جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
ایمن نیوز در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
همه خودرو سازان آلماني (1) مرسدس بنز
-(6 Body) 
همه خودرو سازان آلماني (1) مرسدس بنز
Visitor 1532
Category: دنياي فن آوري

اگر كسي هيچ چيز از اتومبيل نداند ، مي داند كه مرسدس بنز يك خودروي بسيار معروف است.

مرسدس بنز، که در فارسي بيشتر به بنز معروف است، نام خودروهاي ساخت شرکت دايملر است. اين شرکت ادامه قديمي‌ترين سازنده خودرو در جهان است. گوتليب دايملر و کارل بنز، دو مخترع آلماني موتور چهار زمانه، پس از مدتي کار مستقل، شرکت دايملر- بنز را در سال 1926 تأسيس کردند و محصولات خود را به پيشنهاد نخستين نماينده فروش خود، مرسدس گذاشتند که از نام دختر اين نماينده گرفته شده بود.

تاريخچه شرکت مرسدس بنز در زمان كارل بنز

مرسدس نام يك دختر اسپانيايي است و اصولاً‌ يك اسم اسپانيايي است كه به معناي وقار و زيبايي است. آرم جاودان مرسدس بنز در سال 1903 طراحي گرديد اما در سالهاي 1909 ( دو بار ) ،‌ 1916 و 1921 تكامل يافت تا اينكه در سال 1926 به يك ستاره طلايي با دايره اي كه دور آن را محصور كرده بود مبدل گرديد و تا به امروز به همين شكل و شمايل ماند.
كارل بنز در بيست و پنج نوامبر سال 1844 در كالسروهه (يكي از شهرهاي آلمان) پا به عرصه وجود گذاشت. وقتي دو ساله بود پدرش درگذشت . با وجود وضع بد مالي ‌، مادرش امكانات آموزشي را براي او فراهم نمود . كارل بنز دبيرستان را زير نظر فرديناند رتين بافر به پايان رساند و بعد از آن در دانشكده فني در شهر كالسروهه ادامه تحصيل داد . همزمان با تحصيل يك دوره دو ساله را در يك كارخانه فني و مهندسي در كالسروهه گذراند در مدتي كه آنجا بود ،‌ كارل تجربه هاي مقدماتي را در همه زمينه هاي فني كسب كرد . اولين تجربه كاري او ،‌ به عنوان يك طراح در ساخت يك كارخانه در شهر مانهايم بود .

وي در سال 1868 كارش را از دست داد و جذب شركتي به نام Gebruder Benckiser Eisen werke und Maschines Fabrik شد اين شركت بيشتر كارهاي ساختماني و پلسازي انجام مي داد . سپس در كارخانه Ben ckiser در وين مشغول بكار شد .
در سال 1871 اولين شركت خود را در مانهايم به كمك يك مكانيك به نام آگوست ريتر تاسيس كرد و به زودي معلوم شد ريتر همكار مناسبي نيست در نهايت بنز تنها با كمك نامزدش ‌، برتا رينگر ،‌ موفق شد بر موانعي كه سد راه او شده بودند پيروز شود يكي از دلايل پيروزي او اين بود كه برتا جهيزيه اش را فروخت و بنز توانست سهام ريتر را خريداري نمايد .
بنز ابتدا در تجارت موفقيتي بدست نياورد و خوش شانس نبود .براي مثال Iron foumdry and mechanical work shop كه از كارگاههاي او بود توسط ماموران سلطنتي مصادره شد در طول اين مدت كارل تمام توانايي اش را روي توسعه موتورهاي دو زمانه متمركز كرد .
بنز چند امتياز مهم براي توليد و تكميل كردن موتور دو زمانه اش دريافت كرد ‌، و تا وقتي كه به استانداردهاي مورد نظرش نرسيد ‌، دست از كار نكشيد به عنوان مثال يكي از اين امتيازهايي كه به بنز اعطا شد اين بود كه سيستم موتورهاي سرعتش را تنظيم كند وي با كمك مخترعان و همكاران جديدش ‌، عكاس معروف اميل بوهلر و برادرش،‌ يك بازرگان و با پشتيباني مالي يك بانك در مانهايم يك شركت سهامي در سال 1882 تاسيس كردند و آن راGas motoren-fabrik Mannheim ناميدند. كارل بنز 50‌ درصد از سهام شركت را در اختيار داشت او به عنوان يك عضو هيئت مديره و سهامدار از حق اظهار نظر كمتري نسبت به ديگران برخوردار بود همكارانش (ديگر سهامداران) سعي كردند كه نفوذشان را در شركت بيشتر كنند و بالاخره اين برخوردها باعث شد كه بنز شركت را در سال 1883 ترك كند .
در سال 1883 بنز يك پشتيبان مالي ديگر را در ماكس رز پيدا نمود او كسي نبود جز (بردريك ويلهم ابلينگر). فردريك فروشگاه دوچرخه فروشي را اداره مي نمود و بنز علاقه وافري را به وسايل موتوري در او يافت . در اكتبر همان سال بنز و 2 نفر ديگر كه يكي از آنها فردريك بود شركتBenz & co را تاسيس نمودند نيروي كار اين شركت به 25 نفر مي رسيد . اين كمپاني تا جايي پيشرفت كرد كه قادر بود امتياز توليد موتورهاي بنزيني را واگذار كند .
اكنون بنز مي توانست بيشتر وقتش را وقف توسعه موتورهاي اتومبيل كند. وي راه خويش را از دايملر جدا كرد و موتور چهار زمانه بنزيني خودش را بر روي كالسكه اي نصب كرد. در سال 1886 بنز از اولين خودروي خود پرده برداري كرد و آنرا به نمايش عمومي گذاشت .
بين سالهاي 1885 تا 1887 ،‌ سه مدل از اين نوع خودروها را طراحي كرد. مدل اول كه بنز آنرا در سال 1906 به موزه آلمان اهداء كرد. مدل دوم كه چندين بار طراحي و بازسازي شد. مدل سوم كه از چرخهاي چوبي استفاده مي‌كرد و برتا براي اولين بار با اين خودرو به مسافرتي طولاني رفت.
در سال 1886 توليدات بنز جوابگوي تقاضاي مردم براي خودرو نبود و او Benz & co . Rheinische Gas motoren Fabrik را به كارخانه بزرگتر در والدهافتتراس منتقل نمود. دراين كارخانه تا سال 1908 خودرو توليد مي شد. در سال 1893 مرسدس بنز خودروهايي توليد مي كرد كه مجهز به محورهاي پيچشي بود .
بين سالهاي 1894 تا 1901 بنز خودرو مدل velo را در كارخانه Benz & co توليد مي‌كرد. اين خودرو از قيمت متعادلي برخوردار بود و از اين خودرو دو نفره جمعا‌ 120 دستگاه توليد شد. بتدريج Benz & co به قدري پيشرفت كرد كه پيشتاز در امر خودرو سازي شد و در نهايت در سال 1899 به يك شركت سهامي تبديل شد.
جوليوس گان عضو هيئت مديره و مسئول امور بازرگاني شركت شد كارگران قسمت توليدي از 50 نفر در سال 1890 به 340 نفر در سال 1899 رسيد. در همين سال بنز به تنهايي 572 دستگاه خودرو توليد كرد .
24 ژانويه 1903 ‌، روزي بود كه كارل بنز از كارهاي فني كناره گيري كرد‌، و به عنوان ناظر هيئت مديره به كار خودش ادامه داد. اين اقدام او نتيجه مشاجره اي بود كه با مدير عامل داشت زيرا مدير عامل تصميم داشت كه از طراحان فرانسوي در طرح مانهايم استفاده كند و هدفش مقابله و رقابت با مرسدس بود . همچنين دو پسر كارل ‌، ايگن و ريچارد ‌، همراه با اين اقدام او شركت را ترك كردند اگرچه ريچارد در سال 1904 به عنوان مدير توليد خودروهاي مسافرتي به شركت برگشت. در پايان همان سال كل فروش شركت 3480 دستگاه بود .

در سال 1906 كارل بنز شركتي بنامCarl Benz shone در ليدنبورگ تاسيس كرد .سهامداران اين شركت خودش و پسرانش بودند در ابتدا آنها سعيشان بر اين بود كه خودروهايي با موتور بخار توليد كنند با اين حال ‌، زمان به سرعت تغيير مي كرد و تقاضا براي اين موتورها به سرعت رو به كاهش بود . آنها مجبور شدند كه خط‌مشي را تغيير دهند. در سال 1923 تعدادي از Benz 350 توليد شد. در اين زمان ،‌ خانواده بنز به شهر ليدنبورگ مهاجرت كردند. در سال 1912 وي شركت را به عنوان يك شريك ترك كرد و پسرانش ‌، ايگن و ريچارد را تنها گذاشت. شركت به سرعت پيشرفت كرد و شعبه هايي در بازارهاي مختلف ايجاد كرد. براي مثال در انگليس خودروهاي توليدي اين شركت ‌، بخاطر كيفيت بالايي كه داشتند به عنوان تاكسي بكار گرفته شدند و هر روز به محبوبيت آنها افزوده مي شد . در سال 1923 كارل آخرين خودروهاي توليدي خود را ساخت. اين خودرو يكي داراي 8 و ديگري 25 اسب بخار قدرت توليد مي كرد. هر دو اين خودروها را بنز براي استفاده شخصي خودش نگه داشت و از آنها لذت برد و هرگز آنها را نفروخت اين خودروها امروزه در موزه نگهداري مي شوند.
كارل بنز در چهارم آوريل 1929 در منزلش واقع در ليدنبورگ در گذشت و امروزه خانه اش به عنوان دفتر مركزي مرسدس بنز استفاده مي شود .
در طول ساليان دراز مرسدس بنز به رشد و تعالي پرداخته است. كيسه هواي اتومبيل، ترمز ABS و خيلي از تكنولوژي هاي ديگر در صنعت اتومبيل كه برخي از ما شايد نامشان را هم نشنيده ايم، دست پخت همين خودرو ساز است. تكنولوژي در مرسدس بنز به اوج مي رسد. و اين معني همان مديريت صحيح و پشتكار قوي است.

ماجراي دايملر کرايسلر

در سال 1998 شرکت دايملر- بنز با پرداخت مبلغ 36 ميليارد دلار اقدام به خريد شرکت آمريکايي کرايسلر نمود. با اين خريد شرکت دايملرکرايسلر تأسيس شد. پس از تاسيس شرکت جديد دايملرکرايسلر، توليد اتومبيل‌ها با نامهاي تجاري قديمي ادامه يافت. با اينکه در ابتدا استفاده? مشترک از فن‌آوري‌هاي دو شرکت بصورت محدود پيش‌بيني شده بود، اما ساخت خودروهاي آمريکايي دوج مگنوم، دوج چارجر، کرايسلر 300 و کرايسلر چلنجر مدل 2009 اصولا به خاطر استفاده از فن‌آوري دايملر امکان پذير شد. طرف آمريکايي امکان استفاده از موتورهاي ديزل دايملر را در خودروهاي کرايسلر پيدا کرد.
در سال 2007 به دليل کارکرد ضعيف کرايسلر، شرکت دايملر سهام کرايسلر را به يک موسسه مالي فروخت و به شراکت تجاري با کرايسلر پايان داد. شرکت دايملر کراسلر متعاقبا به شرکت دايملر آ گ تغيير نام داد.

آرم مرسدس بنز

ستاره سه پر مرسدس بنز نشان تسلط آن بر زمين ,درياو آسمان است.اين نشان براي اولين بار روي دايملر 1909 ديده شد و ترکيبي بود براي نشان دادن تاج افتخار بنز در تاريخ 1926. نشان کنوني حلقه محاط بر ستاره در تاريخ 1937 طراحي شده است.

كلاس بندي خودروهاي مرسدس بنز:
کلاس A خودروي هاچ بک کوچک است.
کلاس B خودروي MPV کوچک است.
کلاس C خودروي سدان کوچک خانوادگي است.
کلاس E خودروي سدان متوسط است.
کلاس S خودروي سدان بزرگ لوکس است.
کلاس G خودروي SUV بزرگ است. کلاس G نزديک به 30 سال است که روي خط توليد است.
کلاس GL خودروي SUV بزرگ است.
کلاس GLK خودروي SUV کوچک است . ‎
طريقه نامگذاري مرسدس پس از دهه نود:
مرسدس در اوايل دهه نود تصميم به استاندارد کردن طرق نامگذاري و مدل بندي خودروهايش گرفت که اين امر در ميانه دهه نود و براي تمام کلاسهاي اتاقي که در اين دهه نسل جديدشان معرفي مي شد ( مثل 190 که مربوط بود به دهه هشتاد و نسل جديدش قرار بود در سال 1994 معرفي شود يا کوپه هاي سري شاسي W126 که نسل جديدشان در سال 94 معرفي شد و ....... ) اجرا شود.
اين شيوه نامگذاري و کد بندي تا امروز همچنان ادامه دارد.

شيوه جديد کلاس بندي مرسدس:

1- ترکيب يک تا سه حرف جهت مشخص کردن کلاس اتاق که اين حروف قبل از عدد نماينده حجم موتور قرار ميگيرند.
2- ترکيب سه شماره جهت مشخص کردن حجم موتور که مطابق سنت مرسدس اين شماره نماينده حجم موتور تقسيم بر عدد 10 مي باشد.
3- ذکر کردن مشخصات خاص جهت شناسائي مدل خاص در بين هم کلاسان خودش بوسيله ترکيب حروف يا کلمات بعد از عدد نماينده حجم موتور
4- تخصصي تر کردن کلاس بندي اتاق ( به دليل توليد گونه هاي جديد اتاق در شرکت ) و همچنين تخصصي تر کردن کدهاي شاسي

طريقه کلاس بندي اتاقها و قوانين مربوطه:

در اين شيوه جديد کلاس اتاق خودرو بوسيله ترکيب 1 تا سه حرف در سمت چپ مشخص ميشود ( به اين موضوع که حروف بر خلاف کلاسهاي قبلي قبل از عدد نماينده حجم موتور قرار ميگيرند دقت کنيد ).
به اين ترتيب که براي کلاسهاي اتاق اصلي و کلاسهاي اتاقي که قبلا" موجود بودند از يک يا دو حرف و براي گونه هاي مشتق شده ( گونه هائي که بر مبناي يکي از کلاسهاي اتاق اصلي بوجود آمده اند يا از ترکيب دو گونه اتاق اصلي ساخته شده اند ) يک حرف به تعداد يک يا دو حرف قبلي اضافه ميشود.
کلاسهاي اتاق اصلي عبارتند از کلاس اتاقهائي که يا قبلا" به همين صورت موجود بوده اند ( نظير S و يا خود بنيان گذار اين سبک اتاق در محصولات مرسدس هستند ( نظير کلاسهاي A وB وR و....)
کلاسهاي اتاق اصلي از دهه نود (سال 1994 ) تا پايان دهه جاري ( تا سال 2010 )عبارتند از اين کلاسها :
کلاس A شامل سري شاسي هاي W168 و W169
کلاس B شامل سري شاسي W245
کلاس C ( مخفف Compact ) شامل سري شاسي هاي W202-W203-W204
کلاس E ( مخفف Economic ) شامل سري شاسي هاي W210-W211-W212
کلاس S ( مخفف Special ) شامل سري شاسي هاي W140-W220-W221 ( در مورد کلاس S کد بندي به اين صورت پس از سال 1994 اجرا شد به همين دليل W140 بعد از سال 1994 با کد بندي جديد اتاق شناسائي ميشود )
کلاس SL ( مخفف Sport Large ) شامل سري شاسي هاي R129-R230 ( در مورد SL هم نظير S بدليل کد گذاري جديد پس از سال 1994 R129 با کد بندي جديد اتاق شناسائي ميشود)
کلاس CL ( مخفف Cupe Large ) شامل شاسي هاي W140-C215-W216 ( مجددا" W140 هاي پس از 94 با کدبندي جديد شناسائي ميشوند...ضمنا" اين شاسي با شاسي W140 کلاس S مشترک است)
کلاس G ( مخفف Gland ) فقط شامل شاسي W463
کلاس M( مخفف Midsized body on frame ) شامل شاسي هاي W163-W164
کلاس R شامل شاسي W251

کلاس ليموزين ميباخ شامل شاسي W240 ( اين کلاس که بزرگترين و لوکس ترين مرسدس ساخته شده تا کنون ميباشدجهت اداي احترام به ويلهلم ميباخ يکي از مهندسين بسيار قديمي شرکت کلاس ميباخ ناميده ميشود. به سبب وجود فقط يک موتور در اين کلاس حجم موتور قيد نشده و طول خودرو برحسب سانتيمتر بر عدد 10 تقسيم شده و بعد از کلمه ميباخ قرار ميگيرد نظير ميباخ 57 يا ميباخ 62 )
کلاسهاي مشتق شده اتاق شامل سري هاي زير ( از سال 94 تا سال 2010 ) ميشود:
کلاس CLS ( اين کلاس سداني است که از کوپه هاي CL مشتق شده و حرف S به همين علت به آن اضافه شده ) شامل سري شاسي W219
کلاس CLK ( اين کلاس هم مشتق شده از CL اصلي است و شامل اتاقهاي کوپه و کانورتيبل است که حرف K معرف Kurz جهت نمايش دادن کوچکتر بودن نسبت به CL اصلي است ) شامل سري شاسي هاي W208-W209
کلاس SLK ( اين کلاس مشتق شده از SL اصلي است منتهي ابعاد کوچکتر از SL اصلي و حرف K معرف کلمه آلماني KURZ که به معناي کوچک است هم همين علت به آن اضافه شده ) شامل سري شاسي هاي R170-R171
کلاس SLR ( اين کلاس مشتق شده از SL اصلي با اين تفاوت که از نظر فني گونه خياباني يکي از خودروهاي مسابقه اي مرسدس محسوب ميشود و حرف R معرف خياباني بودن آن است ) شامل شاسي C199
کلاس GL ( اين کلاس مشتق شده از کلاس G که يک کلاس بياباني است و حرف L به سبب لوکسي بيشتر به آن اضافه شده است ) شامل سري شاسي X164
کلاس GLK ( اين کلاس مشتق شده از GL و به سبب کوچکتر بودن از آن داراي حرف K ميباشد ) شامل سري شاسي GLK ميباشد ( ايده توليد اين خودرو مربوط به خود مرسدس نميباشد و ساخت شاسي آن بوسيله يک فرد و برمبناي شاسي W204 کلاس C براي اولين بارصورت گرفته و به همين دليل نام شاسي GLK ميباشد )
کلاس ML که مشتق شده از M اصلي است و به دليل لوکسي بيشتر با نام ML نامگذاري شده ضمنا" امروز M اصلي ديگر توليد نميشود و کليه M کلاسها ML هستند و نتيجتا" ML را با همان نام M ميشناسند.
حجم موتور در تمامي اين کلاسها به همان صورت تقسيم بر عدد 10 و به صورت سه رقمي پس از حروف کلاس اتاق ذکر ميشود.همچنين محدوديت در مورد حجم موتور و تعداد سيلندرهاي يک کلاس وجود ندارد.
ضمنا" بسياري از موتورها با شماره هاي يکسان در کلاسهاي مختلف در حقيقت يک موتور هستند ( فقط ممکن است تنظيم موتور براي آن کلاس خاص با کلاسهاي ديگر اندکي تفاوت داشته باشد ) مثلا" موتور در اين پنج مدل خودرو يکي است C350 و E350و S350 و CLS350وML350
جهت ذکر کردن مشخصات ويژه يک مدل در يک کلاس خاص از ترکيب حروف يا کلمه بعد از عدد نماينده حجم موتور استفاده ميشود مثل L که به معناي طول بيشتر براي يک مدل خاص ميباشد و S500L نماينده يک مرسدس کلاس S با حجم موتور 5 ليتري منتهي با بدنه اي با طول بيشتر از S500 استاندارد ميباشد.
يا وجود کلمه 4Matic به معناي سيستم انتقال نيرو به چهار چرخ...وجود کلمه Kompressor که در بعضي مدلها فقط به صورت مخفف K بعد از عدد نماينده حجم موتور قيد ميشود نماينده سيستم سوپرشارژ ( با توربو شارژ اشتباه نگيريد ) براي موتور است نظير C200K که نماينده موتور 2 ليتري سوپرشارژ براي کلاس C است.
بعد از دهه نود به سبب انژکتوري شدن تمام خودروهاي بنزيني حرف E ديگر قيد نميشود.
جهت نمايش خودروهاي ديزلي بعد از دهه نود پس از عدد نماينده حجم موتور از سه کلمه CDI به اتفاق هم استفاده ميشود ( به سبب توربوديزل شدن موتورهاي ديزل مرسدس بعد از دهه نود کلمه D به CDI تغيير کرد )

جهت نمونه هاي ويژه و تيونينگ شده در هر سري حروف AMG قيد ميشود ( به سبب تملک کامل کمپاني تيونينگ AMG بعد از دهه نود بوسيله مرسدس مرسدس خودروهاي ويژه خود در هر سري را بوسيله AMG تيونينگ کرده و به صورت استاندارد شرکتي از طريق شبکه فروش خود شرکت به فروش ميرساند. ضمنا" به دليل اينکه AMG از يکي از موتورهاي هشت يا 12 سيلندر خود را براي هر سري استفاده ميکند و از موتورهاي استاندارد مرسدس استفاده نميکند شيوه کد بندي حجم موتور به صورت دو رقمي يعني حجم موتور تقسيم بر عدد 100 ميباشد نظير S63AMG که نماينده يک مرسدس تيونينگ شده کلاس S با موتور 6.2 ليتري يا C55AMG که نماينده يک مرسدس کلاس C تيونينگ شده با موتور 5.5 ليتري هشت سيلندر ميباشد )
* همان طور که مي بينيد طريقه کد بندي شاسي ها هم تقريبا" به مقدار زيادي مرتب تر شده و مثلا" براي کلاس C شاسي هاي W202-3-4 به ترتيب قدمت و زمان ساخت شاسي کد گذاري شده اند يا در مورد کلاس S شاسي هاي W220-1 همين ترتيب را دنبال ميکنند. ضمنا" سعي ميشود که شاسي براي مدل هاي مختلف با حروف تخصصي تر کد گذاري بشه...نظير R يا X يا C و .........
* کلاسهاي اصلي و مشتق ذکر شده تا تاريخ ژوئن سال 2006 است
* برخلاف مرسدس بنز بخش خودروهاي تجاري شرکت يعني دايملر بنز از يک رويه تقريبا" ثابت جهت شناسائي محصولات براي مدت هاي مديدي است که استفاده ميکند به اين ترتيب که جهت هر کلاس از خودروهاي تجاري يک نام در نظر گرفته ميشه ( نظير اکتروس-اکسور-اتيگو و ..... که بعضي اوقات اين نامها حتي اسم شرکتهاي سهيم در ساخت آن مدل خودروي تجاري هم مي توانستند باشن نظير ماهلر ( در ايران با تلفظ اشتباه مايلر ! ) يا اشميتز و ...... ) بعد از اين نام هم يک عدد ذکر مي شود که با جدا کردن دو رقم سمت راست عدد و ضرب کردنش در ده مي توانيد قدرت موتور را بدست بياوريد و اعداد باقي مانده سمت چپ هم نشان دهنده حداکثر وزن مجاز خودرو به همراه بار ميباشد نظير 1921 که نماينده 210 اسب بخار قدرت موتور ( با توجه به دورقم سمت راست ) و 19 تن حداکثر وزن مجاز به همراه بار ميباشد ( با توجه به باقي ماندن 19 در سمت چپ بعد از جدا کردن 21 ) يا 608 نماينده يک موتور 80 اسبي ( با توجه به عدد سمت چپ يعني 08 ) و شش تن حداکثر وزن مجاز ( با توجه به باقي ماندن 6 در سمت راست ) است که اين مورد در مدلهاي جديد و آينده شرکت هم به همين صورت باقي مانده است.
* اين طريقه نامگذاري شامل ميدي باس و اتوبوسهاي دايملر بنز نمي شود و اتوبوسها و ميدي باسها از طريقه متفاوتي براي نامگذاري استفاده مي کنند.

موزه مرسدس بنز، سفري در زمان

مرسدس بنز از ديرباز مالك يكي از بزرگترين مجموعه كلكسيوني خودروهاي نفيس و قديمي كه اكثرشان از محصولات اين شركت در طول فعاليت تقريبا 120 ساله اش هستند، بوده است. با گشايش موزه مرسدس بنز طي ماه گذشته ميلادي اكنون اين شركت صاحب يكي از بزرگترين نمايشگاه هاي خودرو جهاني به لحاظ تعدد نمونه هاي به نمايش درآمده و وسعت نمايشگاه شده است.
نمايشگاه مرسدس بنز در مجاورت هسته مركزي اين شركت در اشتوتگارت احداث شده است و در آن 40نمونه نادر از خودروهاي سواري به علاوه 40 كاميون تجاري و 40 دستگاه خودرو مسابقه اي به نمايش درآمده است. فضاي داخلي اين نمايشگاه 54هزار مترمربع در نه طبقه است.
برنامه ريزي اوليه براي پايه ريزي بناي نمايشگاه در سال 1999 آغاز شد، اما پروسه اجرايي بنا تا سال 2000 ميلادي به تعويق افتاد و هزينه احداث آن به چيزي در حدود 65ميليون دلار بالغ شد . ديدار از اين اين موزه به سان سفري در زمان است. بازديدكنندگان اين ديدار را با سوار شدن بر آسانسوري آغاز مي كنند كه با صعود به سوي طبقه سوم امكان تماشاي تصاويري پيرامون روند تكامل مرسدس بنز بر روي سقف گنبد مانند مجموعه را مي يابند.

سپس مقارن با پخش صدايي چون حركت اسب بر روي زميني محكم، آسانسور به بالاترين طبقه نمايشگاه مي رسد و تور ديدار از توانمندي هاي بيش از يك سده فعاليت مرسدس بنز آغاز مي شود. محور اصلي اين نمايشگاه اولين نمونه توليد شده در شركت مرسدس بنز به سال 1886 است كه توسط شخص كارل بنز، طراحي شده بود. بازديدكنندگان سپس مي توانند راه يكي از راهروهاي استوانه اي شكل كه طبقات مختلف را به يكديگر متصل مي كنند، در پيش بگيرند و در فضايي وسيع و چشم نواز شاهد خودروهايي باشند كه هر يك نمايانگر روند توسعه شركت مرسدس بنز و تاريخ رشد اين شركت هستند.
اولين مسير به هفت محوطه دهليز مانند ختم مي شود كه در آنها خودروهاي به نمايش درآمده به علاوه 1500 تابلوي نصب شده بر روي ديوار تولد صنعت خودرو را در سال هاي پاياني قرن نوزدهم ميلادي به تصوير مي كشند. سال هاي 1900 ميلادي تا 1914 سال هاي شكل گيري برند مرسدس بنز بود. دهه 1950 سال هاي خلق ايده هاي نو و ظهور توربوشارژر ها بود و سال هاي 1960 تا 1982 ميلادي برند مرسدس بنز به برندي جهاني تبديل شد.
مسير دوم بازديدكنندگان را به محوطه اي مشتمل بر پنج سالن مي برد كه درآنها سير پيشرفت صنعت خودرو به طور كامل مشهود است. اين پنج سالن گالري سفر، گالري بارها، گالري ياوران، گالري نام ها و گالري قهرمانان نام دارد. دليل نامگذاري اين سالن ها آنچنان مشهود است كه لازم نيست كسي به بازديدكنندگان در مورد نامشان توضيحي بدهد. تاكسي ها و اتوبوس هاي توليد شده توسط بنز محوطه بخش سفر را پركرده اند، در حالي كه خودروي شخصي پاپ ژان پل دوم در مركز محوطه سالن قهرمانان قرار دارد.
ساختمان موزه توسط بن ون بركل و كارولين باس، معماران هلندي طراحي شده است و فضاسازي داخلي آن از مدل DNA انسان الگو برداري شده است. هر دو مسير اصلي بازديد از اين نمايشگاه در نهايت به يك جا ختم مي شوند. ساختمان موزه در مجاورت مقر مركزي مرسدس بنز قرار گرفته و به همين دليل در هر مقطع زماني از تمام مدل هاي در دست ساخت اين شركت يك نمونه به لابي اصلي سالن ورودي منتقل شده و رديفي از محصولات شركت را در معرض ديد بازديدكننده ها قرار مي دهد.
موزه جديد جايگزين موزه قديمي و كوچك مرسدس بنز شده كه تالار پذيرايي پانصدهزار بازديدكننده بود. مديران مرسدس بنز اميدوار هستند تعداد بازديدكنندگان از موزه مرسدس بنز افزايش پيدا كند و تور دوساعته ديدار از اين نمايشگاه به خاطره اي جذاب تبديل شود كه پروسه پا گرفتن صنعت خودرو و تبديل شدن مرسدس بنز به يكي از اسطوره هاي تاريخي اين صنعت را به طور همزمان براي علاقه مندان اين صنعت به تصوير بكشد.
منابع سري مقالات همه خودرو سازان آلماني:
مجله گسترش صنعت
مرکز اطلاعات علمي تخصصي مديريت
روزنامه دنياي اقتصاد
روزنامه ابرار اقتصاد
مجله موتور ترند
www.persiantuning.com
www.tebyan.net
magiran.com
www.hosseinzadegan.ir
www.tebyan-ardebil.ir
carnitro.blogfa.com
www.hesabdary.net
www.aftab.ir
www.iranpardis.com
Fa.wikipedia.org /ن
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image