جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
کاغذ ، توليد ، بازيافت (5)
-(6 Body) 
کاغذ ، توليد ، بازيافت (5)
Visitor 3231
Category: دنياي فن آوري

انواع كاغذ
کاغذ کرافت

کاغذ کرافت ، کاغذي که از مراحل کرافت سازي بر روي خمير چوب توليد ميشود ، اين نوع کاغذ تقريبا محکم و زبر است .
کاغذ کرافت معمولا به رنگ قهوه اي ميباشد اما در اثر رنگبري ميتوانند آن را به کاغذ سفيد نيز تبديل کنند
اين نوع کاغذ را ميتوان براي ساکهاي خريد ، کاغذ ساک ، پاکت و ديگر انواع وسايل بسته بندي استفاده کرد.
( کاغذ ساک: کاغذ داراي منافد با انعطاف زياد و مقاومت در برابر پارگي و بسيار مناسب براي بسته بندي، که بدليل محکمي و مقاومت آن طرفدار زيادي دارد .)

مراحل کرافت سازي

( که ساخت خمير کرافت يا مراحل سولفاته کردن نيز شناخته ميشود ) اين مراحل تکنولوژي تبديل چوب به خمير چوب را تعريف ميکند ، که محصول آن فيبرهاي خالصي از سلولز ميباشد) و در طول اين مراحل خرده هاي چوب با مخلوطي از هيدروکسيد منيزيم و
سولفيد سديم مخلوط ميشود و پيوند هاي لينگنين را با سلولز ميشکند، نام اين مرحله از ريشه آلماني کرافت گرفته شده که به معني قدرت و نيرو ميباشد .
خمير چوب طي مراحل زير به کاغذ کرافت تبديل ميشود:
1- مرحله ترکيب با ليکور : در اين مرحله خمير چوب در معرض ليکور سفيد و سياه گرم قرار ميگيرد
2- کاهش فشار اتمسفري خمير چوب پخته شده با ليکور
3- شستشوي خمير چوب قهوه اي رنگ با جداسازي ليکور از فيبرهاي سلولزي که خود مراحل خاص خود را دارد .
4- رنگبري يا سفيد کردن ( در مواردي که محصول نهايي کاغذساک يا مقواي لاينر براي جعبه سازي و بسته بندي باشد
نيازي به طي مرحله رنگبري نيست .)
كاغذهاي بسته‌بندي نيز در توليد كيسه‌هاي سيماني، مقواهاي چندلايي، كاغذ كرافت لاينر و غيره و با خميرهاي متفاوتي توسط ماشين‌هاي مخصوص ساخته مي‌شود
در کليه مراحل بالا که خود داراي مراحل ديگري هستند مواد شيميايي بخصوصي استفاده ميشود

تاريخچه كرافت

مراحل توليد کرافت توسط کارل اف دال در 1879 توسعه يافت و يک کارخانه توليد خمير چوب که از اين تکنولوژي بهره ميبرد در 1890 در سوئد شروع به کار کرد.
اختراع دستگاه جوشاننده بازيابي توسط جي اچ تاميلسون در اوايل 1930 شروع برجسته مراحل توليد کرافت ميباشد .وي توانست با مواد شيميايي خمير چوب و استفاده و بازيابي مواد غير آلي اين کارخانه را راه اندازي کرد و در سال 1940 مراحل کرافت روش سولفاته کردن را بعنوان مهمترين روش خو دباري توليد خمير چوب بکار گرفت .

کاغذ گلاسه

كاغذ براق سفيد كه براي چاپ كتاب هاي نفيس و تصويرهاي رنگي به كار مي رود.
كاغذهاي گلاسه مرغوبترين نوع كاغذ هستند كه هر چه سنگين تر باشند( يعني گرماژ آنها بيشتر باشد) كيفيت چاپ روي آنها بهتر است . معمولا" كارهاي رنگي و يا اعلا را روي كاغذ گلاسه چاپ مي كنند .
هرچه مقدار و تعداد رنگها بيشتر باشد ، كاغذ گلاسه سنگينتري لازم است
کاغذ گلاسه- کاغذ چاپ داراي پوشش دورو با کيفيت بالا و کمي سنگين و با سطحي صاف و هموار .
تکثير تصاوير تک رنگ و چند رنگ با کيفيت خوب نياز به کاغذي دارد که سطح آن يکدست و صاف باشد و بصورت يکنواخت جوهر جذب سطح آن شود ( کاغذ گلاسه در اين مورد مناسبترين ميباشد. )
موارد مصرف: کارت ويزيت، تقويم ، سررسيد،دفتر تلفن،ماهنامه، مجله،روزنامه، صفحه هاي مياني کتاب.

کاغذهاي مخصوص نقشه کشي

كاغذهاي نقشه كشي : يكي از لوازم اصلي كار نقشه كشي و كارهاي ترسيمي و طراحي، كاغذ مي باشد. نوع كاغذ در كارهاي ترسيمي از اهميت بسياري برخوردار است.
کاغذ ها به دو دسته تقسيم مي شوند:
1- LG =اگر الياف در راستاي طول کاغذ باشند.
2- SG =اگر الياف در راستاي عرض کاغذ باشند.
انواع کاغذ:
A0 - A1- A2- A3- A4 و ..........
به طور كلي براي كارهاي نقشه كشي و كارهاي ترسيمي سه نوع كاغذ مورد استفاده قرار مي گيرد. كه عبارتند از :
الف – كاغذ پوستي ( کاغذ شيشه نماي مات)
ب – كاغذهاي كالك
ج – كاغذهاي سفيد ( تحرير و گلاسه)
الف – كاغذ پوستي :
كاغذي است سفيد و نسبتاً نازك كه براي كارهاي تمريني و طرحهاي اوليه از آن استفاده مي شود. كاغذ پوستي خوب، بايد داراي خصوصيات زير باشد:
1 – رنگ آن سفيد باشد.
2 – نسبتاً نازك باشد به طوري كه تصوير و خطوط، به خوبي از پشت آن (زير آن) ديده مي شود.
3 – سطح كاغذ به اندازه كافي زبر باشد كه مداد به خوبي روي آن اثر بگذارد و در موقع پاك كردن اثر خط مداد روي آن باقي نماند.
ب – كاغذهاي كالك : (يک طرف مات و يک طرف براق که مهم ترين کاغذ براي نقشه کشان است و از آن براي آرشيو کردن مطالب خود استفاده مي کنند )
نوعي كاغذ نرم ضد چربي است كه به اندازه كافي نور از آن عبور مي كند و براي كپي برداري و طرح برداشتن مناسب است و نسبت به ميزان انتقال نور، براي نسخه برداري با دستگاه چاپ و تكثير اوزاليد مورد استفاده قرار مي گيرد.
از خصوصيات اين كاغذ اين است كه اشتباهات ترسيمي مركبي، با كشيدن تيغ، براحتي از روي آن تراشيده مي شود.
ج– كاغذ سفيد : ( کاغذ تحرير 70 گرم به بالا و کاغذ گلاسه مات و براف 100 گرم به بالا
كاغذهاي سفيد بدون خط كه همه افراد كم و بيش با آن آشنا هستند و در اغلب كارها مورد استفاده قرار مي گيرد.
انواع اين كاغذها از روي وزن آنها مشخص مي گردند و به كاغذهاي 60.80.100.120 گرمي معروف مي باشند. (اين مقدار وزن مربوط به يك متر مربع كاغذ مي باشد) به طور كلي، هر چه وزن كاغذ بيشتر باشد آن كاغذ ضخيم تر و مقاومتر و سطح آن كاغذ براي كارهاي ترسيمي مناسب تر است.
كاغذهاي استاندارد داراي ابعاد مشخص و ثابتي هستند.
بزرگترين اندازه كاغذهاي نقشه كشي كاغذ A0 مي باشد. ابعاد اين كاغذ همان گونه كه در جدول مشاهده مي شود 84100×1189 مي باشد. مساحت كاغذ A0 بريده نشده برابر يك متر مربع مي باشد. اگر كاغذ A0 را ازجهت طول، تا كنيم به دو كاغذ A1 تبديل مي شود. همين طول كاغذA1 به دو برگ كاغذ A2 و به طور كلي هر كاغذ استاندارد شده بزرگتر كه از طول تا شود، به دو برگ كاغذ استاندارد شده كوچكتر تبديل مي شود.

كاغذ روزنامه

كاغذ روزنامه كاغذي است كه از تفاله ي چوب ساخته مي شود و ارزان، اما شكننده و لطيف است.
اين كاغذ، مخصوص روزنامه است و البته گاهي کاغذ روزنامه از خمير اوليه چوب نيز توليد ميشود ( 42 تا 48 گرمي ) که سايه روشن رنگ و سطحي که اجازه ميدهد چاپ عکس روي آن با وضوح بيشتري از کاغذهاي روزنامه ديگر انجام شود و عرض دستگاه توليد کننده آن حدودا 1575 تا 1760 ميليمتر ميباشد .
كاغذ روزنامه براي كارهاي هنري سريع و موقتي مناسب است. از اين كاغذ براي طراحي هاي خام و اوليه ي بزرگ و طراحي هاي موقتي كه با مداد ذغالي يا مداد شمعي و مداد گچي انجام مي شوند، استفاده مي شود.
كاغذ روزنامه به صورت دفترچه، ورقه و ... در دسترس است.
رنگ اين کاغذ معمولا" فيلي رنگ است.
كاغذ روزنامه از حدود 80 درصد خمير مكانيكي و 20 درصد خميرشيميايي و از چوب درختان برگ ‌سوزني تهيه مي‌شود. خمير مكانيكي براي ايجاد خاصيت "ماتي" و قابليت چاپ‌ پذيري استفاده مي‌شود. خمير شيميايي مقاومت مكانيكي كاغذ را افزايش مي‌دهد.
اين کاغذ داراي کشش سطحي کافي و مقاومت مناسب در زمان چاپ ميباشد

كاغذهاي عكاسي:

كاغذهاي عكاسي در انواع و اقسام بسيار متنوع ، متناسب با سليقه هاي مختلف ، چاپ‌هاي گوناگون و نگاتيو‌هاي متفاوت تهيه مي شود.
اين اختلاف از لحاظ ضخامت و نازكي كاغذ ، رنگ سفيد يا كرم ، سطح براق ، نيمه براق ، مات ، نيمه مات ، موجدار ، نقطه‌ نقطه بودن و غيره و همچنين درجات حساسيت آن مي‌تواند باشد.
مواد حساسي كه در سطح كاغذها وجود دارد شبيه مواد حساس روي فيلم‌هاست با اين اختلاف كه اولاً نسبت به آنها داراي حساسيت كمتري مي‌باشد ثانياً چون در توليد فقط مسئلة سياهي و سفيدي و خاكستري‌ها مطرح بوده و از رنگهاي ديگر خبري نيست لذا مواد حساس به رنگها نيز وجود ندارد. از حيث اعمال ظهور و ثبوت نيز بي‌‌شباهت به هم نيستند .
كاغذهاي عكاسي از لحاظ حساسيت معمولاً در سه نوع ساخته مي شود:
1ـ كاغذ هاي خيلي حساس ( آنها را كاغذ‌هاي برمور نيز مي‌‌گويند ) ـ مخصوص آگرانديسمان است و براي چاپ مناسب نمي باشد. نور ايمني در تاريك‌خانه نارنجي و در صورت امكان « زرد ـ سبز».
2ـ كاغذ‌هاي متوسط ( كلر برمور ) ـ در چاپ و آگرانديسمان مي‌توان استفاده كرد.
3- كاغذهاي ضعيف ( كلرور ) كه بعلت حساسيت كم فقط در چاپ مورد استفاده دارد و براي آگرانديسمان مناسب نيست . اگر در موقع كار كردن با اين كاغذها نور ايمني تاريك‌خانه زرد روشن هم باشد صدمه‌اي به آن‌ها نمي زند .
سابقاً اين كاغذ‌ها را ( Gastight) نيز مي‌ناميدند .

درجات مختلف كاغذها:

براي اينكه اين مطلب بخوبي قابل درك باشد لازم است قبلاً به موضوع ديگري اشاره كرد كه آن چگونگي نگاتيو است. به علل مختلف از قبيل كم دادن نور در موقع عكسبرداري ، زود در‌آوردن فيلم از محلول ظهور ، سرد يا فرسوده بودن محلول ظهور و غيره ، فيلم مي تواند كم رنگ و باصطلاح « بدون كنتراست » باشد.
همچنين در صورتي كه تمام شرايط برعكس باشد نگاتيو خيلي پر‌رنگ خواهد بود كه در آن صورت نيز « بدون كنتراست » شمرده مي‌شود زيرا در هر دو حالت ميان نواحي روشن و تيره فيلم اختلاف زيادي نيست.
با اين تفاوت كه در نوع اول همه جا خاكستري است و در نوع دوم تقريباً سياه ، گذشته از اين‌ها ، وقتي از موضوعهايي عكس گرفته شود كه در اصل اختلاف و تضادي ميان رنگهاي آن نباشد در صورتي كه تمام اعمال صحيح انجام گيرد باز نگاتيو فاقد « كنتراست » خواهد بود.
در وضع دوم نگاتيو به علل ديگري داراي اختلاف زياد ميان نواحي تيره و روشن مي باشد كه در اين صورت گفته مي شود « خيلي كنتراست » دارد. و بلأخره در وضع سوم نگاتيو‌هايي قرار مي‌گيرد كه فرق بين روشني‌ها تيرگي‌هاي آن « متعادل » باشد.
حالا براي اينكه از چنين نگاتيوهاي متنوع و گاهي معيوب بتوان تصوير خوب و صحيح تهيه كرد لازم است كاغذها چنان باشد كه بتواند جبران كمي يا زيادي « كنتراست » نگاتيو ها را كرده آن‌ها را «‌تعديل» نمايد.
از اين‌رو است كه كاغذها اكثرأ در سه درجه مختلف زير ساخته مي‌شود :
- نمره يك يا سافت SOFT براي نگاتيو هايي كه داراي « كنتراست » زيادند.
- نمره دو يا نرمال Normal براي نگاتيو هايي كه فاقد « كنتراست » هستند .
- نمره سه يا هارد Hard براي نگاتيو هايي كه فاقد « كنتراست » هستند .
متأسفانه چون اكثر آماتورها فاقد اطلاعات لازم عكاسي هستند لذا فيلم هاي آن ها گاهي چنان بي رنگ است كه به زحمت لكه هاي خاكستري در آن به چشم مي خورد ( خيلي خيلي به كنتراست ) و گاهي چنان مي باشد كه فقط از سياهي و سفيدي تشكيل يافته ( خيلي خيلي كنتراست ) - براي اينكه مؤسسات عكاسي بتواند از هر نوع نگاتيو تصوير قابل قبول تهيه نمايد لازم است در مقابل چنين نگاتيو هاي متنوع داراي كاغذ هاي مناسب باشد.
به همين جهت ، كاغذ هاي براق نازك كه همگي با آن آشنايي دارند و معمولاً عكس هاي آماتورها روي آن چاپ مي شود ، در درجات بسيار وسيع تري ساخته مي شود:
1ـ اولترا سافت (Ultra Soft)
2ـ اكسترا سافت (Extra Soft)
3ـ سافت (Soft)
4ـ اسپشيال (Special)
5ـ نرمال ( Normal)
6ـ هارد ( Hard)
7ـ اكسترا هارد (Extra Hard)
8ـ اولترا هارد (Ultra Hard)
البته كاغذ هاي لوكسي نيز مخصوص عكاسان متخصص حرفه‌اي ، فقط در يك درجه نرمال ساخته مي‌شود كه داراي زيبايي خاص و خيره كننده اي است ، زيرا آنها مي دانند كه عكس را چگونه بگيرند و ظاهركنند كه مناسب با اين كاغذ ها باشد.

مقواها

مقواها به طور عمده از تفاله هاي شيميايي و مکانيکي و فيبرهاي بازيافتي ساخته مي شوند و مقوا ها را با توجه به مورد استفاده مي توان به 4 دسته کلي تقسيم نمود:
الف) مواد خام مورد استفاده براي ساخت ورق کارتن بسته بندي که شامل لايه سطحي و لايه موج دار مياني ورق هاي کارتن مي باشند.
ب) مقواهاي جعبه که براي ساخت انواع جعبه مقوايي بسته بندي استفاده مي شوند و شامل تقسيمات متعدد مي باشند.
پ) مقواهاي بسته بندي مايعات
ت) مقواهاي گرافيکي که در ساخت محصولاتي از قبيل کارت، فايل، پوشه، محافظ و پوشش دهنده ها کاربرد دارند.

مقواي دوبلکس برد

مقواي دوبلکس از ورقه هاي مقوا بصورت دو لايه تهيه ميشود و بطور طبيعي اين دو لايه با صفحه هاي مخصوص مرطوب به همديگر چسبانده ميشود .
مقواي رول توليد شده روي دستگاه لمينيت با روکش هاي (سلفون- کاغذ تحرير و...)
دوبلکس شده و در پايان به شيت (بند) يا رول تبديل مي شود .

نوعي از طبقه بندي سايز کاغذ

در سيستم ايزو، پنج مجموعه سايز وجود دارد. اين سايزها A,RA,SR,B,C مي باشند.
A: کاغذ سايز A به صورت استاندارد برش خورده هستند و براي کارهاي چاپي که به صورت لب بر عرضه نمي شوند و به برش احتياج ندارند مناسب هستند.
RA: دو درصد از سايز A بزرگ تر است. اين سايز کاغذ براي کارهاي چاپي لب بر و يا کارهايي که به يک برش مختصر احتياج دارند و يا روي لبه کاغذ بايد نوار کنترل رنگ (Color Bar) چاپ شود به کار مي روند .
SR: ده درصد از سايز A بزرگتر است. اين سايز کاغذ براي کارهاي چاپي لب بر و يا کارهايي که به لبه پهن براي برش بزرگ يا صحافي نياز دارد و يا روي لبه کاغذ بايد يک نوار پهن کنترل رنگ چاپ شود مناسب است .
B: معادل 18 درصد بزرگتر از سايز A است. از اين سايز کاغذ براي چاپ پوستر. نقشه و جداول ديواري استفاده مي شود.
C: از اين سايز کاغذ يا مقوا براي ساخت پوشه، پاکت و کارهايي که بايد در قطع A4 برش بخورد استفاده مي شود.
در هرکدام از اين مجموعه ها، ابعاد ورق ها دو برابر يک سايز کوچک تر است. نسبت طول به عنوان مثال در سايز A ورق A0 يک متر مربع است. ورق A1 نصف A0 است و مساحت آن نيم متر مربع است.
مجموعه ورق هاي سايز A از A0 (بزرگ ترين سايز) شروع شده و به A10 (کوچک ترين سايز) ختم مي شود. ورق A0 سايز اصلي و پايه است.
در آمريکا سايز A4 برابر با 11× ½ 8 اينچ است. از آنجائي که سايز A4 استفاده عمومي دارد . کساني که با سيستم ايزو کار مي کنند و به آن عادت دارند .
براي سايزهاي بزرگتر از ضريب A4 استفاده مي کنند. براي ماشين هاي رول در سيستم ايزو کاغذ به صورت رول در ابعاد A5 , A4 , A3 , A2 و A1 عرضه مي شود.

سايز کاغذ:

آنچه در بين دانشگاهي ها رايج هست تقسيم بندي براساس A و يا B و امثال آن است. مثل A4، اما کاغذي که در بازار موجود است و براي چاپ اوراق تبليغاتي مصرف مي شود غالبا در دو سايز است:
اندازه 100*70 سانتي متر که اصطلاحا چهار و نيم ورقي مي نامندش و 60*90 سانتي متر که به سه ورقي مشهور است.
اندازه‌هاي استاندارد کاغذ
منابع تحقيق :
Fa.wikipedia.org
persian.cri.cn
daneshnameh.roshd.ir
ماللهند، ابوريحان بيروني
فرهنگ فارسي دهخدا
ک‍اغ‍ذ، ه‍ديه‌ اس‍لام‌ ب‍ه‌ غ‍رب‌، (ح‍ي‍ات‌ ن‍و)
کيهان فرهنگي
ت‍اريخ‍چ‍ه‌ ک‍اغ‍ذ، م‍ح‍م‍ود ع‍ن‍ب‍راني‌
«تاريخچه کاغذ: انواع کاغذهاي خوشنويسي و نقاشي مينياتور»، مسعود احمدي
daneshnameh.roshd.ir
www.cbi.ir
Piconweb.com سايت شرکت توسعه تجارت پاپيروس
ايران چاپ
irche.com
bazyaft-m.blogfa.com
آفتاب
noorportal.net
مجله يادگار
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image