جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
آشنايي با فناوري اطلاعات (2)
-(4 Body) 
آشنايي با فناوري اطلاعات (2)
Visitor 238
Category: دنياي فن آوري

اطلاعات و دانش

تعاريف متفاوت اطلاعات ( Information ) از زواياي مختلف :
• تعريف اطلاعات از لحاظ نظري : اطلاعات ( Information ) به هر نوع داده جمع آوري شده با استفاده از روش هاي مختلفي نظير : مطالعه ، مشاهده ، شايعه و ساير موارد ديگر اطلاق مي گردد. در واژه "اطلاعات"، بار معنائي از قبل تعريف شده اي در رابطه با کيفيت ، معتبر بودن و يا صحت داده وجود نداشته و امکان برخورد با اطلاعات معتبر ، غيرمعتبر ، واقعي ، نادرست ، صحيح و گمراه کننده ، وجود خواهد داشت .
• تعريف اطلاعات از منظر تئوري اطلاعات : اطلاعات دربردارنده يک معني خاص خصوصا" در ارتباط با پيشگوئي احتمالي از داده است .در تعريف فوق ، ميزان معني و محتوايارائه شده توسط اطلاعات مورد توجه قرار مي گيرد.مثلا" پيامي که به ما اعلام مي نمايد:"فردا خورشيد طلوع مي نمايد " داراي حجم اندکي محتواي اطلاعاتي است در حاليکه يک پيام در رابطه با روز قيامت ، شامل حجم بالائي از اطلاعات است . در تعريف ارائه شده از منظر تئوري اطلاعات ، همانند تعريف ارائه شده قبلي ، توجه خاصي به کيفيت و يا ارزش اطلاعات نمي گردد .
• تعريف اطلاعات از منظر علم اطلاعات و فن آوري اطلاعات :علم اطلاعات و فن آوري اطلاعات با اطلاعات به عنوان داده جمع آوري شده ، ذخيره شده ، بازيابي شده ، پردازش شده و ارائه شده سروکار دارد . در تعريف فوق نيز به مواردي همچون اعتبار ، کيفيت و ارزش اطلاعات به صورت جانبي ، توجه مي گردد.
در تعاريف فوق ، توجه خاصي به کيفيت و يا ارزش اطلاعات نشده است . در مقابل اطلاعات از واژه اي ديگر و با نام " Knowledge " استفاده مي شود که مي توان آن را معادل " دانش " در نظر گرفت . " دانش " ، بر خلاف اطلاعات ، داراي بار معنائي مختص به خود بوده که توسط فردو يا افرادي کارشناس و بر اساس بررسي و مطالعه انجام شده بر روي اطلاعات معتبر ، حاصل مي شود. اطلاعات معتبر ، به خودي خود مفيد و قابل استفاده مي باشند ولي قادر به پيشگوئي نتايج نمي باشند. برخي اطلاعات معتبر نظير قيمت يک کالا و يا خدمات و يا برنامه زمانبندي پروازهاي هوائي ، مستقيما" قابل استفاده مي باشد، ولي برخي اطلاعات ديگر نظير داده هواشناسي و يا داده مربوط به آنتي بيويتک ها صرفا" زماني مفيد و معتبر مي باشند که در ابتدا توسط کارشناسان متخصص ( داراي دانش لازم ) استفاده وپس از بررسي و آناليز داده ها ي اوليه ، نتايج استخراج و در اختيار عموم علاقه مندان جهت استفاده قرار گيرد.در بطن دانش همواره آناليز و نتيجه گيري نهفته است در حالي که ، اطلاعات در بهترين وضعيت استنتاج استقرائي را به دنبال خواهد داشت . بنابراين حداقل از لحاظ فلسفي ، شايسته و منطقي است که ظهور " جوامع مبتني بر دانش " را در مقابل " جوامع اطلاعاتي " ، ترويج نمود . در جوامع مبتني بر دانش ، آموزش و فراگيري به عنوان فرآيند کسب دانش مطرح بوده تا در مرحله بعد ، امکان ايجاد دانش فراهم مي گردد ( ترکيب و آناليز قياسي ) .
از لحاظ تاريخي ، دستيابي به اطلاعات از طريق رسانه هاي چاپي ( کتاب ، روزنامه ، مجله ) حاصل مي گرديد در حالي که فراگيري دانش از طريق مدارس و دانشگاهها بدست مي آمد . امروزه ، فن آوري اطلاعات و ارتباطات افقي جديد در رابطه با توليد و عرضه اطلاعات را ارائه نموده است و مي بايست بطور همزمان امکانات موجود را در جهت فراگيري و ايجاد دانش ، سازماندهي و به خدمت گرفت . ما مي بايست در مرحله اول با بهره گيري از امکانات موجود موفق به فراگيري دانش بوده تا در ادامه امکان توليد ، ميسر گردد. بديهي است با استفاده مناسب از دستاوردهاي فن آوري اطلاعات و ارتباطات، مي توان به سرعت اقدام به فراگيري دانش و در نهايت توليدعلم نمود . شايد از زاويه فوق ، بتوان مهمترين رسالت فن آوري اطلاعات و ارتباطات را ايجاد زيرساخت و بستر مناسب براي فراگيري و توليد علم در نظر گرفت . در جوامعي که توانسته اند زير ساخت مناسبي ( صرفا" زيرساخت ارتباطي مورد نظر نمي باشد ) در رابطه با فن آوري اطلاعات و ارتباطات ايجاد نمايند ، شرايط مناسب براي استفاده از "دانش " فراهم و ميزان توليد دانش در اينگونه جوامع ارتباط مستقيمي با زيرساخت فن آوري اطلاعات و ارتباطات آنان دارد.
استفاده مناسب از دانش و بکارگيري آن در تمامي عرصه هاي زندگي و در نهايت توليد دانش ، ارتباط مستقيمي با توسعه دارد .
منبع:http://article.mjsoft.ir
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image