ناگفته‌هايي در مورد مشاركت نوكيا و كارل زايس
Date:1391/4/11 Visitor: 1750

از آغاز همكاري كارل زايس و نوكيا 7 سال مي‌گذرد. حاصل اين همكاري توليد گوشي‌هاي دوربين‌دار زيادي است.

به گزارش آژانس خبري فناوري اطلاعات و ارتباطات (ايستنا) از نوكيا N90 اولين گوشي هوشمند سري دوربين‌دار تا نوكيا 808 Pureview. اما دقيقا چه چيزي باعث شده لنز كارل زايس تا اين حد متفاوت از لنزهاي ديگر باشد؟ در اينجا وبلاگ رسمي نوكيا به سوالاتي پاسخ داده كه شايد براي خيلي از شما جالب باشد.

تفاوت تصاويري كه با لنز كارل زايس گرفته مي‌شود نسبت به لنزهاي ديگر در چيست؟

استانداردهاي كيفيت كارل زايس در تمام فضاي تصوير، وضوح و كيفيت بالا را تضمين مي‌كند. هيچ منطقه‌اي محو نيست و در هيچ جا روشنايي بيش از حد نيست. كنترلِ خوبِ انعكاس‌هاي دروني باعث حفظ رنگ‌هاي طبيعي مي‌شود و همه اينها در مجموع تصاويري با درجه‌ي شباهتِ بالا با اصل خود ايجاد مي‌كنند. اگر تصوير بيش از حد بزرگ نشده باشد حتي با كيفيت دوربين‌هاي عكاسي ديجيتال بزرگتر نيز برابري مي‌كنند.

براي توليد لنز براي دوربين موبايل چه مهارت‌هايي نياز است؟

شما بايد طراحي اپتيكال مدرن را بدانيد كه در مورد شكل‌هاي پيچيده لنز، قالب‌بندي لنز و فنون نصب و مونتاژ است. همچنين شما بايد بتوانيد از بسياري از ابزارهاي اندازه‌گيري براي اطمينان از كيفيت استفاده كنيد.

چه چيزي در مورد رابطه كاري نوكيا و كارل زايس اينقدر خاص است؟

زماني كه نوكيا و كارل زايس، پيشگامان در صنايع اپتيك و موبايل الكترونيك، با يكديگر هم‌پيمان شدند، هدف ما اين بود كه بهترين تلفن‌هاي همراه مجهز به دوربين را توليد كنيم. رابطه كاري ما تخصص و دانش دو شركت پيشگام را با هم درآميخت. به اين وسيله ما توانستيم برنامه‌ها و تصميمات خود را با يكديگر به اشتراك گذاريم و با هم براي توسعه فناوري در مراحل بسيار ابتدايي كار كنيم. به اين معني كه ما مي‌توانيم همچنان به تاريخ طولاني خود براي توليد محصولات متفاوت با يكديگر ادامه دهيم.

سخت‌ترين چالش در توليد لنز موبايل‌هاي دوربين‌دار چيست؟

سخت‌ترين چالش در مقايسه با لنز دوربين‌هاي معمولي اين است كه بالاترين درجه وضوح حاصل شود و در همان حال اندازه لنز دوربين تا جايي كه مي‌شود كوچك شود. باريك بودن يك فاكتور لازم براي موفقيت در توليد لنز موبايل است و تنها دوربين‌هاي واقعا برجسته‌اي نظير نوكيا 808 PureView مي‌توانند چندين ميلي‌متر بزرگ‌تر باشند. لنز نوكيا 808 PureView به محدوده انكسار نزديك است؛ اين يكي از قوانين فيزيك است كه تفكيك‌پذيري لنز را محدود مي‌كند. ممكن نيست لنزهايي ساخته شود كه وضوح و درجه تفكيك‌پذيري بالاتري از حد انكسار داشته باشند. درجه وضوح خارق‌العاده نياز به پيكسل‌هاي بيشتر حسگر دارد كه بتوانند جزييات بيشتري در عكاسي شما ثبت كنند.

برتري لنز نوكيا 808 PureView در چيست؟

لنز نوكيا 808 PureView از درجه تفكيك‌پذيري برخوردار است كه 75 درصدِ حد انكسار است. تنها راهي كه خيلي بهتر خواهد بود وقتي است كه شماره f-stop كوچكتر باشد؛ يعني قطر سوراخ بزرگتر باشد. رسيدن به چنين وضوحي و عرضه آن به بازار انبوه بزرگترين چالش ما بود.

چگونه لنزهاي كارل زايس در آينده ارتقا پيدا مي‌كنند؟

ما تصميم داريم لنزهايي توليد كنيم كه پاسخگوي فناوري‌هاي جديد در حسگر باشند و عملكرد حسگرهاي جديد فرصت‌هاي بي‌نظيري در تصويربرداري جيبي ايجاد كنند.

لينك ثابت || اضافه شده توسط آرش كريم بيگي|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلي || آرش كريم بيگي

| More

براي عضويت در خبرنامه روزانه ايستنا؛ نشاني پست الكترونيكي خود را در فرم زير وارد نماييد. پس از آن به صورت خودكار ايميلي به نشاني شما ارسال ميشود، براي تكميل عضويت خود و تاييد صحت نشاني پست الكترونيك وارد شده، مي بايست بر روي لينكي كه در اين ايميل برايتان ارسال شده كليك نماييد. پس از آن پيامي مبني بر تكميل عضويت شما در خبرنامه روزانه ايستنا نمايش داده ميشود.

ictna/BHwZen_US

ثبت نام