جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
فركانس‌هايي براي شناسايي!
-(3 Body) 
فركانس‌هايي براي شناسايي!
Visitor 374
Category: دنياي فن آوري
نگاهي به تكنولوژي RFID و كاربردهاي آن در زندگي روزمره
طبق تعريف به هر سيستمي که قادر به خواندن و تشخيص اطلاعات افراد يا کالاها باشد سيستم شناسايي گفته مي‌شود. به طور کلي شناسايي اتوماتيک روشي است که طي آن اسباب و لوازم سخت‌افزاري يا نرم‌افزاري بدون کمک گرفتن از نيروي انساني قادر به خواندن و تشخيص داده‌ها هستند. بارکدها، کدهاي دو بعدي، سيستم‌هاي انگشت‌نگاري، سيستم شناسايي با استفاده از فرکانس راديويي و... همگي از مشتقات RFIDها به شمار مي‌روند. RFID که مخفف واژه Radio Frequency Identification است يکي از جديدترين موضوعات مورد بحث دانشمندان جهت شناسايي افراد يا کالاها با استفاده از فرکانس راديويي است. به عبارت ديگر عملکردRFID شبيه بارکدها يا نوارهاي مغناطيسي روي کارت‌هاي اعتباري است. RFID براي هر شيء نقش يک شناسايي‌کننده مجزا را ايفا مي‌کند و مانند بارکدها يا نوارهاي مغناطيسي براي دريافت و شناسايي و اصلاح اطلاعات بايد اسکن شود. يک مزيت برتر RFIDها به ديگر هم رده‌هاي خود اين است که براي اسکن شدن نيازي نيست به طور دقيق نزديک اسکنر قرار گيرد. همگي ما با مشکلاتي که بازرسان فروشگاه‌ها براي چک کردن محصولات توسط بارکد دارند آشنايي داريم. براي مثال، هنگام خريد از فروشگاه ديگر نيازي نيست تا تمامي سبد خريد خود را تخليه کنيد بلکه با قرار دادن سبد خريد در نزديکي اسکنر، برچسب‌هاي RFID وظيفه خود را به خوبي انجام خواهند داد.

اولين RFIDها

فناوري RFIDکه ما امروز از آن استفاده مي‌کنيم براي اولين‌بار در سال 1969 توسط" ماريو کاردلو" کشف شد، اما تا سال 1970 به علت گراني کاربرد تجاري نداشت. از نظر فني يک RFID از سه قسمت تشکيل شده است. يكي از اين قسمت‌ها آنتن اسکن‌کننده است که براي برقراري ارتباط و ارسال امواج راديويي استفاده مي‌شود. همچنين يک رمزگشاي فرستنده -گيرنده به منظور تفسير داده‌ها و يک دستگاه گيرنده که به محض دريافت مخابره‌اي به طور خودکار آن را جواب مي‌دهد و اطلاعات را ذخيره مي‌کند از ديگر بخش‌هاي اين RFID هستند.

دخالت RFIDها در صنايع

طبق برآوردهاي بانک اطلاعاتي IDTechEX، ارزش بازار جهاني RFIDها از 25/5 ميليارد دلار در سال 2008 به 56/5 ميليارد دلار در سال 2009 افزايش يافته است. RFIDها شامل برچسب‌ها، خواننده‌ها (Reader)، نرم‌افزارها و سرويس‌هاي مخصوص کارت‌هاي RFID، ليبل‌ها و ديگر فاکتورهاي مرتبط با آن‌ها مي‌شوند. از اين ميان درصد بالايي از مبلغ مذکور يعني 99/2 ميليارد دلار به کارت‌هاي RFID و سرويس‌هاي مرتبط با آن‌ها اختصاص دارد. بازار RFIDها روزبه‌روز در حال رشد است و دليل اين امر به طرح‌هاي دولتي مانند دخالت دادن RFIDها در بخش حمل و نقل، کارت‌هاي ملي و گذرنامه، علامت‌گذاري‌هاي نظامي و برچسب‌گذاري حيوانات مربوط مي‌شود. در حال حاضر در برچسب‌گذاري پوشاک شرکت بريتانيايي Marks&Spencer يا پوشاک آمريکايي نيز از RFID استفاده مي‌شوند به طوري که در سال 2009 در جهان تعداد 200 ميليون ليبل RFID مورد توجه دست‌اندرکاران صنعت پوشاک قرار گرفت. برچسب‌گذاري حيواناتي مانند خوک و گوسفند نيز روند رو به رشدي را طي مي‌کند به طوري که اين امر در بسياري از مناطق به يک الزام قانوني تبديل شده است. در سال 2009، تعداد 105 ميليون برچسب RFID در خصوص حيوانات استفاده شده است. کشورهايي مانند چين و استراليا نيز شاهد چنين تغيير و تحولاتي هستند. براي مثال، تاکنون 350 ميليون بليت RFID براي ترانزيت‌هاي شهري در جهان به فروش رفته است. در مجموع پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سال 2009، تعداد 35/2 ميليارد برچسب به فروش برود در حالي که در سال‌هاي 2008، 2006 و 2005 تعداد برچسب‌هاي به فروش رفته به ترتيب 91/1، 74/1 و 02/1 ميليارد بوده است.

با دولت‌ها همگام شويد تا سود کنيد

در پيش‌بيني‌هاي انجام شده، کارشناسان همچنان عامل رکود اقتصادي را در نظر دارند. با نگاهي به طيف گسترده طرح‌ها و برنامه‌ها مشخص مي‌شود که بزرگ‌ترين پروژه‌هاي RFID مدار، توسط دولت‌ها هدايت مي‌شوند. به طور معمول چنين پروژه‌هايي براي تهيه‌کنندگان و توليدکنندگان سودآور خواهد بود و احتمال سقوط و توقف آن‌ها نزديک به صفر است. براي مثال، دولت هيچ‌گاه برچسب‌گذاري گذرنامه‌ها يا احشام را متوقف نمي‌کند. بيشتر شهرها در اطراف جهان به سمت استفاده از فناوري RFID در کارت‌ها، بليت‌ها و موبايل‌ها در حرکتند. از آنجا که صنعت به طور معمول به دنبال کسب سود سريع نسبت به آنچه هزينه مي‌کند است، RFIDها در اين زمينه توانسته‌اند تا حدودي نسبت سود حاصل از هزينه را در بخش‌هايي مانند توليد، رديابي سرمايه و برچسب‌‌گذاري کتاب تضمين کنند. براي آن دسته از افرادي که در پي تدارک براي شمار زيادي از برچسب‌هاي RFID در بازار آزاد هستند راهي جز ايجاد تغيير و تنوع در برنامه‌هاي ثابت نمي‌ماند. در حال حاضر بسياري از شرکت‌ها با بودجه محدود، پروژه‌هاي RFID خود را به آينده موکول کرده‌اند اما برخي شرکت‌ها نيز درصدد سازگار کردن RFIDها در بخش‌هايي با سود رقابتي بالا و فروش فزاينده هستند. با تمام اين احوال هنوز هم به ندرت مشتري پيدا مي‌شود که بيش از 5 ميليون ليبل RFID را خريداري کند.
منبع:http://itnewsway.ir
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image