حريم خصوصي در موبايل و برنامه‌هاي كاربرديتنظيمات امنيتي براي كاربران پيچيده و دشوار است
Date:1393/12/10 Visitor: 1600
ايتنا-برخي برنامه‌هاي كاربردي و محبوب موبايل اطلاعات شخصي افراد را جمع‌آوري كرده و در اختيار عموم قرار مي‌دهند.

امروز حريم خصوصي در موبايل بسيار مهم شده است؛ همچنان‌كه بررسي‌ها نشان داده برخي برنامه‌هاي كاربردي محبوب داده‌هاي مربوط به مكان گوشي، سن و جنسيت را بدون آگاهي كاربر جمع‌آوري مي‌كنند و در دسترس عموم قرار مي‌دهند.

به گزارش ايتنا از فارس، با گسترش استفاده از موبايل و پيرو آن توسعه برنامه‌هاي كاربردي، نگاه ها به موضوع حريم خصوصي موبايل حساس‌تر شده است و اخيرا در گزارش‌هاي متعددي به اين مسائل و نگراني‌ها پرداخته‌ شده است.

به عنوان مثال پايشي كه در سال 2010 توسط وال‌استريت ژورنال انجام شد نشان داد كه از 101 برنامه كاربردي محبوب موجود در نمونه مورد بررسي، 47 درصد مكان گوشي و 5 درصد اطلاعات مربوط به سن و جنسيت را بدون آگاهي يا رضايت كاربر به اشتراك مي‌گذارند.

به علاوه، برخي برنامه‌هاي كاربردي محبوب موبايل كه داده‌ها را بدون آگاهي يا رضايت كاربر جمع‌آوري مي‌كنند، اين اطلاعات را در دسترس عموم قرار مي‌دهند.

پيچيدگي مسائل مربوط به حريم خصوصي در موبايل انتخاب و كنترل اطلاعات را براي كاربر دشوار مي كند
پژوهش‌ها نشان مي‌دهد كه كاربران مي‌خواهند قادر به انتخاب و كنترل اطلاعات خود باشند و به ويژه انتظار دارند قبل از به اشتراك گذاري داده‌هاي خصوصي آنها نظير مكان، از آنها سؤال شود. همچنين آنها مي‌خواهند در صورت نياز، قادر به غير فعال كردن قابليت به اشتراك‌گذاري داده‌ها باشند.

اما پيچيدگي مسائل مربوط به حريم خصوصي در فضاي موبايل گاهي اوقات انتقال اثربخش انتخاب‌ها و حقوق به كاربران را دشوار مي‌سازد.

همان طور كه اين كار براي فيس‌بوك در رسانه اجتماعي بر خط دشوار است.

به عنوان مثال، تحقيق بازاري كه در نوامبر 2012 توسط انجمن جهاني جي‌اس‌ام در برزيل و مكزيك انجام شد، نشان داد كه بيش از نيمي از كاربران اينترنت موبايل كه در يك وبگاه يا برنامه كاربردي ثبت نام كرده‌اند، بيانيه حريم خصوصي را بدون مطالعه آن را پذيرفته‌اند.

اكوسيستم جهاني موبايل، پيچيده و پراكنده است. مشخصه اين اكوسيستم فقدان هماهنگي و سازگاري در نحوه برخورد با حريم خصوصي مصرف‌كننده است.

اين فقدان هماهنگي به كاربران در آشنايي با پيامدهاي حريم خصوصي برنامه‌هاي كاربردي يا گزينه‌هاي حريم خصوصي موجود در اين برنامه‌ها كمك نمي‌كند.

حتي قوانين نيز ممكن است هماهنگ نباشد، به عنوان مثال در اروپا، قوانين حريم خصوصي الكترونيكي براي موقعيت‌يابي سلولي كه توسط اپراتورهاي موبايل انجام مي‌شود اعمال مي‌شود؛ اما اين قوانين در مورد داده‌هاي مكاني دقيق‌تر جي‌پي‌اس WLAN اجرا نمي‌شود.

ارائه راهكار حريم خصوصي موبايل توسط انجمن جهاني جي‌اس‌ام
انجمن جهاني جي‌اس‌ام با تشخيص اين چالش‌ها، رهبري جريان را بر عهده گرفته و راهكار «حريم خصوصي موبايل»‌ را راه‌اندازي كرده است.

اين انجمن با همكاري اعضاي خود، مجموعه‌اي از اصول «حريم خصوصي موبايل» را توسعه داده كه نحوه اعمال حريم خصوصي در محيط موبايل را تشريح مي‌كند، پس از اين اقدام نيز بلافاصله توسعه مجموعه‌اي از رهنمودها براي حريم خصوصي برنامه‌هاي كاربردي توسعه يافته كه نحوه پياده‌سازي اين اصول در سطح علمي را توصيف مي‌كند.

اين رهنمودها توسط برخي اپراتورهاي موبايل اروپايي پياده‌سازي مي‌شود.

اين اپراتورها اخيرا يك چارچوب مسئوليت‌پذيري را نيز تصويب كرده و پذيرفته‌اند تا تضمين كنند رهنمودها به طور اثربخش اجرا مي‌شوند.

انجمن جهاني جي‌اس‌ام همچنين به انجام پژوهش‌هايي براي درك بهتر انواع و مقياس دغدغه‌هاي مشتريان در خصوص حريم خصوصي موبايل مي‌پردازد.

خطر نقض حريم خصوصي و درز اطلاعات سازماني متوجه موبايل‌هاي شركتي
حريم خصوصي و امنيت داده‌هاي موبايل براي مصرف‌كنندگان كسب و كارهاي وابسته نيز پيامدهاي مالي و اعتباري فراواني ايجاد مي‌كند كه يك مساله كليدي است.

با توجه به اينكه كاركنان انتظار دارند كار موبايل با استفاده از موبايل شخصي آنها انجام شود، روند رو به رشدي به سمت «همراه داشتن پايانه شخصي خود»‌در حال شكل‌گيري است كه در آن كاركنان از طريق گوشي موبايل شخصي خود به محتواي كاري دسترسي مي‌يابند.

در حالي كه اين روند مي‌تواند تجربه فعاليت موبايل كاركنان را تسهيل كند، اما براي اداره‌هاي فناوري اطلاعات شركت مشكلاتي در زمينه پايبندي به سياست‌هاي استفاده مناسب ايجاد مي‌كند.

گزارش گارتنر در سال 2012، «همراه داشتن پايانه شخصي خود» را به عنوان دغدغه اصلي امنيت موبايل شركتي مطرح كرد.

برخي توليد‌كنندگان پايانه‌ها، اقداماتي را در راستاي رفع اين مسائل در پيش گرفته‌اند.

به عنوان مثال، بلك‌بري به تازگي سيستم عامل بلك‌بري 10 خود را عرضه كرده كه به كاربر شركتي امكان ايجاد سيستم‌هاي مجزاي شخصي و كاري و جابه‌جايي بين آنها را مي‌دهد.

بدين ترتيب، اهميت اين حوزه همزمان با حركت كسب و كارها و كاركنان به سمت رويكرد «همراه داشتن پايانه شخصي خود» افزايش مي‌يابد.

حريم خصوصي، موضوعي مهم و موثر در اكوسيستم موبايل
حريم خصوصي، مساله‌اي است كه كل اكوسيستم موبايل را تحت تاثير قرار مي‌دهد و بنابراين مستلزم واكنش هماهنگ و مشاركتي است.

انجمن جهاني جي‌اس‌ام به تقويت گفت‌وگو در سطح اكوسيستم با سياست‌گذاران و رگولاتورها ادامه داده و درصدد ايجاد انجمني است كه در آن ذي‌نفعان كل اكوسيستم موبايل به گردهمايي جهت بحث و گفت‌وگو در مورد دغدغه‌هاي مربوط به حريم خصوصي موبايل تشويق مي‌شوند.

اين كار به توسعه روش‌هاي اثربخش‌تر براي كمك به كاربران در مديريت حريم خصوصي خود كمك خواهد كرد.

چنين تلاش‌ها و برنامه‌هايي در بعضي اقدامات اخير قابل مشاهده هستند؛ از جمله گزارش كميسيون فدرال تجارت ايالات متحده با عنوان «برنامه‌هاي كاربردي موبايل براي كودكان»، انتشار «تجربيات موفق حريم خصوصي براي توسعه برنامه‌هاي كاربردي موبايل»‌ توسط «نمايندگان حريم خصوصي كانادا»‌ و انتشار «حريم خصوصي رو به جلو؛ پيشنهادهايي براي اكوسيستم موبايل» توسط دادستان كاليفرنيا، كامالا هريس.

اميد مي‌رود اكوسيستم گسترده‌تر موبايل و سياست‌گذاران بين‌المللي از رهبري اپراتورهاي موبايل در ايجاد تجارت حريم خصوصي بهتر و هماهنگ‌تر تبعيت كنند.