جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
خودروهاي ملي ايران : سمند و مينياتور
-(5 Body) 
خودروهاي ملي ايران : سمند و مينياتور
Visitor 651
Category: دنياي فن آوري

سمند

سمند نام نخستين خودرويي است که با مارک تجاري يک شرکت ايراني به نام ايران خودرو ساخته شد. سمند به معناي اسب زرد رنگ است. مدل‌هاي سمند عبارت‌اند از: سمند LX و سمند سرير و سورن.
طراحي موتور ،بدنه و شاسي آن توسط شرکتهاي انگليسي و فرانسوي انجام شد و قالبهاي اصلي آن ژاپني مي‌باشدو جيگ و فيکسچرهاي آن وهمچنين طراحي خط توليدش کار شرکت کره‌اي ووشين مي‌باشد. سمند که خودروي ملي نيز ناميده مي‌شود بر اساس پلتفورم پژو 405 ساخته شده‌است. طراحي بدنه خودرو در شرکت فرست اتوموتيو که يک شرکت طراحي انگليسي است صورت گرفته‌است، اين طرح توسط ايران خودرو خريداري شد و تغييرات جزيي در آن صورت گرفت. موتور اين خودرو نيز ساخت پژو است. قالب‌هاي اصلي بدنه خودرو (قطعات بيروني يا به اصطلاح قالبسازان آتر) ساخت شرکت ميازو ژاپن(که در ژاپن قالبسازي در جه دو محسوب مي‌شود و به هيچ عنوان با قالبسازاني مانند فوجي که طرف قرارداد سايپا مي‌باشد قابل مقايسه نيست) ساخته شد. اين خودرو در سال 1385 به روسيه صادر شد.
سمند مدل هاي مختلفي دارد كه در اين مقاله فقط به برخي از اين مدل ها ( كه شاخص تر هستند) مي پردازيم و از غرق شدن در تفاوتهاي فني و مدل هاي متعدد سمند مي پرهيزيم.

سمند معمولي

به طور كلي سمند معمولي مدل پايه انواع سمند است كه با تغيير در آن به مدلهاي مختلف دست يافته اند. موتور سمند معمولي از نوع XU7JP/L3 انژکتوري و با حجم 1761 ccو تعداد 4سيلندر قدرتي در حدود 100 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه و سرعت 180 کيلومتر در ساعت را دارد. موتور سمند در واقع همان موتور پژو 405 GLX است،(البته نوع انژكتوري آن) گيربکسي هم که در سمند استفاده شده متعلق به همين خودرو است. گيربکس سمند مدل BE3/5 معمولي 5 دنده دستي جلو و تمام سنکرون است و شتاب صفر تا صد آن حدود 12 ثانيه است. سمند داراي فرمان هيدروليکي با قطر دايره چرخش 11 متر است، لاستيک هاي اين خودرو185/65r 1588h است.
در داشبورد از برخي قطعات پژو 405 استفاده شده است مثل اهرم هاي تنظيم گرمي و سردي هوا.

برخي از ديگر مشخصات سمند معمولي:
کارايي:
مدل موتور : XU7JP/L3
حد اکثر سرعت : 185 كيلومتر بر ساعت
نسبت تراکم : 9.3:1
تعداد سيلندر : خطي 4
حجم موتور: 1761cc
سيستم سوخت رساني : انژکتوري پاششي (MPFI)
حداکثر توان موتور : 100 HP در6000 دور بر دقيقه
حداکثر گشتاور: 153 Nm در 3000 دور در دقيقه
قطر سيلندر : 83mm
کورس پيستون : 81.4mm
گيربکس:
گيربکس : اتوماتيک 5 سرعته + دنده عقب
نسبت دنده 1 : 0.2894
نسبت دند ه 2 : 0.5384
نسبت دنده 3 : 0.7812
نسبت دنده 4 : 1.0512
نسبت دنده 5 : 1.3428
دنده عقب:0.3

کلاچ:
نوع كلاچ : تك صفحه اي خشك
قطر خارجي کلاچ : 200mm
قطر داخلي كلاچ : 132mm
ديفرانسيل : ديفرانسيل جلو و دنده خورشيدي
سوخت :
ظرفيت مخزن سوخت: 70 ليتر
عدد اکتان : 95 RON
درجه آلودگي: Euro II
مصرف خارج از شهر : براساس استاندارد : 9.2 ECE R84
ترکيبي بر اساس استاندارد : 8.5 ECE R101
با سرعت ثابت 90 : 6.8 Lit
با سرعت ثابت 120: 9.2 Lit
آلودگي منواکسيد کربن با کاتاليست کانورتور : %0.5
سيستم فرمان :
شعاع چرخش با هيدروليک 5.5 متر
جعبه فرمان هيدروليک - شانه اي
زاويه چرخش چرخها به سمت داخل/ به سمت خارج : 6.0-5.0 mm
زاويه چرخش چرخها به سمت داخل: 5.43mm
سيستم الکتريکي :
باطري : 12 V 35 Ah
دينام : 80A
استارت: 0.9 KW
نوع باطري : اسيد سرب
وزن (kg) :
وزن خودرو : 1200 (KG)
وزن روي اکسل جلو : 716 (KG)
وزن روي اکسل عقب : 468 (KG)
تعليق :
مستقل از نوع مک فرسون : جلو
مستقل از نوع فنر پيچشي : عقب
ترمز :
دو مداره تحت کنترل با بوستر : سيستم ترمز
ديسکي با پره هاي خنک کننده : ترمز جلو
توپي : ترمز عقب
سيستم ترمز ضد قفل ABS : انتخابي
توع سيستم ضد قفل :4 کانال با سيستم قدرتي EBD توزيع ترمز الکترونيکي
مدل : MK 20E (Continental Teves) ABS
چرخها :
تاير : 65/185 88H R15
چرخهاي استاندارد : فولادي6J15
چرخهاي انتخابي : آلومينيومي 6.5J15

سمند ال ايكس ( LX )

طراحي بدنه :در سمند LX با تغييراتي در چهره خودرو و همين طور آينه ها و چراغ خطرها در بخش عقب مجموعا ً شاهد چهره اي نو نسبت به سمند عادي هستيم .
طراحي داخلي :تفاوت چشم گيري در سمند LX نسبت به سمند عادي ديده نمي شود و تنها لوکس شدن داخل خودرو سالن آن را زيبا تر از سمند عادي کرده .
ايمني :سمند از سوي شرکت انگليسي مايرا استاندارهاي ايمني را کسب کرده اما با استاندارد هاي ايمني روز فاصله زيادي دارد . رقابت در ايمني ميان سمند و 405 رقابتي نزديک است اما مهندسين طراح داخلي معتقد به ايمن تر بودن سمند هستند .
ارگونومي : ارگونومي در سمند LX مانند ساير سمند ها در سطحي پائين قرار دارد و ضعف هاي جدي نقص در ديد جلو و عقب و محل قرار گرفتن اهرم تعويض دنده ، طراحي صندلي ها و طراحي داشبورد از نکات بر جسته ضعف ارگونومي در سمند ال ايکس مي باشد .
موتور : موتور سمند LXهمانند پژو 405 و مدل هاي ديگر سمند به غير از EF 7 و همين طور پژو پارس ، موتور 1?8 ليتري انژکتور با 8 سوپاپ و توان توليد 100 اسب بخار مي باشد. استاندارد آلايندگي در اين موتور يورو II بوده و اين موتور قادرست سمند LX را به سرعت نهائي 185 کيلو متر برساند .

گيربکس :گيربکس 5 سرعته دستي
سيستم تعليق: در جلو مک فرسون و عقب ژامبون با اتصال به فنرهاي پيچشي افقي همراه با کمک هاي زاويه دار
ترمز :در جلو ديسکي خنک شونده و عقب کاسه اي با بکارگيري ABS و EBD
سيستم هاي پايداري : سيستم هاي پايداري ندارد
آپشن :سيستم تهويه هواي مطبوع و فيلتر،واحد کنترل هوشمند ( ECU )، مسافت شمار، ديجيتالي، تنظيم ارتفاع صندلي راننده، تودوزي پارچه اي، جا نقشه اي در پشت صندلي هاي جلو،
زير آرنجي وسط صندلي عقب با دو جاي فنجاني، محل نگهداري نقشه وکتاب روي درب هاي جلو، چهار عدد بلندگو، آيينه هاي خارجي برقي همراه با گرمکن، فرمان با قابليت تنظيم ارتفاع
آزمايش رانندگي: سمند ال ايکس با بهره گيري از ترمز ABS و EBD کنترل بيشتري را در رانندگي در اختيار ما مي گذارد ، فرمان پذيري در ال ايکس قابل قبول مي باشد اما سطح پائين ارگونومي به راننده اجازه بهره برداري کامل از اين قابليت را نمي دهد . در کل در سمند ال ايکس و ساير مدل هاي سمند قديمي بودن اين خودرو کاملا ً محسوس مي باشد . وزن 1200 کيلوئي اين خودرو که 100 کيلوگرم بيشتر از پژو 405 است شتاب گيري اين خودرو را ضعيف تر از پژو 405 کرده برخي معتقدند اين اضافه وزن که با توزيع صحيح تري نسبت به پژو 405 انجام شده به پايداري اين خودرو در مسير هاي مارپيچ کمک کرده است.
سمند سورن
سمند سورن مدل تغيير شکل يافته? سمند معمولي و سمند LX است.اين خودرو اولين بار در 18 بهمن 1385 توسط گروه صنعتي ايران خودرو رونمايي شد (دو سال پس از ارائه سمند معمولي توسط ايران خودرو). به گفته شرکت ايران خودرو، «سورن» با کسر حرف «ر» واژه‌اي ترکي به معناي «پيش برنده»و با فتحه «ر» به معناي شجاع و دلير و نام يکي اقوام قديم ايراني است.
تفاوت اصلي اين خودرو با سمند معمولي، طراحي بيروني بدنه و آپشن‌هاي قابل سفارش در اين خودرو است. تنها تغيير قابل ذکر در داخل خودرو نسبت به سمند، ستون فرمان تلسکوپي است که در صورت تصادف از داخل جمع شده و مانع از آسيب ديدن راننده مي‌شود.

وزن سورن تيپ يک هزار و 220 کيلوگرم، طول آن 4 و نيم متر، عرض آن 1/7 متر و ارتفاع آن 1/4 متر است و ظرفيت صندوق عقب اين خودرو 500 ليتر است. موتور سورن تيپ يک XU7JPL3 بوده و داراي 4 سيلندر است. حجم موتور اين خودرو هزار و761 سي سي و حداکثر قدرت آن 100 اسب بخار است.

شرکت ايران خودور براي طراحي سمند سورن از شرکت‌هاي بين المللي دعوت کرد که نهايتا پيشنهاد يک شرکت انگليسي به سرپرستي «راس هيوار» انتخاب شد. طراحي سمند معمولي نيز توسط يک شرکت انگليسي انجام شده بود.

سمند سرير

اين خودرو به منظور كاربري تشريفاتي طراحي شده است كه داراي موتور XU7JP4 / L4 ، سيستم ABS ، دستگاه پخش CD و رينگ آلومينيمي و تزئينات جديد متناسب با افزايش طول حدود 30 سانتيمتري اين خودرو ميباشد.

خودروي مينياتور سايپا ( S81 )

مينياتور اولين خودروي توليد تمام داخل است که همزمان با پيگيري و برنامه‌ريزي‌ها براي توليد اين خودرو موضوع خدمات پس از فروش نيز پيگيري شده است. چرا كه در گروه کالاهاي سرمايه‌اي فروش کالا در فروشگاه تمام نمي‌شود بلکه اين آغاز عمليات فروش است و شرکتي موفقيت بيشتري کسب مي‌کند که علاوه بر کيفيت از خدمات سيستم پس از فروش مناسبي هم برخوردار باشند.
در تمام دنيا خدمات پس از فروش به 3 دليل به مشتريان ارايه مي‌شود، اول اين که فروشنده با اين کار از خريدار کالاي خود در برابر مشکلات احتمالي حمايت مي‌کند، دوم اين که کيفيت خودروي توليدي را مديريت کرده و سوم اين که خدماتي که امکان ارايه آنها در زمان فروش وجود ندارد را در زمان خدمات پس از فروش به مشتريان ارايه کند.

براي خودروي مينياتور همزمان با طي شدن پروسه توليد، پروسه توليد قطعات مخصوص خدمات پس از فروش نيز طي شده است و اين امر نشان از عزم جدي گروه خودروسازي سايپا براي حضور پررنگ‌تر از پيش در بازار خودرو دارد.

ظرفيت موتور خودرو كاملا" ايراني ساخت سايپا 1500 سي سي و مصرف سوخت آن حدود 5/6 ليتر در 100 كيلومتر اعلام شده است . موتور انژكتوري اين خودرو با توجه به آلايندگي و مصرف سوخت اندك استاندارد يورو 3 را دارا مي باشد و قادر است استاندارد يورو 4 را نيز دريافت نمايد .
اين خودرو با ظرفيت حمل 5 سرنشين و امكانات و تجهيزات مناسب ، داراي صندوق عقب بزرگ و تسمه هاي فولادي داخل دربها جهت حفاظت بيشتر سرنشينان است كه امكان راحتي و ايمني را براي سفر و گردشگري خانواده هاي ايراني فراهم مي كند . خودروي ساخت سايپا پنج دنده بوده و موتور آن داراي 80 اسب بخار قدرت مي باشد و سرعت آن حداكثر 200 كيلومتر در ساعت ومجهز به ترمز ديسكي چرخ جلو با سيستم خنك كننده است .

كولر گازي ، فرمان هيدروليك ، شيشه بالابر برقي دربهاي جلو و عقب ، قفل مركزي ، سپر رنگ بدنه و صندلي قابل تنظيم در ارتفاع را از ديگر تجهيزات اين خودرو مي توان نام برد.
منابع تحقيق :
khodroha.com
www.avaxnet.com
Wikipedia.org
خبرگزاري فارس
خبرگزاري ايسنا
وب‌گاه دنياي اقتصاد
www.zcar.ir
www.centralclubs.com
iscanews.ir
www.ikco.com

Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image