در اين مقاله در مورد تکنولوژي کيبرد ها و چگونگي طرح بندي آنها توضيح داده مي شود .
انواع صفحه کليد و تاريخچه طرح بندي آنها :
وسايل زيادي براي وارد کردن اطلاعات به کامپيوتر موجود است. مثل:موس ، صفحه هاي لمسي( finger touch ) ، کاراکتر خوان ها ، وسايل گيرنده صوت ، صفحه کليد(کيبرد) و....
کيبردها انواع مختلفي دارند:
صفحه کليد الفبايي- عددي ( Alphanumeric ) :
صفحه کليدهاي معمولي امروزي که معمولاً شامل حروف الفبا ، اعداد ، يک سري علامات و دستورات هستند.
صفحه کليد کردد( Chorded ) :
وسيله اي براي وارد کردن کاراکتر و دستورکه با فشردن چند کليد بوجود مي آيند.
اولين کاربرد صفحه کليد به عنوان وسيله ورودي کامپيوترهاست. با صفحه کليد کارهايي چون : تايپ يک سند ، ايجاد کليدهاي شرت کات ، دسترسي به منوها ، بازي و غيره انجام مي شود.
طرح بندي صفحه کليدهاي امروزي ( در کيبرد هاي مدرن انگليسي ) ، QWERTY نام گرفته که بر حسب مشهورترين صفحه کليدهاي ماشين تحرير طراحي شده است. البته طرح بندي هاي ديگري چون : Dvorak ، ABCDE ، XPeRT و...نيز وجود دارد که بيشتر در اروپا کاربرد دارند.
طرح بندي QWERTY کم کم گسترش يافت و به طرح بندي استاندارد صفحه کليدهاي 104 کليدي کامپيوترهاي شخصي تبديل شد که با اضافه شدن کليدهاي مکان نما ، اعدادي به سبک ماشين حساب ، دو گروه از کليدهاي عمليات خاص ( F1-F12 ) کليد ويندوز ( در IBM ) وغيره همراه بود.
بعضي از سازندگان کامپيوتر بعضي کليدهاي خاص مربوط به پست الکترونيکي ( e-mail ) واينترنت را نيز اضافه کرده اند اما اين کليدها جزء استاندارد نشده اند.
نحوه عملکرد کيبرد :
اکثر صفحه کليدها درعمل ازيک تکنولوژي استفاده مي کنند. آنها از سويچ هاومدارهايي براي ترجمه کليدهاي فشارداده شده توسط انسان به سيگنال هايي قابل فهم براي کامپيوتر استفاده مي کنند.
پردازنده کوچک
يک کيبرد خيلي شبيه يک کامپيوتر کوچک است. که پردازنده مخصوص خود و مداري که اطلاعات را به پردازشگر و برعکس انتقال مي دهد دارد. بخش بزرگي از اين مدارجايگاه کليدها را تشکيل مي دهد.
جايگاه کليدها يک شبکه از مدارها زير کليدها است.
در همه صفحه کليدها ( به جز مدل هاي خازني که در اين مقاله به آنها پرداخته نمي شود ) هر مدار در يک نقطه زير هر کليد قطع شده است.
ماتريس کليد ها
وقتي ما يک کليد را فشار مي دهيم آن کليد يک سويچ را فشار مي دهد که باعث کامل شدن مدار و جاري شدن مقداري جريان درآن مدار مي شود. اين کار سويچ (وصل کردن مدار) باعث مقداري لرزش مي شودکه به آن جست ( bounce ) مي گويند اين لرزش را پردازنده مي فهمد. اگر ما کليدي را فشار داده و نگه داريم پردازنده آن را به عنوان فشار دادن چند بار آن کليد مي شناسد.
وقتي پردازنده يک مدار بسته را مي يابد. جايگاه آن مدار در ماتريس کليدها را با نقشه کاراکتري ( character map ) درون حافظه فقط خواندني ( ROM ) خود مقايسه مي کند و طبق اين نقشه کاراکتر مورد نظر را چاپ مي نمايد. نقشه کاراکتري در اصل يک جدول مقايسه است.اين نقشه موقعيت هر کليد را در ماتريس کليدها و اين که هر کليد يا ترکيب چند کليد نشان دهنده چيست را معلوم مي کند. براي مثال ماتريس کليدها به پردازنده ميگويد که فشار دادن "a" مساوي حرف a است و فشار دادن Shift با "a" نشان دهنده A است.
يک کامپيوتر همچنين مي تواند علاوه بر نقشه کاراکتري موجود در ROM کيبرد خود از نقشه هاي کاراکتري جداگانه استفاده کند و اين وقتي مفيد خواهد بود که کاربر از زباني استفاده مي کند که حروفش جزء حروف انگليسي نيست. همچنين کاربران با استفاده از اين نقشه هاي کاراکتري مي توانند بفهمند که هر کليد نمايش گر چه حروفي است چه کيبرد آنها استاندارد QWERTY باشد چه Dvorak و يا هر صفحه کليد ديگري باشد. به علاوه نرمافزارهايي براي تغيير رفتار صفحه کليدها و تعديل کردن ناتوانايي ها وجود دارد.
* ارسال مقاله توسط عضو محترم سايت با نام کاربري : bamaram