بزودي اينترنت از اينترانت تفكيك مي‌شود
Date:1391/4/31 Visitor: 1817
ايتنا - در اين فاز كاربران خانگي و شركت‌هاي خصوصي به هيچ وجه درگير شبكه ملي اطلاعات نخواهند شد و از اين بابت تفاوتي در دسترسي احساس نخواهند كرد.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينكه فاز نخست شبكه ملي اطلاعات شهريورماه امسال عملياتي خواهد شد، گفت: در اين فاز جداسازي و تفكيك اينترنت از اينترانت 31 استان به صورت همزمان و براي دستگاه‌هاي دولتي اجرايي مي‌شود.

به گزارش ايتنا رضا تقي پور در گفت‌وگو با مهر از اتمام مراحل فني فاز نخست شبكه ملي اطلاعات خبر داد و اظهار داشت: اين پروژه به صورت همزمان در 31 استان كشور براي كاربران دولتي و دستگاه‌ها اجرايي خواهد شد.

وي با بيان اينكه منتظر هماهنگي امور براي پياده‌سازي اين پروژه هستيم، ادامه داد: از نظر فني مشكلي براي تفكيك اينترنت از اينترانت ملي نداشته و پيش‌بيني مي‌كنيم كه اين مهم در شهريورماه اجرايي شود.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات خاطرنشان كرد: در اين فاز كاربران خانگي و شركت‌هاي خصوصي به هيچ وجه درگير شبكه ملي اطلاعات نخواهند شد و از اين بابت تفاوتي در دسترسي احساس نخواهند كرد؛ اما كاربران دولتي و دستگاه‌هاي حاكميتي كه ميزباني خود را به داخل كشور منتقل كرده و از مراكز داده داخلي استفاده مي‌كنند از اين تاريخ به بعد از پهناي باند شبكه ملي اطلاعات استفاده خواهند كرد و به طور قطع سطح امنيت دسترسي‌شان ارتقا مي‌يابد.

تقي پور با بيان اينكه بزودي با ابلاغ بخشنامه‌اي به دستگاه‌هاي اجرايي استفاده از پهناي باند شبكه ملي اطلاعات را اعلام خواهيم كرد، به مهر گفت: بالغ بر500 گيگابيت بر ثانيه ظرفيت پهناي باندي است كه مي‌تواند در شبكه ملي اطلاعات مورد استفاده قرار گيرد.

وي ادامه داد: دستگاه‌هاي دولتي به دليل آنكه ميزباني آنها در داخل كشور است فعلا از اين شبكه استفاده خواهند كرد و پس از آن نيز تمامي سازمان‌ها و سايتهايي كه ميزباني خود را به داخل كشور منتقل كرده‌اند مي‌توانند از اين شبكه استفاده كنند كه امنيتي به مراتب بالاتر از شبكه ملي دارد.

به گزارش مهر، به استناد بند الف ماده (46) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مكلف است نسبت به ايجاد و توسعه شبكه ملي اطلاعات و مراكز داده داخلي امن و پايدار با پهناي باند مناسب اقدام كرده و با استفاده از توان و ظرفيت‌هاي بخش‌هاي عمومي غيردولتي،‌ خصوصي و تعاوني،‌ امكان دسترسي پرسرعت مبتني بر توافقنامه سطح خدمات را به صورتي فراهم كند كه تا پايان سال دوم برنامه كليه دستگاه‌هاي اجرايي و واحدهاي تابعه آن و تا پايان برنامه، 60 درصد خانوارها و كليه مشاغل بتوانند به شبكه ملي اطلاعات و اينترنت متصل شوند.

چندي پيش وزير ارتباطات ايران را نخستين كشوري برشمرد كه اعلام كرد فضاي اينترنت كنوني براي ارائه اطلاعات با ارزش مناسب نيست و گفت: پس از آن ايده راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات را با ويژگي‌هاي شبكه‌اي امن، پايدار و با ظرفيت بالا، مطرح كرديم حتي پس از اين اعلام ايران بود كه امريكا نيز اعلام كرد اينترنت فعلي فضاي مناسبي براي ارائه اطلاعات نيست و به اينترنت جديدي نياز است.