|
فارس از عيدانهها در بازار ديجيتال گزارش ميدهدبازار داغ تخفيفهاي نوروزي در كسادي شب عيد كامپيوتر و موبايل
در آخرين روزهاي سال رفت و آمدها در پاساژهاي موبايل و كامپيوتر، نويد كسب وكاري پر رونق را نميدهد. گويا در شرايط فعلي اقتصادي برخي مشتريها تامين نيازهاي IT را به زمان ديگري موكول كردهاند؛ اما بازار تخفيفهايي نوروزي داغ است.
Date:1393/12/25
|
به گزارش خبرنگار فناوري اطلاعات خبرگزاري فارس، هر بازار رفتار و زمانبندي مختص به خود را دارد كه در زمانهايي مشخص از سال بازار خوب و پررونق است و در زمانهايي نيز كمرونق و بيمشتري است. مانند بازار شيريني و شكلات كه شب عيد سكه ميشود و بازار آش و حليم كه ماه رمضان پر رونق است. اما شب عيد از گذشته بازار خوب تمام اصناف بوده است.
به رسم هميشگي و به اعتقاد كسبه بازار ، هر ساله در بازار كامپيوتر و IT نيز نيمه دوم سال شرايط از نيمه اول سال بهتر ميشود.
درست يك هفته به آغاز سال نو، حال و هواي عيد به بازار كامپيوتر و موبايل نيز سرايت كرده است. البته انتظاري كه كسبه از شب عيد داشتند فراتر از وضعيت كنوني بوده است؛آنها ميگويند بازار امسال حال و هواي عيد ندارد.
سيد مهدي ميرمهدي رئيس اتحاديه فناوران رايانه تهران سه عامل «اولويت بندي نيازها در بازار شب عيد»، « كمبود نقدينگي در اختيار مردم» و «نامشخص بودن شرايط سياسي» را بر بازار IT موثر ميداند.
او ميگويد: در حال حاضر فروش كالاهاي سرمايهاي مانند PC و تبلت از دستگاههاي پر مصرف مثل مادربردها، دستگاه هاي كپي و پرينتر بهتر است.
*مشوقهاي سنتي فروش شب عيد
در ماراتن پايان سال، مطابق رسم هر ساله رقابت در بازار براي كسب سهم بيشتر از فروش جدي تر شده است؛ ارائه كنندگان محصول و برندهاي مطرح بازار IT جشنوارههاي متعدد براي فروش كالا ترتيب دادهاند و مشتريها را به خريد تشويق ميكنند. اغلب اين جشنوارهها نيز براي ارائه زمان كافي به مشتريها تا اواسط يا پايان فروردين ماه زمان دارند.
در اين ميان همواره سوي ديگر رقابت تنگاتنگ كسبه در بازار، افزايش قدرت انتخاب و چانهزني مشتري و بهبود مشتري مداري است.
گشتي در پاساژهاي فروش كامپيوتر، IT و موبايل از تاثير جشنوارههاي نوروزي در ترغيب مشتريان به خريد حكايت دارد. براي مثال به خريداران نوت بوك هاي دو برند پنج شمش طلا هديه ميگيرند.
شركت ديگري نيز در جشنواره نوروزي خود به خريداران تبلت، نوت بوك، كامپيوتر بدون كيس (All-in-One) وكامپيوتر روميزي (Desktop) از 28 بهمن 93 تا پايان فروردين 94 هر هفته 20 تبلت هديه ميدهد.
علاوه بر اين، يك شركت كره اي نيز در آستانه سال 94، فروش گوشي موبايل در دفاتر پست بانك را به بازار خود اضافه كرده است. اين شركت براي اينكه گوشيهاي خود را بيشتر دسترس مصرف كنندهها قرار دهد، طرح فروش گوشي در 14000 دفتر پست بانك شهري و روستايي را اجرا كرده كه اكنون در فاز نخست فروش گوشي در 10 هزار دفتر پست بانك آغاز شده است.
* جشنوارههاي خريد اينترنتي
فروشگاههاي اينترنتي نيز از غافله فروش شب عيد عقب نماندهاند و پاي به پاي بازار سنتي در فروش و سهم بازار شريك ميشوند. همچنان كه رفته رفته افزايش معضلات شهري از جمله ترافيك، نبود جاي پارك و آلودگي در ترويج فرهنگ خريد اينترنتي موثر بود و در نتيجه آنها به تدريج سهم خريدهاي اينترنتي در خريدهاي مردم افزايش يافته است. اين ميان از فروشگاههاي عرضه كننده محصولات IT و محصولات ديجيتال ميتوان از پيشگامان توسعه و ترويج خريد و فروش اينترنتي ياد كرد.
مركز توسعه تجارت الكترونيك وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز در اين راستا با هدف گسترش و نهادينه سازي فرهنگ خريد اينترنتي و رونق كسب و كار امن در فضاي مجازي، براي دومين سال پياپي از 18 تا 25 اسفندماه امسال در قالب سايت eshop.fest.ir جشنواره هفته خريد اينترنتي و نخستين دوشنبه بازار اينترنتي كشور را برپا كرده است.
در اين جشنواره كسب وكارهاي اينترنتي داراي نماد اعتماد الكترونيكي كشور حضور دارند و كالاها با 30 تا 35 درصد تخفيف ارائه ميشوند. اصناف و سازمان حمايت از حقوق مصرفكنندگان و توليدكنندگان نظارت بر كيفيت و قيمت در اين طرح را برعهده دارند.
بنابراعلام مسئولان دولتي، پيش بيني مي شود تا پايان سال 93 حدود 50 هزار ميليارد تومان خريد از طريق اينترنت انجام شود كه اين رقم نسبت به سال 92 با رشد 229 درصدي مواجه خواهد بود.
*سهم فروش موبايلي و اينستاگرامي در بازار شب عيد
اما اخيرا بازار شب عيد، فعالان تازهاي نيز پيدا كرده است؛ كسبو كارهاي كوچك شبكههاي موبايلي كه چندي است جاي خود را بين شهروندان باز كردهاند، به تبعيت از بازار سنتي و الكترونيكي، آماده فروش شب عيد شدهاند. در اين ميان شبكه موبايلي اينستاگرام به دليل ماهيت تصويرمحوري، سهم ويژهاي را به خود اختصاص داده است.
در اين ميان سهم تجهيزات و لوازم جانبي در فروش شبكههاي اجتماعي بسيار پرتنگ تر است. البته اين روش نيز فعلا سختيهاي روش فروشگاههاي اينترنتي را پشت سر ميگذارد؛ مانند اوايل ايجاد كسب وكارهاي آنلاين، ترديد از اطمينان و اعتماد به خريدهاي اينستاگرامي نيز بين مردم وجود دارد.
*تامين نيازهاي IT به زمان ديگري موكول شده است
با تمام اين مشوقها، جمعيت حاضر در پاساژهاي موبايل و كامپيوتر در آخرين روزهاي باقي مانده از سال كه نشانهاي از اوضاع بازار است، نويد كسب وكاري پر رونق و پويا را نميدهد.
به نظر ميرسد شرايط اخير اقتصادي سرانجام برخي از نيازهاي IT شهروندان را كمرنگتر و به زمان ديگري موكول كرده است.
گزارش از: فاطمه سامعي
انتهاي پيام/آ
فارس
|
تگ ها:
|
-(8 Body)
Visitor Count:
1881
|
|