كمپاني مايكروسافت براي نخستين بار در 26 سالي كه از عرضه رسمي سهامش در بازار بورس ميگذرد، رسما اعلام ضرر كرد.
اين در حالي است كه سود كمپاني رقيبش، گوگل، همچنان به سير صعودي خود ادامه ميدهد.
به روزهاي پاياني ماه جولاي نزديك ميشويم و غولهاي تكنولوژيك هم بر اساس رسم مالوف كمپانيهاي بزرگ جهان، بيلان كاري و سود و زيان خود در سهماهه دوم سال 2012 را منتشر ميكنند.
انتشار گزارش فصلي گوگل و مايكروسافت كه از مهمترين كمپانيهاي جهان ديجيتالند، نشان از افزايش سودهاي هنگفت اولي و زيانهاي چشمگير دومي دارد.
به گزارش ايتنا از دويچهوله، انتشار گزارش اقتصادي مايكروسافت در روز پنجشنبه (29 تير/ 19 جولاي) نشان داد كه اين كمپاني زياني 492 ميليون دلاري داشته و از ركود فروش كامپيوترهاي شخصي در جهان آسيبهاي جدي ديده است.
در عين حال گفته ميشود كه ميزان درآمدهاي مايكروسافت، فراتر از انتظارات فعالان بازار بورس والاستريت بوده و قيمت سهام آن هم كاهش چشمگيري نداشته است.
اين نخستين باري است كه مايكروسافت پس از عرضه رسمي سهام خود در سال 1986 رسما اعلام ضرر كرده است.
مايكروسافت سال گذشته در همين بازه زماني بيش از 5/8 ميليارد دلار سود از فروش محصولات خود به دست آورده بود.
از سوي ديگر، گزارش اقتصادي گوگل نشان ميدهد كه درآمدهاي اين غول جستوجوي آنلاين با 11 درصد افزايش به 2/8 ميليارد دلار رسيده است.
بخش عمدهاي از درآمدهاي گوگل از راه تبليغات آنلاين تامين ميشود و وابستگي مستقيم به ميزان كليكهاي كاربران دارد. روز جمعه (30 تير/ 20 جولاي) و در پي اعلام اين خبر، ارزش سهام اين كمپاني 3 درصد افزايش يافت.
ميزان كليك روي تبليغات آنلاين گوگل در سهماهه دوم 2012 بيش از 42 درصد افزايش يافت.
همچنين، تعداد كاربران گوگل كروم، مرورگر توليد گوگل نيز در سهماهه دوم 2012 تقريبا 2 برابر شده و به 310 ميليون نفر رسيده است.
رقابت غولهاي تكنولوژيك بر سر تصاحب بازارهاي ديجيتال
اين دو كمپاني، در حوزههاي گوناگون و بازارهاي متعددي با يكديگر رقابت دارند و آخرين حوزه رقابتي آنها بازار تبلتها است.
هم گوگل و هم مايكروسافت از تازهواردهاي اين بازارند؛ بازاري كه با اختلافي فاحش، در تسلط كمپاني اپل است كه تبلت جادويي آن، آيپد، فروشي بينظير و غيرمنتظره داشته است.
مايكروسافت، چند سالي است كه از ديگر غولهاي تكنولوژيك نظير گوگل و اپل عقب افتاده است.
بهاي سهام مايكروسافت در يك دهه گذشته همواره كم نوسان و ايستا بود است.
اما حالا با بلندپروازيهاي استيو بالمر مديرعامل آن، اميد ميرود كه اين كمپاني بتواند با ارائه ويندوز 8 در ماه اكتبر، بار ديگر موقعيت خود را احيا كند تا با توان و اطمينان بيشتري به رقابت با رقباي خلاق و سرسخت خود بپردازد.
ويندوز 8 قرار است 26 اكتبر به همراه تبلتهاي توليد اين كمپاني موسوم به Surface، رسما به بازار ارائه شود.
مايكروسافت اعلام كرده كه پس از ارائه سرفيس هم خبرهاي بيشتري خواهد داشت و در همه زمينهها با نوآوريهاي خود، با اپل رقابت كرد.
اين كمپاني همچنين قرار است نسخه جديدي از سيستمعامل موبايل و نيز نسخه تحتوبي از امكانات نرمافزار پرطرفدار خود، آفيس را هم در 12 ماه آينده ارائه كند.
اين يعني نزديكي رقابت در حوزههاي پرطرفداري كه علاوه بر افزايش سود كمپانيها، منافع كاربران مصرفكننده پديدههاي تكنولوژيك را هم بيش از پيش تامين خواهد كرد.
|