|
فارس به بهانه 40 روز قطع كابل اينترنت بابالمندب گزارش ميدهدآزردگي كاربران اينترنت از اختلالهاي محسوسي كه تائيد نميشوند/ كليد حل معما در دستان رگولاتوراختلافنظر تكراري شركت زيرساخت و شركتهاي اينترنتي درباره منشا قطعيهاي اينترنت اخيرا به اختلاف بر سر بودن يا نبودن اختلال ارتقا يافته و كاربر متضرر هميشگي اين وضع است. اين در حالي است كه رگولاتوري سامانهاي در اختيار دارد كه پاسخ دقيق اين سوالات را داراست.
Date:1394/10/18
|
به گزارش خبرنگار فناوري اطلاعات خبرگزاري فارس، اواخر مهرماه بود كه اختلال و افت سرعت محسوسي در اينترنت كشور حادث شد كه به دنبال اين اختلال، شركت ارتباطات زيرساخت متولي حاكميتي اينترنت كشور از قطع مسيرهاي تأمين اينترنت ايران از تركيه و بابالمندب خبر داد.
چندي بعد اين افت ظرفيت از مسيرهاي پشتيبان تأمين شد و سپس ظرفيت قطع شده مسير تركيه نيز به شبكه بازگشت، اما با گذشت بيش از يك ماه از قطعي مسير بابالمندب هنوز شركتهاي دريافتكننده اينترنت از زيرساخت از كاهش پهناي باند در استانهاي كشور گلايه ميكنند.
اين هفته همچنان كاربران در برخي استانها از جمله تهران اختلال محسوسي را در سرويس اينترنت مشاهده كردند كه به گفته آنها اينترنت از بعدازظهر تا ساعتهاي اوليه صبح فردا قطع بود.
اين قطعي در مشتركان سرويسهاي ثابت و همراه گزارش شد.
اپراتورهاي پاسخگويي شركتهاي اينترنتي خصوصي، مخابرات و اپراتورهاي موبايل علت اختلال را قطعي سراسري در شبكه زيرساخت اعلام كردند، در عين حال شركت ارتباطات زيرساخت هر گونه قطعي در شبكه زيرساخت طي بازه مذكور را رد كرد.
اكنون كه 20 گيگ از ظرفيت اينترنت كشور هنوز از دسترس خارج است، مديرعامل شركت زيرساخت تأييد كرده كه اين ظرفيت از محل 30 گيگ رزرو كسر شده و بنابراين تأثيري در وضع اينترنت كشور ندارد.
اما در همين شرايط مدير يك شركت خصوصي اعلام ميكند كه از حدود يك ماه پيش پهناي باند دريافتي در چند استان به نصف كاهش يافته است و به شدت نيازمند پهناي باند بيشتر هستند.
در نهايت اگرچه وجود يا عدم وجود قطعيها بين شركتهاي توزيع اينترنت و شركت زيرساخت پاسكاري ميشود و اين مساله بدون پاسخ مانده، اما صورت مسئله هنوز باقي است و كاربر قطعي را احساس ميكند.
در اين بين معاونت نظارت سازمان تنظيم مقررات سامانهاي براي مانيتورينگ سرويسهاي ارتباطي و فناوري اطلاعات دارد كه اين سامانه به طور مشخص و دقيق روند سرويسها را رصد و مانيتور ميكند و در مواقعي كه در وجود يا عدم وجود اختلال يا منشا آن اختلاف نظر وجود دارد اين سامانه به دقت ميتواند اعلام كند كه قطعي از محل زيرساخت، لينك انتقال شهري يا شركت اينترنتي است و به اين سردرگمي و فرافكني پايان دهد.
عليرغم اينكه اين بخش از سازمان تنظيم با صرف هزينه دولتي، چند سالي است راهاندازي شده، اما يكي از نتايج ملموس و مفيد اين سامانه كه همان پايان سردرگمي كاربران درباره اختلالهاي اينترنتي است نمايان نشده است.
در سادهترين پيشنهاد، مسئولان سازمان دولتي رگولاتوري بايد با توجه به امكانات در اختيار و وظيفه سازماني خود، صادقانه و با رعايت شان همكار دولتي و مراعات انصاف براي شركتهاي اينترنتي، مرجع معتبر اعلام اختلالها و منشا اختلالهاي اينترنتي باشند تا يكي از مهمترين سردرگميهاي كاربران اينترنت براي هميشه برطرف شود.
گزارش از: فاطمه سامعي
انتهاي پيام/م
http://fna.ir/7DAXLO
فارس
|
تگ ها:
|
-(13 Body)
Visitor Count:
3754
|
|