وزير ارتباطات خبر داد:نسل پنجم موبايل تا پايان برنامه ششم واردايران مي‌شود
Date:1393/12/23 Visitor: 1719

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينكه تا پايان دولت موبايل نسل سوم و چهارم سراسر كشور را تحت پوشش قرار مي دهد، گفت: تا پايان برنامه ششم توسعه، نسل پنجم موبايل را به مردم ارائه مي دهيم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود واعظي در همايش سياست هاي فناوري و نوآوري در برنامه ششم توسعه كه از سوي مركز پژوهش هاي مجلس برگزار شد، با اشاره به محوريت قرار دادن فناوري اطلاعات در كشورهاي مختلف با هدف رشد توسعه، اظهار داشت: برنامه پنجم توسعه با وجود اينكه بر اساس اقتصاد دانش بنيان قانونگذاري شده بود، اما به دليل مشكلات موفق به تحقق آن نشده ايم و بسياري از اهداف اين برنامه محقق نشد.

وي با تاكيد بر اينكه كشور بايد بخش قابل توجهي از درآمد خود را به تحقيق و توسعه اختصاص دهد و پژوهش بومي را در دستور كار قرار دهد، افزود: در برنامه ششم توسعه راهي جز اين نداريم كه تحقيق و توسعه در فناوري هاي جديد را از جمله محورهاي اين برنامه قرار دهيم.

واعظي با بيان اينكه سهم فناوري اطلاعات در رشد ناخالص ملي در كشورهاي مختلف 5 درصد است، ادامه داد: اين سهم در ايران حدود 2.5 درصد ارزيابي مي شود.

وزير ارتباطات حجم بازار جهاني فناوري اطلاعات را يك هزار و 800 ميليارد دلار عنوان كرد كه با توجه به جمعيت 7 ميلياردي جهان، كشور ايران يك درصد حجم اين بازار را كه معادل 18 ميليارد دلار مي شود بايد به خود اختصاص دهد. اين در شرايطي است كه امروز ايران از اين بازار 20 هزار ميليارد تومان را در اختيار دارد كه بايد اين رقم به سه برابر رقم فعلي افزايش پيدا كند.

وي ايران را از لحاظ شاخص فناوري اطلاعات در رده 97 جهان و شانزدهم منطقه عنوان كرد و گفت: اين در حالي است كه بر اساس هدف گذاري چشم انداز 20 ساله ايران بايد در سال 1404 جايگاه اول منطقه و بر مبناي برنامه پنجم توسعه جايگاه دوم را تا پايان سال 94 داشته باشد اين در حالي است كه يك سال مانده به پايان برنامه پنجم، ايران جايگاه شانزدهم را در ميان كشورهاي منطقه در حوزه فناوري اطلاعات دارد.

واعظي با بيان اينكه در ميان 10 شركت بزرگ دنيا، 4 شركت در حوزه فناوري اطلاعات فعال هستند، بيان كرد: در برنامه ششم بايد رشد بالاي 8 درصد و جايگاه اولي را در حوزه فناوري اطلاعات براي ايران در نظر بگيريم، اما به اين موضوع نيز بايد توجه شود كه توسعه و رشد نياز به الزامات داخلي و خارجي دارد و تا زماني كه در تحريم هستيم نمي‌توانيم به اين رشد برسيم.

وزير ارتباطات با بيان اينكه مشكلمان اين است كه در برنامه هاي توسعه اي محور اولويت ها را مشخص نكرده و نمي‌دانيم محور چيست؟ خاطر نشان كرد: جذب سرمايه گذاري و گرفتن بازار و نيز صادرات به دليل محدوديت هاي حاصل از روابط خارجي در اين حوزه امكان پذير نيست و بايد در برنامه ششم توسعه اين محدوديت ها مدنظر قرار گيرد و اگر موانع و الزامات را در اين برنامه در نظر نگيريم در سند ششم توسعه فقط انشاء نوشته ايم.

وي با بيان اينكه تاكنون نزديك به 13 درصد اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات محقق شده است، گفت: نهايت تلاشي كه انجام مي شود مي تواند اين رقم را به 50 درصد برساند كه با اين حال باز هم از اهداف برنامه توسعه عقب هستيم.

واعظي با اشاره به اينكه در توسعه پهناي باند و شبكه ارتباطي كشور بسيار عقب افتاده هستيم و اين در شأن نظام و مردم نيست، اضافه كرد: هم اكنون 37 درصد از آنچه مردم از اينترنت استفاده مي كنند در داخل كشور ميزباني مي شود و اين در حالي است كه در سال گذشته اين رقم 10 درصد بود. با اين حال هدفگذاري اين است كه شبكه هايمان را طوري طراحي كنيم كه 80 درصد آن در داخل ميزباني شود.

اين مقام مسئول با اشاره به جلساتي كه براي حمايت از نخبگان در حوزه فناوري اطلاعات صورت گرفته، عنوان كرد: بسياري از مغزهايي كه به دليل نبود امكانات به خارج از كشور رفته اند طي جلساتي آمادگي خود را اعلام كرده اند كه به ايران برمي گردند و با ما كار مي كنند.

وزير ارتباطات با بيان اينكه هم اكنون روستاهاي بالاي 20 خانوار به تلفن خانگي مجهز شده اند، افزود: بر اساس برنامه‌ريزي‌ها سال آينده روستاهاي بالاي 10 خانوار، داراي خط تلفن مي شوند. همچنين هم اكنون هشت هزار روستا به اينترنت مجهز شده اند كه سال آينده تعداد روستاهاي داراي اينترنت به 30 هزار روستا مي رسد و اميدواريم تا پايان دولت تمامي روستاهاي كشور داراي اينترنت شود.

وي با اشاره به برنامه ريزي هاي وزارت ارتباطات در حوزه ماهواره و فضا نيز گفت: قصد داريم سه شبكه ماهواره، فيبر و راديو را در پشتيباني يكديگر قرار دهيم كه بر اين اساس به دليل كمبود بودجه تاكنون موفق به اجراي برخي از اهداف نشده ايم، اما اميدواريم در برنامه ششم توسعه به علم فضا و ساخت ماهواره توجه ويژه اي شود.

واعظي ادامه داد: هم اكنون 220 شهر كشور از فناوري نسل سوم موبايل و حدود 40 شهر از فناوري نسل چهارم موبايل بهره مي برند و تا پايان دولت و تا پايان برنامه ششم توسعه نيز نسل پنجم موبايل را به مردم ارائه مي‌دهيم.