مرور اخبار و تغيير و تحولات يك ساله حوزه ICT در شاخه تلفن همراه نشان مي دهد تاثيرگذارترين رويداد در اين بخش صدور مجوز ارائه خدمات نسل 3 و 4 تلفن همراه بوده است. در اين راستا پس از چند سال انحصار اپراتور سوم تلفن همراه در ارائه خدمات نسل 3 شكسته شد و با وجود تمايل رايتل براي ادامه اين انحصار، جديت وزير ارتباطات بر اين مقاومت پنهان غلبه كرد و سرانجام مجوز ارتقاي پروانه اپراتورهاي تلفن همراه به نسل هاي بالاتر صادر شد.
به اين ترتيب در شهريور 93 دو اپراتور اول و دوم تلفن همراه رسما مجاز به ارائه خدمات اينترنت نسل 3 و بالاتر شدند و رقابت بر سر توسعه و ارائه خدمات به صورت رسمي آغاز شد. اكنون كه آخرين روزهاي اسفند 93 با سرعت سپري مي شود، اپراتورهاي تلفن همراه توسعه شتابان شبكه براي ارائه سرويس هاي بالاتر را در دستور كار دارند و البته همين تغيير نسل سختي و اختلال هايي را براي مشتركان ايجاد كرده است.
در نتيجه اين اقدامات اكنون اپراتور اول تلفن همراه توسعه بي سر و صداي شبكه 3G را در دستور كار قرار داده و در حالي كه سعي مي كند از هياهوي رسانه اي پرهيز كند، مشتركان به تدريج شاهد افزايش پوشش شبكه 3G روي گوشي موبايل خود و افزايش كيفيت سرويس اينترنت همراه هستند. اما مشتركان اپراتور اول همچنان با مشكلات تغيير نسل از 2 به 3 دست و پنجه نرم مي كنند، قطعي تماس ها و در دسترس نبودن از جمله مشكلاتي است كه ارتباطات اوليه را براي آنها سخت كرده است.
اپراتور دوم تلفن همراه نيز در حال افزايش شهرهاي تحت پوشش اينترنت نسل چهارم است.
در اين ميان اپراتور سوم تلفن همراه نيز بيكار ننشسته و با ارائه طرح هاي تشويقي و تسريع در توسعه بازار خود تلاش مي كند، بازار را از دست ندهد.
تاليا، پيمانكار سيمكارت هاي اعتباري مخابرات نيز با وجود نداشتن مشترك فعال در استان هاي بزرگ، فعاليت خود را بر همكاري با مخابرات براي توسعه سيمكارت و ارتباطات روستايي متمركز كرده است و شانس رقابت خود را در بخش روستايي مي بيند.
بنابر اعلام اپراتورهاي اول و دوم تلفن همراه با ارائه مجوز نسل هاي بالاتر، مصرف ديتا توسط مشتركان به سرعت رشد يافته و همچنان رو به رشد است كه نشان از پتانسيل بالاي شبكه ديتا دارد.
در اين باره حميد ضيايي پرور، كارشناس فناوري اطلاعات و ارتباطات درباره پيش بيني بازار تلفن همراه و رقابت در اين بازار در سال آينده گفت: رقابت بين اپراتورها براي ارائه سرويس ها و محتواي جديد جدي خواهد شد.
وي افزود: اكنون اپراتورهاي موبايل در ايران از حوزه عرضه خدمات پايه خارج شده و به حوزه محتوا ورود پيدا كرده اند.
وي گفت: در اين مسير يكي از ضعف هاي مهمي كه در ايران وجود دارد، حمايت نكردن از توليد كنندگان برنامه هاي كاربردي است؛ چنانچه در بازار ايران تنها اپراتور برنده نهايي سرويس هاي محتوامحور است و برنامه نويسان يا ورشكسته شده اند يا با مشكلات مالي فراواني دست و پنجه نرم مي كنند.
ضيايي پرور اظهار كرد: تجارت بُرد ـ بُرد ارائه دهندگان سرويس و فراهم كنندگان بستر ارتباطي در دنيا مرسوم است و هر چه مشاركت توليد كنندگان محتوا و اپراتور افزايش يابد درآمد نيز بيشتر خواهد شد. در مدل جهاني خام فروشي ترافيك كاهش يافته است.
|