وزير ارتباطات خبر داداولويت‌هاي اقتصاد مقاومتي در وزارت ارتباطات/ اينترنت اشيا، نسل 5 تلفن همراه و فضاوزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: اين وزارت در مسير اقتصاد مقاومتي، با استفاده از پتانسيل پژوهشگاه ICT و فضايي در موضوعات خدمات ابري، اينترنت اشيا، نسل 5 تلفن همراه، بيگ ديتا و فناوري‌هاي فضايي تحقيق كرده است.
Date:1394/10/18 Visitor: 3016

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، محمود واعظي در همايش سراسري الزامات اقتصاد مقاومتي بر پايه اقتصاد دانش‌بنيان كه در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار شد، گفت: از زمان ابلاغ سياست هاي اقتصاد مقاومتي، دولت اين موضوع را به عنوان مهمترين موضوع خود در نظر گرفت و به همه دستگاه ها ابلاغ كرد تا كليه برنامه ها و سياستگذاري‌ها را بر مبناي آن صورت دهند.

واعظي با تاكيد بر اين كه اقتصاد مقاومتي تنها افزودن پسوند مقاومتي به كارهاي پيشين نيست، افزود: اقتصاد مقاومتي داراي 24 بند است كه بر پنج پايه استوار است.

وي ادامه داد: تمام 24 بند و پنج پايه عدالت، مردمي بودن، دانش بنيان، درون زايي و برون گرايي محورهاي بسيار مهمي هستند اما دانش بنيان بودن اصلي كليدي است، كه رسيدن به موفقيت بدون آن دشوار مي شود.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات افزود: موضوع دانش بنيان بودن در برنامه ريزي ما و شركت هاي نوپا از اهميت ويژه اي برخوردار است و بايد به گونه اي پيش رفت كه اقتصاد ما دانش بنيان باشد.

وي با تاكيد بر اين كه، IT پيشران توسعه كشورها است و بسياري از كشورهاي پيشرفته عملاً از سالها پيش آن را در نظر گرفته و تمام خدمات خود را بر پايه آن برنامه ريزي كرده اند، اظهار داشت: ICT به عنوان توانمندساز بخش هاي مختلف مطرح است و با توجه به تجربيات موفق جهاني مي توان از اين دستاوردها در اقتصاد خود بهره برد و با سرعت بيشتر اقتصاد مقاومتي را محقق كرد.

واعظي از نياز به ارتقا مديريت، افزايش مهارت انتقال دانش هاي جديد و تشويق به جذب سرمايه گذاري سخن گفت و افزود: مزيت ما فارغ التحصيلان توانمند حوزه ICT است كه بايد از آن بهره جست. همچنين، پساتحريم هم فرصت مناسبي است كه بايد با برنامه ريزي درست از فرصت خلق شده براي كشور بهره درست برد.

واعظي، در بخش ديگر سخنان خود، به پيگيري كاهش تصدي گري در وزارت ICT اشاره كرد و افزود: تا زماني كه دولت بزرگ و گسترده باشد و همه امور را خود به عهده گيرد به اهداف اقتصاد مقاومتي نمي رسيم.

واعظي همچنين در تعامل خارجي توجه به چند نكته را حائز اهميت دانست و گفت: لازم است آنچه تعامل مي كنيم جلب سرمايه براي كشور و فناوري پيشرفته همراه دانش باشد و به دنبال بازار براي صادرات محصولات خود باشيم.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، تحقق اقتصاد مقاومتي را بدون تحقيق و توسعه غير ممكن عنوان كرد و گفت: اين مبنايي است كه مي تواند ما را به سمت اقتصاد دانش بنيان رهنمون سازد.

وي تحقيق و توسعه را پيشران فعاليت هاي اقتصادي برشمرد و خاطرنشان ساخت: بايد تحقيق و توسعه را در كشور بومي كرد و اين زماني رخ مي دهد كه توسط فرزندان اين سرزمين شكل بگيرد و از اين رو، دولت وظيفه حمايت و سرمايه گذاري آن را به عهده دارد.

واعظي ادامه داد: تحقيق و توسعه و اقتصاد مقاومتي لازم و ملزوم يكديگر هستند و در يك چرخه سالم پشتيبان يكديگر خواهند بود.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات همچنين از برنامه هاي وزارت متبوع خود به توسعه زيرساخت هاي ICT كشور اشاره كرد و گفت: بنا داريم زيرساختها را به اندازه اي توسعه دهيم كه تمام دستگاه ها براي پيشبرد كار خود از آن بهره برند.

وي تاكيد كرد: وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز براي آنكه بتوان روي مسير اقتصاد مقاومتي حركت كند با استفاده از پژوهشگاه ICT و فضايي، روي خدمات ابري، IOT نسل 5 تلفن همراه، بيگ ديتا و فناوري‌هاي فضايي تحقيق كرده است.

وي ابراز اميدواري كرد: سال آينده با برنامه ريزي دولت و تلاش سازمان مديريت در جهت برنامه ششم توسعه بر مبناي اقتصاد مقاومتي دانش بنيان شاهد تحولاتي در اين مسير بود.

انتهاي پيام/آ

http://fna.ir/6HCGWE