چند سال پيش، موتورهاي جستجو به عنوان ابزاري محدود و ضعيف براي بازاريابي، فروش و جذب بازديدكنندگان به وب سايت مورداستفاده قرار مي گرفت.
اما در چند سال اخير، موتورهاي جستجو هر 3 هدف بالا را قوياً برآورده مي كنند.
موتورهاي جستجوگر امروزه موقعيت و شانس موثري را براي بازاريابان بوجود آورده اند و جريان ميليوني كاربران را به سوي خود جذب كرده اند.
موتورهاي جستجو بهترين روش براي يافتن محصولات و اطلاعات مورد نياز توسط کاربران و متقاضيان از يک سو و از سوي ديگر بهترين راه براي تبليغات و جذب مشتريان توسط توليد کنندگان و ارائه کنندگان خدمات است.
عليرغم تمام اين تفاسير، هنوز هم بدست آوردن نتيجه مطلوب (کسب جايگاه مناسب) از طريق موتورهاي جستجوگر پيچيده و طاقت فرسا است و نياز به بررسي ها و اندازه گيري هاي دقيق دارد.
براي موفقيت در بازاريابي توسط موتورهاي جستجو گر نكات زير را در نظر داشته باشيد.
1- قدرت موتورهاي جستجوگر
ايده اصلي كار به اين صورت است كه شما كلمات كليدي خود را انتخاب مي كنيد و در موتورهاي جستجويي مانند MSN يا Google عضو مي شويد.هنگامي که کاربران آن کلمات را براي جستجو وارد کنند سايت شما در صفحات حاصل از نتايج جستجو به نمايش گذاشته مي شود و مشتريان را به سايت شما هدايت خواهد کرد.
در موتورهاي جستجويي که از روش پرداخت به ازاي هر کليک استفاده مي کنند، تنها هنگامي از شما پول دريافت مي شود که کاربري روي نام سايت شما کليک کند و به آن وارد شود. حداقل ميزان اين پرداخت ها به کلمات انتخاب شده توسط شما بستگي دارد. ضمناً هر چه پيشنهاد شما براي پرداخت در مقايسه با رقبا بالاتر باشد، رتبه بالاتري در صفحه نتايج کسب خواهيد کرد.
بايد سعي کنيد که رقباي خود را پشت سر بگذاريد و مشترياني که به دنبال محصولات شما هستند را جذب کنيد.

2- تبليغات هدفدار
پديده جديدي که در دنياي موتورهاي جستجوگر به وجود آمده است، جستجوي مرتبط با متن يا تبليغات هدفدار است. در اين پديده به جاي اين که لينک سايت شما در صفحات نتايج نمايش داده شود، به درون سايت هاي مرتبط مي رود. براي مثال اگر کاربر به سايتي مراجعه کرده و وضعيت آب و هوايي سواحل ميامي را چک مي کند احتمالا" مايل است اطلاعاتي در مورد هتل ها يا آژانس هاي اتومبيل آن منطقه نيز به دست آورد. اين لينک ها توسط موتورهاي جستجو در همان صفحه در اختيار او قرار مي گيرند. به اين ترتيب شما در همان لحظه اي که مشتري در فکر يافتن محصولات و خدمات شما است او را غافلگير مي کنيد و به سايت خود مي بريد.
3- عوامل موفقيت
استفاده از موتورهاي جستجو مي تواند با توجه به نياز شما در زمينه هاي مختلف شما را ياري کند.
- شناساندن و به نمايش گذاشتن نام شرکت شما در سطحي بسيار وسيع.
- جذب مشتريان جديد.
- افزايش ترافيک (ميزان بازديد کننده) وب سايت شما در نتيجه افزايش درآمد.
- شناسايي مراجعين دائمي به وب سايت.
- تبليغات و پيشنهادات فروش.
- تبليغات عمومي.
- بازاريابي براي محصولات.
- افزايش فروش الکترونيکي.
4- از اشتباهات زير اجتناب کنيد :
1- اشتباه در انتخاب کلمات کليدي
يکي از اشتباهات بازاريابان الکترونيکي آن است که از ابتداي کار کلمات بسيار جزئي و تخصصي را انتخاب مي کنند. بهتر است ابتدا تعداد محدودي کلمه کلي تر را انتخاب کنيد و نتايج را بررسي کنيد. ببينيد که مشتريان حقيقي شما از چه کلماتي بيشتر استفاده مي کنند و به دنبال چه هستند. سپس مي توانيد کلمات تخصصي ديگري را به کلمات کليدي خود اضافه کنيد و از ورود کاربران غير مرتبط جلوگيري کنيد. معمولا" شرکت ها اصطلاحات تخصصي خود را به عنوان کلمات کليدي بر مي گزينند که مشتريان هرگز آن ها را براي جستجو وارد نمي کنند. سايت wordtracker.com ابزاري است که به شما کمک مي کند تا موفقيت کلمات کليدي خود را بسنجيد و در صورت لزوم آن ها را تغيير دهيد.
2- اصرار براي مديريت همه امور توسط شخص شما
مديريت مسائل مربوط به موتورهاي جستجو يک کار تمام وقت است. بررسي و اندازه گيري نتايج، تغييرات ضروري و کنترل رتبه هاي به دست آمده در موتورهاي جستجو احتياج به زمان فراوان و افراد متخصص دارد. بهتر است که مديريت بازاريابي توسط موتورهاي جستجو را به دست يک مشاور خبره يا برنامه هاي نرم افزاري مخصوص اين کار بسپاريد.
3- عضويت در فقط يک موتور جستجو
اعتماد به يک موتور جستجوي بزرگ و مشهور موفقيت شما را محدود مي کند. سرمايه گذاري روي يک روش خاص، يک موتور جستجو و يک پيام تبليغاتي اشتباه است. در عوض بهتر است سرمايه خود را بين گروهي از پيام هاي تبليغاتي و ترکيبي از موتورهاي جستجو تقسيم کنيد تا مشتريان بيشتري را جذب کنيد.
4- نا اميدي
از موتورهاي جستجو انتظارات منطقي داشته باشيد. ممکن است حدود 8 هفته طول بکشد تا موتور جستجو شما را در ليست خود قرار دهد. براي به دست آوردن نتيجه مطلوب ممکن است لازم باشد در گروهي از موتورهاي جستجو عضو شويد و متدهاي مختلف را پيش بگيريد. بايد کمي صبر داشته باشيد تا به اهداف خود برسيد.
5- اشتباهاتي که در سايت وجود دارند
اگر صفحات سايت شما براي موتورهاي جستجو بهينه نشده باشند، تمام کلمات کليدي دنيا هم نمي توانند به شما کمک کنند. يکي از اشتباهات رايج، جدا شدن يک صفحه از سايت است. براي مثال در اثر تغييراتي که در سايت اعمال مي کنيد ممکن است لينکي را که به صفحه مورد نظر وارد مي شده است را از بين ببريد. به اين ترتيب موتور جستجو صفحه مورد نظر را مشاهده نخواهد کرد. اشتباه ديگر اين است که کلمات کليدي فراواني را در صفحات سايت خود جاي بدهيد. وقتي که موتور جستجو 100 ها کلمه و عبارت مختلف را در يک صفحه مي بيند نمي تواند درجه اهميت هر کدام را تشخيص بدهد و در نتيجه در هيچ کدام از آن کلمات رتبه خوبي به دست نخواهيد آورد. بهتر است سايت خود را براي يک يا دو کلمه کليدي بهينه سازي کنيد.
امروزه تجارت هاي گوناگون براي کسب موفقيت بايد هميشه و همه جا حضور داشته باشند و پيشنهادات قابل توجهي را به مشتريان ارائه کنند. موتورهاي جستجو مي توانند شما را براي جلب نظر بازديدکنندگان اينترنتي ياري کنند.
منبع:http://chaparel.net/خ