جستجو در محصولات

گالری پروژه های افتر افکت
گالری پروژه های PSD
جستجو در محصولات


تبلیغ بانک ها در صفحات
ربات ساز تلگرام در صفحات
.. سیستم ارسال پیامک ..
وب سرویس رایگان
رازهاي اپل، گوگل و مايكروسافت

رازهاي اپل، گوگل و مايكروسافت
Date:1394/11/1

تفاوت‌هاي مسير رشد سه غول دنياي تكنولوژي

مهدي فندرسكي آيتي: همه ما چه بخواهيم چه نخواهيم به واسطه نيازهاي نوين اين روزهايمان وابسته به محصولات تكنولوژي بازار هستيم. بازار محصولات تكنولوژيك پر است از شركت‌هاي كوچك و بزرگي كه هر كدام با معرفي محصولات خاص خود سعي در ربودن گوي رقابت از يكديگر دارند. اما در اين بين نام چند شركت بيش از ديگر شركت‌هاي فعال در دنياي تكنولوژي شنيده مي‌شود. شركت‌هايي كه نام «غول دنياي تكنولوژي» را نيز با خود يدك مي‌كشند يعني اپل، گوگل، مايكروسافت.اما چه فرقي بين اين سه شركت هست؟ مسير كدام‌يك قابل قبول طي شده است و آينده از آن كدام يك از اين سه شركت ‌مي‌شود؟ در گزارش زير نگاهي به مسير موفقيت شركت‌هاي اپل، گوگل و مايكروسافت خواهيم انداخت و اينكه اين سه شركت‌ چگونه به اين جايگاه رسيده‌اند.

اپل و محصولات خوش‌ساخت

اگر اهل پيگيري اخبار دنياي تكنولوژي و معرفي محصولات جديد اين حوزه باشيد حتما مراسم پرده برداري خاص محصولات اپل با حضور استيو جابز، مديرعامل فقيد اين شركت را به ياد داريد. مردي كه اپل را با استيو وزنياك ساخت، شكست خورد و سپس با يك وقت‌شناسي درست از خاكستر اپل ققنوسي ساخت كه امروزه سهم مهمي از بازار فروش محصولات تكنولوژيك را به خود اختصاص داده است. اما راز رشد ناگهاني اپل چه بود؟ زماني كه استيو جابز نمونه اوليه گوشي آي‌فون را به يكي از كارمندان اپل كه ‌در بستر بيماري بود نشان داد وي از نبود كيبورد فيزيكي بسيار تعجب كرد ولي واكنش جابز اين بود كه مردم عادت مي‌كنند. پيش‌بيني جابز نيز درست بود و صف كشيدن مردم در سال 2007 مقابل فروشگاه‌هاي اپل گواه اين موضوع بود. آيا اپل اولين گوشي تمام لمسي دنيا بود؟ قبل از اپل شركت‌هايي مانند نوكيا با گوشي‌هاي لمسي خود كه طراحي قابل قبولي هم نداشت مانند 7710 اين بازار را تست كرده بودند ولي موفقيتي نداشتند. دليل اين عدم موفقيت هم استفاده از سخت‌افزارهاي ضعيف و نبود نرم‌افزارهاي كاربردي در اين گوشي بود. حال آنكه اپل با طراحي خاص و كمك از سخت‌افزارهاي قوي و چند نرم‌افزار كاربردي توانسته بود اين كاستي‌ها را جبران كند.

اصل اول پيشرفت اپل اين بود كه با كنار گذاشتن اجزاي غلط، پازل دنياي گجت‌هاي همراه را دوباره از ابتدا چيد. جابز كار كردن با گجت‌هاي همراه را جدي گرفت و به جاي رجوع به موجودي بازار، زنجيره ساخت آن را خلق كرد. در واقع شركت اپل راهي را كه در مسير PCها نتوانسته بود با موفقيت طي كند، دوباره در دنياي گجت‌هاي همراه پي ريزي كرد از جمله مهم ترين موارد مي‌توان به معماري خاص سي پي يو‌هاي محصولات اين شركت اشاره كرد. اصل دوم پيشرفت اپل، استفاده از بازار داغ شايعه به جاي تبليغ بود. به اين ترتيب اپل به جاي پرداخت مبالغ گزاف براي تبليغ با ارائه‌ قطره چكاني اطلاعات گجت‌ها و خبرها به‌صورت غير رسمي، هيجان مخاطبانش را براي دستيابي به اطلاعات درست، تحريك مي‌كرد. اصل سوم موفقيت اين شركت به ايجاد يك سبك طراحي منحصر به فرد در محصولاتش باز مي‌گردد. مانند نبودن هيچ زاويه 90 درجه‌اي در طراحي يا تكيه بر افرادي چون جاني ايو، طراح معروف اين شركت.

خريداران اپل به راحتي قادر به مقايسه محصول خود با نسل قبلي محصولات اپل هستند چرا كه اپل در ارائه محصولات هيچ‌وقت مباحث را فني و پيچيده نمي‌كند. براي مثال در معرفي محصول جديد گفته مي‌شود، قدرت پردازش سي پي يو دو برابر نسل قبلي است. در اينجا مشتري جديد و كاربر قبلي راحت قانع مي‌شود كه دست در جيب كند. به همين خاطر آمار مشتريان وفادار به اپل بالاي 70درصد است. جريان‌سازي اپل زماني تكميل شد كه پس از موفقيت در ارائه يك گوشي تمام لمسي در سال 2007 توانست اين شجاعت را كسب كند كه در سال 2010 بار ديگر محصولي انقلابي به نام تبلت را معرفي كند. Ipad‌هاي اپل به دومين موج انقلابي اين شركت تبديل شد.

گوگل، با سيستم‌عامل‌هاي خوشمزه

هرچند همه گوگل را با موتور جست‌وجويش مي‌شناسند ولي اين شركت سال‌ها است پا را در ساير حوزه‌هاي تكنولوژي گذاشته و تبديل به يكي از پيشگامان توسعه علوم هم شده است. همزمان با اپل، گوگل نيز به دنبال گسترش دسترسي مردم به محتوا از طريق موتور جست‌وجويش بود. گوگل نقشه بسيار بزرگي در سر داشت و آن دسترسي همه به اينترنت از طريق موبايل بود. آرزويي كه در آن زمان به دليل فراهم نبودن بسترهاي لازم چندان قابل دسترسي نبود. در همين زمان اندي رابين كه حالا او را با نام پدر اندرويد مي‌شناسيم طرحي را به گوگل براي ايجاد يك سيستم‌عامل جديد پيشنهاد داد. لري پيج مدير عامل فعلي آلفابت (هلدينگ صاحب گوگل) يكي از سه موسس گوگل بسيار هوشمندانه پيشنهاد رابين را پذيرفت و بودجه‌ 50 ميليون دلاري را براي آن در نظر گرفت. سيستم عاملي كه در ابتدا براي دوربين‌ها گسترش داده شده بود راه به دنياي گوشي‌ها برد.

بودجه‌ بالا و هدف آينده نگرانه‌ گوگل سبب شد اندرويد به بالقوه‌ترين تهديد براي سيستم‌عامل همراه اپل يعني iOS تبديل شود. گوگل كنسرسيومي از شركت‌ها تشكيل داد و اندرويد را يك‌ پروژه اپن سورس خواند كه فقط با رهبري اين شركت هدايت مي‌شود.به باور بسياري از تحليلگران اگر اندرويد اپن سورس نبود و گوگل پشت سر آن نايستاده بود، سرنوشت اين سيستم‌عامل مانند لينوكس مي‌شد. تنوع بالاي محصولات گسترش داده شده بر بستر اندرويد و قيمت تمام شده پايين پيش‌لرزه‌هاي يك زلزله را در دل همه‌ رقبا پديد آورد. تا جايي كه پس از عرضه نسخه چهارم توسط گوگل، اندرويد تبديل به يك رقيب مقتدر در بازار شد. گوگل كم كم با رفع ايرادات اين سيستم عامل از جمله چند‌پارگي و ايجاد يك زبان طراحي مشترك (Material Design) بين وب و اپليكيشن در ورژن پنجم اين سيستم‌عامل(Lolipop) توانست به يك بلوغ پايدار دست پيدا كند. اقتدار اندرويد به حدي است كه تاكنون به سلطه‌ اپل در همه‌ بازارها جز ساعت‌هاي هوشمند پايان داده است.عظمت كار گوگل زماني مشخص مي‌شود كه بدانيم هماهنگ‌سازي هزاران سخت‌افزار و ايجاد يك بستر نرم‌افزاري هماهنگ كاري بسيار دشوار است.

مايكروسافت، غول تنبل

اين شركت زماني با عرضه ويندوز 98 و xp چنان محبوبيت كسب كرد كه تصور افول يا پيشرو نبودنش در بازار كامپيوتر بعيد به نظر مي‌رسيد. مايكروسافت دنياي گوشي‌ها را با يك قرارداد انحصاري با شركت نوپاي HTC و فروش امتياز گران قيمت ويندوز فون در قبال يك قرارداد سلطه‌جويانه، شروع كرد ولي اصلا تلاشي براي پيشرفت در اين زمينه نكرد. نسخه‌‌هاي پي در پي ويندوز فون به جاي بلوغ و ارائه امكانات خاص بيشتر معرفي خدماتي روي اين سيستم‌عامل بود كه پيش‌تر از اين توسط ديگر بازيگران اين عرصه عرضه شده بود. به مرور زمان مايكروسافت تبديل به يك غول تنبل شده بود.غولي كه همه چيز در چنته داشت جز قدرت تشخيص زمان مناسب براي عرضه. همچنين اين شركت به جاي پيشتاز بودن تبديل به يك دنباله‌رو شده بود. هم اكنون ويندوز با فاصله چشمگير از دو رقيب اصلي‌اش در بهترين شرايط زير سه درصد از بازار سيستم عامل‌هاي موبايل را در اختيار دارد. هرچند با ورود ساتيا نادلا رئيس جديد و عرضه ريسكي محصولات هميشه پشت پرده مايكروسافت نشانه‌هاي خوبي از بازگشت مجدد به رتبه اول جريان‌سازي به چشم مي‌خورد.

چاپ خبر بالا -

دنياي اقتصاد


Rss Services Print  -(9 Body)  Visitor Count: 4961
Add Comments
Name:
Email:
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image