|
بازي ARMAII
    -(2 Body)
|
بازي ARMAII
Visitor
408
Category:
دنياي فن آوري
موضوع: سبکي که فراموش نمي شود. (ترکيبي از تکنيک، هيجان و باگ هاي فراوان) ARMAIIيک اکشن اول / سوم شخص است که با تکيه بر تکنيک و مهارتهاي تيراندازي و بازسازي ماموريتهاي شهري و منطقهاي سعي در ارائه بازي در سبک Operation Flashpoint را دارد. در بسياري از زمينهها مانند دقتي که در جزئيات و تکنيک هاي بازي شده است، ARMA II يک بازي فوق العاده و بسيار سرگرم کننده است، اما مشکلات فني بازي باعث شده که سازندگان از خلق يک تجربه کم نقص براي مخاطبين خود باز بماند. محل انجام ماموريت ها و وقوع حوادث بازي در کشوري فرضي در اروپا و موضوع آن جنگهاي داخلي است. ARMA II از نظر جزئيات و شبيهسازي تاکتيکهاي جنگهاي شهري، بازيهاي هم سبک خود را يک گام به جلو ميبرد. تعريف دقيق فاکتورهاي جنگي، تعريف درست و کامل استراتژيهاي مختلف و وجود قدرت انتخاب در انجام ماموريتهاي مختلف و انتخاب تاکتيکهاي متنوع، باعث شده که بازي بسيار دقيق و باورپذير جلوه کند. اگر هنگام بازي آن را تجربه نکنيد، هنگام انجام تنظيمات و منوهاي بازي ناخودآگاه آن را باور خواهيد کرد. اگر مشکلات فني کوچک و هوش مصنوعي ضعيف بازي را کنار بگذاريم، ARMA II يک تجربه بسيار خوب و ارزشمند است. تنظيمات و امکانات بازي بسيار جذاب است و حس و حال جنگ و مبارزه را در مخاطب خود تقويت ميکند. ماموريتها در دشتها، جنگلها وکوهستانهاي کشوري فرضي انجام ميشود ميتوانيد در مساحتي به بزرگي 84 مايل مربع سفر کنيد و از طبيعت بکر و بومي اين کشور لذت ببريد. شهروندان و حيوانات از جمله ديگر موجودات اين کشور لذت ببرند. شهروندان و حيوانات از جمله ديگر موجودات زنده در بازي هستند که در روند و نوع انجام ماموريتها و البته صحنههاي نبرد تاثير ميگذارند و در بعضي مواقع ممکن است کمي اعصاب شما را به هم بريزند. با وجود اين، حضور آنها در مناطق مختلف به باورپذيري و ساخت محيطهاي باورپذير کمک کرده است. در کنار آن، ARMA II از داستاني پيچيده و منطقي نير برخوردار است. از نظر کنترل و روند اکشن بازي ARMA II به هيچ وجه با شاهکارهايي مانند Cell Of Duty قابل مقايسه نيست. کنترل تا حدودي خشک و خطي است و يادآور اول شخصهاي سه يا چهار سال پيش است، اما روند بازي جذاب و سرگرم کننده است. يک نکته بسيار جالب در روند بازي که بعد از مدتي، بازي با آن سرگرم کننده و جذاب ميشود، اين است که جنگ و ماموريتها با حضور وعدم حضور شما پيش ميرود به اتمام ميرسد و جالب اينجاست که حتي در بعضي مواقع حتي اگر در گوشهاي بايستيد و فقط بازي را نظاره کنيد باز هم ممکن است پيروز عمليات و ماموريت باشيد. بسته به استراتژي که براي گروه تعريف ميشود، نقش شما قابل تغيير است و انتخابهاي متفاوتي پيش روي شما قرار دارد. به عنوان مثال، در يک نبرد گروهي براي تصرف يک منطقه يا ساختمان، ميتوانيد در ميان ديگر سربازهاي گروه به پيشروي بپردازيد، از گروه جدا شويد و با دور زدن دشمنان از جهتي ديگر به آنها حمله کرده يا کمي عقبتر فقط به عنوان نيروي پشتيبان عمل کنيد. اگر استراتژي خوبي را انتخاب کرده باشيد حتي ميتوانيد کمتر خود را در نبرد درگير کنيد و فقط در موقع لزوم وارد عمل شويد. ماشين آلات جنگي به فراواني در بازي موجود است. لشگر پياده، تانک و نفربرهاي کوچک و البته هلي کوپپترهاي آپاچي که ميتوانيد از آنها براي حملههاي سنگين هوايي و پاکسازي استفاده کنيد. تانکها و خودروهاي زرهي کاربردهاي فوق العادهاي دارند. البته بايد در استفاده و انتخاب آنها در بازي دقت زيادي شود، زيرا ممکن است يک استراتژي غلط باعث نابودي آنها و از دست رفتن منابع شود. از طر في براي راندن اين خودروهاي جنگي نياز به گواهينامه داريد که ميتوانيد آن را به دست آوريد. توجه به خودروهاي جنگي دشمن نيز حائز اهميت است و بايد در آرايش جنگي خود نيروهاي لازم جهت مقابله با آنها را همراه داشته باشيد. البته در يک سوم ابتداي بازي شما يک نيروي تحت فرمان هستيد، اما به تدريج اجازه و قدرت مديريت و تصميمگيري در نبردها را به دست ميآوريد. رهبري گروهان شامل دو قسمت اصلي است. چينش، تعريف و تعيين آرايش جنگي قبل از شروع عمليات و رهبري و فرستادن دستورات لحظه به لحظه هنگام نبرد در قسمت اول و در قسمت دوم بسيار پر اهميت است و شايد در نبردهاي اوليه و درگيريهاي سنگين که حجم آتش دشمن زياد است، اندکي سخت و گيج کننده باشد. از سوي ديگر دور بو دن از آتش دشمن اهميت زيادي دارد، حجم آتش دشمن زياد سات، اندکي سخت و گيج کننده باشد. از سوي ديگر دور بودن از آتش دشمن اهميت زيادي دارد، زيرا در بسياري از مواقع حتي يک تير هم براي از پا درآوردن شما کافي است. در گلولهبارانهاي بيامان بايد بسيار باهوش و سريع باشيد که بتوانيد خود و نيروهاي تحت فرمان خود را در امان نگه داريد. جراحت را نيز بايد به سرعت درمان کنيد، زيرا باعث زمين گير شدن و در نهايت مرگ به دليل خونريزي ميشود. کمک و درمان افراد ديگر گروهان يا کمک خواستن از آنها حرفه ديگري است که لازم است در آن مهارت پيدا کنيد. آشنايي با نقشه و منوها بسيار مهم است. بهترين روش براي فرماندهي سريع و ايراد دستورات در کمترين زمان ممکن، تعريف کليد ميان بر براي منوهاي مختلف است تا بتوانيد بلافاصله در ميان نبرد به آنها دسترسي پيدا کرده و روند جنگ را کنترل کنيد. همزمان بايد به نيروهاي هوايي هم توجه داشته باشيد، زيرا در بسياري از مواقع ناجي شما ميشوند. متأسفانه ARMA II داراي مشکلات فني فراواني است که بعضي مواقع بخش تک نفره آن را ملال آور ميکنند. به عنوان مثال به طور ناگهاني صداي بعضي از سربازان قطع ميشود يا نيروي هوايي با چندين و چند بار تکرار فرمان حمله، باز هم به موقع نميرسد و ايجاد مشکل ميکند. يک نکته عجيب و خندهدار در روند بازي اين است که در ميان پردههاي خلال ماموريتها، نيروهاي شما امکان رهبري و پيش رفتن ندارند، اما دشمنان ميتوانند از اين توقف و نمايش سينمايي استفاده کرده و در نقشه پيشروي کنند! اين مشکلات که در بازي کم هم تکرار نميشوند، باعث ميشوند مخاطب مجبور به تکرار چندين باره مرحله و در نتيجه از کوره در رفتن در بعضي مواقع بازي شود. در حالت چند نفره بازي اين ايرادها کمتر باعث اختلال در روند بازي ميشوند و شايد به همين دليل است که اين قسمت از بازي جذابتر و سرگرمکنندهتر است. حالت چند نفره بازي مودهاي محدودي دارد. Deathmatch و Capture the flag اصليترين آنها هستند که بيشک همگي با آنها آشنايي دارند. در بازي چند نفره دو گروهان با مشخص کردن رهبر خود وارد عمليات و جنگ با يکديگر ميشوند. به هر حال هوش يک بازيکن هر قدر هم کم باشد، از هوش مصنوعي دشمنان ARMA II بالاتر است و اين باعث ميشود که دو جناح با قدرت انتخابهاي فراوان و متغير و غيرقابل پيشبيني در برابر يکديگر قرار بگيرند که جذابيت خاصي دارد. البته شيطنت کردن هنگام بازي چند نفره هم لذت دارد. اگر فرمانده در ميان نبرد فراموش کند که شما يکي از اعضاي گروهان او هستيد، ميتوانيد با خيال راحت از ميدان دور شويد و به بازي با حيوانات يا سرک کشيدن در دهکدههاي اطراف بپردازيد. گرافيک بازي قابل قبول است، جزئيات نسبتاً کامل و محيطها بزرگ و پر جزئيات هستند. متاسفانه دقت زيادي در طراحي جلوههاي گرافيکي نشده و صحنههاي نبرد خالي و کم افکت است. جداي از بعد تصويري در طراحي و تنظيم جلوههاي صوتي نيز بيدقتيهايي انجام شده است. به خصوص در ساخت صداي سربازان و فرمانها و مکالماتي که از طريق بيسيم انجام ميپذيرد. ديالوگها تکراري است و در بسياري از مواقع اطلاعات لازم در مورد سربازان جهت تصميمگيري درست را در اختيار شما نميگذارد. متاسفانه ARMA II بازي عجيبي است. در بسياري از زمانها به اين نتيجه ميرسيد که اگر بازي يک سري مشکلات فني را نداشت و اندکي دقت بيشتر در بهينه کردن امکانات آن به کار رفته بود، به يک بازي بزرگ و مثال زدني تبديل ميشد، اما متاسفان کمکاريهاي کوچک و متعدد بازي باعث شده تا لذت شما از انجام بازي هيچگاه به اوج نرسد و درست هنگام خيز برداشتن براي تجربه نهايي هيجان، يک ايراد کوچک تمامي حس بازي را از بين ببرد. مراقب باشيد! منبع: نشريه عصر شبکه شماره92 /س
|
|
|