با اين روش ها هزينه اينترنت را كاهش دهيد
Date:1394/10/18 Visitor: 2599
اقتصاد > صنعت - سايت صداي اقتصاد نوشت: علاقه ايراني‌ها به پيام‌رسان‌هاي ارتباطي و اينترنت همراه موجب شده است كه هزينه ثابتي درسبد بيشتر خانواده‌ها تعريف شود و آن هزينه‌اي است كه براي اينترنت موبايل مي‌پردازند.

هنوز بسياري از صفحات وب براي استفاده موبايلي مناسب نيستند و به همين دليل حجم زيادي از اينترنت شما را مي‌بلعند. براي مرور صفحات اينترنتي به مرورگرهاي ويژه‌اي نياز داريد كه اطلاعات را برايتان فشرده‌سازي كند و مصرف اينترنت‌تان را كاهش دهد. به‌عنوان مثال Chrome Beta جديدترين مرورگر گوگل است كه قابليت فشرده‌سازي اطلاعات درخواستي را دارد.

با اين وجود علاقه ايراني‌ها به پيام‌رسان‌هاي ارتباطي و اينترنت همراه موجب شده است كه هزينه ثابتي درسبد بيشتر خانواده‌ها تعريف شود و آن هزينه‌اي است كه براي اينترنت موبايل مي‌پردازند. هزينه‌اي كه بنا به ‌گفته كاربران گاهي بيشتر از ميزان مصرف واقعي آنها به‌نظر مي‌رسد.

علت اين موضوع مصرف‌كننده‌هاي پنهاني است كه در گوشي‌هاي هوشمند به كمين اينترنت نشسته‌اند و بخش ديگري از آن به رفتارهاي مديريت نشده كاربران براي مصرف اينترنت، مربوط مي‌شود. دراين گزارش 6 راهكار اساسي براي كاهش هزينه‌هاي اينترنتي‌تان پرداخته‌ايم.

1-مرورگر مناسب نصب كنيد

هنوز بسياري از صفحات وب براي استفاده موبايلي مناسب نيستند و به همين دليل حجم زيادي از اينترنت شما را مي‌بلعند. براي مرور صفحات اينترنتي به مرورگرهاي ويژه‌اي نياز داريد كه اطلاعات را برايتان فشرده‌سازي كند و مصرف اينترنت‌تان را كاهش دهد. به‌عنوان مثال Chrome Beta جديدترين مرورگر گوگل است كه قابليت فشرده‌سازي اطلاعات درخواستي را دارد.

براي فعال‌كردن قابليت فشرده‌سازي اطلاعات بايد در نوار آدرس مرورگر اين عبارت را تايپ كنيد: chrome: //flags در قسمت تنظيمات مرورگر عددي مقابل عبارت Experimental Data Compression Proxy قرار دارد كه اين عدد را enable كنيد. گزينه ديگر براي يك مرورگر كم‌مصرف Opera Mini است كه توسط شركت اپرا طراحي شده است.

اپرا سابقه طولاني براي طراحي مرورگرهاي كم‌مصرف دارد و Opera Mini جزو جديدترين نسخه مرورگرهاي كم‌مصرف اين شركت به شمار مي‌آيد كه بين كاربران نيز بسيار پرطرفدار است اما اگر دنبال يكي از كم‌مصرف‌ترين مرورگرها هستيد TextOnly گزينه خوبي است.

اين مرورگر همان‌طور كه از اسمش معلوم است، تنها فايل‌هاي متني را به شما نمايش مي‌دهد و از نمايش عكس، تبليغات، صدا يا فيلم جلوگيري مي‌كند. اين كار باعث مي‌شود ميزان مصرف پهناي باند شما ٨٠ تا ٩٠‌درصد كاهش يابد.

2-برنامه‌هاي سارق را به دام بيندازيد!

برخي از برنامه‌هاي تلفن همراه مخفيانه پهناي باند شما را شكار مي‌كنند. آنها به محض اتصال به اينترنت به‌صورت خودكار و بي‌اجازه به‌روزرساني مي‌شوند. گاهي اوقات شبكه‌هاي اجتماعي كه در تلفن همراهتان استفاده مي‌كنيد يا سرويس‌هاي ‌ايميلي، آپديت مي‌شوند و تمام اين موارد ماهانه حجم قابل‌توجهي از مصرف اينترنت شما را به خود اختصاص مي‌دهند.

براي كنترل اين موضوع بايد براي به‌روزرساني برنامه‌هايتان محدوديت قايل شويد. براي اين كار مي‌توانيد به‌روزرساني برنامه‌ها را مشروط به اتصال به اينترنت بدون سيم يا واي‌فاي كنيد يا اين‌كه به‌روزرساني‌ها را غيرفعال كنيد. اگر انتخاب شما گزينه اول يعني به‌روزرساني مشروط است، از فهرست برنامه‌هاي گوشي‌تان Play Store را اجرا كنيد. menu را فشار دهيد و settings را انتخاب كنيد. وضع گزينه Update over Wi-Fi only را به حالت On تغيير دهيد.

اما اگر انتخاب شما گزينه دوم است و مي‌خواهيد به‌روزرساني برنامه‌ها تا زمان مورد نظرتان به تعويق بيفتد، روي ابزار Settings كليك كنيد. Wireless & Networks را انتخاب كنيد و درنهايت به بخش Data Usage وارد شويد. حالا كليد منو را از روي تلفن همراه خود فشار داده و علامت چك ‌مارك كنار عبارت Restrict background data را فعال كنيد.

3-تبليغات را حذف كنيد

بارگذاري تبليغات متعدد روي صفحات اينترنتي به راحتي مي‌تواند حجم مصرفي‌تان را به‌طور قابل‌توجهي بالا ببرد. اين تبليغات نه‌تنها از مجراي صفحات وب قابل دريافت است كه برخي نرم‌افزارهاي رايگان نيز به جاي دريافت پول از كاربران، تبليغاتي را به نمايش مي‌گذارند.

بسياري از كاربران تصور مي‌كنند اين تبليغات براي آنها مزاحمتي ندارد، اما اگرهزينه بارگذاري تبليغات و مصرف اينترنت را محاسبه كنيد، متوجه مي‌شويد خريد اين برنامه‌ها از نسخه رايگان داراي تبليغات به‌صرفه‌تر است. بنابراين اگر برنامه‌اي را زياد مورد مصرف قرار مي‌دهيد، بهتر است نسخه پولي آن را خريداري كنيد اما اگر توانايي مالي كافي براي خريد نسخه‌هاي غير رايگان برنامه مورد نظرتان را نداريد، مي‌توانيد از ابزارهاي مسدود‌كننده تبليغات مانند Adblock Plus و AdAway كمك بگيريد. اين ابزارها بنرهاي تبليغاتي را از برنامه‌هاي مختلف حذف مي‌كنند.

4-براي هر محتوايي نسخه پشتيبان نياز نيست

تهيه نسخه پشتيبان يكي از مواردي است كه باعث مصرف بيهوده اينترنت شما مي‌شود. نيازي نيست از هر فعاليت شما نسخه پشتيبان تهيه شود و اين فرآيند را تنها به موارد خيلي ضروري محدود كنيد. به‌عنوان مثال گوگل پلاس از تمام عكس‌ها، ويديوها، فايل‌هاي متني ارسالي به شما و حتي جست‌وجوهاي اينترنتي‌تان نسخه پشتيبان تهيه مي‌كند. براي كاهش مصرف اينترنت‌تان به تنظيمات اين برنامه‌ها سركشي كنيد و گزينه تهيه پشتيبان را غيرفعال كنيد.

5- گزينه آف‌لاين را فراموش نكنيد

گزينه آف‌لاين يكي ديگر از مواردي است كه به كاهش مصرف اينترنت كمك مي‌كند. اگر برخي محتواهاي اينترنتي را بارها و بارها استفاده مي‌كنيد، با انتخاب گزينه آف‌لاين مانع از دانلود تكراري شويد. به‌عنوان مثال گوگل مپ يكي از اين موارد است.

وقتي حالت آف‌لاين را براي گوگل‌مپ انتخاب كنيد، نقشه‌هاي موردنظرتان پس از يكبار دانلود بارها و بارها قابل استفاده هستند و نيازي نيست براي هربار استفاده از اين نقشه‌ها به اينترنت متصل شويد و دوباره دانلود كنيد.

6-ولخرجي را كنار بگذاريد

حالا كه با روش‌هاي بالا ميزان مصرف‌تان را تا حد زيادي به كنترل خود درآورده‌ايد، بهتر است براي استفاده از محتواي اينترنتي نيز ولخرجي و دست‌ودلبازي را كنار بگذاريد و دقيق و حساب‌شده عمل كنيد. به‌عنوان مثال ضرورتي ندارد درهر شرايطي از تلويزيون، پليرها (پخش‌كننده‌ها) يا راديوي اينترنتي استفاده كنيد. اين موارد يكي از گزينه‌هاي پرمصرف اينترنت به شمار مي‌آيند.

اگر آهنگي را دوست داريد به جاي اين‌كه بارها و بارها آن را از پليرها و راديوي اينترنتي گوش دهيد، يك‌بار آن را ذخيره كنيد و هر زمان دوست داشتيد، گوش دهيد. براي تماشاي تلويزيون اينترنتي نيز به گزينه‌هاي پربيننده و توصيه ساير كاربران بسنده كنيد و تمام وقت خود را براي تماشاي برنامه‌ها و پيداكردن محتواي جالب هدر ندهيد. به جز اين مي‌توانيد لينك صفحه موردنظرتان را ذخيره كنيد و در زمان دسترسي به اينترنت واي‌فاي ويديوهاي موردنظرتان را ببينيد.

علاوه بر راديو و تلويزيون اينترنتي اپليكيشن‌هاي ارتباطي نيز نقش مهمي درمصرف اينترنت دارند. گسترش استفاده از پيام‌رسان‌هاي ارتباطي در ايران باعث شده است، كاربران روزانه تعداد زيادي ويديو دريافت كنند كه بسياري از آنها صرف‌نظر از محتواي ضعيف و نازل، تكراري هستند.

اگر در يك گروه عضو هستيد و به‌طور مستمر آن را پيگيري مي‌كنيد، ناخودآگاه حجم بالايي ويديو را تماشا مي‌كنيد كه مديريت استفاده از اينترنت را از دست شما خارج مي‌كند. براي تماشاي ويديوها گزيده عمل كنيد و هر فيلمي را كه به دست‌تان مي‌رسد، دانلود نكنيد.

22339