تاريخچه
آغاز بازاريابي اينترنتي به اوايل دهه 90 برمي گردد، در آن زمان وب سايت ها اطلاعات خود را به روشي بسيار ساده و تنها با استفاده از فايل هاي متني ارائه مي دادند، به تدريج گرافيک و در پي آن تبليغات تصويري به سايت هاي مختلف افزوده شد. آخرين قدم در اين زمينه تکامل تجارت آنلاين و به کارگيري اينترنت جهت سرعت بخشيدن به فروش کالا و خدمات است.
مدل هاي تجاري و اشکال مختلف آن
بازاريابي اينترنتي به چندين مدل مختلف وجود دارد و مدل هاي اصلي آن عبارتند از : business-to-business که اصطلاحا B2B نام گرفته و business-to-consumer که B2C ناميده مي شود. در مدل B2B دو شرکت مختلف با يکديگر به تجارت مي پردازند، در حاليکه مدل B2C مستقيما با مصرف کننده در ارتباط است.
بازاريابي اينترنتي با مدل B2C آغاز شد و به تدريج مدل B2B نيز که پيچيده تر از مدل اول بود پديدار گشت. مدل سومي نيز وجود دارد که چندان رايج نيست و peer-to-peer يا اصطلاحا P2P ناميده مي شود، در اين مدل افراد اجناس مختلف را بين خود به اشتراک و معاوضه مي گذارند . سايت Kazaa يک نمونه از P2P است که بر مبناي به اشتراک گذاردن انواع فايل ها از جمله فايل هاي موسيقي، فيلم، متن و غيره توسط کاربران، راه اندازي شده است.
بازاريابي اينترنتي اشکال مختلفي دارد، يکي از آنها مشخص کردن محدوده قيمت است، مانند سايت priceline.com. در اين حالت، مشتريان محدوده قيمت و بودجه اي را که مي خواهند صرف کنند، مشخص مي کنند و سپس از ميان اجناس موجود در آن محدوده، کالايشان را انتخاب مي کنند. شکل ديگر، جستجو به منظور يافتن ارزانترين قيمت است.در اين سايت کاربران به دنبال کمترين قيمت براي کالاي مورد نظر خود هستند. آخرين روش “حراج آنلاين” است. که خريداران بر روي اجناس موجود قيمت هاي پيشنهادي خود را مي گذارند و در واقع نوعي مزايده آنلاين است.
مزايا
از مزاياي بازاريابي اينترنتي مي توان به در دسترس بودن اطلاعات وسيع و نامحدود اشاره نمود، کاربران با اتصال به اينترنت و جستجوي کالاي مورد نظرشان به راحتي قادرند در هر ساعتي از شبانه روز اطلاعات کاملي راجع به آن کالا دريافت نمايند و در صورت تمايل نسبت به خريد آن اقدام کنند. به علاوه فروش آنلاين براي مالکين شرکت ها به علت عدم نياز به نيروي کاري، مقرون به صرفه تر نيز مي باشد. به طور کلي با استفاده از بازاريابي اينترنتي مي توان بازار محدود و محلي را به بازاري گسترده و جهاني تبديل نمود.
محدوديت ها
محدوديت هاي بازاريابي اينترنتي هم براي مشتريان و هم براي فروشندگان مشکلاتي بوجود مي آورد. پايين بودن سرعت اينترنت مي تواند مسبب مشکلات بسياري شود، اگر حجم اطلاعات و تعداد صفحات وب سايت شرکتي بيش از اندازه زياد باشد، کاربران براي دريافت و دانلود اطلاعات مورد نظر خود به کوشش فراوان نياز خواهند داشت.
بازاريابي اينترنتي به خريداران امکان لمس، بو کردن، چشيدن و به طور کلي ديدن کالا از نزديک را قبل از خريد، نمي دهد. برخي از فروشندگان عرصه تجارت الکترونيک، براي هر چه کم رنگ تر جلوه دادن اين قبيل مشکلات و جلب اطمينان مشتريان، سياست هاي مختلفي را به کار مي گيرند و تحت شرايطي امکان بازپس فرستادن کالا را در اختيار خريداران آنلاين قرار مي دهند.
اقدامات امنيتي
براي خريداران و فروشندگاني که از تجارت آنلاين استفاده مي کنند، نگراني هاي امنيتي مسئله بسيار مهمي است. بسياري از مصرف کنندگان از آنجائيکه به امنيت اطلاعات شخصي خود در اين سايت ها اطمينان ندارند، در مورد خريد اينترنتي دچار ترديد مي شوند. اخيرا برخي از شرکت هايي که خدمات فروش آنلاين ارائه مي دهند، از دادن هرگونه اطلاعات در مورد خريداران به شدت اجتناب مي ورزند.
به هرحال ، بسياري از خريداران آنلاين از اين امر که ممکن است اطلاعات شخصي شان در اختيار ديگر شرکت ها قرار بگيرد، کاملا بي اطلاعند. در چنين حالتي هيچ راهي جهت متوقف نمودن اين انتقال اطلاعات وجود نخواهد داشت.
امروزه شرکت هايي که فروش آنلاين انجام مي دهند، اقدام به استفاده از روش هاي گوناگون به منظور حفظ حريم اطلاعات شخصي مشتريان و برطرف نمودن نگراني هاي آنها هستند. پنهان سازي اطلاعات (Encryption) يکي از روشهاي اصلي است که در اين زمينه به کار گرفته مي شود. در اين روش اطلاعات کاربران به کدهايي تبديل مي شود که دسترسي به اطلاعات آنها تنها با تاييد شرکت مورد نظر امکان خواهد داشت. به عبارت ديگر با قوي تر شدن اين سيستم، درجه امنيت اطلاعات نيز بالاتر مي رود.
تاثيرات بر صنايع مختلف
بازاريابي اينترنتي تاثير فراواني بر بازار صنايع مختلف از جمله موسيقي، بانکداري و خريد و فروش عتيقه داشته است، در صنعت موسيقي بسياري از مصرف کنندگان و علاقمندان به جاي خريد سي دي، از سايت هاي اينترنتي MP3 هاي مورد نظر خود را خريداري و دانلود مي نمايند. مدت هاي مديد، صحبت در مورد قانوني يا غير قانوني بودن دانلود فايل هاي موسيقي، بحث روز دست اندر کاران اين صنعت به شمار مي رفت.
بازاريابي اينترنتي بر صنعت بانکداري نيز بي تاثير نبوده و روز به روز بر تعداد بانک هايي که خدمات آنلاين انجام مي دهند، افزوده مي گردد. اين سيستم به دليل عدم نياز به مراجعه به شعب بانک ها، از طرف مشتريان مورد استقبال بسيار قرار گرفته است.
آمار نشان داده در حال حاضر بيش از 50 ميليون نفر از ساکنان آمريکا عمليات بانکي خود را به صورت آنلاين انجام مي دهند. البته پيشرفت تکنولوژي و بالا رفتن سرعت اتصال اينترنت در گسترش اين سيستم هاي بانکي تاثير چشمگيري داشته است. امروزه خدمات بانکي آنلاين يکي از پرسرعت ترين عملياتي است که از طريق اينترنت انجام مي شود. 44 درصد از کل کاربران اينترنت، عمليات بانکي خود را به صورت آنلاين انجام مي دهند.
منبع:www.forum.boursekala.com/ن