راه‌اندازي اينترنت واي‌فاي متمركز در دو شهر ايران
Date:1394/10/18 Visitor: 3457
هيچ نقطه اي در كشور تاكنون از واي فاي متمركز براي تلفن ثابت و همراه، برخوردار نبوده است.

سخنگوي شركت مخابرات ايران گفت: تا پايان امسال براي نخستين بار شبكه اينترنت واي فاي (Wi-Fi) به طور متمركز براي تلفن ثابت و همراه در دو شهر كشور راه اندازي خواهد شد.

«داود زارعيان» در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: هيچ نقطه اي در كشور تاكنون از واي فاي متمركز براي تلفن ثابت و همراه، برخوردار نبوده است.

واي فاي (Wi-Fi) نام يك فناوري پرطرفدار شبكه هاي بي سيم است كه با استفاده از امواج راديويي امكان اتصال پرسرعت به اينترنت يا شبكه را فراهم مي سازد.
يك تصور غلط در مورد Wi-Fi اين است كه به اشتباه آن را مخفف عبارت wireless fidelity مي دانند اما در واقع واي فاي فقط يك علامت تجاري ثبت شده براي استاندارد بي سيم (IEEE 802.11x) است.

سخنگوي شركت مخابرات ايران گفت: اين شركت به دنبال خريد تجهيزات راه اندازي شبكه اينترنت واي فاي به طور متمركز براي تلفن ثابت و همراه است.
به گفته وي، اكنون بخشي از اين تجهيزات خريداري شده است.

زارعيان افزود: ورود اين تجهيزات خريداري شده به كشور سبب توسعه و ارتقاي واي فاي مي شود و امكان استفاده از آن را براي همه مردم ممكن مي كند.

مديركل روابط عمومي شركت مخابرات ايران گفت: تلاش مي شود اين تجهيزات ابتدا در نقاطي كه تمركز جمعيتي زياد است و سپس در همه كشور به كار گرفته شود.

به گفته وي، شهرهاي تهران، مشهد، قم و شيراز براي مرحله نخست اجراي اين طرح در نظر گرفته شده است و انتظار مي رود تا آخر امسال دست كم بتوان مراحل اجراي كار را در دو شهر به اتمام رساند.

زارعيان، واي فاي آفلودينگ را امكان تازه در دست راه اندازي دانست و گفت: هزينه هاي استفاده از اين خدمت براساس تعرفه هاي مشخص شده از مردم دريافت خواهد شد.
واي فاي آفلودينگ، همان واي فاي شهري و به صورت هات اسپات است.

سخنگوي شركت مخابرات ايران گفت: اكنون واي فاي در كشور به صورت شبكه اي مورد استفاده قرار نمي گيرد و فقط برخي شركت هاي كوچك آن را در اختيار متقاضيان قرار مي دهند.

وي افزود: شركت مخابرات ايران در كنار ساير ارائه دهندگان واي فاي اين امكان را براي مردم سراسر كشور فراهم مي كند تا بتوانند به راحتي و در هر نقطه اي از آن براي انجام نيازهاي خود بهره ببرند.

واي فاي به عنوان يك علامت تجاري متعلق به سازمان Wi-Fi Alliance است.
اين سازمان واي فاي را چنين تعريف مي كند: هر شبكه محلي بي سيم (WLAN) كه بر مبناي استانداردهاي 802.11 موسسه مهندسان الكتريك و الكترونيك (IEEE) بنا شده باشد.