رومينگ امروز ملي نشد؛ اختلالات موبايل پابرجاست
Date:1393/11/27 Visitor: 2068

قرار بود امروز جشن رومينگ ملي توسط وزارت ارتباطات مبني بر يكپارچه شدن پوشش فركانس راديويي و مژده پايان اختلالات موبايل برگزار شود اما ظاهرا همچنان پوشش اپراتورهاي موبايل در كشور قرار نيست يكسان شود.

مهلت زماني اپراتورهاي موبايل ايران براي دست شراكت و رفاقت در عرصه ارتباطات سيار امروز هم‌زمان با سالروز پيروزي انقلاب اسلامي به اتمام رسيد.

از امروز مردم ايران طبق وعده دولت در هر كجاي كشور باشند تحت پوشش سيگنال يكپارچه راديويي هستند به گونه‌اي كه اگر سيم‌كارت آنها در نقطه‌اي آنتن نداشته باشد اما اپراتوري ديگري در آنجا آنتن دهد، بتوانند از آنتن آن استفاده كنند.

اين طرح با نام رومينگ ملي شناخته مي‌شود و در دولت يازدهم كليد خورد؛ به عبارت ساده‌تر و براي درك بهتر رومينگ ملي مي‌شود گفت همان پروژه‌اي كه يك شبه رايتل را به پوشش سراسري آنتن در كشور رسانيد و مانع شكست آن در بازار رقابتي شد.

همراه اول و ايرانسل شبكه خود را براي مشتركان رايتل باز كردند تا در هر نقطه‌اي كه آنتن‌دهي دارند، رايتلي‌ها نيز آنتن دهند.

بعد از اجراي كامل اين طرح براي رايتل، قرار شد كه نقاط كور اپراتور اول و دوم نيز روي يكديگر باز شود تا از اين طريق پوشش سراسري ارتباطات در كشور محقق شود.

چنين طرحي با رسالت آنتن‌ پراكني موبايل در كشور علي‌رغم مخالفاني كه در پي داشت اما يكي از اقدامات قابل تحسين است كه اجراي كامل آن، حمايت از حقوق مشتركان موبايل را در پي دارد.

اجراي رومينگ ملي يكي از شروط دولت با اپراتورهاي موبايل براي ارائه مجوز نسل‌هاي سوم و بالاتر (3G و 4G) بود كه از قضا تمامي اپراتورها آن را پذيرفتند تا به 3G برسند؛ اما آنچه در عمل شاهد بوديم كوتاهي شركت‌هاي موبايلي در زمينه اجراي اين طرح ملي بود به گونه‌اي كه بارها از زير ارائه آمار همكاري و مشاركت با رقيب فرار كردند و گزارش عملكردي هم در اين زمينه ارائه ندادند.

رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي هم در نشستي خبري به شكل سربسته تنها به ذكر نقاطي كه اپراتورها روي يكديگر بازكرده‌اند پرداخت و گفت: رايتل 227 هزار و 211 مشترك در شبكه همراه اول و 85 هزار مشترك در شبكه ايرانسل روم كرده است.

عميديان نزديك به سه ماه پيش بود كه درباره رومينگ همراه اول و ايرانسل نيز ابراز كرد: همراه اول پنج هزار و 462 مشترك روم شده در شبكه ايرانسل داشته و مشتركان روم شده ايرانسل در شبكه همراه اول نيز 26 هزار و 463 بوده است.

معاون وزير ارتباطات در خصوص اجراي اين طرح توسط همراه اول براي ايرانسل گفت: همراه اول در 13 استان رومينگ را براي ايرانسل برقرار كرده است و در مابقي استانها نيز بايد نهايتا تا بهمن ماه اين كار را انجام دهد.

وي همچنين در ارتباط با كندي اجراي اين طرح كه نهايتا پوششي سراسري را براي تمامي اپراتورها در نقاط تحت پوشش آنتن ارتباطي فراهم مي‌كند، اذعان كرد: رومينگ جزو پيچيده‌ترين مسائل فني دنياست و حتي بايد گفت كه سه سال پيش هم مسئولان تصميم گرفته بودند اين كار را انجام دهند، اما نتوانستند.

رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي با تأكيد بر اينكه كشورهاي صاحب تكنولوژي هم نمي‌توانند چنين كاري را ظرف كمتر از دو سال انجام دهند، تصريح كرد: اما ما در ايران براي انجام اين كار زمان تعيين كرده‌ايم و اكنون نيز از يك قسمت كار راضي هستيم و با بخشي مشكل داريم.

عميديان افزود: با اپراتورها توافق كرده‌ايم كه در بهمن ماه تمامي مشكلات اين حوزه حل شود تا بتوانيم جشن رومينگ ملي را در 22 بهمن ماه داشته باشيم.

با توجه به اينكه بعد از اعطاي مجوز 3G به اپراتورهاي اول و دوم و شروع بروزرساني شبكه اين اپراتورها شاهد اختلالات بسياري در سطح شبكه آنها نظير قطعي تماسها، عدم برقراري ارتباط، دريافت سيل عظيمي از پيامكها مبني بر از دست رفتن تماسهاي دريافتي در شرايطي كه آنتن وجود داشته، خط روي خط و برخي ديگر از مشكلات بوديم، انتظار مي‌رفت كه با يكسان‌سازي شبكه آنها تحت عنوان رومينگ ملي اين اختلالات نيز به حداقل ممكن كاهش يابد اما اكنون حرفي از رومينگ ملي در كار نيست.

در حاليكه قرار بود هم‌زمان با 22 بهمن جشن رومينگ ملي گرفته شود اما ظاهرا صحبت‌هاي معاون وزير مبني بر پيچيده بودن اين كار بر وعده و وعيدها چربيد.

انتظارمان اين بود كه با اختلالات گسترده در شبكه اپراتورهاي موبايل، حداقل با اجراي رومينگ ملي به نوعي زمينه انتخاب آنتن موبايل براي مشتركان فراهم شود تا به طريقي زمانيكه يك اپراتور اختلال دارد به آنتن اپراتور ديگر رجوع كند اما ظاهرا باز هم بايد صبر كرد.

اين موعد زماني پيش از اين نقطه‌اي براي پايان اختلالات موبايل نيز ذكر شده بود اما اكنون كه به آن رسيديم، حرف و سخني از آن نيست.