|
كودكان اروپايي برخورد با اينترنت را از مهد كودك ميآموزندلزوم آموزش خودكنترلي به كودكان و نوجوانان
ايتنا- بايد آگاهي خانوادهها،گودكان و نوجوانان را بالا ببريم تا بدانند چگونه با اينترنت برخورد كنند.
Date:1393/12/23
|
استاد دانشگاه موناش استراليا و مشاور ارشد پروژه شبكه مدارس اتحاديه اروپا در ديدار با دبير شوراي عالي فضاي مجازي به بررسي نقش مدارس، آموزش و خانوادهها در حفاظت از كودكان و نوجوانان در فضاي مجازي پرداخت.
به گزارش ايتنا از فارس، دكتر جانيس ريچادسون، مشاور ارشد پروژه اروپايي شبكه مدارس در ديدار با دبير شوراي عالي فضاي مجازيبا تشريح مفهوم «اينترنت ايمن» و «اينترنت بهتر» در اتحاديه اروپا گفت: ما بايد اينترنت بهتر داشته باشيم و در حقيت اين ما هستيم كه اينترنت را ايمن ميكنيم نه ابزارها بنابراين نياز داريم تا آگاهي خانوادهها ،كودكان و نوجوانان را بالا ببريم و در اين راه آموزش تاثير بسياري دارد براي اين كه كودكان و نوجوانان بدانند چگونه با اينترنت برخورد كنند.
وي افزود: بايد بدانيم كه مشكل از كجاست و چطور ميشود با آن مقابله كرد و در تحقيقاتي كه انجام شده نيز به اين نتيجه رسيدهايم كه آموزش و ارتقاي آگاهي جامعه در برابر اينترنت بهترين راه است.
مشاور ارشد پروژه شبكه مدارس اتحاديه اروپا تاكيد كرد: شبكه مدارس اتحاديه اروپا متشكل از كودكان و نوجواني است كه در آن فعال هستند و اصل آموزش آنها از مهدكودك شروع ميشود و ميآموزند چگونه با اينترنت برخورد كنند و سعي داريم تا آنها به حقوق خود كه حق اطلاعات، حق مشاركت و حق آموزش است دست پيدا كنند.
وي با بيان اين كه شما بايد بدانيد چطور ميتوانيد از تكنولوژي استفاده كنيد و بعد از آن زيرساخت مهم است، اظهار داشت: ما تيمهاي متخصص زيادي داريم و از سرتاسر دنيا دعوت كردهايم و سه سال پيش متوجه شديم كه بچهها در سن دو سالگي از تبلت استفاده ميكنند و هيچ آموزشي براي خانوادهها در اين زمينه وجود ندارد بنابراين از صنعت فاوا دعوت كرديم براي آموزش خانوادهها با ما همكاري كنند.
دكتر ريچادسون اعلام كرد: مدارس بايد روي 5 بحث اطلاعات، ارتباطات، خلاقيت، مسئوليتپذيري و حل مشكلات تمركز داشته باشند و بايد در دوران كودكي به آنها آموزش دهيم كه چگونه با تكنولوژي برخورد كنند و نحوه و تكنيك استفاده از تكنولوژي را نيز ياد بگيرند.
وي درخصوص اين كه چگونه ميشود اين پروژهها را در ايران اجرا كرد و چه استراتژي در اين خصوص بايد وجود داشته باشد، تاكيد كرد: استراتژياي كه ميتوان داشت اين است كه حقوق كاربران لحاظ شود و همه دسترسي داشته باشند اما اين بايد همراه با مهارت باشد و بين صنعت و كل جامعه تعامل ايجاد شود تا قبل از به بازار آمدن يك محصول تحليل شود كه چه كاري براي فرهنگسازي آن بايد كرد.
استاد دانشگاه موناش استراليا افزود: من از محققان ايراني درخواست ميكنم كه با ما در ارتباط باشند كه بتوانيم علمي را كه به دست ميآوريم تبادل كنيم و دوست داريم بدانيم آيا به طور متمايز فعاليت ميكنيم.
وي گفت: اينترنتي كه ميخواهيم بايد به شكلي باشد كه كودكان و نوجوانان نسبت به رفتار خود مسئول باشند و خيلي خوب است كه بدانيم برنامههايي در اينترنت است كه به بهتر شدن وضعيت جامعه كمك ميكند و بايد به كودكان و نوجوانان آموزش خود كنترلي بدهيم.
دكتر ريچادسون با بيان اين كه بايد محلي باشد تا پدر و مادرها مشكلات خود را اعلام كنند، گفت: نقش پدر و مادرها در آموزش كودكان خيلي مهم است و در ايران اين اتفاق بسيار خوبي است كه خانودهها نقش بسزايي در تربيت فرزندان خود دارند.
وي با تاكيد بر اين كه به قول بنجامين فرانكلين «بچه ها با تقليد از بزرگترها ياد ميگيرند پس بكوشيم امور ارزشمندي را به آنها نشان دهيم»، افزود: در سال 2003 كتابي نوشتند به اسم « مجددا فكر كنيم درباره تحصيلات بچه ها در عصر ديجيتال» و به اين سؤال پاسخ دادند كه چرا بچهها درس ميخوانند و به مدرسه ميروند.
در حقيقت ابزاري براي اندازه گيري نداريم براي اين كه ببينم آيا تكنولوژي، ايدهها وخلاقيت بچهها را افزايش ميدهد.
مشاور ارشد پروژه اروپايي شبكه مدارس اعلام كرد: ما اطلاعات زيادي ازخطوط كمك (help line) جمع آوري كرديم و بزرگترين مفهوم مشتركي كه وجود دارد اين است كه وقتي بچهها در برابر اطلاعات نامناسب زيادي قرار ميگيرند موجب خشونت در آنها ميشود.
وي با بيان اين كه عقيده ندارم كه همه چيز را به همه كس ميشود ياد داد و همه ميتوانند ياد بگيرند، گفت: وقتي يك كودك سه ساله از لپ تاب استفاده ميكند هم مزايا دارد و هم معايب؛ به طور مثال مغز كودك سه ساله با لپ تاب رشد سريعتر دارد بنابراين بايد ارزيابي كنيم كه براي هر كس چه چيزي بهتر است.
محمدحسن انتظاري دبير شوراي عالي فضاي مجازي نيز تاكيد كرد: طرح جامع فضاي مجازي سالم، مفيد و ايمن با بهرهگيري ازتجارب ساير كشورها و براساس شاخصهاي فرهنگي و اجتماعي بومي و با رويكرد مشاركت داوطلبانه كاربران فضاي مجازي در جلسه 22 شوراي عالي فضاي مجازي به تصويب رسيده و از خانم ريچادسون دعوت كرد تا به همراه همكاران خود در گسترش فضاي مجازي متناسب با شاخصهاي اسلامي – ايراني، با مركز ملي فضاي مجازي همكاري كنند.
گفتني است؛ در پايان اين ديدار دكتر جانيس ريچادسون به سؤالات اعضاي كارگروه فرهنگي اجتماعي مركز ملي فضاي مجازي درخصوص اقدامات و روشهاي ترويج فضاي مجازي سالم و شيوه امكان تعامل بين كشورهاي غير اروپايي و اتحاديه اروپا پاسخ داد.
ايتنا
|
تگ ها:
|
-(16 Body)
Visitor Count:
2062
|
|