|
كلاهبرداري به نام اينترنت رايگان
|
كلاهبرداري به نام اينترنت رايگان
Date:1390/4/12
|
- «از شركت X تماس ميگيرم. خط تلفن شما از طريق رندومهاي مخابرات در شركت ما برنده يك كارت اينترنت شده است. سي هزار تومان ارزش كارت است كه به شكل رايگان در اختيار شما قرار ميگيرد كه طي دو ماه شما ميتوانيد از آن استفاده كنيد».
«مشترك گرامي، شما برنده 50 ساعت اينترنت رايگان شده ايد كه با تماس از طريق شماره ****** 9092 و بدون نياز به نام كاربري و رمز عبور ميتوانيد از آن استفاده كنيد».
«از شركت X با شما تماس ميگيريم. شماره تلفن شما طي يك مراسم قرعهكشي در شركت ما برنده صد ساعت اينترنت رايگان شده است. شما ميتوانيد علاوه بر استفاده از اين كارت صد ساعته رايگان اينترنت تنها با پرداخت ده هزار تومان يك فلش مموري 4 گيگا بايتي هم از ما خريد داشته باشيد كه به وسيله پيك براي شما ارسال ميشود».
اين پيامها نمونههايي از شيوههاي تبليغاتي است كه اين روزها بسياري از شركتها از آن استفاده ميكنند. اما متاسفانه نمونههاي مربوط به خدمات فناوري اطلاعات و ارتباطات آن به نوعي كلاهبرداري تبديل شده است كه قربانيهاي آن بعد از گذشت دو ماه متوجه كلاهي كه بر سر آنها رفته است، ميشوند.
كلاهبرداري از نوع تلفني
علي رسولي، يكي از خوانندگان گروه ديجيتال طي يك تماس تلفني با بيان داستاني مشابه با پيامهاي فوق گفت: چندي پيش يك پيامك دريافت كردم مبني بر اينكه بنده برنده يك ماه اينترنت رايگان شدهام كه بدون نياز به نام كاربري و رمز عبور و تنها با شمارهگيري يك شماره 10 رقمي كه با پيش شماره 909 آغاز ميشد ميتوانستم به روش دايل آپ به اينترنت متصل شوم. وي ادامه داد: از آنجايي كه آشنايي چنداني با اين مسائل نداشتم از آن شماره استفاده كرده و همانطور كه گفته شد به مدت يك ماه از اينترنت استفاده كردم. اما يك ماه بعد و درست در زماني كه قبض تلفن ثابت منزلم به دستم رسيد متوجه يك مبلغ 15 هزار توماني در بخش اينترنت هوشمند شدم.
اين خواننده در ادامه داستانش بيان كرد: زماني كه به مخابرات محل سكونت خود مراجعه و نسبت به اين مساله معترض شدم اين پاسخ را شنيدم كه شما از شبكه اينترنت هوشمند استفاده كردهايد كه هزينه هر ساعت استفاده از اين شبكه 300 تومان بوده و با توجه به مبلغ 15 هزار توماني كه براي شما لحاظ شده است به نظر ميرسد كه شما طي دوره گذشته 50 ساعت از اين اينترنت استفاده كرديد. وي افزود: آنجا بود كه متوجه داستان شدم، اما وقتي پيامكي كه به دستم رسيده بود را به مسوول باجه نشان دادم پاسخ داد كه متاسفانه اين نوعي جديد از كلاهبرداري است. شمارههايي كه با پيش شماره 909 آغاز ميشود بدون شك از مشترك مبلغي را به عنوان شارژ دريافت ميكند. شركتهاي اينترنتي با چاپ كارتهايي ميتوانند براي سرويسهاي خود مشترك جذب كنند، اما بر اساس قوانين حتما بايد به مشترك قبل از استفاده از سرويس هزينه استفاده از آن را گوشزد كنند.
اطلاعرساني تنها راه مقابله
طي دو ماه گذشته تماسهايي از اين دست با گروه ديجيتال گرفته شده است. در يك نمونه مشابه ديگر خوانندهاي عنوان داشت: از طرف شركتي با ما تماس گرفتند و اعلام كردند كه خط تلفن ما برنده استفاده از 50 ساعت اينترنت رايگان شده است. از ما آدرس خواستند تا كارت مربوط به مشخصات و نحوه استفاده را ارسال كنند. پس از ارائه آدرس و با گذشت پنج ساعت، نامهرساني زنگ ما را به صدا درآورد و خواستار تحويل پاكت نامهاي شد كه مشخصات مذكور در آن قرار داشت. بعد از مراجعه به نامهرسان و تشكر از او بابت زحمتش به ما گفت كه 10 هزار تومان هزينه پيك ميشود. به او گفتم اما شركت به ما گفته بود كه رايگان است و او در جواب گفت بله خدمات شركت رايگان است، اما پول حمل و نقل آن كه رايگان نيست و شما بايد 10 هزار تومان هزينه پيك من را بدهيد!
اينها تنها نمونههاي بسيار سادهاي از شيوههايي بود كه متاسفانه امروزه و به روش تله ماركتينگ (بازاريابي تلفني) به كلاهبرداري از شهروندان تهراني پرداخته شده است. هر چند كه تله ماركتينگ به عنوان روشي معمول و مرسوم در تمام دنيا استفاده ميشود، اما ساختارهاي ضعيف قانوني يا بوروكراسي پيچيده اداري در روند شكايت افراد از اين روشها و از سوي ديگر پايين بودن مبالغ كلاهبرداري باعث شده تا بسياري از افرادي كه از اين شيوه متضرر شدهاند، قيد شكايت قانوني از شركت اصلي را بزنند.
حجتا... فرزين، مديركل روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران در اين باره ميگويد: متاسفانه موارد مشابه بيشتري از آنچه شما عنوان كردهايد وجود دارد، اما به شكل كلي مخابرات در اين بخش نميتواند كاري انجام دهد؛ چرا كه ما تنها بستر ارتباطي را فراهم ميكنيم و اين كه افراد چه استفادهاي از آن بستر داشته باشند به ما مربوط نميشود. اين مقام مسوول در ادامه افزود: مردم بايد مراقب اقدامات افراد و شركتهاي سودجويي كه از اين روشها براي كلاهبرداري استفاده ميكنند باشند و در صورت داشتن شكايت به مراجع ذيصلاح مانند نيروي انتظامي يا قوه قضائيه مراجعه كنند.
وي ادامه داد، مخابرات پيش از اين نيز اعلام كرده بود كه هيچگونه همكاري با اين شركتها نداشته و اگر از سوي اين افراد عنوان شده كه شماره شما از شركت مخابرات به ما ارائه شده است شك نكنند كه اين تماس ميتواند يك كلاهبرداري باشد.
سرهنگ مهرداد اميدي نيز چندي پيش و در گفتوگو با «ايسنا»، با اعلام افزايش كلاهبرداري به شيوه تلفني در سطح كشور در سه ماه اخير افزود: كلاهبرداران در اين شيوه از طريق تلفن با برخي صاحبان مشاغل همچون رستوراندارها، آژانسها و مراكزي كه خدمات ارائه ميدهند، تماس گرفته و به بهانههاي مختلف خود را خريدار كالا و خدمات آنها معرفي ميكنند.
وي گفت: اين افراد براي جلب اعتماد طعمهها، خود را از سازمانهاي دولتي معرفي كرده و پس از خريداري كالا يا خدمات با اين ترفند كه قصد پرداخت پول از طريق خودپردازهاي بانك را دارند، طعمههايشان را به سمت دستگاههاي خودپرداز ميكشاندند.
اميدي افزود: كلاهبرداران با دادن يك شماره حساب و راهنمايي طعمه عنوان ميكردند كه به بخش انتقال وجه دستگاه وارد شده و پس از واردكردن مبلغ موردنظر دكمه انتقال را فشار دهند تا پول به حساب آنها واريز شود، اما در حقيقت كلاهبرداران به اين شيوه اين پول را از حساب فروشنده به حساب ديگري منتقل ميكردند.
معاون مبارزه با جعل و كلاهبرداري پليس آگاهي ناجا با بيان اينكه در اين شيوه معمولا افرادي كه آشنايي زيادي با دستگاه خودپرداز بانك ندارند، فريب كلاهبرداران را ميخورند، افزود: متاسفانه اين شيوه كلاهبرداري در شهرستانهاي مختلف در استانهاي خراسان جنوبي، يزد، اصفهان، استان مركزي و... به وقوع پيوسته است. به گفته وي ، تاكنون بيش از يكصد مورد كلاهبرداري به پليس گزارش شده است كه ارزش ريالي اين پروندهها بين 200 هزارتومان تا چند ميليون تومان است.
وي در تشريح پروندههاي ديگر گفت: كلاهبرداران با تماس با آژانسها و در اختيار گرفتن خودرو از مدير آژانس، تلفن همراه راننده خودرو را نيز گرفته و با تماس با راننده، از وي درخواست كرده بودند تا در بين راه پس از خريد كالايي براي دريافت وجه به يك خودپرداز مراجعه كند و پس از آن مبلغ مورد نظر را از حساب راننده آژانس سرقت ميكردند.
اميدي با بيان اينكه علت وقوع چنين جرائمي زودباوري مردم و ناآشنايي آنان با دستگاه خودپرداز بانكها و به شكل كلي فناوري و تكنولوژي است، افزود: با توجه به اينكه تماسهاي تلفني ممكن است از هر نقطهاي برقرار شود، از مردم خواهشمنديم در صورت مواجهه با چنين تماسهايي علاوه بر استفاده از دستگاه آيدي كالر، شمارههاي مورد نظر را چك كرده و از صحت موضوع اطمينان حاصل كنند.
شگردهاي اينترنتي
اما به جز روشهاي فوق در بخش ارسال پيامهاي الكترونيكي نيز اتفاقات مشابهي رخ داده است. به عنوان مثال ميتوان به ارسال ايميلها فروش لوازم، اجناس يا حتي برخي از محصولات فرهنگي، هنري كه عموما هم مجوز فعاليت نداشته يا با كيفيتهاي بسيار پايين و فاقد استانداردهاي لازم ارائه ميشود، اشاره كرد. در اين بخش پليس افتا به تازگي به كاربران اينترنت هشدار داد تا فريب اين پيامهاي الكترونيكي را نخورند. يكي از شگردهاي كلاهبرداري در دنياي مجازي فريب از طريق شركت در قرعهكشي است كه در اين شيوه كلاهبرداران خودشان را در رابطه با برخي ارگانهاي مرتبط با سازمان ملل، حقوق بشر و ... معرفي كرده و اعلام ميكنند كه براي دريافت پول جايزه، بايد جهت هزينههاي بانك و انتقال، وجوهي پرداخت شود.
معاونت اجتماعي پليس افتا در رابطه با كلاهبرداري با شگرد قرعهكشي اعلام كرد: در اين شيوه افراد ايميلي را دريافت ميكنند كه در آن ادعا شده است شما برنده يك قرعهكشي همچون لاتاري يا حتي قرعهكشيهايي كه به صورت دورهاي از سوي مايكروسافت يا ياهو برگزار ميشود شدهايد. در اين شگرد كلاهبرداران خودشان را در رابطه با برخي ارگانهاي مرتبط با سازمان ملل، حقوق بشر و... معرفي كرده و اعلام ميكنند براي دريافت پول جايزه، بايد براي هزينههاي بانك و انتقال، وجوهي پرداخت شود اما هرگز جايزهاي براي فرستنده ارسال نخواهد شد.
يكي ديگر از شگردهاي كلاهبرداري در فضاي مجازي دريافت يك پيشنهاد كاري از كشورهاي خارجي است مبني بر اينكه ميتوانيد تنها با چند ساعت كار در خانه هزاران دلار درآمد داشته باشيد. در اين شيوه به طور مثال عنوان ميشود كه شركتي براي يك پروژه تحقيقاتي از شما مشاركت ميخواهد و در قبال اين كار دستمزد زيادي هم پرداخت ميكند و حتي پيشنهادي مبني بر ويزاي رايگان كاري هم داده ميشود.
اين پيشنهادهاي به ظاهر واقعي بسيار هم فريبنده هستند و در صورتي كه آن را قبول كنيد، آنان از شما درخواست اطلاعات حساب بانكيتان را ميكنند و سپس كلاهبرداران از حساب شما براي ذخيره كردن پولهايي كه از حسابهاي ديگر سرقت كردهاند، سوءاستفاده ميكنند و شما را بدون اينكه بخواهيد شريك جرم خود ميكنند.
آيتي ايران
|
تگ ها:
|
-(9 Body)
Visitor Count:
1967
|
|
|