اطلاعات و دانش
تعاريف متفاوت اطلاعات ( Information ) از زواياي مختلف :
• تعريف اطلاعات از لحاظ نظري : اطلاعات ( Information ) به هر نوع داده جمع آوري شده با استفاده از روش هاي مختلفي نظير : مطالعه ، مشاهده ، شايعه و ساير موارد ديگر اطلاق مي گردد. در واژه "اطلاعات"، بار معنائي از قبل تعريف شده اي در رابطه با کيفيت ، معتبر بودن و يا صحت داده وجود نداشته و امکان برخورد با اطلاعات معتبر ، غيرمعتبر ، واقعي ، نادرست ، صحيح و گمراه کننده ، وجود خواهد داشت .
• تعريف اطلاعات از منظر تئوري اطلاعات : اطلاعات دربردارنده يک معني خاص خصوصا" در ارتباط با پيشگوئي احتمالي از داده است .در تعريف فوق ، ميزان معني و محتوايارائه شده توسط اطلاعات مورد توجه قرار مي گيرد.مثلا" پيامي که به ما اعلام مي نمايد:"فردا خورشيد طلوع مي نمايد " داراي حجم اندکي محتواي اطلاعاتي است در حاليکه يک پيام در رابطه با روز قيامت ، شامل حجم بالائي از اطلاعات است . در تعريف ارائه شده از منظر تئوري اطلاعات ، همانند تعريف ارائه شده قبلي ، توجه خاصي به کيفيت و يا ارزش اطلاعات نمي گردد .
• تعريف اطلاعات از منظر علم اطلاعات و فن آوري اطلاعات :علم اطلاعات و فن آوري اطلاعات با اطلاعات به عنوان داده جمع آوري شده ، ذخيره شده ، بازيابي شده ، پردازش شده و ارائه شده سروکار دارد . در تعريف فوق نيز به مواردي همچون اعتبار ، کيفيت و ارزش اطلاعات به صورت جانبي ، توجه مي گردد.
در تعاريف فوق ، توجه خاصي به کيفيت و يا ارزش اطلاعات نشده است . در مقابل اطلاعات از واژه اي ديگر و با نام " Knowledge " استفاده مي شود که مي توان آن را معادل " دانش " در نظر گرفت . " دانش " ، بر خلاف اطلاعات ، داراي بار معنائي مختص به خود بوده که توسط فردو يا افرادي کارشناس و بر اساس بررسي و مطالعه انجام شده بر روي اطلاعات معتبر ، حاصل مي شود. اطلاعات معتبر ، به خودي خود مفيد و قابل استفاده مي باشند ولي قادر به پيشگوئي نتايج نمي باشند. برخي اطلاعات معتبر نظير قيمت يک کالا و يا خدمات و يا برنامه زمانبندي پروازهاي هوائي ، مستقيما" قابل استفاده مي باشد، ولي برخي اطلاعات ديگر نظير داده هواشناسي و يا داده مربوط به آنتي بيويتک ها صرفا" زماني مفيد و معتبر مي باشند که در ابتدا توسط کارشناسان متخصص ( داراي دانش لازم ) استفاده وپس از بررسي و آناليز داده ها ي اوليه ، نتايج استخراج و در اختيار عموم علاقه مندان جهت استفاده قرار گيرد.در بطن دانش همواره آناليز و نتيجه گيري نهفته است در حالي که ، اطلاعات در بهترين وضعيت استنتاج استقرائي را به دنبال خواهد داشت . بنابراين حداقل از لحاظ فلسفي ، شايسته و منطقي است که ظهور " جوامع مبتني بر دانش " را در مقابل " جوامع اطلاعاتي " ، ترويج نمود . در جوامع مبتني بر دانش ، آموزش و فراگيري به عنوان فرآيند کسب دانش مطرح بوده تا در مرحله بعد ، امکان ايجاد دانش فراهم مي گردد ( ترکيب و آناليز قياسي ) .
از لحاظ تاريخي ، دستيابي به اطلاعات از طريق رسانه هاي چاپي ( کتاب ، روزنامه ، مجله ) حاصل مي گرديد در حالي که فراگيري دانش از طريق مدارس و دانشگاهها بدست مي آمد . امروزه ، فن آوري اطلاعات و ارتباطات افقي جديد در رابطه با توليد و عرضه اطلاعات را ارائه نموده است و مي بايست بطور همزمان امکانات موجود را در جهت فراگيري و ايجاد دانش ، سازماندهي و به خدمت گرفت . ما مي بايست در مرحله اول با بهره گيري از امکانات موجود موفق به فراگيري دانش بوده تا در ادامه امکان توليد ، ميسر گردد. بديهي است با استفاده مناسب از دستاوردهاي فن آوري اطلاعات و ارتباطات، مي توان به سرعت اقدام به فراگيري دانش و در نهايت توليدعلم نمود . شايد از زاويه فوق ، بتوان مهمترين رسالت فن آوري اطلاعات و ارتباطات را ايجاد زيرساخت و بستر مناسب براي فراگيري و توليد علم در نظر گرفت . در جوامعي که توانسته اند زير ساخت مناسبي ( صرفا" زيرساخت ارتباطي مورد نظر نمي باشد ) در رابطه با فن آوري اطلاعات و ارتباطات ايجاد نمايند ، شرايط مناسب براي استفاده از "دانش " فراهم و ميزان توليد دانش در اينگونه جوامع ارتباط مستقيمي با زيرساخت فن آوري اطلاعات و ارتباطات آنان دارد.
استفاده مناسب از دانش و بکارگيري آن در تمامي عرصه هاي زندگي و در نهايت توليد دانش ، ارتباط مستقيمي با توسعه دارد .
منبع:http://article.mjsoft.ir/خ