثير بسزايي در پرباري آب چشمه ها و قنوات و چاه هاي آب شهرهاي آذرشهر و گوگان گذاشته است از آب هاي سطح الارضي موجود شهرستان چشمه معدني تاپ تاپان در 5 كيلومتري جاده آذرشهر مراغه واقع شده و در اين ناحيه از چهار محل آب به صورت خودجوش از زمين خارج مي شود كه داراي بيكربنات كلسيم و منيزيم گازدار و آهن دار سرد است و آب شرب شهر ممقان در قسمت شمال آذرشهر از تعداد سه حلقه چاه عميق تامين مي گردد و مزارع كشاورزي موجود در منطقه ممقان از طريق چندين رشته قنات و همچنين از چاه هاي عميق و نيمه عميق داراي مالكيت خصوصي سيراب مي گردند.

تعداد بخشها، شهرها، دهستانها و نقاط روستايي در سطح شهرستان:

براساس آخرين تقسيمات كشوري شهرستان آذرشهر داراي دو بخش مركزي و گوگان و سه شهر آذرشهر، گوگان و ممقان و پنج دهستان به نام هاي دهستان قاضي جهان به تعداد 8 روستا، دهستان قبله داغي به تعداد 13 روستا و دهستان تيمورلو به تعداد پنج روستا و دهستان شيرامين به تعداد 8 روستا و دهستان جزيره اسلامي به تعداد 7 روستا به شرح زير مي‌باشد.

نامشهرستان

نام شهرهاي تابعه

بخشها

نام دهستان

نام روستاها

آذرشهر

آذرشهر

 

 

ممقان

بخش مركزي

دهستان قاضي جهان

1- قاضي جهان
2- فيروز سالار
3- ينگجه
4- اخيجهان
5- دستجرد
6- خانمير
7- ديزج آقا حسن
8- غله زار

دهستان شيرامين

1- شيرامين
2- پيرچوپان
3- الوانق
4- سيلاب
5- خانقاه
6- زينت لو
7- كوخالو
8- داشكسن

دهستان قبله داغي

1- نـادينلـو
2- هفت چشمه
3- اميرديزج
4- دين‌آباد
5- صغايش
6- باداميار
7- آلمالوداش
8-‌خراجو
9-‌جراغيل
10- كلوانق
11- قرمز گل
12- قوشقرا
13- گواهير

گوگان

گوگان

دهستان تيمورلو

1- تيمـورلـو
2- قـراغيــل
3- خـاصلو
4- قشلاق
5- قلعه

دهستان جزيره اسلامي

1-‌سراي
2- آق گنبد
3- قپچاق
4- گميچي
5- بوراچالو
6- تيمورلو
7- بهرام آباد


بررسي وضعيت تقسيمات كشوري شهرستان و سوابق آن:

شهرستان آذرشهر از قديمي ترين بخش هاي شهرستان تبريز بوده بطوري كه در سال 1306 شهرداري شهر آذرشهر مركز شهرستان تشكيل و شروع به كار نموده است و در سال 76 با دو بخش مركزي و گوگان و پنج دهستان به شهرستان ارتقاء يافته و داراي سه شهر آذرشهر مركز شهرستان، شهر گوگان مركز بخش گوگان و شهر ممقان از توابع بخش مركزي آذرشهر مي باشد.

خصوصيات جمعيتي

از كل جمعيت 98607 نفري شهرستان در سال 1375 تعداد 52699 نفر شهري به تعداد 12313 خانوار در شهرهاي تابعه آذرشهر ـ گوگان ـ ممقان و از تعداد 45908 نفر روستايي به تعداد 9900 خانوار در روستاهاي تابعه شهرستان ساكن مي باشند.

وضعيت اشتغال:

جمعيت ده ساله و بالاتر شاغل شهرستان بر حسب فعاليت اقتصادي سال 1375

شرح

تعداد

درصد

جمعيت شاغل

28272

100

جمعيت شاغل در بخش كشاورزي

2437

62/8

جمعيت شاغل در بخش صنعت و معدن

12403

87/43

جمعيت شاغل در بخش خدمات

12915

68/45

نامشخص

517

83/1


بررسي ميزان افراد بيكار و علل بيكاري در سطح شهرستان:

از كل جمعيت بالاي دهسال شهرستان آذرشهر تعداد 28727 نفر شاغل و تعداد 1055 نفر در سطح شهرستان بيكار مي باشند و برابر بررسي هاي به عمل آمده بيكاري اكثراً در بين قشر تحصيل كرده شهرستان مشهود بوده است.

وضعيت آموزش:

براساس آخرين سرشماري آمار و نفوس و مسكن در سال 1375 در كل اين شهرستان تعداد 27891 نفر دانش آموز دختر و پسر در مقاطع تحصيلي كودكستان، ابتدايي، راهنمايي، دبيرستان و هنرستان فني حرفه اي و مدرسه استثنايي و پيش دانشگاهي مشغول تحصيل بودند كه از اين تعداد 62/32 درصد مربوط به مناطق روستايي و 58/67 درصد مربوط به مناطق شهري مي باشد در سطح شهرستان تعداد 188 آموزشگاه موجود بوده كه از اين تعداد 90 آموزشگاه در مناطق شهري و بقيه در مناطق روستايي داير است.

آثار تاريخي و نقاط ديدني:

الف) چشمه چهارسو:
اين چشمه در محله ستوباد آذرشهر، در ميدان كوچكي كه محل تقاطع چهار كوي باريك است، قراردارد طاقي مثمن با هشت ستون چوبي بر روي چشمه سايه افكنده و ستونها سرستوني به شيوه صفوي دارند. ظاهراً طرح اين طاق و سنگ چين چشمه مانند چشمه هاي جلوي مساجد بزرگ استانبول تركيه است كه در سال هاي اخير از سوي اداره ميراث فرهنگي جهت بهسازي تخريب و مدتها است به صورت نيمه تمام رها شده است.
ب) گورستان پيرحيران:
اين گورستان به نام خواجه يوسف دهخوارقاني ملقب به پيرحيران يا باباحيران معروف شده است در وسط آن اطاق كوچكي وجود دارد كه قبر خواجه يوسف در آن قرار دارد اين مقبره در سال 1151 هجري قمري توسط حكم بيگ بن زكريا بيگ تعمير شد. تاريخ وفات پيرحيران ظاهراً محرم سال 670 هجري قمري بوده است. تنها آثار باقيمانده فعلاً قبر مذكور بوده و سنگ هاي حكاكي گورستان توسط افراد سودجو به محل هاي ديگر حمل و گورستان كلاً تخريب و به محل بازار هفتگي تبديل شده است.
ج) مسجد چهارسو ستوباد:
در نزديكي چشمه چهارسو واقع شده است داراي 18 ستون چوبي با سرستون هاي چوبي است كه تقليدي از سرستون هاي دوره صفويه است بناي نخستين مسجد فروريخته و چندبار تعمير و تجديد بنا يافته، سرانجام به صورت كنوني در آمده است.
د) مسجد روميان:
مسجد روميان سقفي چوبي دارد و مدخل سر در آن فاقد طاق و كتيبه اي است فقط دو پايه سنگي خوشتراش مارپيچي به شيوه صفوي از بناي سابق آن بجا مانده كه آنها را در دو طرف در ورودي مسجد كار گذاشته اند در زير مسجد چشمه اي جريان دارد كه در سال هاي اخير مسجد تجديد بنا گرديده و به مدل امروزي ساخته شده است.
هـ) مسجد محراب:
در محله محراب واقع شده و به همين جهت به مسجد محراب معروف گرديده است طاق مرمرين درب ورودي آن از شاهكارهاي هنر حجاري به شمار مي رود، در پيشاني آن كتيبه اي با خط ثلث درشت عبارت در قال (الله سبحانه و تعالي و تقدس) و در متن كتيبه با خط جلي آيه شريفه اي در (سلام عليكم طبتم فادخلوها خالدين) و در گوشه پايين رقم (كتبه عبدالله) و در زير حاشيه كتيبه با خط ثلث ريز و خفي عبارت (عمل اسناد ملك علي بن استاد حسن علي حجار چوپاني) به طور برجسته كنده شده است. متن كتيبه و حواشي آن و ساير قسمت هاي طاق مرمرين همه با ختايي و شاه عباس و اسليمي گلدار و ماري و اژدر دهني برجسته زينت يافته است، با اينكه سقف مسجد بارها فرو ريخته و تعمير شده، ولي طاق مرمرين درب ورودي از حوادث مكرر به سلامت جسته است.
و) آثار باداميار:
باداميار يا قدمگاه، روستاي در 12 كيلومتري جنوب شرقي آذرشهر است گورستان تاريخي باداميار بر روي پشته اي قرار دارد و سنگ نبشته ها و حجاري ها و مجسمه هاي متنوعي در آن به چشم مي خورد، سنگ نبشته ها و الواح قبور به خط كوفي و ثلث نو است، خطوط كوفي اغلب شيوه اي نزديك به تعليق دارند و بهترين نمونه آنها نوشته هاي سنگ قبر خواجه علي و پيرچوپان است، اما سنگ نبشته هاي ثنث تقريباً همه يكنواخت و يك دست است و نشان مي دهند كه در روزگاري كنده شده اند كه مذهب جعفري در آذربايجان رسميت و عموميت يافته و محبت خاندان نبوت در دلها جا گرفته و نام ائمه اطهار سلام الله عليهم اجمعين، زينت بخش كتيبه هاي قبور بزرگان علم عرفان شده است.
ز) آثار تورامين:
روستاي متروك تورامين در چهل كيلومتري تبريز، بين شهرهاي ايلخچي و ممقان واقع شده است طاق سنگي سر در مسجد در كنار استخري در ساحل شمالي رودخانه تورامين افتاده است در قسمت بالاي اين طاق سنگي آيه شريفه (و ان المساجد لله فلاتدعو مع الله احداً) با خط ثلث درشت و در پايين آن عبارت (امر به عمارت هذا المسجد المبارك الخواجه ملك بن عبدالله سندي 920) و در دست چپ كتيبه در الفقر گيچي بيگ بن غياث الدين با همان خط و شيوه و كمي ظريفتر بطور برجسته كنده شده است، نوع سنگ كبود و محكم است، از سنگ چين پايه‌هاي مسجد نيز در چند نقطه نمونه اي به جاي مانده است و الان آثار فوق به صورت متروكه مي باشد.
ح) اولياي قاضي جهان:
روستاي قاضي جهان از توابع گوگان در چهار كيلومتري شمال غربي آذرشهر قرار گرفته است بقعه اي گنبدواري در جنب مدرسه فجر و رضوان فعلي قرار دارد. ديوارهاي بقعه سنگي و گنبد آن آجري است، كف بقعه هفت پله پايين تر از سطح تپه است و در داخل آن گوري وجود دارد كه روي آن با كاشي هاي سبز رنگ ساده شش ضلعي پوشانده شده است، نام صاحب آن معلوم نيست ولي مردم مي گويند اين اوليا به معني پير و عارف و پارسا است شب هاي جمعه مردم روستا در آن گرد آمده و شمع روشن مي كنند و شايع است كه هر شب جمعه از قبر اوليا نور سبز رنگي ساطع مي شود.
ط) پير جابر ممقان:
قبر پير جابر در ممقان واقع است اين قبر سنگ نبشته و كتيبه اي ندارد فقط سرلوح قبر بر رويه اي دروني ديوار غربي زاويه، و چهار قطعه سنگ كم عرض كه مجموعاً قسمتي از كتيبه ديوارهاي يك قبر قديمي را تشكيل مي دهند به كره بيروني ديوارهاي غربي و جنوبي زاويه نصب گرديده است دو قطعه از سنگ نبشته ها تاريخ 1135 هجري قمري دارد.
ي) تپه باستاني شيرامين:
تپه باستاني در روستاي شيرامين قرار دارد كه در هفده كيلومتري جنوب غربي آذرشهر واقع شده است چند قطعه سنگ نيمه صيقل شده كه تصور مي رود از وسايل دفاعي مردم قديم اين ناحيه بوده، در آنجا بدست آمده است.
ك) تپه پير قطران:
سه تپه ساحل جنوبي رودخانه آذرشهر پشت سر هم قرار گرفته اند كه به تپه هاي آتشكده يا تپه پير قطران معروفند سطح بالاي تپه از سنگ هاي آتش نشاني قيرگون درشت كه در طول سده ها در مسير رودخانه ها سائيده شده اند پوشيده شده است، در چند جاي تپه حفاري به عمل آمده و قطعات بزرگ خمره هاي سفالي بدست آمده است، ظاهراً اين تپه روزگاري معبد يا گورستاني بوده است و سنگها را مردم آن زمان در آنجا گرد آورده اند.
ل) تپه مصلي:
در انتهاي خيابان امام آذرشهر در ساحل شمالي رودخانه دهخوارقان واقع است كه مردم محل آن را (يوواداغي) يا (دوواداغي) و خواص (مصلي داغي) مي نامند. بالاي تپه پوشيده از الواح و سنگ نبشته هاي قبور است و درميان آن نه تنها كتيبه هاي تازخ، بلكه سنگ نبشته ها و قطعه سنگ هاي مفقود و منقش فراواني نيز به چشم مي خورد كه اغلب به سده هاي 7 و 8 هجري قمري است در وسط اين گورستان، مصلي يا نمازگاه بزرگي به طول و عرض متجاوز از يكصد متر تعبيه شده است كه سطح آن حدود يك متر از كف گورستان بلندتر است، محراب آن سنگ و آجر بنا گرديده است سنگها مربوط به قبور دوران هاي پيشين است فقط طاق سنگي منقوش وسط محراب سنگ قبر مرمرين به طول عمودي به ديوار نصب شده كه در روي آن چند بيت فارسي و دو آيه قرآن مجيد و چند عبارت عربي به خط ثلث دل انگيز بطور برجسته كنده شده و چند ترنج و اسليمي خوش طرح بر زيبايي آن افزوده است ظاهراً حجاري سنگ در سده‌هاي 8 و 9 هجري قمري صورت گرفته است.
م) قبرهاي تاريخي و بزرگ روستاي ينگجه از توابع آذرشهر
داراي قطعه سنگ هاي بزرگي است كه حجاري آنها اعجاب انگيز است، هنگام تبديل اين گورستان به دبستان، اغلب سنگهاي حجاري شده و كتيبه ها و مجسمه هاي سنگي آن را خرد كرده در پاي ديوار مدرسه بكار برده اند و فقط سه قطعه بزرگ با حجاري زيبا سالم مانده است كه در حال حاضر در پاي ديوار مدرسه افتاده است و دو سه نوشته هايي به خط كوفي تزئيني و ثلث دارند.
ادامه دارد....
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image