خلاقيت و خطرپذيري ويليام بوئينگ آنقدر بود كه براي تحقق روياهاي برادران رايت دست به اقدام مهمي بزند و حدود يك قرن پيش، شركت هواپيمايي بوئينگ را تاسيس كند. هنر و ظرفيت رهبري او نيز آنچنان بود كه با حضور مستقيم دو دهه در شركت، زمينههاي توسعه آن را چنان فراهم آورد كه امروز بوئينگ به بزرگترين و برترين توليدكننده هواپيماهاي تجاري و دومين شركت بزرگ در زمينه صنايع دفاعي و پيشروترين شركت در طراحي و ساخت موشكها و ماهوارهها و سفينههاي فضايي تبديل شود. دستيابي به جايگاه 28 در جمع پانصد شركت برتر جهاني و حفظ اقتدار يك قرن حاكميت در صنعت هوايي و نفوذ به بيش از 90 كشور جهان و تامين 75 درصد هواپيماهاي مسافربري جهان، كارنامه درخشاني است كه ويليام بوئينگ سنگ بناي اوليه آن را نهاد و اكنون پس از فراز و نشيب يكصد ساله و پشت سر گذاشتن دو جنگ جهاني، جيمز مك نرني با سابقه درخشان مديريتي، سكان هدايت شركت را در دست گرفته است. گرچه حوزه فعاليت بوئينگ در صنايع هواپيمايي تجاري تا سيستمهاي دفاعي را دربرميگيرد و حتي در همكاري نزديك با سازمان فضايي آمريكا (ناسا) طراحي و ساخت شاتلها و سفينههاي فضايي را نيز شامل ميشود، اما مديرعامل فعلي شركت از حضور تدريجي رقيبي به نام ايرباس در حوزه هواپيماهاي تجاري نميتواند خوشحال باشد.
بوئينگ (به انگليسي: Boeing) يک شرکت هوافضا و دفاعي آمريکايي است. اين شرکت بزرگترين صادرکننده? آمريکا است و پس از ايرباس دومين شرکت بزرگ سازنده هواپيما در جهان ميباشد.
مرکز اين شرکت در شيکاگو است و در سياتل شعبه مهمي دارد. شرکت بويينگ با ناسا در طرحهاي فضايي متعددي شراکت دارد.
.jpg)
مرکز شرکت بوئينگ در شيکاگو
اين شرکت در سال 1916 تاسيس شد و امروزه نزديک به 159000 نفر در استخدام دارد.
همچنين بوئينگ در ليست پانصد شرکت بزرگ آمريکا(فورچون 500) قرار دارد.
.jpg)
حوزه فعاليت
بوئينگ، اولين و بزرگترين شركت هواپيمايي جهان در ساخت هواپيماهاي تجاري و دومين شركت بزرگ در ساخت سيستمهاي دفاعي جهان است. حوزه فعاليت بوئينگ، محدوده گستردهاي از سيستمها، محصولات و خدمات فضايي و دفاعي را در زمينه طراحي، توليد و پشتيباني هواپيماهاي تجاري، جنگندهها، بمبافكنها، موشكها، سفينههاي فضايي، ماهوارهها، جنگ افزارها و فناوريهاي مختلف نظامي و دفاعي در برميگيرد.
پنج حوزه اصلي فعاليت بوئينگ عبارتاند از:
1. هواپيماهاي تجاري
عمدهترين محصولات تجاري در اين زمينه، خانواده هواپيماهاي مسافربري سري 7 از 707 تا 787 است. حدود 12 هزار هواپيماي تجاري يعني مسافربري و باربري در جهان وجود دارد كه 75 درصد آن متعلق به بوئينگ است.
.jpg)
2. سيستمهاي دفاعي يكپارچه
طراحي، مونتاژ و پشتيباني سيستمهاي دفاعي و توليد انواع هليكوپترها و جنگندههاي نظامي در اين حوزه قرار ميگيرد.
3. گروه مهندسي، فناوري و عمليات
اين گروه يك پشتوانه قوي براي سازمان فضايي آمريكا است كه در جهت طراحي و ساخت و عمليات شاتلهاي فضايي و ايستگاه بينالمللي فضايي فعاليت ميكند. به طور كلي اين حوزه، از واحدهاي كسب و كار بوئينگ پشتيباني ميكند و استراتژي رشد را در جهان با فراهم آوردن افراد، فناوريها، فرايندها و عملكردهاي مناسب در زمان مناسب و مكان مناسب در سطح شركت فراهم ميآورد.
4. شركت سرمايهگذاري بوئينگ
در جهت فراهم آوردن و تسهيل عمليات بانكي و پشتوانه واحدهاي كسب و كار اصلي در زمينه تجاري و دفاعي، اين شركت تاسيس شده است.
5. گروه خدمات بوئينگ
اين گروه به واحدهاي كسب و كار بوئينگ امكان ميدهد تا بر رشد سودآور تمركز كنند؛ چرا كه تمامي خدمات زيرساختي شامل خدمات تسهيلاتي، پرسنلي، جذب و استخدام، برنامههاي رفاهي، ايمني، آتشنشاني، عمليات كارگاهي، حمل و نقل و نظير آن را فراهم ميسازد.
مدل مديريتي بوئينگ
رهبري و توسعه آن جزء ارزشها و فعاليتهاي اصلي شركت است. در مدل مديريتي شركت بوئينگ بر پيشبرد عملكرد از طريق رشد و توسعه بهرهوري و رهبري تاكيد شده است. شركت داراي يك مركز رهبري است كه رويكرد توسعه رهبري در آنجا مدون و عرضه ميشود. اين رويكرد عبارت است از:
- نهادينه سازي ارزشهاي بوئينگ و فرهنگ يكپارچه شركت
- تمركز بر مهارتهاي كسب و كار و رهبري.
- پشتيباني اهداف استراتژيك كسب و كار، از طريق آموزش، مربيگري و ارزيابي عملكرد
- انجام اقدامات چالشي در كسب و كار و اخذ و تحليل بازخور در مركز رهبري
شعار شركت در زمينه توسعه رهبري اين است: با رشد رهبران، بوئينگ رشد ميكند.
استراتژيها؛ شايستگيهاي اصلي بوئينگ
تاكيد استراتژيهاي اصلي شركت بر اين موارد است:
- استراتژيهاي رشد جهاني
- اهداف و عملكرد مالي
- به شراكت گذاشتن بهترين عمليات، فناوريها و توسعه بهرهوري
- توسعه رهبري
- اخلاق.
شايستگيهاي اصلي بوئينگ عبارتاند از:
- تمركز بر فهم و درك دانش مشتريمدار
- پيگيري مستمر براي درك، پيشبيني و مسئول بودن در برابر نيازهاي مشتريانمان
- يكپارچگي سيستمها در مقياس بزرگ
- شركت ناب (بيريخت و پاش).
تمامي شركت بايد واجد عمليات بيريخت و پاش باشد كه مشخصه آن، استفاده كارا از داراييها، موجوديها، مديريت تامين كنندگان، زمان كم چرخه فعاليتها، كيفيت بالا و هزينههاي كم حمل و نقل است.
فرهنگ و ارزشهاي سازماني
بوئينگ بر اين باور است كه موفقيت آينده او براساس استراتژيهاي سهگانه زير استوار است:
- اجراي راستين كسب و كار اصلي
- به كارگيري نقاط قوت در محصولات و خدمات جديد
- گشايش صفها و مرزهاي جديد.
براي به عمل درآوردن اين استراتژي، ما توجه ميكنيم كه امروز كجا هستيم و فردا ميخواهيم كجا باشيم.
جايگاه ارزشها در بوئينگ بسيار حساس است. مديران و كاركنان متعهد هستند كه ارزشهاي اصلي را تنظيم كنند، يعني نه تنها تعريف كنند كه چه كسي هستند، بلكه به عنوان راهنما، كمك و خدمت كنند، تا شركت به جايي برسد كه همه دوست دارند. آنها هر روزه با اين ارزشها حقيقتا زندگي ميكنند. اين ارزشها عبارتاند از:
- پيشرو بودن
ما در حوزههايي همچون: توسعه مهارتهاي رهبري تيم بوئينگ در هر سطح، عملكرد مديريت، طراحي، ساخت و پشتيباني محصولات و نتايج مالي پيشرو خواهيم بود.
.jpg)
- درستي
ما بالاترين استانداردهاي اخلاقي را به كار ميبريم و در تعهدمان صداقت داريم.
- كيفيت
كيفيت مستمر در هر كاري كه انجام ميدهيم.
- رضايت مشتري
رضايت مشتري اصل اساسي براي موفقيت ماست. نيل به اين هدف مستلزم آن است كه بفهميم مشتري چه ميخواهد.
- همكاري با يكديگر
ما به طور مستمر ياد مي گيريم و ايدهها و دانش را تسهيم مي كنيم و كارهاي مشترك را در هر سطح و هر فعاليت در شركت تشويق مي نماييم.
- تيم درگير و متنوع
ما به مهارتها و قوت تيم متنوع خود ارزش مي نهيم. محيطي را فراهم ميآوريم كه افراد را قادر سازد در كار خود و تصميمگيري و پيشرفت اهداف مشترك كسب و كار، مشاركت كنند.
- شهروند سازماني خوب
بوئينگ معتقد است، شهروندي و نوعدوستي جزئي از DNA آنهاست. بدين لحاظ آنها در فراهم آوردن يك محيط كار امن و محافظت از محيط زيست عمل ميكنند.
- افزايش ارزش سهامداران
كسب و كار ما به توليد سود، افزايش رضايت مشتري و افزايش ارزش سهامداران منجر مي شود.
.jpg)
منابع انساني
بيش از 159 هزار كاركنان شركت، در آمريكا و 70 كشور دنيا فعاليت مي كنند. از اين تعداد حدود 40 درصد در بخش هواپيماهاي تجاري، 44 درصد در بخش سيستمهاي دفاعي و بقيه در ساير حوزهها مشغول به فعاليت هستند.
شركت بوئينگ جامعترين و بزرگترين آموزشهاي هوايي را چه در زمينه تعمير و نگهداري و چه كاركنان پرواز، در بازار هواپيماهاي 100 صندلي و بالاتر ارائه ميدهد.
فروش
شركت بوئينگ در سال 2007 با فروش 5/61 ميليارد دلاري و سود 2/2 ميليارد دلاري در جايگاه 28 در ميان پانصد شركت برتر جهان قرار داشت. فروش هواپيماهاي بوئينگ بيش از 90 كشور دنيا را پوشش مي دهد. 70 درصد هواپيماهاي تجاري توليدشده به خارج از آمريكا فروخته ميشود. 75 درصد هواپيماهاي تجاري دنيا نيز توسط بوئينگ تأمين مي شود. حدود نيمي از فروش شركت به حوزه هواپيماهاي تجاري برميگردد. شركت بوئينگ با 22 هزار تأمين كننده جهاني قرارداد دارد و خود بزرگترين پيمانكار سازمان فضايي آمريكا است.
.jpg)
مديرعامل
مديرعامل كنوني شركت، جيمز مك نرني 58 ساله است و از سال 2001 به عنوان عضو هيئت مديره و از 2005 به عنوان مديرعامل مشغول به كار شده است. سابقه مديريتي مك نرني بسيار درخشان است. او همچون بنيانگذار شركت، ويليام بوئينگ، دانشآموخته دانشگاه ييل است و MBA را از دانشگاه هاروارد اخذ كرده است.
او 19 سال در جنرال الكتريك مشغول به كار بود و قبل از پيوستن به بوئينگ، مديرعامل شركت 3M بود. او كاركنان را منبع اصلي قدرت بوئينگ مي داند و بر اين باور است كه ديدگاههاي متنوع آنان در توليد خلاقانه محصولات به شركت كمك مي كند؛ شركتي كه همه با تعهد بر توسعه مستمر در آن گردآمده اند.
تاريخ شركت
از لحاظ سير تاريخي، تاريخ شرکت بوئينگ را ميتوان به چند برهه تقسيم کرده و بررسي کرد.
.jpg)
پيش از دهه 1950
.jpg)
مدل اولين هواپيماي بوئينگ در B&W در موزه آينده پرواز
ويليام ادوارد بوئينگ در اکتبرسال 1881 در دترويت بدنيا آمد. بعد از فارغالتحصيلي از دانشگاه يل در سال 1904 در واشنگتن وارد تجارت چوب شد و به دليل علاقهاي که به پرواز داشت، به صورت سرگرمي به هوانوردي روي آورد و تا سال 1911 زير نظر گلنمارتين به يادگيري پرواز پرداخت. وي معتقد بود در آينده از هواپيما به عنوان وسيلهاي براي سفر استفاده ميشود.
اين شرکت در سياتل، در ايالت واشنگتن توسط ويليام .اي بوئينگ در 15 ماه ژوئيه سال 1916، تحت عنوان «شرکت محصولات و توليدات هوايي اقيانوس آرام» طبق برنامه قبلي 15 ژوئن سال 1916 با اولين پرواز يکي از دو B&W هواپيماي دريايي ساخته شده با کمک جرج کونراد وسترولتس مهندس ملوان ايالات متحده آمريکا تشکيل شد. در 9 ماه مه سال 1917 اين شرکت به عنوان «شرکت هواپيمايي بوئينگ» ثبت شد. ويليام . اي. بوئينگ ، تحصيلات خود را در دانشگاه يله تمام کرده بود و در اول در صنعت چوب بري کار ميکرد که در آن کار ثروتمند شد و اطلاعاتي درباره چوب و ساختار آن کسب کرد.اين اطلاعات و معلومات ارزش خود را در طراحيهاي و مونتاژ هواپيماها ثابت کرد و نشان داد.
در سال 1927، بوئينگ خط هوايي داير کرد که به اسم حمل و نقل هوايي بوئينگ (BAT) ناميده ميشد.يک سال بعد BAT به عنوان "حمل و نقل هوايي اقيانوس آرام" معروف شد و با شرکت هواپيمايي بوئينگ به صورت يک کمپاني ادغام شدند. اين شرکت در سال 1929 اسم خود را به هواپيماسازي ايالات و اتحاديه حمل و نقل عوض کرد و رعايت اصول پرات & وايتني،استانداردهاي هاميلتون استانداردهاي صحيح شرکت هاميلتون و چانس ووگت را لازم دانست. سپس هواپيمايي ايالات، شرکت حمل و نقل هوايي مليرا در سال 1930 خريداري کرد..قانون پست هوايي (مصوب 1934 که بودن خطوط هوايي و سازندگان و توليد کنندگان را تحت چتر يک اتحاديه قدغن ميکرد)، باعث شد که اين شرکت به سه شرکت کوچکتر تقسيم شود- شرکت هواپيمايي بوئينگ، خطوط هوايي ايالات واتحاديه هواپيمايي ايالات و تکنولوژيهاي ايالات. در نتيجه ويليام بوئينگ سهام خود را فروخت.
بعد از مدت کوتاهي، يک قرارداد با شرکت خطوط هوايي جهاني پان امريکن، (Pan Am) به انجام رسيد و توليد و ساخت شناورهاي هوايي را آغاز و توسعه داد که براي حمل مسافر از راهها و فضاهاي بالاي اقيانوسها و قارهها استفاده شود. اولين پرواز بوئينگ 314( بوئينگ 314 ملخ دار ) در ماه ژوئن سال 1938 بود . آن بزرگترين هواپيماي غير نظامي در زمان خود بود که ظرفيت 90 مسافر را در پرواز روزانه و 40 مسافر را در پرواز شبانه داشت. يک سال بعد، اولين پرواز مسافري منظم از ايالات متحده آمريکا به انگلستان بکار افتاد. در نتيجه بتدريج راههاي هوايي ديگري باز شدند که بزودي شرکت پان امريکن توانست با بوئينگ 314 به فواصل و مسافتهايي در سراسر جهان پرواز کند.
در سال 1938 شرکت بوئينگ کار برروي هواپيماي بوئينگ 307را تکميل کرد. اين اولين هواپيماي حمل و نقل با کابين داراي فشار بود و اين هواپيما قابليت پرواز درارتفاع جغرافيايي 20000 فيت که بالاتر از محل بيشتر آشفتگيها وتغييرات و تحولات جوي ميباشد ، داشت.
در طي جنگ جهاني دوم بوئينگ تعداد بيشمار و بسيار زيادي ازبمب افکنها را توليد کرد. بسياري از کارگران آن زنان بودند که شوهران آنها به جنگ رفته بودند. براي پيشگيري از حمله از طريق هوا ، محوطه توليد با وسايل و مواد سبز رنگ و به رنگ مزرعه پوشانده شد. در طي اين سالهاي جنگ شرکتهاي هواپيمايي پيشقدم ايالات متحده آمريکا با همديگر به تشريک مساعي پرداختند.
.jpg)
بوئينگ 377 استريتوکرويزر
بعد از جنگ، بيشتر سفارشها براي بمب افکنها لغو شد و 70000 نفر که در شرکتهاي هواپيمايي کار ميکردند ، کار خود را از دست دادند.شرکت سعي کرد که اين ضرر و نقصان را سريعا با فروش استراتوکرويزر خود ، يک هواپيماي لوکس چهار موتوره تجارتي ايرلاينر که از هواپيماهاي B-29 توسعه و تکميل کرده بودند ، جبران کند. اما با وجود اين فروش اين مدل مطابق آنچه انتظار ميرفت ، نبود و شرکت بوئينگ شروع به جستجوي فرصتهاي ديگري براي غلبه براين وضعيت شد. اين شرکت توانست هواپيماهاي نظامي را براي حمل و نقل سربازان و سوخت گيري هوايي استفاده کند.
منابع تحقيق :
Fa.wikipedia.org
tebyan.net
air-mag.blogsky.com
boeing.com
fortune.com
www.imi.ir
www.mmicinternational.com
مجله صنايع هوايي شماره 188 ـ صفحه 6
learntofly.blogsky.com
avia.ir
newcoy.persianblog.irمنبع:/ن