اينترنت و حضور در آن
از سال 1992 يك منبع بسيار مهم ديگر به منابع اطلاعاتي اضافه شد و آن شبكه جهاني وب ( World Wide Web ) يا همان اينترنت است. به جز کاربرد در زمينه اطلاع رساني اينترنت کاربردهاي بيشمار و غير قابل تصوري در تجارت و ساير زمينه هاي زندگي نيز پيدا کرده است. به بيان ديگر امروزه در هر زمينه اي که بتوان تصور کرد، اينترنت يک ابزار موثر و توانمند به حساب مي آيد. حضور در اينترنت حقيقتا بايد بخشي از بازاريابي شما باشد.
علت پيدايش موتورهاي جستجو
با وجود حجم روز افزون طراحي و راه اندازي سايت هاي وب مختلف، نياز به دستيابي به مرکزي براي شناسايي اين پايگاه ها براي استفاده بهتر و بيشتر کاربران وب، امر مهمي به شمار آمد. از آنجا که سايت ها و مطالبي که در وب منتشر مي شوند، توسط هيچ مرکز رسمي بين المللي مسئول در اينترنت اعلام نمي شود تنها راه پيدا کردن يک موضوع، اطلاع داشتن دقيق از آدرس آن سايت به نظر مي رسد.
موتور هاي جستجو براي سهولت دسترسي کاربران به مطالب موجود در سايت هاي وب راه اندازي شده اند. در واقع بدون نياز به موتور هاي جستجو قادر نخواهيم بود تا از به روز رساني هاي سايت هاي وب اطلاع کسب کنيم و نيازهاي تحقيقاتي و آموزشي و تجاري و خبري و ... خود را پوشش دهيم.
مهمترين توانايي موتورهاي جستجو جذب مخاطبان واقعي سايت است. مخاطبان وبگرد و سرگردان معمولا ارزش چنداني ندارند.
موتور جستجو چيست؟ (موتور جستجوگر و اهميت آن)
دنياي وب منبع عظيمي از اطلاعات است که روزبهروز برحجم آن افزوده ميشود. در حال حاضر ميلياردها صفحه که اطلاعات فراواني از موضوعات مختلف را در بر دارند، بر روي سرورهاي مختلف جا خوش کرده اند. اين در حاليست که تولد سايتهاي جديد و گسترش سايتهاي موجود نيز به طور فزاينده اي به اين حجم اطلاعات مي افزايد. نرخ رشد اطلاعات تا بدانجاست که امروزه مشکل دسترسي به اطلاعات جدي تر از نبود اطلاعات است. امروزه چالش عمده اکثر کاربران دستيابي به اطلاعات است. به عبارت ديگر اگر کاربري دنبال موضوعي خاص باشد، کدام صفحه را بايد بخواند؟ از ميان اين تعداد عظيم صفحات موجود، کدام صفحه نياز او را برآورده مي کند؟
اگر سايتي باشد که به کاربران در يافتن اطلاعات کمک کند، قطعا مورد توجه خواهد بود. خوشبختانه چنين سايتي وجود دارد و ما آنرا با نام موتور جستجوگر مي شناسيم.
موتور جستجوگر سايتي است که براي کمک به کاربران در يافتن اطلاعات موجود در سايتهاي ديگر طراحي شده است. موتور جستجوگر سايتي است که با گرفتن عبارتي مختصر، کاربر را با ليستي از سايت ها روبرو ميکند که به موضوع مورد علاقه او مرتبط ميباشند.
آمارها نشان مي دهند که افراد بسياري سفر در دنياي وب را با موتورهاي جستجوگر آغاز ميکنند و مراجعه به موتورهاي جستجوگر چنان عادي شده است که جستجو کردن و کار با موتورهاي جستجوگر، دومين فعاليت عمده کاربران در دنياي وب (بعد از ارسال و دريافت نامه هاي الکترونيکي)، محسوب مي شود.
هر چه بر محبوبيت وب افزوده مي گردد، نياز به بايگاني کردن اطلاعات آن نيز بيشتر ميشود؛ موتور جستجوگر نيز در واقع اين اطلاعات را بايگاني کرده، در زمان مورد نياز و به سرعت در اختيار کاربران قرار ميدهد. بدون موتور جستجوگر، وب تنها به بخش کوچکي از موفقيت امروزين خود دست مييافت زيرا موتور جستجوگر، اينترنت را به رسانهاي قابل استفاده براي همه کرده است (از هيچ کس توقع نميرود تعداد زيادي از آدرس هاي وب را به ياد داشته باشد).
آن چه که موتورهاي جستجوگر انجام مي دهند- با درجات متفاوتي از موفقيت- فراهم کردن يک وسيله جستجوي ساده است. وقتي يک کاربر وب عبارتي را جستجو ميکند، موتور جستجوگر ليستي از سايت ها را ارائه ميکند که تعداد آنها از چند صد مورد تا چند ميليون متغير ميباشد.
سايت هايي که موتور جستجوگر به عنوان نتايج جستجويش ارايه ميکند، بر حسب ميزان ارتباط با عبارت جستجو شده به ترتيب نزولي ليست ميشوند. به عبارت ديگر سايتي که به عنوان اولين سايت در نتايج جستجو معرفي شده است، مرتبط ترين سايت با عبارت جستجو شده از ديد آن موتور جستجوگر بوده است.
دقت در ارايه نتايج جستجو چيزيست که کاربران وب همواره از موتورهاي جستجوگر مي خواهند. هر چه نتايج جستجوي يک موتور جستجوگر دقيق تر و مرتبط تر باشد، محبوب تر خواهد بود و کاربران بيشتري بدان مراجعه خواهند کرد.
اگر عبارت يکساني در تمام موتورهاي جستجوگر، جستجو شود هيچ کدام از آنها نتايج يکساني را ارائه نميدهند و با نتايج کاملا متفاوتي روبرو ميشويم. تفاوت در ارائه نتايج جستجو در موتورهاي جستجوگر از تفاوت آنها در الگوريتم (سيستم رتبه بندي) و بايگاني دادهشان ناشي ميشود. حتي اگر همه آنها از بايگاني داده يکساني نيز استفاده کنند، بازهم نتايج جستجويشان متفاوت خواهد بود. موتور جستجوگر براي ردهبندي صفحات وب از الگوريتم خاصي استفاده ميکند که فوقالعاده محرمانه ميباشد. الگوريتم نيز مجموعه اي از دستورالعمل ها است که موتور جستجوگر به کمک آن تصميم ميگيرد که سايت ها را چگونه در خروجياش مرتب کند.
براي اينکه سايت ها با هم مقايسه شوند و بر حسب ميزان ارتباط با موضوع جستجو شده، مرتب شوند، موتور جستجوگر، الگوريتم را بر مجموعهاي از پارامترها اعمال ميکند. پارامترهاي مورد توجه موتور جستجوگر نيز همانند الگوريتم آن ها ناشناخته ميباشد و اين ناشناخته ها جذابيت دنياي موتورهاي جستجوگر را دوچندان ميکنند.
به اهميت موتورهاي جستجوگر از ديدگاه کاربران وب و جستجوکنندگان اطلاعات اشاره شد. آيا موتورهاي جستجوگر از ديدگاه تجاري و ديدگاه يک مدير سايت نيز مهم مي باشند؟
اهميت تجاري موتورهاي جستجوگر
فعالان عرصه تجارت الکترونيک، آوردن بيننده به سايت را براي موفقيت در دنياي وب و تجارت آنلاين ضروري مي دانند. فرقي نميکند که سايت چه ميفروشد و چه خدماتي ارايه مي دهد: اگر سايتي به دنبال فروش کالا يا خدمات و کسب درآمد يا محبوبيت است، بايد بيننده داشته باشد.
تعداد بينندگان يک سايت، برگ برنده آن براي کسب موفقيت در دنياي وب ميباشد. سايتي که بيننده ندارد، بدون شک مرگي آنلاين را تجربه ميکند و چه بسيارند سايتهايي که هر روزه از چرخه زندگي در وب خارج مي شوند!
مديران و طراحان خبره وب به خوبي مي دانند که فقط طراحي يک وب سايت تضميني براي آمدن بيننده به آن نيست بلکه بايد بينندگان را به طريقي به سايت جذب کرد. بينندگان تنها به دنبال رفع نيازهاي اطلاعاتي خود مي باشند و وظيفه ندارند به هر قيمتي که شده سايت شما را بيابند.
براي دعوت بينندگان به وب سايتتان چه تدابيري انديشيده ايد؟ چگونه ديگران بدانند که شما سايت پر محتوا و جذابي داريد؟ خود شما چگونه سايتهاي ديگر را مي يابيد؟
بدون هيچ گونه ترديدي بايد گفت که ما در اغلب موارد به کمک موتورهاي جستجوگر به آنچه که مي خواهيم، دست مي يابيم.
اگر ما اينکار را انجام مي دهيم، ديگران نيز دقيقا همين کار را مي کنند: جستجوي چند عبارت در يکي از موتورهاي جستجوگر و مراجعه به يکي از وب سايتها. ببينيم آمارها چه مي گويند:
• 82 درصد کاربران اينترنت، موتورهاي جستجوگر را ابزار اصلي خود براي يافتن وب سايتها عنوان کرده اند.
• 57 درصد از کاربران اينترنت، هر روز جستجو ميکنند و 46 درصد اين جستجوها براي کالا يا خدمات است. (منبع: SRI )
• 85 درصد ترافيک هدفمند در اينترنت را موتورهاي جستجوگر باعث ميشوند.
همان گونه که آمارها نشان ميدهند موتورهاي جستجوگر ابزار مناسبي هستند که خريداران به کمک آنها، کالا يا خدمات مورد نياز خود را مييابند. البته تنها ردههاي بالاي نتايج جستجو هستند که مورد توجه کاربران قرار مي گيرند و آنها به سايتهاي ليست شده در اين رتبهها مراجعه مي کنند.
بسياري از کاربران دريافته اند که در اغلب موارد 10 رتبه اول نتايج جستجو مي تواند خواسته آنها را برآورده کند و هنوز هم علاقه دارند که تنها 10 سايت اول در نتايج جستجو را مرور کنند. اما آمارها چه مي گويند:
• 70 درصد از کاربران به هنگام جستجو حتما يکي از سه سايت ابتداي نتايج جستجو را کليک مي کنند.
• تنها 7 درصد از آنها سايتهاي قرار گرفته در رتبه هاي بيستم به بعد را کليک مي کنند.
• 85 درصد از آنها اگر جوابي براي جستجوي خود در بيست نتيجه اول نتايج جستجو نيابند، موتور جستجوگر مورد استفاده خود را عوض مي کنند.
• 33 درصد کاربران وب فکر مي کنند سايتي که در ابتداي نتايج جستجو قرار دارد، در موضوع جستجو شده سرآمدتر از رقباي خود است و در آن موضوع پيشرو مي باشد.
با دقت در اين آمارها، اهميت کسب رتبههاي بالا در موتورهاي جستجوگر روشن تر ميشود. نکته مهم ديگر اين است که بينندگاني که موتورهاي جستجوگر روانه سايتها ميکنند، به احتمال زياد مخاطبان اصلي سايت مورد نظر ميباشند و اين در حالي است که هزينه چنداني نيز صرف آوردن آنان به سايت نشده است.
آمارهاي ارايه شده از رفتار کاربران وب پيام بسيار واضحي دارد: سايتهايي که در رتبههاي بالا قرار نميگيرند، بخش مهمي از کاربران مخاطب خود را از دست مي دهند.
يک سايت ممکن است هزاران بيننده داشته باشد اما تعداد بينندگان گروه مخاطب آن است که موفقيت سايت را رقم مي زند. زيرا در اغلب موارد اين بينندگان مخاطب سايت هستند که از سايت چيزي بيشتر از اطلاعات رايگان ارايه شده مي خواهند.
امروزه تجارت الکترونيک خود را با مسئله رتبه بندي در موتورهاي جستجوگر هماهنگ کرده است زيرا رتبه هاي بالاتر مستقيما به فروش بيشتر، تعبير مي شوند. طبق آمارهاي ارايه شده در ابتداي سال جديد ميلادي (2003) نزديک به 93 درصد بينندگان سايت هاي فعال در زمينه ارايه هداياي کريسمس را موتورهاي جستجوگر فراهم کرده اند که در اين بين گوگل با 27 درصد در صدر ايستاده است و پس از آن ياهو با 25 درصد در رده دوم قرار گرفته است.
شم بازاريابي حکم مي کند که همواره در جايي حضور داشته باشيم که مشتري ما آنجاست. اگر ما آنجا نباشيم، رقيب ما آنجا خواهد بود. به عبارت ديگر کسيکه قرار است از ما خريد کند، از رقيب ما خريد مي کند:
رقيب ما هر روز چاق تر و چاق تر مي شود و ما نحيف و نحيف تر.
بازاريابي با موتورهاي جستجوگر ( Search Engine Marketing ) نيز دو هدف عمده زير را دنبال مي کند:
1. حضور در جاهايي که خريداران ما آنجا هستند.
2. بالاتر بودن از رقبا ( کسب وضعيت بهتر نسبت به رقبا)
اينگونه از بازاريابي شامل فعاليتهاي مختلفي مي باشد که از مهمترين فعاليتهاي آن، بهينه سازي سايت ( Search Engine Optimization ) مي باشد. در حقيقت موتورهاي جستجوگر از مهمترين بينندگان هر سايتي هستند. اگر سايت شما تنها براي مرورگرها، بهينه سازي شده است، کمي تامل کنيد: سايت شما بايد براي موتورهاي جستجوگر هم بهينه سازي گردد. به عنوان مثال مرورگرها مي توانند صفحات را با وجود بعضي از خطاها در کدهاي آنها، به کاربران نمايش دهند اما موتورهاي جستجوگر تا اين حد مهربان نيستند. خوشبختانه توجه به موتورهاي جستجوگر در طراحي سايت، آنرا براي کاربران سايت هم قابل استفاده تر مي کند.
بهينه سازي سايت به معناي به کارگيري ترفندهاي پيچيده نيست بلکه در اغلب موارد به کارگيري و اعمال تغييرات کوچک و ساده در سايت است که معمولا تاثير فوق العاده اي در بالا بردن ضريب نفوذ سايت شما در موتورهاي جستجوگر دارند.
ضريب نفوذ مناسب به معناي حضور در موتورهاي جستجوگر مهم و عمده، بايگاني شدن هر چه بيشتر صفحات سايت در پايگاه داده آنها و قرار گرفتن در صفحه هاي اول تا پنجم نتايج جستجوي آنهاست.
متخصصين بسياري در تلاشاند تا الگوريتم و پارامترهاي مورد توجه موتورهاي جستجوگر را شناسايي کنند تا بتوانند به کمک آنها به رتبههاي بالاتري دست يابند و شانس خود را در کسب درآمد بيشتر، افزايش دهند.
البته به موازات آنها، موتورهاي جستجوگر نيز روز به روز الگوريتم هاي خود را هوشمندتر کرده و بر اقدامات امنيتي براي حفاظت از الگوريتمهايشان ميافزايند.
چيزي که امروزه اين متخصصان با تاکيد بر آنها قصد بهبودي رتبه هاي سايت هاي خود را دارند، تنها تجربه است و نه يافته هاي علمي ثابت شده از اسرار بسيار موتورهاي جستجوگر.
خلاصه:
• موتور جستجوگر ابزاري است که کاربران اينترنت به کمک آنها سايت ها را مي يابند.
• نتايج جستجوي تمام موتورهاي جستجوگر دقيق نيست.
• بسياري از کاربران دريافته اند که در اغلب موارد 10 رتبه اول نتايج جستجوي موتورهاي جستجوگر مي تواند خواسته آنها را برآورده کند.
• راههاي بسياري براي دسترسي به سايتها وجود دارد اما موتورهاي جستجوگر همواره راهکار اساسي بوده اند.
• تجارت الکترونيک به شدت خود را با مسئله رتبه بندي در موتورهاي جستجوگر هماهنگ کرده است و همه سايت ها براي کسب رتبه هاي بالا تلاش مي کنند.
• اجراي يک برنامه موفق بازاريابي با موتورهاي جستجوگر، بدون يک ساختار و زيربناي مستحکم در خود سايت اصولا با شکست همراه مي باشد.
مفاهيم و اصطلاحات دنياي جستجو و موتورهاي جستجوگر
قبل از شروع گفتگو درباره هر موضوعي نياز به آن است که مفاهيم اوليه و اصطلاحات رايج در آن موضوع، بيان شود تا طرفين گفتگو راحت تر به منظور يکديگر پي ببرند. برخي از مفاهيم و اصطلاحات حوزه SEO در اين مقاله شــرح داده شده است. Spider, Crawler, Robot نرم افزاري است که کار جمع آوري اطلاعات از صفحات سايتهاي مختلف را بر عهده دارد. Directory فهرست. نوعي از موتورهاي جستجوگر که پايگاه داده آن توسط ويراستاران تکميل مي گردد. در آنها سايتها در گروههايي موضوعي دسته بندي مي شوند. Keyword بــه واژه ها ي مهم (کليدي) هر صفحه گفته مي شود. اما غالبا" منظور کلماتي است که دوست داريم با آنها رتبه هاي مناسبي کسب کنيم.
Keyword Density چگالي کلمه، منظور تعداد دفعات تکرار واژه هاي کليدي در مقايسه با ساير کلمات متن است. Keyword Staffing تکرار يک کلمه به دفعات و پشت سر هم به منظور بالا بردن چگالي کلمه. اين کار تقلب محسوب مي شود. Tinny Text نوشتن متن با اندازه هاي بسيار کوچک و ريز به گونه اي که کلمات بسياري بدين ترتيب در يک خط قرار داده مي شود و به سختي نيز در صفحه قابل رويت هستند. نوشتن مطالب به اين صورت، تقلب محسوب است. Invisible Text متن نامرئي. منظور استفاده از متن هاي همرنگ با پس زمينه صفحه است. متن هايي که از ديد کاربران مخفي مي ماند. به عنوان مثال اگر پس زمينه يک صفحه سياه است، متن صفحه نيز با رنگ سياه نوشته مي شود تا ديده نشود . اين نوع متن ها از مصاديق تقلب مي باشند. Spam تقلب، به تمام تلاش هايي گفته مي شود که به کمک آن سعي مي شود از راه هاي غير معمول، رتبه هاي بالايي کسب شود.
يا در اختيار گذاردن اطلاعاتي که موتورهاي جستجوگر آنرا دوست ندارند (اطلاعات ناخواسته) مانند تکرار يک کلمه به دفعات و پشت سر هم، استفاده از متن هاي هم رنگ زمينه و ... ALT tag محتواي اين شناسه، متني است که يک عکس را توضيح مي دهد. Deep Crawl به معناي اين است که موتور جستجوگر، مي تواندصفحات زيادي از يک سايت را در پايگاه داده اش قرار دهد. موتور جستجوگر هرچه پايگاه داده اش بزرگتر باشد، صفحات بيشتري از يک سايت را مي تواند در پايگاه داده اش قرار دهد. همه موتورهاي جستجوگر داراي اين ويژگي نمي باشند. Robots.txt با اين فايل متني و ساده، ميزان دسترسي موتور جستجوگر به محتواي يک "سايت" را مي توان کنترل کرد. META robots tag به کمک اين شناسه ميزان دسترسي موتور جستجوگر به محتواي يک "صفحه" را مي توان کنترل کرد. Link پيوند. در واقع پلي بين دو صفحه است. به کمک آن مي توان از يک صفحه به صفحه ديگر رفت. Link Popularity مقصود اين است که چه تعداد از سايت هاي ديگر به سايتي مشخص لينک کرده اند يا اينکه از چند سايت ديگر مي توان به کمک پيوندها به سايتي مشخص رفت.
Link Reputation اشاره به اين دارد که ساير سايتها درباره سايتي که بدان لينک داده اند، چه مي گويند. عموما در اين موارد عنوان، متن لينک و کلمات اطراف لينک در سايت مقصد، بررسي مي شوند. Learn Frequency بعضي از موتورهاي جستجوگر مي توانند تشخيص دهند که محتواي صفحات پس از چه مدتي تغيير مي کند (به روز مي گردد) و بعد از آن مدت به آن صفحات مراجعه مي کنند. URL-Uniform Resource Locator به آدرس منحصر به فرد هر منبع موجود در اينترنت گفته مي شود. اين منبع مي تواند يک صفحه وب، يک فايل متني و... باشد Stop Word به کلماتي گفته مي شود که در کل اينترنت از آنها بسيار استفاده شده است. کلماتي نظير the, a, an, web www, home page , و ... Meta tags به کمک اين شناسه ها، اطلاعاتي از صفحه در اختيار بينندگان (موتور جستجوگر، مرورگرها و ...) قرار داده مي شود. META Keywords به کمک آن، کلمات کليدي صفحه در اختيار موتورهاي جستجوگر قرار داده مي شود. META Description به کمک آن، توضيحي مختصر از صفحه در اختيار موتورهاي جستجوگر قرار داده مي شود. Stemming به معناي اين است که موتور جستجوگر مي تواند صورت هاي مختلف يک کلمه را جستجو کند. به عنوان مثال با جستجوي swim موتور جستجوگر به دنبال swimmer ، swimming نيز مي گردد. همه موتورهاي جستجوگر داراي اين ويژگي نمي باشند. Rank رتبه يک صفحه در نتايج جستجو است زماني که جستجويي مرتبط با محتواي آن صفحه انجام مي شود. Spamdexing مختصر شده spam indexing است. منظور طراحي و معرفي صفحاتي به موتورهاي جستجوگر است که کيفيت نتايج جستجو را پايين مي آورند. موتورهاي جستجوگر تمايل دارند که کاربران بارها و بارها به آنها مراجعه کنند و کيفيت بالاي نتايج مي تواند اين روند را تضمين کند. لذا آنها هرکدام به نوعي سعي در تشخيص صفحاتي دارند که کيفيت نتايج جستجو را پايين مي آورد. برخي از اين موارد عبارتند از: ساختن صفحاتي که همگي داراي محتواي يکساني اند، تکرار يک کلمه بيش از حد و ... Comment توضيحاتي است که طراحان سايت در لا به لاي کدهاي HTML مي گنجانند تا براي فهميدن وظيفه بخش هاي متفاوت کدهاي HTML در مراجعات آتي نيازي به صرف وقت بسيار نداشته باشند.
ادامه دارد .....
ارسال مقاله توسط عضو محترم سايت با نام کاربري : sm1372
/س