هيتلر فردي بود که علاقه شديدي به اتومبيل داشت اگر چه هرگز نتوانست رانندگي را تجربه نمايد. او علاقه بسياري به مسابقات اتومبيل راني داشت و همچنين بسيار علاقه مند بود تا اتومبيلي در اختيار مردم باشد که همگان بتوانند آن را خريداري کنند. شخص ديگر پورشه (Porsche) بود. او نيز همانند هيتلر آرزو داشت اتومبيلي بسازد تا همگان قدرت خريد آن را داشته باشند. تنها تفاوت او با هيتلر بي توجهي پورشه به سياست بود.
پورشه در سال 1875 متولد شد و اولين اتومبيل کوچک خود را در سال 1922 ساخت. او آرزوي خود را براي ساخت اتومبيل همگاني در سال 1930 با ايجاد کارخانه اي برآورده کرد. او تصميم داشت اتومبيل هايي بزرگتر با کارآيي بالاتر و قيمت پايين تر توليد کند. او فعاليتش را در سال 1931 با کار روي 12 Project آغاز کرد و براي اين اتومبيل موتوري 5 سيلندر طراحي کرد. وي با حمايت هاي هيتلر توانست اين اتومبيل ها را نسبت به بقيه اتومبيل هاي موجود در آلمان بسيار ارزان تر و در حدود نصف قيمت ارايه کند. پورشه سه مدل اول خود را در گاراژ خانه اش توليد کرد. و سپس طرح هايش را در اختيار کمپاني Opel قرار داد و Opel نيز توانست اتومبيل هايي موفق با قيمت هاي ارزان توليد نمايد. پورشه در اکتبر سال 1936 اتومبيلي بهينه توليد کرد که اين مدل کولردار از موتوري cc 985 استفاده مي کرد. اين اتومبيل در تست هايي که از آن به عمل آمد موفق نبود و در اين آزمايشات عمر موتور آن بسيار کوتاه پيش بيني شد و سيستم ترمز آن نيز اطمينان لازم را نداشت. هيتلر براي اصلاح اين مدل سرمايه گذاري کرد و در نتيجه اين سرمايه گذاري سه ماه بعد کمپاني VolksWagen به معني( گروه توليد کننده اتومبيل هاي مردم آلمان) تاسيس شد.
.jpg)
در ابتداي کار حدود 30 مدل مختلف اتومبيل ساخته شد که همه اين مدل ها توسط ارتش آلمان تست شدند. پورشه نيز به مطالعه روي اتومبيل هاي آمريکايي به منظور بالا بردن کيفيت اين توليدات پرداخت. هيتلر در سال 1938 شعبه جديدي براي اين کمپاني تاسيس کرد و اين قسمت جديد از ماه اکتبر همان سال توليد اتومبيل هاي ارزان قيمت را براي افرادي که قدرت خريد اتومبيل هاي گران قيمت را نداشتند آغاز کرد. اولين اتومبيل هاي اين کمپاني KdF-Wagen از محصولات قبل از جنگ مي باشد و از ديگر توليدات قبل از جنگ مي توان به مدل 210KdF-Wagen تاسيس کند. در دهه بعد اين کمپاني به تقويت بازار هاي خود در آمريکا پرداخت و توانست نيمي از محصولات خود را به کشور آمريکا صادر نمايد.
.jpg)
اين کارخانه فروش خود در کشورهاي خارجي را از دهه 1950 آغاز کرد که از اين کشورها مي توان به استراليا، فرانسه و آمريکا اشاره نمود. در سال 1954 با توليد موتوري به حجم 1192cc اتومبيل Beetle (همان فولكس قورباغه اي خودمان) را هم از لحاظ تجاري و هم از نظر مکانيکي بهبود بخشيد. از مدل هاي ديگر مي توان به مدل Karmann Ghina اشاره کرد که اتومبيلي کوپه و اسپورت بود. در سال 1961 تعداد 1500 دستگاه از مدل Beetle با حجم موتور cc 1493 توليد شد.در ماه دسامبر سال 1961 توليدات اين کمپاني به پنج ميليون رسيد و پس از آن ديگر توليدات اين کمپاني به کمتر از يک ميليون دستگاه اتومبيل سقوط پيدا نکرد. در طي دهه 1960 مدل هاي ديگر مانند TI و نيز مدل سالن 411 به بازار عرضه شدند. از سال 1965 مدل هايي از توليدات کمپاني Audi نيز ارايه مي گرديد.
.jpg)
Nordhoff در ماه آوريل سال 1969 پس از بازنشستگي در گذشت و با تغيير مديريت اين کمپاني دچار مشکلات شديد شد که به مرور زمان موفق به حل آن ها گرديد. در سال 1971 مدل K70 ساخته شد و در سال 1972 اين اتومبيل بهبود يافته و به مدل قويتر K70 L تبديل گشت.تا اين زمان کمپاني توانسته بود حدود 15 ميليون دستگاه اتومبيل توليد کند که پيروزي بزرگي محسوب مي شد.البته در ماه مي سال 1981 توليد بيتل 20 ميليونم در کشور مکزيک جشن گرفته شد. نسل بعدي اتومبيل هاي Volkswagen اتومبيل هاي ديفرانسيل جلوي Passat الهام گرفته از مدل Audi80 و محصول سال 1973 بودند. در سال 1974 نيز گلف به بازار عرضه شد.در مدل هاي اوليه اين اتومبيل از موتور هايي به حجمcc 1093 استفاده مي شد و اين مدل بسيار سريع به عنوان يکي از مدل هاي هاچبک معروف جهان توليد گشت.
روي Golf هاي توليد شده در آمريکا نام Rabbit گذاشته شد. مدل هاچبک Polo با گيربکسي 3 دنده در سال 1975 توليد شد و مدل Getta نيز محصول سال 1979 بود. توليد Golf در آمريکا در شهر New Stanton دنبال مي شد. Golf Gti در سال 1976 توليد گرديد. همچنين اين کمپاني با استفاده از موتور هاي ديزل در اتومبيل هاي Golf و Passat توانست قدرت آنها را به 110 اسب بخار برساند. در ماه ژوئن سال 1979 يک اتومبيل Golf توليد شد که با توليد آن کمپاني ساخت 35 ميليونومين اتومبيل خود را جشن گرفت.سپس کمپاني امتياز ساخت مدل هاي Passat و polo را به کمپاني SEAT در اسپانا واگذار نمود. همچنين در سال 1982 قراردادي با دولت چين امضا کرد تا مدلي از Passat به نام Santana در چين توليد شود.
.jpg)
مدل Santana توسط کمپاني Nissan نيز توليد شد. اگر چه توليد اتومبيل هاي اسپرت براي اين کمپاني سود دهي نداشت اما اين کمپاني براي رقابت با ديگر کارخانجات مجبور به توليد آنها بود.از اين مدل ها مي توان به اتومبيل 16 سوپاپ Scirocco با سرعت 209 کيلومتر در ساعت اشاره کرد. از سال 1985 موتورهاي 16 سوپاپ در اتومبيل Gti نيز مشاهده شد. همچنين مدل Golf Syncro محصول سال 1988 اتومبيلي دو ديفرانسيله بود.در سال 1989 VW مجهز به موتور چهار سيلندر 16 سوپلپ به حجم 1800cc جايگزين Scirocco شد.
اين کمپاني در حال حاضر از کارخانجات بزرگ اتومبيل سازي جهان است و همه ساله اتومبيل هاي جديد آن مورد توجه همگان قرار مي گيرد.
منابع سري مقالات همه خودرو سازان آلماني:
مجله گسترش صنعت
مرکز اطلاعات علمي تخصصي مديريت
روزنامه دنياي اقتصاد
روزنامه ابرار اقتصاد
مجله موتور ترند
www.persiantuning.com
www.tebyan.net
magiran.com
www.hosseinzadegan.ir
www.tebyan-ardebil.ir
carnitro.blogfa.com
www.hesabdary.net
www.aftab.ir
www.iranpardis.com
Fa.wikipedia.org /ن