جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
همه چيز درباره موتورهاي جستجو (3)
-(3 Body) 
همه چيز درباره موتورهاي جستجو (3)
Visitor 608
Category: دنياي فن آوري

بهينه سازي موتورهاي جستجو

بهينه سازي موتورهاي جستجو روشي است براي بالا بردن تعداد و کيفيت بازديدکنندگان يک سايت به کمک موتور هاي جستجو.
• اينترنت و حضور در آن
• علت پيدايش موتورهاي جستجو
• رتبه بندي موتورهاي جستجو
• بدست آوردن رتبه بالا در موتورهاي جستجو
* بهينه سازي موتورهاي جستجو ( Search Engine Optimization )
* معرفي به موتورهاي جستجو و فهرست ها ( Search Engines and Directories Submission )
* تبليغات در موتورهاي جستجو ( Search Engine Advertising )
• فاکتورهاي کاهش رتبه در موتورهاي جستجو
• بررسي و آناليز وب سايت

رتبه بندي موتورهاي جستجو

وقتي کاربري عبارتي را جستجو مي‌کند، موتور جستجو ليستي از سايت‌ ها را ارائه مي دهد که مرتبط با کلمات نوشته شده است. اين سايتها بر حسب ميزان ارتباط خود با موضوع جستجو شده به صورت نزولي ليست مي شوند يعني سايتي که بيشترين ارتباط و بالاترين رتبه را دارد، اولين است.
• هر موتور جستجو الگوريتم خاص و محرمانه خودش را براي رتبه بندي ( Ranking ) دارد و با توجه به اهميت و اولويت فاکتورهاي رتبه بندي ممکن است نتايج جستجوي متفاوتي بوجود آيد. ممکن است سايت شما در يک موتور جستجو رتبه 2 و در موتور ديگر رتبه 10 داشته باشد.
• ديگر اينکه رتبه سايت شما کاملا به کليدواژه هايي که انتخاب مي کنيد بستگي خواهد داشت. براي نمونه ممکن است سايت شما هنگام جستجوي يک عبارت رتبه 12 داشته باشد و در جستجوي ديگري با يک عبارت ديگر، رتبه 1264 را بدست آورد. پس عبارتهايي که براي بهبود جايگاه خود انتخاب مي کنيد مهم است.

بدست آوردن رتبه بالا در موتورهاي جستجو

موتورهاي جستجو بهترين روش براي يافتن محصولات و اطلاعات مورد نياز توسط کاربران و متقاضيان از يک سو و از سوي ديگر بهترين راه براي تبليغات و جذب مشتريان توسط توليد کنندگان و ارائه کنندگان خدمات است.
آمار نشان مي دهد تنها 7% کاربران از صفحه هاي سوم به بعد نتايج را مرور ميکنند به عبارتي، بيشتر آنان اگر مطلب مورد نظر خود را در صفحات نخست پيدا نکنند از موتور جستجوي ديگري کمک مي گيرند.
سه ابزار اصلي براي بدست آوردن رتبه بالا در موتورهاي جستجو و در نتيجه جايگيري در صفحات نخست نتايج جستجو عبارتند از:
1. بهينه سازي موتورهاي جستجو
2. معرفي به موتورهاي جستجو و فهرست ها
3. تبليغات در موتورهاي جستجو

بهينه سازي موتورهاي جستجو

هدف از بهينه سازي صفحات وب جايگيري در صفحات نخست نتايج جستجو است. قرار گرفتن در رده هاي بالاي نتايج جستجو مي تواند صدها و شايد هزاران بازديد کننده را روزانه به سايت شما راهنمايي کند. اين دسته از بينندگان که در پي جستجوهاي خود به سايت شما وارد شده اند، کاملا هدفمند به دنبال موضوع مطرح شده در سايت شما بوده اند.
فرآيند بهينه سازي موتورهاي جستجو شامل مراحل زير است :

1. انتخاب کليدواژه ها

کليدواژه ها همان کلماتي هستند که وقتي مورد جستجو قرار مي گرفتند سايت يا سند ما در صفحات نخست نتايج جستجو (حداقل 3 صفحه اول) ظاهر شود. در انتخاب کلمات کليدي بايد به چند نکته توجه شود :

• ارتباط معنايي با محتويات سايت :

کليدواژه ها بايد با موضوع سايت مرتبط باشند. اگر اينچنين نباشد رتبه سايت بسيار پايين خواهد آمد و حتي ممکن است به عنوان تقلب ( Spam ) شناخته شود.

• ميزان محبوبيت :

محبوبيت کليدواژه به معناي ميزان تقاضاي آن از طرف کاربران است. هر چه اين محبوبيت بيشتر باشد، بدون شک بعد از قرار گيري در رتبه بندي موتور جستجو، ترافيک بيشتري بوجود مي آيد. دامنه محبوبيت هم از اهميت بالايي برخوردار است. مثلا يک واژه آلماني بين يک عده خاص ( آلماني زبان ها ) داراي محبوبيت است.

• در نظر گرفتن رقيبان :

اگر کليدواژه شما از محبوبيت بالايي برخوردار است اما رقيبان بسيارزيادي با شما رقابت مي کنند (بويژه که از سايت هاي مهم باشند) بهتر است از آن واژه صرفنظر کنيد و يا تا حد امکان تخصصي تر آن را دنبال کنيد، يعني با ترکيب واژه با ديگر واژه ها يک عبارت چند کلمه اي بسازيد. کيفيت رقباي شما نيز خيلي مهم است. يعني آن ها چقدر "مهم" هستند. مثلا رقابت با سايت ebay خيلي سخت تر و دشوارتر از رقابت با يک وبلاگ محلي است.

2. بکارگيري کليدواژه ها در URL

نام دامنه سايت خود را متناسب با محتواي سايتتان انتخاب کنيد و کليدواژه ها را در نام پوشه و نام فايل بکار بريد.

3. بکارگيري کليدواژه ها در صفحه

• عنوان صفحه - Title
عنوان صفحه شامل 5 تا 10 کلمه است و همان متني است که بالاي گردشگر اينترنت ظاهر مي شود و موقع ذخيره کردن صفحه و اضافه کردن آن به صفحات محبوب به عنوان اسم پيش فرض ظاهر مي شود.
• تگ توصيف - Meta Description
برخي از موتورهاي جستجو اين متن را که شامل 25 تا 30 کلمه در توصيف صفحه است بعد از عنوان سايت در نتايج جستجوي خود نشان مي دهند. از کليدواژه ها در اين متن استفاده کنيد.
• تگ کليدواژه ها - Meta Keywords
اين تگ جزو تگ هاي بسيار مهم سايت است زيرا موتورهاي جستجو براي اين بخش ارزش زيادي قائلند. ابتدا کليدواژه اصلي، بعد کليدواژه دوم و بعد چند کليد واژه مشابه را قرار دهيد.
• تگ سرصفحه - H1
کليدواژه خود را در سرصفحه قرار دهيد.
• تگ تو پر - B
بکارگيري کليدواژه در متن در حالت تو پر باعث نتيجه بهتر مي شود.
• تگ مشخصات عکس - Alt
وقتي در سايتي ماوس را بر روي عکسي نگاه ميداريد براي چند ثانيه متني ظاهر مي که شامل توضيحي در مورد عکس است. موتورهاي جستجو حتي اين توضيحات به ظاهر کوچک را در نظر مي گيرند به همين دليل از کليدواژه ها در اين متن استفاده کنيد.
• نام فايل هاي عکس
نام فايل هاي عکس موجود در سايتتان را از ميان کليدواژه ها انتخاب کنيد و نام را فارسي انتخاب نکنيد.
• متن صفحه - Content
ارتباط کامل متن با موضوع و نگارش ساده و صحيح آن مهم است. کليدواژه ها را نيز طوري در متن صفحه بکار بريد که ساختار متن حفظ شود. پارامترهاي زير را در بکارگيري کليدواژه ها در نظر بگيريد :

جايگاه کليدواژه ( Prominence )

منظور ميزان نزديکي کليدواژه به ابتداي صفحه است. اولويت به ترتيب در مکان هاي زير است : عنوان متن ، عنوان فصل ها ، اولين کلمه پاراگراف ، خط هاي اول پاراگراف اول ، پاراگراف اول ، خطوط بالاي متن .

چگالي کليدواژه ( Weight/Density )

منظور از چگالي، نسبت دفعات تکرار کلمات کليدي به کل متن است. بايد مقدار اين پارامتر را در حد معقول نگهداريد. فرمول محاسبه درصد چگالي : 100 * تعداد کلمات متن/ تعداد کليدواژه ها
براي متن صفحه، چگالي بين 3 تا 7 مناسب است.

تعداد کليدواژه ( Frequency )

منظور از تعداد کليد واژه، دفعاتي است که يک کليد واژه بکار برده مي شود. هر چه دفعات تکرار بيشتر باشد، نمره اين پارامتر بالاتر مي رود.

توزيع کليدواژه ( Proximity )

منظور اين است که کليدواژه ها چقدر از هم دور يا به هم نزديک هستند. بايد سعي شود که کليدواژه ها خيلي به هم نزديک نباشند و در همه جاي متن وجود داشته باشند.

4. تهيه نقشه سايت - Sitemap

ليستي از تمام صفحات سايت به همراه توضيح کوتاهي در مورد آنها، در صفحه اي قرار دهيد و لينکي به آن در صفحه اول سايت قرار دهيد. نقشه سايت کار موتورهاي جستجو را براي شناسايي صفحات سايت آسان مي کند.

5. محبوبيت لينک - Link Popularity

اين بخش از بهينه سازي از اهميت بسيار بالايي برخوردار است و از چند جهت برسي مي شود:s
• تعداد لينک هاي ورودي
• اهميت و کيفيت لينک هاي ورودي. لينکي که بين دو سايت با زمينه کاري مشابه رد وبدل شده، با کيفيت است و لينکي از يک سايت با رتبه بالا مهم است.
• متني که لينک مي شود ( Link Anchor Text ). وجود کليدواژه اي که صفحه بر مبناي آن بهينه سازي شده در اين متن مهم است چون موتورهاي جستجو اين پارامتر را هم در نظر مي گيرند.
معرفي به موتورهاي جستجو و فهرست ها
پس از بهينه سازي موتورهاي جستجو، بايد آدرس و مشخصات سايت را در موتورهاي جستجو ثبت کنيد.

معروف ترين موتورهاي جستجو:

• www.google.com/addurl : Google
• submit.search.yahoo.com/free/request : Yahoo
• search.msn.com/docs/submit.aspx : MSN
فهرست هاي اينترنتي يا همان دايرکتوري ها جايي براي رده بندي سايت هاست که افراد حقيقي يا به عبارتي اديتور ها که انسان هستند آنها را کنترل مي کنند و در نتيجه هر سايت بي خودي در آنها ثبت نمي شود. بنابراين ارزش لينک هاي داخل آنها بالاست و به همين خاطر براي موتور هاي جستجو ارزش زيادي دارد.

معروف ترين فهرست:

• dmoz.org/World/Persian : ODP
موتور هاي جستجوي بزرگ مثل ياهو و گوگل به طور منظم اين دايرکتوري رو چک ميکنن و توجه خاصي به اين دايرکتوري دارند.

تبليغات در موتورهاي جستجو

پديده جديدي که در دنياي موتورهاي جستجو به وجود آمده، تبليغات مرتبط با متن است. به کمک اين نوع از تبليغات مي توانيد مخاطبين واقعي را هدف بگيريد و ترافيک سايت را بالاتر ببريد. ترافيک بالا عامل بسيار مهم ديگري است که بر رتبه سايت تاثير مي گذارد.
استفاده از اين نوع آگهي ها مزاياي بسياري دارد:
• اين آگهي ها براي کساني به نمايش در مي آيند که دقيقا به دنبال خدمات يا کالاهاي شما هستند.
• مهم نيست آگهي ها چه تعداد نمايش داده شده باشند، شما تنها به به ازاي کليک روي آنها پول پرداخت مي کنيد.
• مي توانيد سقف مبلغي که مايليد روزانه هزينه شود، تعيين کنيد.
• مي توانيد کساني که روي آگهي ها کليک مي کنند، رديابي کنيد.
• مي توانيد تعيين کنيد آگهي ها در چه کشورهايي نمايش داده شوند.
• مي توانيد آگهي ها را به زبان هاي مختلف تهيه کنيد.
• مي توانيد تعيين کنيد آگهي ها در چه ساعاتي از روز نمايش داده شوند.
• مي توانيد بازديد کننده ها را به صفحه کاملا مرتبط با درخواستشان هدايت کنيد.
• مي توانيد سرعت نمايش آگهي را تعيين کنيد، يعني به ازاي هر چند بار جستجوي مرتبط آگهي نمايش داده شود.
• از همان روزي که آگهي فعال شد، بيننده خواهيد داشت.

فاکتورهاي کاهش رتبه در موتورهاي جستجو

• لينک هاي خراب - Broken Links

موتورهاي جستجو اگر در بازديد از سايت متوجه لينکي معيوب شوند از بازديد از ساير صفحات دست مي کشند که اين امر باعث کاهش رتبه سايت مي شود.

• تقلب - Spam

چگالي بالاي کليدواژه، فاصله نزديک آنها ها نسبت به هم، نوشته هاي بسيار کوچک و نوشته هاي همرنگ با زمينه به عنوان تقلب شناخته مي شوند که موتور جستجو با آنها برخورد کرده و ممکن است سايت را بکلي از ليست خود حذف کند.

• صفحات آيينه اي - Mirror Pages

منظور صفحات تکراري با آدرس متفاوت و محتواي يکسان است.

• مزرعه لينک - Link Farms

مزرعه لينک به گروهي از سايتها کفته مي شود که بي آنکه ارتباط مفهومي با هم داشته باشند دست به مبادله گستره لينک مي زنند تا محبوبيت خود را افزايش دهند. موتورهاي جستجو اگر پي ببرند که شما در اينگونه سايتها قرار داريد، بشدت با آن برخورد ميکنند. نتيجه آن هم کاهش شديد جايگاه شما است.

بررسي و آناليز وب سايت

آناليز وب سايت نقش مهمي در بهبود کيفيت سايت و در نتيجه اثر بخشي آن دارد. به موارد زير توجه کنيد :
• تعداد بازديدکنندگان
• موقعيت جغرافيايي بازديدکنندگان
• چگونگي ورود آنها به سايت (موتورهاي جستجو، تايپ مستقيم آدرس شما، از سايتهاي ديگر)
• با چه کليدواژه هايي سايت شما را پيدا کرده اند.
• روزها و ساعات بازديد
• تعداد صفحات بازديد شده
• و ... .
ارسال مقاله توسط عضو محترم سايت با نام کاربري : sm1372
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image