جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
خود ارزيابي ( efqm ) (2)
-(6 Body) 
خود ارزيابي ( efqm ) (2)
Visitor 456
Category: دنياي فن آوري

معيار دو : خط مشي و استراتژي ( Policy & Strategy )

سازمانهاي متعالي ماموريت و آرمان خود را از طريق ايجاد و تدوين يک استراتژي و متمرکز بر منافع ذينفعان و با در نظر گرفتن بازار و بخشي که در آن فعاليت مي کنند به اجرا در مي آورند . خط مشي ها ، برنامه ها ، اهداف و فرآيندها به منظور تحقق استراتژي ها تدوين و جاري مي شوند
الف) خط مشي و استراتژي مبتني بر نياز و انتظارات حال و آينده ذينمفعان است.
مي تواند شامل نکات زير باشد:
• جمع آوري و درک اطلاعات به منظور تعيين بازارها و بخشيهايي از بازار که سازمان در حال و آينده در آن فعاليت مي کند.
• شناسايي، درک و پيش بيني نيازها و انتظارات فعلي و آينده ذينفعان شامل مشتريان، کارکنان ،شرکاء جامعه و سهام داران
• شناسايي ، درک و پيش بيني توسعه وضعيت بازار شامل فعاليتهاي رقبا.
ب) خط مشي و استراتژي مبتني بر اطلاعات حاصل از اندازه گيري عملکرد ، تحقيقات، يادگيري و فعاليتهاي بيروني مرتبط است.
مي تواند شامل نکات زير باشد:
• تجزيه و تحليل خروجي حاطل از شخص هاي عملکرد داخلي
• تجزيه و تحليل خروجي حاصل از فعاليتهاي يادگيري
• تجزيه و تحليل تصوير بيروني سازمان و داده هاي مرتبط با آگاهي از نام تجاري
• تجزيه و تحليل عملکرد رقبا و بهترين سازمانها در همان رده.
• تجزيه و تحليل داده هاي مرتبط با شايستگي هاي محوري شرکاء تجاري بالفعل و بالقوه
• تجزيه وتحليل داده هاي کوتاه مدت و بلند مدت موضوعات اجتماعي ، زيست محيطي ، ايمني و قانوني.
• تجزيه و تحليل داده هاي اثرات و محصولات و خدمات در تمامي طول چرخه عمر آنها.
• شناسايي و درک شاخص هاي اقتصادي و آماري جمعيت شناسي.
• تجزيه و تحليل داده ها به منظور تعيين تأثير تکنولوژي و مدل هاي کسب و کار جديد در عملکرد سازمان.
ج) خط مشي و استراتژي ، ايجاد ، بازنگري و به روز مي شوند.
مي تواند شامل نکات زير باشد:
• ايجاد ، بازنگري و به روز آوري خط مشي و استراتژي سازگار با مأموريت و آرمان سازماني و مفاهيم تعالي
• ايجاد تعادل بين نيازها و انتظارات کوتاه مدت و بلند مدت ذينفعان
• ارزيابي ريسکها و شناسايي راههاي مقابله با آنها
• شناسايي مزيتهاي رقابتي حال و آينده
• شناسايي نيازها و قابليتهاي محوري براي شراکتها و پيمان ها به منظور تحقق خط مشي و استراتژي
• تاکيد مجدد بر حضور در بازارهاي فعلي و يا نياز به تغيير در رويکرد بازار.
• همسو کردن استراتژي سازمان با شرکاء تجاري و هم پيمانان.
• شناسايي عوامل بحراني موفقيت
• همسو کردن و توسعه مستمر استانداردهاي اجتماعي و زيست محيطي با شرکاء تجاري
• ارزيابي تناسب و اثر بخشي و خط مشي و استراتژي
د) خط مشي و استراتژي تفهيم شده و از طريق چارچوب فرآيند هاي کليدي جاري مي شوند.
مي تواند شامل نکات زير باشد:
• شناسايي ، طراحي و تفهسم چارچوب فرآيندهاي کليدي مورد نياز ، به منظور تحقق خط مشي و استراتژي سازمان.
• تفهيم خط مشي و استراتژي به ذينفعان و ارزيابي آگاهي آنها از آن.
• همسو کردن ، اولويت بندي ،توافق ، جاري سازي و تفهيم برنامه ها، اهداف و مقاصد و پيگيري دستاوردها.
• ايجاد مکانيزم هاي گزارش دهي گسترده در تمام سازمان به منظور پيگيري مراحل پيشرفت.

معيار سه : کارکنان ( People )

سازمانهاي متعالي تمامي توان بالقوه کارکنان خود را در سطوح فردي ، تيمي و سازماني اداره کرده توسعه بخشيده و از آن بهره مي گيرند . آنها عدالت و برابري را ترويج کرده ، کارکنان را در امور مشارکت داده و به آنان تفويض اختيار ميکنند. اين سازمانها به گونه اي به کارکنان خود توجه کرده ، ارتباط برقرار ساخته و آنها را مورد تشويق و تقدير قرار ميدهند که در آنها انگيزه و تعهد براي استفاده از مهارت و دانش شان در جهت منافع سازماني ايجاد شود .
الف) منابع انساني برنامه ريزي و مديريت شده و بهبود مي يابند.
اين اجزاء معيار مي تواند شامل نکات زير باشد:
• ايجاد و توسعه خط مشي ها ، استراتژي ها و برنامه هاي منابع انساني
• مشارکت کارکنان و نمايندگان آنها در ايجاد و توسعه خط مشي ها ، استراتژيها و برنامه ريزي هاي منابع انساني
• همسو کردن برنامه هاي منابع انساني با خط مشي ، استراتژي ، ساختار سازماني و چارچوب فرآيندهاي کليدي
• مديريت استخدام، توسعه راه کاره شغلي و برنامه ريزي جانشين پروري
• ترويج و اطمينان از وجود عدالت در تمامي شرايط استخدام شامل خط مشي ها ، استراتژي ها و برنامه ها به منظور ايجاد فرصتهاي برابر.
• استفاده از نظر سنجي کارکنان و ساير روشهاي دريافت بازخور جچهت بهبود خط مشي ها ، استراتژيها و برنامه هاي منابع انساني
• استفاده از روشهاي نوآورانه سازماني به منظور بهبود روشهاي انجام مار مانند: سازماندهي مجدد زنجيره تأمين و کار تيمي منعطف.
ب) دانش و شايستگي کارکنان شناسايي شده ، توسعه يافته و نگهداري مي شود.
اين جزء معيار مي تواند شامل نکات زير باشد:
• شناسايي، دسته بندي و انطباق دانش و شايستگي هاي کارکنان با نيزهاي سازمان
• ايجاد ، توسعه و استفاده از برنامه هاي آموزشي و توسعه جهت اطمينان از انطباق کارکنان با قابليتهاي مورد نياز سازمان در حال و آينده.
• توسعه هدايت و آموزش کليه افراد به منظور کمک به تحقيق و دستيابي به تمامي توانايي هاي بالقوه خود.
• طراحي و ترويج فرصتهاي يادگيري فردي ، تيمي و سازماني
• توسعه کارکنان از طريق تجربه کاري.
• توسعه مهارتهاي کار تيمي
• همسو کردن اهداف فردي و تيمي با مقاصد سازمان
• بازنگري و به روز نمودن اهداف فردي و تيمي
• ارزيابي عملکرد کارکنان و کمک به آنان جهت بهبود عملکردشان
ج) کارکنان مشارکت داده شده و توانمند مي شوند.
اين جزء معيار مي تواند شامل نکات زير باشد:
• تشويق و حمايت و مشارکت فردي و تيمي در فعاليتهاي بهبود
• تشويق وحمايت از مشارکت کارکنان ب عنوان مثال از طريق حضور در کنفرانسهاي داخلي ، مراسم و پروژه هاي اجتماعي
• ايجاد فرصتهاي ترغيب کننده مشارکت و حمايت از رفتارهاي نوآورانه و خلاقانه
• آموزش مديران به منظور ايجاد، توسعه و استقرار خطوط توانمندسازي کارکنان در انجام فعاليتهايشان
• تشويق کارکنان به کار با يکديگر به صورت تيمي
د) کارکنان و سازمان گفتگو دارند
اين جزء معيار مي تواند شامل نکات زير باشد:
• شناسايي نيازهاي ارتباطي
• ايجاد و توسعه خط مشي ، استراتژي وبرنامه هاي ارتباطات بر اساس نيازهاي ارتباطي
• ايجاد ، توسعه و استفاده از کانالهخاي ارتباطي بالا به پايين ، به بالا و افقي
• شناسايي و اطمينان از فرصتهاي تبادل تجارب و دانش
ه) به کارکنان پاداش داده مي شود، مورد تقدير قرار مي گيرند و به آنها توجه مي شود.
اين جزء معيار مي تواند شامل نکات زير باشد:
• همسو کردن پرداختها، آرايش مجدد، تعديل نيرو و ساير امور استخدامي با خط مشي و استراتژي
• تقدير از کارکنان به منظور حفظ مشارکت و توانمندسازي آنها
• ارتقاء آگاهي ها و مشارکت در امور بهداشتي ، ايمني ، زيست محيطي و مسائل مکرتبط با مسئوليتهاي اجتماعي
• تعيين سطوح مزايا از قبيل برنامه هاي بازنشستگي ، مراقبتهاي بهداشتي از کودکان
• شناسايي و توجه و تمايز و تفاوت در زمينه هاي فرهنگي به منظور ترويج فعاليتهاي فرهنگي و اجتماعي
• فرآهم آوردن منابع و خدماتي که الزامات قانوني را برآورده نموده و در برخي موارد از اين الزامات فراتر رود.

معيار چهار : شرکاي تجاري و منافع ( Partnership & Resources )

سازمانهاي متعالي مشارکتها و همکاريهاي تجاري بيروني ، تامين کنندگان و منابع داخلي خود را به منظور پشتيباني از خط مشي و استراتژي و اجراي اثر بخش فرآيندهايشان برنامه هايشان برنامه ريزي و مدييت مي کنند
الف) شراکت هاي بيروني ، مدريت مي شود
اين جزء معيار مي تواند شامل نکات زير باشد:
• شناسايي فرصتهاي کليدي براي شراکت هاي سازماني و. اجتماعي در راستاي خط مشي، استراتژي و مأموريت سازمان
• ساختار دهي شراکت و روابط با تأمين کنندگان به منظور ايجاد و حداکثر نمودن ارزش
• شکل دهي شراکت هاي زنجيره تأمين به منظور ايجاد ارزش افزوئه براي مشتريان
• شناسايي و همتراز کردن شايستگي هاي محور همکاران تجاري و حمايت از توسعه هاي دو جانبه اطمينان از سازگاري فرهنگي و. تبادل دانش با سازمانهاي همکار
• ايجاد و حمايت از تفکر نوآور و اخلاق از طريق بکارگيري شراکت ها
• ايجاد هم افزايي در کار با يکديگر جهت بهبود فرآينها و ايجاد ارزش در زنجيره مشتري / تأمين کننده
ب) منابع مالي ، مديريت مي شود.
اين جزء معيار مي تواند شامل نکات زير باشد:
• ايجاد توسعه و استقرار استراتژي ها و فرآيندهاي مالي به منظور استفاده از منابع مالي در حمايت از خط مشي و استراتژي کگلان
• طراحي سيستم برنامه ريزي و گزارش دهي به منظور جاري سازي انتظارات مالي ذينفعان در گسترده سازمان
• تعيين و استقرار مکانيزم هاي گزارش دهي
• ارزيابي ميزان سرمايه گذاري و برداشت سرمايه از دارايي هاي مشهود و نامشهود
• بکارگيري پارامترها و مکانيزم هاي مالي به منظور اطمينان از کارايي و اثر بخشي ساختار تخصصي منابع
• ايجاد توسعه و معرفير مکتدولوژي هاي مديريت ريسک منابع مالي در کليه سطوح متناسب سازمان
• برقراري و استقرار فرآيندهاي محوري اداره سازمان در کليه سطوح متناسب
ج) ساختمانها، تجهيزات و مواد، مديريت مي شود
واين جزء معيار مي تواند شامل نکات زير باشد:
• ايجاد و توسعه استراتژي به منظور مديريت ساختمانها ، تجهيزات و مواد در حمايت از خط مشي و استراتژي سازمان
• مديريت نگهداري و استفاده از دارايي ها در جهت بهبود عملکرد آنها در کل چرخه عمر
• مديريت امنيت دارايي
• اندازه گيري و مديريت هر گونه تأثير زيان آور و دارايي ها سازمان بر روي جامعه و کارکنان( از جمله مسائل ارگونومي، بهداشت و ايمني )
• استفاده از منابع به صورت مناسب و سازگار با محيط زيست در طول چرخه يک محصول
• بهينه کردن موجودي هاي مواد
• بهينه کردن استفده از خئدمات عمومي( مثل تلفن، برق و ...)
• کاهش و بازيافت ضايعات
• حداقل سازي هر گونه تأثير زيان آور ناشي از محصولات و فرآيندهاي توليد و خدمات
• بهينه کردن کاربرد حمل و نقل
فناوري مدريت مي شود:
اين جزء معيار مي تواند شامل نکات زير باشد:
• ايجاد و توسعه استراتژي جهت مديريت و فناوري به نحوي که خط مشي و استراتژي سازمان را حمايت کند.
• شنماسايي و ارزيابي فناوري هاي جايگزين و نو در راستاي خط مشي و استراتژي و اثر آنها بر روي کسب و کگار جامعه
• مديريت سرمايه گذاري در فن آوري شامل شناسايي و جايگزيني فناوريهاي منسوخ
• بکارانداختن و بهره برداري کامل از فماوريهاي نو آورانه و سازگار با محسط( صرفه جويي در انرژي و منابع ، حداقل کردن ضايعات و آلودگي ها ، ترغيب به بازيافت و استفاده مجدد)
• استفده از فناوريهاي ارتباطات و اطلاعات در حمايت و بهبود عمياتهاي مؤثر سازمان
• استفاده از فتاوري در حمايت از بهبود.
ه) اطلاعات و دانش ، مديريت مي شود
اين جزء معيار مي تواند شامل نکات زير باشد:
• ايجاد و توسعه يک استراتژي جهت مديريت اطلاعات و دانش به نحوي که خط مشي و استراتژي سازمان را حمايت نمايد.
• شناسايي نيازهاي اطلاعاتي و دانش سازمان
• جمع آوري ، ساختاردهي و مديريت اطلاعات و دانش در حايت از خط مشي و استراتژي
• ايجاد دسترسي مطلوب براي استفاده کنندگان داخل و خارج سازمان به اطلاعات و دانش مرتبط با آنها
• بهره گيري ازفناوري اطلاعات درحمايت ازارتباطات درون سازماني ومديريت دانش و اطلاعات
• تضمين و بهبود اعتبار ، يکپارچگي و امنيت اطلاعات
• پرورش ، توسعه و حفاظتن مناسب از دارايي هاي فکري انحصاري جهت پيشينه سازي ارزش براي مشتري
• جستجو جهت دستيابي ، افزايش و استفاده از دانش به صورت مؤثر
• ايجاد تفکر خلاق و نو آور در سازمان با استفاده از منابع اطلاعاتي و دانش مرتبط

معيار پنج : فرآيندها ( Processes )

سازمانهاي متعالي فرآيندهاي خود را به منظور کسب رضايت کامل و ايجاد ارزش فزاينده براي مشتريان و ساير ذينفعان طراحي نموده ، مديريت کرده و بهبود مي بخشند .
الف) فرآيندها به طور نظام مند طراحي و مديريت مي شوند.
مي تواند شامل نکات زير باشد:
• طراحي فرآيند هاي سازمان ، شامل فرآيندهاي کليدي مورد مياز براي تحقق خط مشي و استراتژي
• شناسايي ذينفعان فرآيندها و مديريت مسائل مشترک در درون سازمان و با شرکاي بيروني ، به منظور مديريت و مؤثر فرآينهاي به هم مرتبط.
• برقراري سيستم مديريت فرآيندها.
• به کارگيري استانداردهاي سيستمي به منظور پوشش سيستمهايي مانند سيستمهاي مديريت کيفيت ، سيستم هاي زيست محيطي و سيستم هاي ايمني و بهداشت شغلي در مديريت فرآيند.
• بکارگيري شاخص هاي فرآيند و تعيين اهداف عملکرد.
• بازنگري اثر بخشي چارچوب فرآيندها در تحقق خط مشي و استراتژي.
ب) فرآيند ها در صورت نياز با ساتفاده از نوآوري به منظور کسب رضايت کامل و ايجاد ارزش فاينده براي مشتريان و ساير ذينفعان بهبود مي يابند.
مي تواند شامل نکات زير باشد:
• شناسايي و اولويت بندي فرصتهاي بهبود و ساير تغييرات اعم از تغييرات تدريجي و جهشي.
• استفاده از نتايج عملکردي و ادراکي و اطلاعات به دست امده از فهعاليتهاي يادگيري به منظور اولويت ها و اهداف بهبود و روشهاي بهبود يافته عملياتي
• ترغيب و به ظهور رساندن استعدادهاي خلاق و نوآور کارکنان، مشتريان و شرکاي تجاري در بهبودهاي تدريجي
• کشف و به کار گيري طراحي هاي جديد فرآيند، فلسفه هاي عملياتي و فناوري هاي توانمندساز.
• برقراري روشهاي مناسب براي استقرار تغييرات.
• اجراي آزمايشي و کنترل استقرار فرآيندهاي جديد يا تغيير يافته.
• مطلع تمامي ذينفعان مرتبط از تغييرات فرآيندها
• اطمينان از آموزش کارکنان براي اجراي فرآيندهاي جديد يا تغيير يافته ، قبل از استقرار آنها.
• اطمينان از دستيابي تغييرات فرآيند به نتايج پيش بيني شده
ج) محصولات و خدمات بر اساس نيازها و انتظارات مشتري طراحي و ايجاد مي شوند.
مي تواند شامل نکات زير باشد:
• استفاده از تحقيقات بازار ، نظرسنجي مشتريان و ساير باز خورها براي تعمين نيازهها و انتظارات حال مشتريان براي محصولات و خدمات
• پيش بيني و شناسايي بهبودها با هدف بهتر کردن محصولات و خذمات در جهت برآورده کردن نيازها و انتظارات آينده مشتريان و ساير ذينفعان.
• طراحي و ايجاد محصولات و خدمات جديد با همکاري مشتريان و شرکاء به منظور ايجاد ارزش افزوده براي مشتريان
• درک و پيش بيني تأثير و قابليت فناوري هاي جديد بر محصولات و خدمات.
• ايجاد محصولات و خدمات جديد براي بازار تثبيت شده فعلي و دستيابي به ساير بازارها.
• به کارگيري خلايت ، نوآوري و شايستگي هاي کليدي کارکنان درون سازمان و همکاري تجاري بيرون براي طراحي و ايجاد محصولات و خدمات رقابت پذير.
د) محصولات و خدمات، توليدي، تحويل و پشتيباني مي شوند.
ميتواند شامل تکات زير باشد:
• توليد يا تأمين محصولات و خدمات هماهنگ با طراحي و توسعه.
• بازاريابي و اطلاع رساني ارزش ايجاد شده و فروش محصولات و خدمات به مشتريان بالفعل و بالقوه.
• تحويل محصولات و خدمات به مشتريان.
• ارائه خدمات بهخ محصولات و خدکات شامل بازيافت خدمات و محصولات در صورت نياز.
ه) ارتباط با مشتري مدريت شده تقويت مي شود.
مي تواند شامل نکات زير باشد:
• تعيين و برآورده کردن خو.استه هاي ارتباطي روزانه مشتريان.
• رسيدگي به بازخوري هاي دريافتي از ارتباط روزانه با مشتريان شامل شکايات.
• مشارکت آينده نگر با مشتريان به منظور تبادل نظر و برآورده کگردن نيازها، انتظارات و علايق آنان.
• پيگيري و بررسي فروشها، پشتيباني و ساير تماسها به منظور تعيين سطح رضايت مشتريان از محصولات ، خدمات و ديگر فرآيندهاي مرتبط با مشتريان در زمينه فروش و پشتيباني.
• تلاش براي حفظ خلاقيت و نوآوري در روابط فروش و پشتيباني با مشتريان.
• شراکت با مشتريان ايجاد کننده ارزش افزوده در زنجيره تأمين.
• بکار گيري نظرسنجي هاي منظم و ساير روشهاي ساختاريافته جمع آوري داده ها و داده هاي جمع آوري شده در تماسهاي روزانه با مشتريان به منظور تعيين و تقويت سطح رضايت روابط با مشتريان.
• توصيه به مشتريان براي بکارگيري مسئولانه محصولات.
ادامه دارد ......
* ارسال مقاله توسط عضو محترم سايت با نام کاربري : sm1372
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image