جعل شماره موبايل ايراني ها
Date:1394/10/18 Visitor: 4123

امكان برقراري تماس از اپليكيشن‌هاي موبايلي با خطوط همراه اول، ايرانسل، رايتل و تلفن ثابت مي‌تواند طبق تجربه جهاني آثار وحشتناكي از جعل را در پي داشته باشد و انتظار مي‌رود مسئولان در برخورد با چنين مواردي هوشمندانه‌تر برخورد كنند.

شركت تراشه سبز تهران يكي از پيمانكاران خدمات VOIP شركت دولتي زيرساخت است و به عنوان يكي از پنج ترانزيت كننده اصلي ترافيك تلفني بين‌الملل شناخته مي‌شود.

به گزارش تسنيم, يكي از سرويس‌هاي تلفن اينترنتي اين شركت به نام "بيستاك" است و ايرانيان آن را با "020" مي‌شناسند.

مشاركت تراشه سبز با شركت ارتباطات زيرساخت بر سر ارائه خدمات VOIP از سال 87 آغاز شد و توانست با همكاري شركت ايتاليايي Archway در زماني كوتاه با نصب تجهيزات لازم، سرويس بيستاك را آماده بهره‌برداري نمود.

اين شركت به عنوان يكي از توزيع كنندگان پهناي باند اينترنت نيز شناخته مي شود و با اتكاء به اين توانمندي‌ها و استفاده از برند ايرانسل، پيام‌رسان موبايلي بيسفون را طراحي كرد تا در بازار رقابت پيام رسان‌هاي موبايلي اين اپراتور هم بتواند حرفي براي گفتن داشته باشد.

هرچند همكاري بيسفون با ايرانسل پايدار نبود و به عقيده بسياري، برداشته شدن حمايت ايرانسل از اين پيام‌رسان دليل محكمي بر آغاز افول آن بود.

حال، كار بيسفون به جايي رسيده كه سرويس مكالمه رايگانش با همراه اول، ايرانسل، رايتل و تلفن ثابت ظرف كمتر از يك ماه مسدود مي‌شود و به گفته خود مسئولان بيسفون، حاكميت جلوي سرويس پرمخاطره اين پيام‌رسان را مي‌گيرد.

ارائه خدمات مكالمه از طريق يك اپليكيشن پيام‌رسان با اپراتورهاي اصلي ارتباطي سابقه و تجربه جديدي در دنيا به حساب نمي‌ايد و حداقل برنامه‌هايي نظير Voxox، SpoofCard و Phone Gangster وجود دارد و اغلب كاربران با آن كار كرده‌اند.

اما با توجه به اينكه موارد امنيتي و كنترلي در اين شيوه ارتباطات ناديده گرفته مي‌شود، اغلب رگولاتورهاي دنيا اجازه فعاليت به همچين برنامه‌هايي را نداده‌اند مگر اينكه ارتباط درون برنامه ايجاد كنند؛ مثلا تماسي از بيسفون به بيسفون برقرار شود.

يكي از موارد چالش برانگيز در نرم‌افزارهايي مثل Voxox كه امكان مكالمه با سيم‌كارت اپراتورها بدون هيچ واسطي را مي‌دهد، اسپوفينگ يا جعل شماره تماس گيرنده است. تمام موفقيت اين برنامه در اين بود كه اجازه تغيير Caller ID را به مشتركان مي‌دهد و از اين طريق مي‌توانند بدون هيچ نظارتي تماس مستقيم با اپراتورهاي اصلي دنيا برقرار كنند حتي اگر مخاطب آنها Voxox نداشته باشد.

بعد از دانلود اين نرم‌افزار و اجراي آن روي سيم‌كارت مشترك، امكان تغيير شماره به صورت دستي وجود دارد و بسياري از مجرمان از اين طريق اقدام به آزار و اذيت مخاطبان خاص خود مي‌كنند. به عنوان مثال فرض كنيد شماره يكي از آشنايان خود را به دليل مشخصي پاسخ نمي‌دهيد اما آن فرد با استفاده از اين كار و جعل شماره خود موفق به برقراري ارتباط با شما مي‌شود.

هرچند به شكل محدودي مي‌توان شماره تماس را Spoof (جعل) و بعد از آن بايد براي برقراري ارتباطات پول پرداخت كرد اما نكته در اين است كه چنين روالي وجود دارد.

با توجه به اين نقص امنيتي جاي تعجب دارد كه چطور مسئولان ارتباطات كشور ظرف همين مدت زمان كوتاه (كمتر از يك ماه) هم اجازه برقراري بيسفون با اپراتورهاي ارتباطي را داده‌اند؛ فرض را بر اين مي‌گذاريم كه نيت مسئولان بيسفون خير بوده و مي‌خواستند با اين كار نرخ مكالمه در ايران را بشكنند اما نبايد فراموش كنيم كه خطر اسپوفينگ و جعل ID مشتركان وجود دارد و از اين طريق ممكن است براي بسياري از هموطنان و حتي مسئولان ارشد كشور مخاطره ايجاد شود.

گسترش برنامه‌هاي اسپوفينگ در آمريكا و كانادا طي سال‌هاي اخير پاي قانونگذاران را به اين موضوع باز كرده است و از اين حيث جعل شماره‌هاي تلفن همراه از عنوان "مشكل" تجاوز كرده و به كلاهبرداري رسيده است.

اين شيوه جعل در كانادا محبوب اراذل اوباش شده و پليس آن مي‌گويد كه اين افراد با جعل شماره، مردم را وادار به جواب دادن گوشي‌هايشان مي كنند.

از همين رو مركز مبارزه با خطرات اسپوفينگ در كانادا تشكيل شد و در اولين فصل سال 2015 گزارش‌هاي متعددي پيرامون جعل شماره دريافت كرد.

بسياري از كلاهبرداران از اين بستر استفاده كرده و با جعل شماره‌هاي مورد وثوق افرادي خاص، به آنها تماس گرفته و درخواست واريز پول يا اطلاعات شخصي را كرده اند؛ چون افراد در اين شيوه گمان مي‌كنند كه دوست‌شان با آنها تماس گرفته و بعيد است پنهان‌كاري در پي داشته باشد، اعتماد كرده و اطلاعات شخصي خود را در اختيار او مي‌گذارند.

غافل از اينكه خط دوست‌شان جعل شده و توسط شيادي مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

تمامي اين موارد گفته شد تا با در نظر گرفتن بدترين حالات و با نگاهي بدبينانه، جلوي اقدامات جعلي و مخاطرات احتمالي در فضاي ارتباطي كشور گرفته شود و مسئولان آگاهانه‌تر با اين موارد برخورد كنند.

اخيرا پيام‌رسان ايراني بيسفون در كانال رسمي خود اعلام كرده است كه "به اطلاع مي‌رسانيم كه اين سرويس (تماس رايگان بيرون شبكه) فقط براي برقراري تماس‌هاي بين‌المللي ارايه شده و امكان تماس از كد يك كشور با كد همان كشور امكانپذير نيست.

با عرض پوزش بابت محدوديت پيش آمده، جهت شفاف‌سازي افكار عمومي به اطلاع مي‌رساند محدودسازي تماس رايگان داخل كشور پيرو فشار اپراتورهاي موبايل و دستور سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي انجام شده است".