آمارهاي جالب و باور نكردني از دنياي موبايل در سال 2015
Date:1394/10/18 Visitor: 2651
موسسه Flurry اكنون براي مدت هفت سال است كه گزارش هاي جامعي در مورد دنياي موبال و اپليكيشن ها منتشر ميكند و طي اين سالهاي آنچه تماما مشهود است، رشد بي وقفه اين حوزه ميباشد. در سال 2015 نيز اين رشد همچنان ادامه داشته است و آمارهاي جالب توجهي در آخرين گزارش Flurry در اين رابطه وجود دارد.

موسسه Flurry اكنون براي مدت هفت سال است كه گزارش هاي جامعي در مورد دنياي موبال و اپليكيشن ها منتشر ميكند و طي اين سالهاي آنچه تماما مشهود است، رشد بي وقفه اين حوزه ميباشد. در سال 2015 نيز اين رشد همچنان ادامه داشته است و آمارهاي جالب توجهي در آخرين گزارش Flurry در اين رابطه وجود دارد.

به گزارش «آي تابناك» در سال 2015 متوسط ميزان استفاده از اپليكيشن ها برابر با 58 درصد رشد را نشان ميدهد. منظور از استفاده از اپليكيشن، باز كردن يك App و در نتيجه تعامل كاربر با آن است كه Flurry نام Session را براي آن انتخاب كرده است. اين آمار نشان ميدهد كه همه طبقه بندي هاي اپليكيشن در سال 2015 شاهد رشد بوده اند، البته به جز طبقه بندي بازي ها كه خود موضوعي جالب توجه است:

صنعت موبايل سريعا در حال بلوغ است. طي هفت سال گذشته موسسه Flurry بيش از 2.1 ميليارد دستگاه هوشمند را در سطح جهاني و به شكل ماهيانه رصد كرده است. در حالي كه نرخ رشد در سال 2015 حاكي از نوعي تنزل است (58 درصد در مقايسه با رشد 76 درصدي سال 2014 و رشد 103 درصدي در سال 2013) اما همچنان حاكي از سرعت پيشرفت فزاينده در اين صنعت است زيرا در ساير صنايع شتاب و رشدي اينچنيني مشاهده نشده است.

اما آنچه بيش از همه جالب توجه است مقايسه ضريب رشد حوزه موبايل در سال 2015 براي كاربران قديمي و كاربران جديد است. اين مقايسه نشان ميدهد كه 40 درصد از رشد 58 درصدي Session ها در سال 2015 از سوي كاربران قديمي بوده است كه اين ضريب در سال 2014 برابر با 20 درصد و در سال 2013 برابر با 10 درصد بوده است.

نگاه به طبقه بندي Session هاي نشان ميدهد كه چهار حوزه بيش از حد ميانگين رشد داشته اند:

اپليكيشن هاي مربوط به حوزه Personalization: نرم افزارهاي شخصي سازي رشدي فوق العاده و در حد 332 درصد در سال 2015 داشته اند. اين ابزارها از صفحه Lock Screen اندرويد تا صفحه كليد هاي emoji را شامل ميشود كه البته بيشترين نقش را در اين زمينه همين صفحه كليد هاي emoji در نرم افزارهاي پيام رسان داشته اند.

حوزه نرم افزارهاي خبري و اطلاع رساني: اين حوزه نيز برابر با 135 درصد در سال 2015 رشد داشته است. اين رشد نشان دهنده يك ضريب فزاينده در جايگزيني نرم افزارهاي هوشمند موبايل به جاي ابزارهايي نظير تلويزيون و رايانه ها به عنوان منابع اول خبر گيري و اطلاع رساني است.

نرم افزارهاي حوزه Productivity: ابزارها و نرم افزارهايي كه معطوف به كارايي و بهره وري بالاتر هستند در سال 2015 رشدي 125 درصدي را تجربه نموده اند و اكنون موبايل ها و فبلت ها به ابزار اوليه به خصوص براي بسياري از نوجوانان و دانشجويان براي كارهاي محاسباتي و انجام امور مربوطه تبديل شده است. اين ابزارها به اكنون به عنوان برترين ابزارهاي دسترسي به ايميل و ساير ابزارهاي مشابه ديگر مد نظر هستند.

حوزه سبك زندگي و خريد آنلاين: اين حوزه با رشد 81 درصدي در سال 2015 البته نوعي كاهش رشد نسبت به رقم 174 درصدي سال 2014 را نشان ميدهد اما همچنان به عنوان يكي از چهار حوزه با رشد سريع در دنياي موبايل خود نمايي ميكند. اين آمار نشان دهنده رشد سريع حوزه تجارت موبايل است و اكنون بيش از 40 درصد تجارت كل دنيا و بيش از 33 درصد از تجارت در ايالات متحده را شامل ميشود.

رشد سريع فبلت ها در دنياي موبايل

در حالي كه اين آمار نشان دهنده تصوير جالبي از تحولات در حوزه موبايل است. تحليل دقيق تر نشان ميدهد كه استفاده از فبلت ها در سال 2015 رشدي قابل توجه را در بر داشته است. نمودار زير به خوبي نشان دهنده ميزان استفاده از فبلت ها در مقايسه با ساير ابزارها در حوزه هايي نظير اخبار و مجلات، ورزش و موسيقي، رسانه و سرگرمي است:

اين نمودار نشان ميدهد كه حوزه فبلت ها به تنهايي رشدي فزاينده را در استفاده كاربران طي سال 2015 در مقايسه با ساير ابزارها در مجموع تجربه كرده است. رشد استفاده از ابزارهاي خبري بر روي فبلت ها 4.8 برابر، رشد حوزه نرم افزارهاي ورزشي برابر با 4.6 برابر و حوزه موسيقي، رسانه و سرگرمي نيز رشدي 4 برابري را به خود ديده است.

رشد سريع نفوذ فبلت ها در ميان كاربران را زماني ميتوان بهتر درك كرد كه در مقايسه زمان صرف شده بر روي دستگاه هاي مختلف، نگاهي به اين موضوع داشته باشيم. زمان صرف شده بر روي فبلت ها در سال 2015 نسبت به سال قبل رشدي برابر با 334 درصد داشته است كه 2.9 برابر حد ميانگين است. اين در حالي است رشد مجموع ساير دستگاه هاي ديگر برابر با 117 درصد بوده:

فبلت ها غير قابل توقف هستند

اما برتري هاي فبلت در سال ميلادي 2015 به همين جا ختم نميشود و آنگونه كه از آمار مشخص ميشود، فبلت ها تبديل به يك حوزه غير قابل توقف در دنياي موبايل ميشوند. به گونه اي كه 27 درصد از مجموع كل دستگاه هاي جديدي كه طي كريسمس فعال شده و همچنين 50 درصد از كل دستگاه هاي اندرويدي كه طي همين زمان فعال شده اند نيز فبلت بوده اند:

به اين جهت به فبلت ها لقب غير قابل توقف داده شده كه اگر اين نرخ رشد به هيمن شكل باقي بماند تا ماه اكتبر سال 2016 فبلت ها تبديل به مهمترين و پر استفاده ترين دستگاه هاي موبايل در دنياي ما ميشوند. نمودار فوق بيبانگر توزيع جهاني دستگاه ها بر اساس نوع و گونه آنها است كه تا سال 2017 نيز وضعيت آنها پيش بيني شده.

نكته جالب در اين است كه احتمالا تا فصل دوم سال 2016 گوشي هاي كوچك اندازه منقرض خواهند شد و اقبال به سمت صفحه نمايش هاي بزرگتر تداوم خواهد داشت.

رقم حيرت آور 3.2 تريليون تعامل يا Session

در سال 2015 رقم حيرت آور 3.2 تريليون تعامل با نرم افزارهاي موبايل صورت گرفته است كه شايد 8 سال قبل در زماني كه سر و كله اولين گوشي هاي هوشمند پيدا شد، هيچ كس تصور يك چنين رقمي را نداشت. در ساعت 0 روز اول ژانويه سال 2016 موسسه Flurry شمارنده خود را 0 كرد و اكنون حدس و گمانها براي سال ميلادي جديد تبديل به يك سرگرمي جالب توجه ميشود.