اين مسئله به عنوان واقعيتي عمومي پذيرفته شدهاست که انسان در حال حاضر طول عمر بيشتري نسبت به گذشته دارد. دليل اين وضعيت، تنها محافظت بيشتر در مقابل خورشيد و يا پيشرفت قابل توجه علم پزشکي نيست. سازندگان خودرو نيز به همين دليل بايد به اندازه دکترها مورد ستايش قرار بگيرند زيرا اين افراد توانستهاند خلاقيت و عملکرد بالا را با فناوريهاي امنيتي بسيار قوي ترکيب کنند. به گونهاي که اين سيستمها در جاده همواره يک گام جلوتر از تمامي رانندگان باشند.
بسياري از سامانههاي ايمني که در حال حاضر براي خودروها به کار ميروند، زماني به نظر بسيار دور از دسترس ميآمدند. همانطور که سپرهاي بيضرر براي عابرين پياده و خودروهايي که ميتوانند به صورت اتوماتيک رانندگي کنند، در حال حاضر به نظر دور از دسترس ميرسند. 10 فناوري برتر در زمينه ايمني خودرو عبارتند از:
1) کنترل فشار چرخها
سازمان ملي امنيت عبور و مرور اتوبانها در ايالات متحده، از سازندگان خودرو خواسته است تا تمام وسايل نقليه مسافربري با وزن حدود 10 هزار پوند يا کمتر را از سال 2008 مجهز به سيستم کنترل فشار چرخها کنند. با اين حال، هماکنون بسياري از خودروهاي مدلهاي پايينتر نيز از اين ويژگي برخوردار هستند. مثلاً خودروي بي ام و اين سامانه را در تمام مدلهاي خود ارائه کردهاست. حسگرهاي کار گذاشتهشده در چرخها ميتوانند با توليد صدايي مشخص يا روشن شدن چراغي در مقابل راننده (يا هردوي اين روشها)، او را از کم بودن فشار هوا در چرخها مطلع سازند. همچنين، خودروهايي که توانايي حرکت با لاستيک پنچر را دارند، نيز در آينده ديده خواهند شد (درحال حاضر شورلت کوروت از چنين قابليتي برخوردار است). اين خودروها ميتوانند با سرعت نسبتاً بالايي در مسيري بيش از حدود 50 مايل با لاستيک پنچر حرکت کنند.
2) کنترلکننده قابل انطباق مسير/ کاهش شدت تصادفات
کنترلکنندههاي جديد مسير، کارهاي بيشتري از ثابت نگه داشتن سرعت انجام ميدهند. اين کنترلکنندهها با استفاده از حسگرها و رادار ميتوانند دريچه کنترل بنزين و ترمزها را به گونهاي تنظيم کنند که اگر تغييري در سرعت عبور و مرور رخ داد يا مثلاً رانندهاي بسيار محتاط در مقابل خودرو قرار گرفت، همواره فاصله مطمئن با خودروي مقابل حفظ شود. اگر اين سامانه متوجه احتمال وقوع تصادف شود، به صورت خودکار ترمز کرده و کمربندها را نيز محکم ميکند و اگر متوجه خالي شدن جاده يا افزايش سرعت خودروها شود، به صورت خودکار در صورت تغيير در سرعت عبور و مرور يا مثلا قرار گرفتن رانندهاي بسيار محتاط در مقابل خودرو، به سرعت اوليه باز گردانند. با اين حال، همواره امکان دخالت در کار اين سامانه توسط راننده نيز وجود دارد. مرسدس بنز و ميباخ از اين سامانه با نام Distronic استفاده ميکنند.
3) يافتن نقطه کور/ کمک جانبي/ هشدار تصادف
اين سامانه به منظور هشدار به راننده در زماني عمل ميکند که خودرو يا شيئي در مسير حرکت يا پارک وجود داشته باشد. اين سامانه، در حالت عادي فعال نيست و بايد توسط راننده فعال شود. اگر اين سامانه متوجه وجود شئي در مسير شود، با روشن کردن چراغي در آينه، لرزاندن صندلي يا با ايجاد صدايي مخصوص راننده را مطلع ميسازد. اين سامانه از توانايي شناسايي موانع در مسافتهاي کوتاه برخوردار است.
4) هشدار تعويض خطوط/ سامانه امنيتي بيدارکردن راننده
اين سامانه، مشابه سامانه قبلي است با اين تفاوت که فاصله بيشتري را پوشش ميدهد. اين سامانه فاصله خودروي کناري و سرعت آن را محاسبه ميکند و راننده را از خطر احتمالي تعويض خطوط مطلع ميسازد. اين سامانه نيز با لرزاندن صندلي يا صداي مخصوصي راننده را آگاه ميسازد. اين سامانه حتي ميتواند وضعيت بدن راننده، حالت سر و حالت چشمان او را تشخيص دهد تا متوجه خواب آلودگي راننده شود. اين سامانه ممکن است در آينده حتي بتواند در صورتي که راننده به خواب رود، سرعت ماشين را کم کرده و آن را در حالت پايداري کنترل کند.
5) سامانه تخفيف يا پيشگيري از چپ کردن خودرو
بيشتر سازندگان، خودروها را به سيستم کنترل پايدار الکترونيکي مجهز کردهاند. در عين حال، بعضي از سازندگان نيز سامانههاي آمادهسازي (مانند محکم کردن کمربندها) را پيشنهاد ميکنند. با اين حال سامانه موردبحث در اينجا از اين سامانهها بسيار پيشرفتهتر است. اگر اين سامانه متوجه احتمال چپ کردن خودرو شود (مانند حالتي که راننده با سرعت ميپيچد يا با سرعت زياد از مسير منحرف ميشود) ترمزها و دريچه بنزين را کنترل کرده و در کنترل وضعيت خودرو به راننده کمک ميکند. اين سامانه در دايملر/کرايسلر به نام Electronic Roll Mitigation ، در فورد به نام Roll Stability Control و در جنرال موتورز به نام Proactive Roll Avoidance شناخته ميشود. رنج روور اين سامانه را Active Roll Mitigation نامگذاري کرده و ولوو به آن Roll-Over Protection System ميگويد. با اين حال تمام اين سامانهها، هدف امنيتي واحدي دارند.
6) ايربگهاي دومرحلهاي و حساس به وضعيت سرنشين
تمام انسانها يکسان آفريده نشدهاند و ايربگها در حال پيشرفت هستند تا بتوانند با چند مرحلهاي شدن و حساسيت نسبت به وضعيت سرنشينان، اين تفاوتها را جبران کنند. با فناوري جديد ايربگها ميتوانند اندازه، وزن، وضعيت کمربند، طريقه نشستن سرنشينان (مثلاً اگر راننده در حال تنظيم راديو يا برداشتن چيزي از روي زمين باشد) را تشخيص دهند و حتي سرعت خودرو را تشخيص دهند. با توجه به اينکه ايربگهاي راننده، مسافرين و ايربگهاي کنار پنجره، امري جديد نيستند، ايربگهاي حساس ميتوانند در هر قسمت از ماشين به کار روند.
7) کمک در ترمزهاي ناگهاني/ تخفيف شدت تصادفات
اين سامانه ترمز با سامانه ترمز ناگهاني بدون قفل کردن يا سامانه الکترونيکي پخش نيروي ترمز متفاوت است. اين سيستم ميتواند تشخيص دهد که چه زماني راننده از روي ترس ترمز ناگهاني انجام ميدهد (يک تغيير سريع از گاز به ترمز) و فشاري اضافي بر روي ترمزها وارد ميکند تا فاصله توقف خودرو را کمتر کند. اين سامانه حتي ميتواند همراه با سامانه کنترل مسير با کنترل پايدار در خودروها به کار رود و برخوردهاي احتمالي را تشخيص دهد. اين سامانه معمولاً کمک ترمز ناميده ميشود، اما بيامو آن را Dynamic Brake Control مينامد.
8) چراغهاي جلوي قابل انطباق/ يا کمک به ديد شب
ديد شب، ميتواند به صورتهاي مختلفي مثل استفاده از چراغهاي جلوي مادون قرمز و يا دوربينهاي حرارتي صورت بگيرد. با اين حال، هر سامانهاي که استفاده شود هدف کمک به افزايش ديد راننده به گونهاي است که بتواند حيوانات، انسانها و يا درختان طول مسير را از فاصلهاي حتي در حدود 1000فوت دورتر، تشخيص دهد. اين سامانه تصويري از جاده در پيش روي راننده قرار ميدهد و اشيايي را که تشخيص آنها با چشم غيرمسلح مشکل است، روشنتر ميسازد. چراغهاي جلوي قابل انطباق براساس جهت حرکت خودرو تنظيم ميشوند (براي مثال در پيچها نور را به صورت خميده ميتابانند). همچنين، ممکن است چراغهاي حساس به سرعت (با تغيير ارتفاع و طول نور) و يا چراغهايي که ميتوانند نور زياد محيط را جبران کنند نيز عرضه شوند.
9) دوربينهاي عقب
دوربينهاي عقب، نهتنها از خودروها محافظت ميکنند بلکه مانع از برخورد ناگهاني با حيوانات يا کودکان نيز ميشوند. در واقع تصوير از پشت ماشين از آينههاي بغل جابهجاشونده و صداهاي هشداردهنده به تصوير واقعي تغيير پيدا کرده است. سامانه جديد داراي يک دوربين است که تصويري پهن از آنچه پشت سر راننده اتفاق ميافتد، ارائه ميدهد و هنگام پارک کردن يا استفاده از تريلر در پشت خودرو، کمک بسيار موثري است.
10) پاسخ اضطراري
راههاي مختلفي براي اخطار قبلي وجود دارند. خودروها در حال حاضر يا در آينده، با موقعيتهاي اضطراري برخورد ميکنند. سامانه (EARS)[1] دايملر/ کرايسلر چراغهاي داخل را روشن کرده، درهاي خودرو را از حالت قفل خارج کرده و سوخترساني را در زمان بازشدن ايربگها قطع ميکند. در حالي که فولکس واگن باتري ترمينال را از دستگاه توليد برق متناوب (آلترناتور) قطع ميکند. همچنين، سامانه OnStar در جنرال موتورز و سامانه Assist در بيامو، تصادف را به مراکز خود اطلاع داده و جزئيات تصادف را در اختيار پرسنل اورژانس مراکز مختلف قرار ميدهند.
منبع:www.carx1.com
/س