|
داستان اختلالات اينترنت چه بود؟
Date:1394/10/18
|
جايگاه ايران در زمينه اينترنت و همچنين ميزان رضايت كاربران از كيفيت اينترنت امر پوشيدهاي نيست با اين وجود طي روزهاي گذشته بحث هايي مبني بر وجود اختلالاتي در وضعيت اينترنت كشور مطرح شد.
طي روزهاي گذشته از اختلالات اينترنت كشور اخبار متعددي منتشر شد با اين وجود بخش قابل توجهي از كاربران هم وجود داشتند كه اگرچه سرعتي عالي نداشتند، اما نسبت به گذشته هم شرايط چندان متفاوت و بدتري را تجربه نكرده بودند.
در اين ميان شركتهاي PAP به عنوان ارائه كنندگان سرويس اينترنت پرسرعت نيز اغلب ترجيح ميدادند در اين زمينه به طور رسمي اظهارنظري مطرح نكنند. با اين وجود برخي از آنها بهطور غيررسمي اين نكته را اعلام ميكردند كه طي 10 روز گذشته حجم اختلالات آنها نسبت به قبل بسيار بيشتر شده است.
اما اپراتورهاي تلفن همراه هم از اين قضايا در امان نبوده و پس از طرح اين موضوعات، اپراتور دوم ارتباطي كشور در قالب پيامكي به رسانههاي كشور اعلام كرد: "با توجه به اخباري كه مبني بر بروز اختلال در خدمات ديتاي ايرانسل مطرح ميشود به استحضار ميرساند اين مشكل مربوط به شبكه ايرانسل نبوده و اين شركت در حال پيگيري براي رفع هرچه سريعتر آن است".
البته اپراتورهاي ديگر در اين زمينه تاكيد دارند كه طي روزهاي گذشته اختلال خاص و جدي در شبكه آنها وجود نداشته است.
رضا خليلي - معاون شركت مخابرات استان تهران - به عنوان يكي از شركتهاي ارائه كننده اينترنت كه حدود 50 درصد مشتركان ADSL تهران را در اختيار دارد، در اين باره اظهار كرد: بحث اختلالات اينترنت موضوعي است كه در موارد متعدد پيش ميآيد و هيچگاه نميتوان گفت اين اختلالات به صفر رسيده است، با اين وجود طي روزهاي گذشته مشكل خاص و حادي وجود نداشته و به عنوان مثال در روز قبل ما تنها به مدت 12 دقيقه در 10 درصد پهناي باند خود اختلال داشتيم.
محمد علي يوسفيزاده - مدير عامل شركت ارتباطي آسياتك - هم در اين باره به ايسنا گفت: اينكه اختلالات اينترنت وجود داشته يا خير و اينكه مربوط به شركت ارتباطات زيرساخت يا شركتهاي PAP بوده موضوعي است كه در سازمان تنظيم مقررات ارتباطات مورد بررسي قرار گرفته و رصد ميشود. بر همين اساس شايد بهترين راهكار براي درك اين موضوع آن باشد كه سازمان تنظيم مقررات نتيجه بررسي هاي خود را در اين باره اعلام كند، چرا كه به هرحال شركتهاي PAP يا زيرساخت ممكن است ترجيح دهند مشكل را به گردن يكديگر بيندازند.
وي در عين حال بر اين نكته هم تاكيد دارد كه طي هفته گذشته اختلال خاص ويژهاي نسبت به قبل ايجاد نشده است.
اما علي رضا اصغريان - مدير كل دفتر نظارت بر سرويسهاي فنآوري اطلاعات سازمان تنظيم مقررات ارتباطات - در پاسخ به سوال ايسنا مبني بر اينكه آيا طي روزهاي گذشته وضعيت اختلالات اينترنت كشور در شرايط خاصي قرار گرفته توضيح داد: هيچ مشكل خاصي در اين مدت وجود نداشته و در شركتهاي PAP هم در اين روزها روالي غيرطبيعي حاكم نبوده است.
وي ادامه داد: البته بايد اين نكته را به خاطر داشت كه ممكن است برخي نقاط مشكلاتي داشته باشند، چرا كه به هرحال هيچگاه بحث اختلالات فني بر روي سيستم به صفر نميرسد اما با اين وجود طي اين مدت،مشكل خاص و حادي درزمينهي اينترنت كشور وجود نداشته است.
اصغريان در عين حال يادآور شد: سازمان تنظيم مقررات ارتباطات به طور دائم اين مساله را بررسي ميكند و اگر زماني كيفيت خدمات به شرايط غيرعادي برسد مانند گذشته كه در شش استان توقف واگذاري صورت گرفت چنين اقداماتي براي ارتقاء كيفيت انجام ميگيرد.
اما مسوولان شركت ارتباطات زيرساخت هم در اين باره تاكيد دارند كه طي اين روزها مشكل خاصي در شبكه زيرساختي كشور وجود نداشته است.
حامدرضا اسماعيلي - مدير كل روابط عمومي شركت ارتباطات زيرساخت - در گفتوگو با ايسنا در اين باره تاكيد كرد: طي روزهاي گذشته در شبكه زيرساختي كشور هيچ مشكلي وجود نداشته و بهطور مشخص معلوم نيست انتقاداتي كه مطرح ميشود بهطور دقيق بر چه اساس شكل مي گيرد.
وي در عين حال يادآور شد: پيش از اين هم زماني كه مسيرهاي بينالمللي ما دچار مشكل شده بودند بلافاصله از سوي شركت ارتباطات زيرساخت اطلاعرسانيهاي لازم صورت گرفته و توضيحات مربوطه ارائه شد. اكنون هم اگر چنين مشكلي پيش بيايد ما قطعا مساله را اعلام كرده و با سرعت تمام بحث برطرف سازي آن را دنبال ميكنيم، اما اكنون واقعا شبكه ما مشكل خاصي ندارد و نميدانيم تحت تاثير چه موردي چنين فضايي ايجاد شده و تلقين ميشود كه ارتباطات اينترنتي كشور دچار قطعي و اختلال است.
ايستنا
|
تگ ها:
|
-(5 Body)
Visitor Count:
3260
|
|