دانش و توسعه
همانگونه که در بخش قبل اشاره گرديد ، بين استفاده و توليد دانش با توسعه ارتباطي مستقيم وجود دارد . قطعا" در جوامع توسعه يافته برآيند استفاده از دانش مثبت بوده و در ادامه با توجه به زيرساخت ها و سياست هاي تدوين شده ، امکان توليد دانش فراهم مي گردد .
"درآمد سرانه " ، يکي از شاخص هاي مهم به منظور سنجش ميزان موفقيت برنامه هاي توسعه است که همواره در آمار اعلام شده توسط سازمان ها و نهاد هاي دولتي به آن استناد تا ميزان موفقيت برنامه هاي توسعه ، نشان داده شود. به منظور آشنائي با تاثير دانش بر توسعه و در نهايت افزايش درآمد سرانه شهروندان يک جامعه ، دو کشور غنا و کره جنوبي را بررسي مي نمائيم . بر اساس مستندات بانک جهاني ، چهل سال قبل ، ميزان درآمد سرانه دو کشور کره جنوبي و غنا معادل يکديگر بوده است . در حالي که امروزه درآمد سرانه کره اي ها ، شش مرتبه بيشتر شده است . به عبارت ديگر شهروندان کره جنوبي شش برابر نسبت به شهروندان غنائي ثروتمندتر شده و يا مردم غنا نسبت به مردم کره جنوبي شش برابر فقيرتر شده اند . بر اساس بررسي انجام شده ، بيش از پنجاه درصد نابرابري فوق ، به استفاده موفقيت آميز کره اي ها در رابطه با فراگيري و استفاده از دانش برمي گردد. استفاده موثر و موفقيت آميز از دانش ، عامل اصلي شکوفائي و موفقيت اقتصادي در برخي کشورهاي آسيائي بوده که از آن به عنوان "معجزه اقتصادي " ، نام برده مي شود. استفاده از ساير امکانات نظير جاده ها ، ساختمان ها ، ماشين آلات کمتر از سي درصد سهم داشته است .از ديگر نمونه هاي موجود در اين رابطه و نقش دانش و توسعه مي توان به "انقلاب سبز " در آسيا اشاره نمود. در اين رابطه با استفاده از روش هاي پيشرفته اقدام به ارتقاء سطح دانش و آگاهي افراد گرديد و استفاده کنندگان با به کارگيري اندوخته هاي خود توانستند حرکتي عظيم و تحولي گسترده را در جامعه خود باعث گردند .در گذشته دانش ( براي توسعه ) از طريق کارشناسان و ارتباط مستقيم با فراگيران به آنان منتقل مي گرديد . بديهي است در چنين مواردي ميزان سرمايه گذاري محدود به قيمت و تعداد کارشناسان مورد نظري بود که مي بايست رسالت انتقال دانش به مخاطبان خود را انجام دهند.هندوستان ، يکي از کشورهاي موفق در اين زمينه بوده که از رسانه هاي ارتباط جمعي نظير راديو و تلويزيون براي نشر دانش استفاده نموده است . راديو ، تلويزيون و تلفن هاي ثابت از جمله عناصر موجود در زيرساخت فن آوري اطلاعات و ارتباطات،مي باشند( کانال هاي نشر اطلاعات ) . انقلاب سبز ، اولين تجربه موفقيت آميز در زمينه استفاده از فن آوري اطلاعات و ارتباطات در آسيا مي باشد .
افزايش و ارتقاء سطح دانش و آگاهي شهروندان يک جامعه داراي دستاوردهاي بسيار مثبتي مي باشد و شايد برخي از دستاوردهاي به دست آمده در مرحله اول محسوس و يا ملموس نباشند( مثلا" ارتقاء سطح دانش شهروندان يک جامعه در رابطه با يک بيماري خاص که به دنبال آن کاهش ويا ريشه کني بيماري را به دنبال خواهد داشت ، ارتقاء سطح دانش شهروندان يک جامعه در رابطه با حوادث رانندگي که کاهش تصادفات و حوادث رانندگي را به دنبال خواهد داشت ) . ارتقاء سطح دانش تاثير مستقيم و مثبتي بر کيفيتت زندگي شهروندان يک جامعه را به دنبال داشته و شرايط مناسبي را براي توسعه همه جانبه فراهم مي نمايد.
مهمترين رسالت فن آوري اطلاعات و ارتباطات ، ارائه امکانات و زير ساخت لازم براي توليد و توزيع دانش مي باشد . بديهي است از زاويه فوق و با توجه به ارتباط مستقيم استفاده و توليد دانش در يک جامعه با توسعه ، مي توان به اهميت و جايگاه واقعي فن آوري اطلاعات و ارتباطات در ارتباط با توسعه همه جانبه بيشتر واقف گرديد.
در بخش دوم اين مقاله با تمرکز بر روي فن آوري اطلاعات و ارتباطات و ارائه تعاريف متفاوت از آن به بررسي زيرساخت فن آوري اطلاعات و ارتباطات ، خواهيم پرداخت .
منبع:http://article.mjsoft.ir/خ