داستان كم‌فروشي اينترنت چه بود؟
Date:1394/6/17 Visitor: 2156
فناوري اطلاعات > ارتباطات - سازمان تنظيم مقررات ارتباطات طي روزهاي گذشته از اخطار توقف فروش به برخي از اپراتورهاي ارائه‌دهنده اينترنت پرسرعت خبر داد، موضوعي كه واكنش برخي از اين شركتها را به دنبال داشته و موجب ارائه توضيح از سوي آنها شد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوري اينگونه اعلام كرده است كه با توجه به نظارت‌هاي انجام شده سه اپراتور PAP شامل صباگستر ندا، هاي وب و شاتل به دليل عدم تناسب ميزان پهناي باند با تعداد مشتركان و اپراتور وايمكس ايرانسل به دليل عدم نصب سامانه سنجش كيفيت اينترنت اخطار توقف فروش دريافت كرده‌اند.

طبق اعلام سازمان تنظيم مقررات ارتباطات لازم است شركتهاي ارائه دهنده اينترنت پهناي باند خود را با ضريب يك به هشت در اختيار مشتركان قرار دهند اما اگر شركتي بيش از ميزان پهناي باند خود به جذب مشترك اقدام كند در بحث ضريب اشتراك اوضاع متفاوت شده و ضريب اشتراك يك به هشت رعايت نخواهد شد، موضوعي كه از آن با اصطلاح كم‌فروشي اينترنت ياد مي شود.

بر همين اساس وزارت ارتباطات، شركت‌ها و سازمانهاي زيرمجموعه آن در گذشته راهكاري براي حل اين مشكل در نظر گرفته و اعلام كردند هرگاه 90 درصد پهناي باند شركتي مورد استفاده قرار گرفته و پر شود، لازم است آن شركت براي جذب مشتركان بيشتر به افزايش پهناي باند خود اقدام كند.

با توجه به اين نكته نيز طي ماه هاي گذشته اخطارهايي به شركت مخابرات داده و جذب مشترك جديد براي اينترنت مخابرات در شش استان كشور ممنوع شد.

حال در خبر جديد سازمان تنظيم مقررات ارتباطات در اين زمينه از شركتهاي ديگري نيز ياد شده است. شركتهايي كه پيش از اين به اعلام وزارت ارتباطات از ارائه كنندگان برتر اينترنت بوده اند و مشتركان آنها رضايتمندي نسبتا خوبي از خدمات ارائه شده داشته اند.

به دنبال انتشار اين خبر، مسوولان شركت شاتل كه يك روز قبل از انتشار خبر سازمان تنظيم مقررات ارتباطات در نشستي خبري تاكيد كرده بودند كه به هيچ عنوان در اين شركت كم‌فروشي صورت نمي گيرد، نسبت به صحبتهاي معاون رگولاتور واكنش نشان داده و توضيحاتي در اين باره از طريق رسانه‌ها ارايه كردند و مدير عامل اين شركت بار ديگر تاكيد كرد: شاتل هرگز كم فروشي نكرده است.

احمد نخجواني در توضيح بيشتر اين مطلب گفت: رگولاتوري اول تير ماه سال جاري طي نامه‌اي اعلام كرد طبق بررسي‌هاي صورت گرفته در 12 مركز مخابراتي در استانهاي قزوين، زنجان و گيلان، مصرف پهناي باند ما از 90 درصد پهناي باند تامين شده بيشتر شده و اعلام كرده است ترتيبي اتخاذ شود تا در تمامي زمان‌هاي ارايه سرويس در مراكز مخابراتي تحت پوشش سرويس آن شركت، ميزان پهناي باند مصرفي از 90 درصد پهناي باند تامين شده براي آن مراكز عدول نكند.

وي ادامه داد: از همين رو طي نامه‌اي به سازمان تنظيم مقررات ارتباطات توضيح داديم شركت ما هم‌اكنون از فناوري‌هاي جديد و پيشرفته ISG و COA براي تخصيص و مديريت ترافيك كاربران خود استفاده مي‌كند كه اين امكان را فراهم مي‌كند تا كاربران در دسترسي به محتواي موجود در اينترنت و نيز محتواي داخلي، سرعتي متفاوت داشته باشند. ضمن اين كه مبتني بر همين قابليت، سرعت كاربران را براي دسترسي به محتواي داخلي كشور و به عبارتي شبكه ملي اطلاعات بسيار فراتر از سطح تضمين‌كننده در قرارداد باز گذاشته است.

به گفته نخجواني، حتا اگر به ظاهر ظرفيت انتقال پهناي باند در گراف‌ها پر باشد، اين موضوع تا حد زيادي ناشي از دسترسي فراتر از سرعت قراردادي كاربران است اما مشتركان به صورت تضمين شده و با كيفيت، دسترسي به اينترنت را خواهند داشت.

وي همچنين متذكر شد: به همين دليل ضمن آن كه اين شركت همواره درخواست افزايش پهناي باند بين مراكز را در نوبت واگذاري شركت مخابرات استان‌هاي تحت پوشش اداره‌هاي كل سازمان تنظيم مقررات دارد، چنانچه مصداق يا نمونه‌اي وجود دارد كه كاربر نتوانسته سرويس با كيفيت دريافت كند، معرفي شود تا بي‌درنگ به آن رسيدگي شود.

او همچنين عنوان كرد: پيرو توضيحات ارايه شده به رگولاتوري، طي نامه‌اي در تاريخ 10 مرداد ماه جاري به شاتل اعلام شد با توجه به دو عامل تاثيرگذار در فروش و ارايه خدمات اينترنت ADSL شامل سرعت مورد تعهد و ميزان ترافيك فروخته شده مشخص است كه سرويس‌هاي ارايه شده داراي سرعت كف و سقف براي بهره‌مندي از شبكه براي مصرف ترافيك فروخته شده هستند و اين تا زماني قابل پذيرش است كه تعداد مشتركان آنلاين براساس سرعت و ترافيك مورد تعهد كمتر از ظرفيت شبكه به جهت سرعت و ميزان ترافيك قابل بهره‌برداري در آن لحظه باشند تا تمامي كاربران بتوانند از حداقل تعهد شركت در دوره قرارداد بهره‌مند شوند.

نخجواني گفت: رگولاتوري در نامه خود تاكيد كرده است كه براي رعايت مصرف حداكثر 90 درصد تهيه شده، شركت موظف است ضمن رعايت ميزان مصرف حداكثر 90 درصد پهناي باند موجود در هر مركز مخابراتي، در صورت افزايش مصرف نسبت به توقف فروش و ارتقاي شبكه خود اقدام كند.

وي افزود: از همين رو نامه ارسالي رگولاتوري در حكم اخطار توقف فروش به دليل كمبود پهناي باند نيست و تنها تاكيد بر رعايت ميزان پهناي باند مصرفي از سوي كاربران و تامين و افزايش پهناي باند در صورت مصرف بيش از 90 درصد پهناي باند موجود است.

به گفته وي، اين شركت درحال حاضر در بيش از 1000 مركز مخابراتي در سراسر كشور خدمات اينترنت پرسرعت ارايه مي‌دهد و اين درحالي است كه تنها 12 مركز مخابراتي مورد نگراني رگولاتوري بوده و تعميم اين موضوع به توقف فروش اينترنت شاتل و انعكاس آن در رسانه‌ها حرفه‌اي نيست و از رگولاتوري انتظار مي رود اين موضوع را براي اذهان عمومي شفاف كند.

اظهارات مدير عامل شاتل در حالي است كه تاكنون مديران دو شركت صباگستر ندا و هاي وب واكنشي به اخطار سازمان تنظيم مقررات ارتباطات نداشته اند.

5656