قائم مقام وزير صنعت به فارس خبر دادطرح جديد شناسه‌كالا و كدرهگيري در كميسيون اقتصادي دولت/ سيگار، موبايل و پوشاك در اولويت
Date:1394/8/5 Visitor: 2292
قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت از تدوين آيين‌نامه‌هاي طرح جديد شناسه كالا و كد رهگيري خبر داد و گفت: اين آيين‌نامه‌ها در كميسيون اقتصادي دولت براي نهايي شدن در دست بررسي است و با اين طرح ديگر خبري از توزيع برچسب‌هاي فله‌اي مانند طرح ايران كد و شبنم نيست.

مجتبي خسروتاج در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، درباره آخرين وضعيت طرح كد رهگيري كالا كه وزارت صنعت در يك سال و نيم اخير در حال تدوين آيين‌نامه‌هاي آن است، خاطرنشان كرد: به‌دليل اشكالاتي كه در سيستم كد شبنم و ايران كد وجود داشت، آن سيستم كنار گذشته شد و طرح جديد با عنوان GS1 در دستور كار قرار گرفت.

معاون وزير صنعت ادامه داد: با جلسات مختلفي كه با تمام سازمان‌هاي دخيل در اين طرح داشته‌ايم، آيين‌نامه طرح جديد تدوين و براي دولت ارسال شده است كه اكنون در كميسيون اقتصادي دولت مطرح و در حال بررسي است.

وي در پاسخ به اين‌ كه اين طرح چه مواردي را با چه روندي شامل مي‌شود، گفت: ‌2 آيين‌نامه كد شناسه و كد رهگيري را تدوين كرده‌ايم كه كد رهگيري تا حدي كامل‌تر است، بسته به نوع كالا اين كدها ايجاد مي‌شود و لزوما همه كالاها نياز به برچسب ندارد.

به گفته خسروتاج سيگار يكي از آن كالاهايي است كه در سيستم جديد يك كد ديجيتالي كامپيوتري روي آن نصب مي‌شود و مشخص خواهد شد از چه كشور مبدأيي و از چه ورودي به وارد يا توليد شده و روند توزيع قابل پيگيري است.

وي بر اين نكته تأكيد كرد كه برخي كالاها از جمله منسوجات و لوازم خانگي حتماً بايد برچسب داشته باشند كه متناسب با بسته‌بندي آن، كد شناسه روي آن تعريف مي‌شود و ديگر خبري از برچسب‌هاي فله‌اي و كيلويي نيست.

معاون بازرگاني داخلي وزارت صنعت در توضيح بيش‌تر طرح گفت: برخي كالاهايي كه ورود آن به كشور ممنوع بوده يا در داخل هم توليد نمي‌شود در داخل اين سيستم به گونه‌اي تعريف مي‌شود كه مأموران به‌راحتي مي‌توانند كالا را شناسايي و به‌ عنوان كالاي قاچاق با آن برخورد كنند.

وي با بيان اينكه اجراي طرح GS1 فازبندي شده است،افزود: در مرحله اول برنامه جامع سيگار، پوشاك و موبايل طراحي شده است، چرا كه بيشترين حجم قاچاق مربوط به اين كالاهاست و در اين سيستم به‌راحتي كالاي قاچاق در شبكه حمل‌ونقل، انبار و توزيع قابل شناسايي خواهد بود، علاوه بر آنكه وظيفه هر دستگاه مشخص شده و ديگر خبري از ناهماهنگي يا موازي‌كاري در طرح جديد نيست.

به گزارش فارس، طي 2 سال اخير وزارت صنعت، معدن و تجارت ايراداتي را به طرح ايران كد و شبنم وارد كرده است، آن را راهكار مناسبي براي رهگيري كالا و برخورد با پديده قاچاق ندانسته و اجراي آن را متوقف كرد. طي يك سال و نيم اخير فشارهاي زيادي به نعمت‌زاده براي آنكه چرا آيين‌نامه جديد كد رهگيري تدوين نمي‌شود، وارد شده است.

به گفته برخي كارشناسان طرح ايران كد و شبنم ايراداتي را در خود داشت كه كد يك كالا به‌دليل آنكه برچسب‌ها به‌صورت فيزيكي روي كالا چسبانده مي‌شد، ممكن بود كالاهاي قاچاق هم به‌راحتي بتوانند خود را در اين طرح وارد كنند.

انتهاي پيام/م